Ska man vara orolig för Ryssland?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kan känna att vi borde behöva ha kriget lite närmre inpå, fick nyss tre push notiser i snabb takt och då brukar det ha hänt något stort i Sverige eller världen. Hav förtröstan, det var bara något om Jerringpriset, som ingen under 70 ens vet vad det är för övrigt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag är ganska säker på att jag såg/hörde det där om Åland på någon nyhetssändning i TV/Radio, men troligen från samma källa

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hittar bara folk som pekar tillbaka på samma ålandstidning, smutt namngiven Ålandstidningen;
View attachment 506686

Så, vag och obekräftad enligt tidningen själva.
Så Ryssarna har testat att på mer och mer uppenbara sätt kartlägga kritisk infrastruktur för att se när det upptäcks och vad reaktionerna blir?

-Ivan Ivanovitch, nu har vi åkt runt alla ställverk i kortege med våra diplomatbilar och fotat samt talat högt och tydligt på Ryska men ändå har ingen uppmärksammat oss. Vad ska vi göra?

-Ja, du Alexeij Dimitrovich vi får nog ge upp och tipsa media själva igen.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vad jobbar folket med i de ryska storstäderna? Producerar de något av faktiskt värde eller är dom bara en cancertumör som äter på det som produceras av arbetarna i gruvor, på olje och gasfält, åkrar etc? Ryssland är ju inte känd som en kunskapsnation.

Den bilden får mig dock att tänka på hur Putin tagit unga soldater från provinsen för att inte reta upp överklassen.
Här blir det också tydligt hur begränsat det måste vara med unga män ute i provinsen.
Dessutom brukar ”utanför storstan” vara de som skapar flest nya soldater, förlåt, barn. Med ett redan uselt lågt barnafödande.. ja ryssen äter dina egna .

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Svårt sortera i all desinformation och information nu för tiden.

Finner inget om detta när jag googlar själv. Någon annan?

View attachment 506685
Obekräftade uppgifter absolut, men anekdotiskt så stämmer det definitivt.
Även "choke points" i vägnät etc.

Man behöver inte vara ett geni för att förstå att det handlar om en hybrid mellan ren skrämsel (detta görs väldigt tydligt ute i dagsljus), samtidigt som det alldeles garanterat finns en invasionsplan innehållande strategiska knutpunkter och sårbar infrastruktur.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Man behöver inte vara ett geni för att förstå att det handlar om en hybrid mellan ren skrämsel (detta görs väldigt tydligt ute i dagsljus), samtidigt som det alldeles garanterat finns en invasionsplan innehållande strategiska knutpunkter och sårbar infrastruktur.
Jag är inget geni men jag tycker att vi nu måste upprätthålla internationella lagar och förordningar.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Det är ren skrämseloperation. De vet redan sedan länge om alla målvärdiga infrastrukturpunkter.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Hur skulle de veta det? Åland är demilitarized zone så omöjligt att de bedriver spionage där.

/Mohammed Fälldin
Jag pratade med någon som seriöst sa att det inte går att invadera Åland för att militär är förbjuden där. Många år sedan nu, men det var en intressant, och väldigt cirkulär pratstund

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, dom gamla Sovjetiska invasionsplanerna som läckte ut hade skrämmande bra uppgifter på brohöjder, viktklassningar och annat på våra vägnät.

Även var rikstele-kablar var nergrävda och var stora transformatorstationer i vårat elnät var placerade.
På den tiden gjorde dom i alla fall sin hemläxa när dom åkte omkring med plomberade TIR-bilar som enligt papperen skulle vara fullastade, men enligt fjädringen var nästan tomma i skåpen

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag pratade med någon som seriöst sa att det inte går att invadera Åland för att militär är förbjuden där. Många år sedan nu, men det var en intressant, och väldigt cirkulär pratstund

Lite som hon politikern som sa "men I Sverige är det förbjudet att vara kriminell"

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Lite som hon politikern som sa "men I Sverige är det förbjudet att vara kriminell"
Jag hade en lång diskussion med en advokat om moral vs lag. Han hävdade bergfast att lagen ÄR moralen. Absolut och alltid.
Ibland blir man lite överraskad av folks livsåskådningar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag hade en lång diskussion med en advokat om moral vs lag. Han hävdade bergfast att lagen ÄR moralen. Absolut och alltid.
Ibland blir man lite överraskad av folks livsåskådningar.
Advokater, brottmål, är verkligen de lägst stående, men jag flyttar den diskussionen till en bättre tråd.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Den här tråden är som att hålla på ett idrottslag.

Jag vill ha fred jag...
Måste säga att det var en hyfsat märklig liknelse... Inte bara för att det är lite mer som står på spel här (även om det finns huliganidioter som gärna pucklar på varandra över en så patetisk sak som vilket lag man håller på så är det lite andra proportioner vi talar om här), utan också för att det i detta fallet finns en objektivt skyldig part som initierat en konflikt som riskerar att eskalera till katastrofala proportioner. Har nog aldrig varit med om att det finns ett objektivt skyldigt lag som förtjänar att förlora när två ska spela match, eller att det skulle kunna eskalera till att involvera flera länder i en väpnad konflikt...

Fred vill vi nog alla ha, men hur ska det uppnås då tycker du? Ska Ukraina bara ge upp och bli en del av Ryssland? Känns vanskligt att visa ryssen att invasionskrig lönar sig på det sättet och att väst bara står bredvid och tolererar det, då lär de ju bara fortsätta med nya länder efter Ukraina...

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ett svar var väl att vänta på Ukrainas tillåtelse att anfall på rysk mark.
Tror, och hoppas, att det är en bit kvar tills man skickar med kärnvapenspetsar.

Nyheter
BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor