Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

En förskräckande tanke som slog mig är att dessa tullar är en medveten strategi för att faktiskt göra usa oberoende så att landet ska klara ekonomiska sanktioner när han sedan börjar invandera Grönland eller nåt annat vansinnigt.

Fast jag tror iofs att Trump är för korkad för att tänka så många steg framåt.

Jag tycker allt som säljs i alla länder måste produceras i det landet.
Apple måste ha en fabrik i varje land där dom säljer telefoner.
Volvo, Nissa, Honda måste ha en fabrik i varje land likaså.
Vinstockar, och övrig produktion, måste flyttas till det land där vinet skall konsumeras.
Osv, osv.

Med gubb-sur logik är det ju till den drömvärlden vi vill komma. 👍

Det är väl inte mycket som faktiskt tillverkas i USA med deras kostnader för arbetskraft.
Eller så är det greedflation.
Tidigare försök med tariffer i USA har väl visat att inhemska tillverkare helt enkelt höjer priserna till importvarornas. Ett exempel är ju tvättmaskiner, de kostar mer i USA pga en nuförtiden borttagen tariff (om jag inte minns fel)

Tidigare försök med tariffer i USA har väl visat att inhemska tillverkare helt enkelt höjer priserna till importvarornas. Ett exempel är ju tvättmaskiner, de kostar mer i USA pga en nuförtiden borttagen tariff (om jag inte minns fel)
Som regel kostar saker mer för att den som säljer produkten vet att kunder är villiga att betala det priset eller att de inte har annat val. Om priset hade varit tillverkningskostnad + moms + tull + en tillåten vinstmarginal som var satt av staten hade de allra flesta varor sålts billigare.

I Norge togs moms bort på en del varer. Priserna gick tillfälligt ner men inom cirka ett halvår var priset det samma som tidigare bara att handlarna istället tjänade mer medans staten/folket inte fick momsen. Handlarna kör hela tiden kampanjer för att få folk att tro att maten kommer bli 25% billigare, men egentligen vill de bara tjäna 25% mer.

Det gör de väl? Eller vad är definitionen på mycket?

Hur många procent av det som konsumeras tillverkas i landet?

Bostäder kanske? Men en hel del av värdet produceras ju utanför landet för att sedan monteras på huset av någon snickare.
Bilar, samma sak där. Även om den sk bilparken råkar ligga i Detroit så är ju majoriteten av arbetstimmarna utförda utanför landet.
Nästan all elektronik görs ju i Asien.

Och så ser det ju ut i de flesta västländer.

Hur många procent av det som konsumeras tillverkas i landet?

Bostäder kanske? Men en hel del av värdet produceras ju utanför landet.
Bilar, samma sak där. Även om den sk bilparken råkar ligga i Detroit så är ju majoriteten av arbetstimmarna utförda utanför landet.
Nästan all elektronik görs ju i Asien.

Och så ser det ju ut i de flesta västländer.
Kemiska produkter och elektronik är två av de tre största områdena de tillverkar inom, minns inte tredje.
Ca 10-15 miljoner arbetare inom tillverkningsindustrin, också fritt ur minnet.
Minimilönen är kanske 100kr/timme, olika per stat. Ish.

Mycket eller litet? Allt är relativt

Kemiska produkter och elektronik är två av de tre största områdena de tillverkar inom, minns inte tredje.
Ca 10-15 miljoner arbetare inom tillverkningsindustrin, också fritt ur minnet.
Minimilönen är kanske 100kr/timme, olika per stat. Ish.

Mycket eller litet? Allt är relativt

Både kemi- och elektronik-produkter brukar ju också kombineras och produceras i olika steg så du får nog vara lite tydligare med vad du menar här?

Hur många har minimilön? Vanliga jävla industriarbetare i USA har ju högre timlön än svenska ingenjörer.

Last edited:
Det är alltså bara en promille av befolkningen som har minimilönen. Kanske gissningsvis max 1% av de som arbetar.

Dessutom varierar minimilönen från drygt $7 upp till $17.5.

Minimum wage workers
Minimum wage jobs are traditionally seen as “starter jobs” in the U.S., or first jobs for teenagers and young adults, and the number of people working minimum wage jobs has decreased from almost four million in 1979 to about 247,000 in 2020. However, the number of workers earning less than minimum wage in 2020 was significantly higher, at about 865,000.

Last edited:
Med stor risk att jag hörde fel och rör ihop siffrorna. Hade tvn på i bakgrunden där tror jag dom sa att början av -80 talet var det över 80% av kläderna i USA som tillverkades där nu var det under 2%

Nå, det är ju relevant hur mycket de pengarna köper också, USA har väl blivit jävla dyrt har jag förstått?

Däremot så kan jag tänka mig (kanske fördomsfullt?) att en dollar lön är billigare att betala ut i USA än vad den är i Sverige?

Det mesta är nog fortfarande avsevärt billigare att köpa där än i Sverige.

Med stor risk att jag hörde fel och rör ihop siffrorna. Hade tvn på i bakgrunden där tror jag dom sa att början av -80 talet var det över 80% av kläderna i USA som tillverkades där nu var det under 2%
Kan säkert stämma. Och är nog likartat i Sverige och resten av västvärlden.

Som parantes har Trump sagt det där om tullar sedan åtminstone slutaet av 80-talet. Kanske hade fungerat bättre då för att "få hem" tillverkning.

De byggde ju häromåret nån jättefabrik som var helautomatiserad där man matar in bomullsbalar i ena ändan så kommer det ut t-shirts i andra ändan, och produktionskostnaden var lägre än att få sakerna tillverkade i Bangladesh.

De byggde ju häromåret nån jättefabrik som var helautomatiserad där man matar in bomullsbalar i ena ändan så kommer det ut t-shirts i andra ändan, och produktionskostnaden var lägre än att få sakerna tillverkade i Bangladesh.

Jag gissar att då ska det nog vara jävligt många exakt likadana T-shirts.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back