Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag tror ju fortfarande att han är en idiot. Köper absolut att han sparkar på Europa att vi själva måste kunna garantera vår säkerhet. Det jag inte köper är hans vurmande för Putin, känns jävligt osmakligt att bjuda in han i värmen.
Det senaste jag hörde om just Ukraina var att de skulle få 360 miljarder i militära medel mot de där 500 miljarderna i jordartsmineraler, vilket antagligen är extremt omtyckt av Putin.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tror ju fortfarande att han är en idiot. Köper absolut att han sparkar på Europa att vi själva måste kunna garantera vår säkerhet. Det jag inte köper är hans vurmande för Putin, känns jävligt osmakligt att bjuda in han i värmen.
Ja enig, utan att whatabout så har väl många diktaturer gjort långt värre än Putin och ändå varit på Nobelfesten? Men ja, enig.

Idiot är han inte, han förstod tex europeisk energipolitik bättre än någon på denna kontinent, vilket är djupt oroande.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag vet inte om jag anser att han är frisk, men att hans strategier gång på gång både fungerar och att ingen lyckas förstå dem förrän efteråt tyder på hög kapacitet.

Kapprustning, och -vändning, pågår som synes i Europa. Vems förtjänst?

Ja, det går ju bra med tullarna också.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det senaste jag hörde om just Ukraina var att de skulle få 360 miljarder i militära medel mot de där 500 miljarderna i jordartsmineraler, vilket antagligen är extremt omtyckt av Putin.
Problemet är att det inte finns något som tyder på att det finns sällsynta jordartsmetaller i Ukraina. Det finns en del annat i Donbass, men inga REE.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Problemet är att det inte finns något som tyder på att det finns sällsynta jordartsmetaller i Ukraina. Det finns en del annat i Donbass, men inga REE.
1740733765335.png
Det ser lite varierande ut på den punkten.

Sedan är väl studierna från Sovjettiden så man får nog ta dem med en nypa salt.
Och bara för att det finns jordartsmetaller så betyder det ju inte att det är värt jobbet att utvinna dem.

Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Idiot är han inte, han förstod tex europeisk energipolitik bättre än någon på denna kontinent, vilket är djupt oroande.
Det europeiska politiker inte förstått (sedan 1999) - är att Putin inte agerar i sitt lands / folks bästa intresse.
Eller framförallt definierar folkets/landets bästa intresse djävligt olika mot hur vi definierar det.

Man har trott att man kan få blanda in Putin i "gemenskapen" genom att affära med honom, och att Rysslands ekonomi och infrastruktur tjänar för mycket på detta för att riskera att sabba sina relationer.
Men det är inte det spelet Putin, och Putins Ryssland, spelar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det europeiska politiker inte förstått (sedan 1999) - är att Putin inte agerar i sitt lands / folks bästa intresse.
Eller framförallt definierar folkets/landets bästa intresse djävligt olika mot hur vi definierar det.

Man har trott att man kan få blanda in Putin i "gemenskapen" genom att affära med honom, och att Rysslands ekonomi och infrastruktur tjänar för mycket på detta för att riskera att sabba sina relationer.
Men det är inte det spelet Putin, och Putins Ryssland, spelar.
Ja, spot on.
Ingen i Europa förstod detta. Se bara på våra egna så kloka och ansvarsfulla S och M.
Men Trump läxade upp oss för detta, väl innan februari 2022. Så att kalla den enda som förstod, bland några hundra tusen politiker och byråkrater, för dum ekar tomt för mig, trots hans uppenbart korkade framtoning.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Ja, spot on.
Ingen i Europa förstod detta. Se bara på våra egna så kloka och ansvarsfulla S och M.
Men Trump läxade upp oss för detta, väl innan februari 2022. Så att kalla den enda som förstod, bland några hundra tusen politiker och byråkrater, för dum ekar tomt för mig, trots hans uppenbart korkade framtoning.
Åja, vi hade ju politiker i Sverige och Finland som varnade om och om igen, det var väl till och med så att Sverige drogs inför Europadomstolen för att vi var så besvärliga om ryska gasrör i Östersjön?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Åja, vi hade ju politiker i Sverige och Finland som varnade om och om igen, det var väl till och med så att Sverige drogs inför Europadomstolen för att vi var så besvärliga om ryska gasrör i Östersjön?
Ja, du har rätt. Jag förenklar.

Här kan ju alla titta på vad SD ville 2013 och att M (och alla andra) var emot det.

Vi valde miljoner av araber istället för ett försvar. Eller förlåt, inte jag.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Trump: Inte har väl jag sagt att Zelenski är en diktator? Det kommer jag inte ihåg.

Någon verkar ha fattat att han rapade upp rysk propaganda inför hela världen. 🤔

Men det finns nog något rättfärdigande av MAGA för detta också.
Typ religiöst:
-"Trump works in mysterious ways!"
-"He has a plan for everything!"
-"He's just stiring the pot!"
😅

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Trump: Inte har väl jag sagt att Zelenski är en diktator? Det kommer jag inte ihåg.

Någon verkar ha fattat att han rapade upp rysk propaganda inför hela världen. 🤔

Men det finns nog något rättfärdigande av MAGA för detta också.
Typ religiöst:
-"Trump works in mysterious ways!"
-"He has a plan for everything!"
-"He's just stiring the pot!"
😅
Det roligaste är väl att han klagat på idioten som förhandlade fram senaste NAFTA nu när han vill ha omförhandling med Kanada och Mexiko...

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det roligaste är väl att han klagat på idioten som förhandlade fram senaste NAFTA nu när han vill ha omförhandling med Kanada och Mexiko...
Ja, den är inte dum den heller. 😅

Vi kanske ska fylla på Two Strokes utmärkta listan med Trump citat/idiotier.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, den är inte dum den heller. 😅

Vi ksnake ska fylla på Two Strokes utmärkta listan med Trump citat/idiotier.

Det blir väl 1-2 citat per dygn men listan kanske inte hinner bli allt för lång för efter det här med att han inte ens minns vad han precis har sagt så tror jag faktiskt att han blir avsatt ganska snart. Det går inte ha en president som är så dement att det inte går att dölja.

Han blir nog snart avstängd från rampljuset med någon förklaring om "hälsoskäl". Om sen ersatt av vicepresidenten.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det blir väl 1-2 citat per dygn men listan kanske inte hinner bli allt för lång för efter det här med att han inte ens minns vad han precis har sagt så tror jag faktiskt att han blir avsatt ganska snart. Det går inte ha en president som är så dement att det inte går att dölja.

Han blir nog snart avstängd från rampljuset med någon förklaring om "hälsoskäl". Om sen ersatt av vicepresidenten.

a3a7b01e38c53f1ac952296db4c2644d.png

Mvh

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...