Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, men det vore intressant att veta hur det förhåller sig.
Jag håller inte för uteslutet att Danmark inte direkt lagt massor med tid och energi på att vakta Grönland.
Hur som helst vore det kul att se lite fakta.

Finns det ens någon verklig hotbild mot Grönland? Jag menar alltså före Trump blev president.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror nog att de flesta Nato-länder sitter inne med fakta i det fallet. Exempelvis Danmark.

Trump är ju en idiot, varför ens utgå ifrån att han har rätt en enda gång när man kan se bakåt att han inte har det eller rättare sagt aldrig haft det.

Mvh

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000
Jag tror nog att de flesta Nato-länder sitter inne med fakta i det fallet. Exempelvis Danmark.

Trump är ju en idiot, varför ens utgå ifrån att han har rätt en enda gång när man kan se bakåt att han inte har det eller rättare sagt aldrig haft det.

Mvh
Så sant!
Ta bara den gången han blev utskrattad av Heusgen när han varnade Tyskland för att göra sig beroende av rysk energi. Pinsamt alltså :gnissla

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Trump hittar på problem när han vill få något igenom för att ha något att skylla på.

Knark vällde inte in över gränsen från Kanada förrän han ville ha tullar dit.

Zelensky var inte ett problem förrän Trump kom på att han ville bli kompis igen med Putin.

Samma sak gäller Grönland. Finns inte verkliga problem så hittar man på dem för att legitimera andra mål man har.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Så sant!
Ta bara den gången han blev utskrattad av Heusgen när han varnade Tyskland för att göra sig beroende av rysk energi. Pinsamt alltså :gnissla

Den frågan varnade väl precis alla andra också för i decennier? Däremot ville ju Schröder och Merkel annorlunda; stödda av die Grüne och på ”god fot” med Putin som det heter. Som Trump nu ungefär.

Mvh

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vad hände med Rubio? 😅

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Så han hade alltså inte fel i den frågan? Kan du länka till någon annan ledare i EU som varnade för detta?

Jan Björklund sade för många år sedan att det fanns två problem med rysk gas:

1. Det är gas.
2. Den är rysk.

Diskussionen har funnits länge, men de naiva som ”inte såg det komma” tyckte ju att Putin var en fräsig kille som bara skulle styra upp Europa till det bättre.

Ryssland kastade masken 2008 i och med invasionen av Georgien - i den mån man hade någon mask kvar efter krigen i Tjetjenien. Förstod man inte då vad klockan var slagen så vill man nog inte förstå det nu heller.

Mvh

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000
Alla andra visade sig alltså vara Jan Björklund som varnade lite allmänt om gas utan att prata geopolitik öht :lol:

Vad menar du med att klockan är slagen? Är du orolig att Ryssen ska invadera?
Vad tänker du att konflikten i Georgien handlade om?

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jan Björklund sade för många år sedan att det fanns två problem med rysk gas:

1. Det är gas.
2. Den är rysk.

Diskussionen har funnits länge, men de naiva som ”inte såg det komma” tyckte ju att Putin var en fräsig kille som bara skulle styra upp Europa till det bättre.

Ryssland kastade masken 2008 i och med invasionen av Georgien - i den mån man hade någon mask kvar efter krigen i Tjetjenien. Förstod man inte då vad klockan var slagen så vill man nog inte förstå det nu heller.

Mvh
Men så fort man nämner ordet "gas" så hoppar ju tyskarna av ren glädje!!!!

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nu funderar hela MAGA och FOX hjärntrust på hur journalisten kunde orma sig in i chatten!!1!1!!

Musk har fått i uppdrag att gräva i detta ärende.
Nu är det så gott som fixat. 👍

Att någon idiot i administrationen lagt till en journalist av ren klantighet finns inte.
-"How did he break in to that group?"

Can't make this shit up, som sagt! 😂

Nyheter
Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...

Distinguished Gentleman’s Ride 18/5

Screenshot I maj är det ...

Indian-träff i Cornwall i augusti

Andra veckan i augusti håll...

Var femte mc-förare byter hjälm för sällan

En mc-hjälm är färskvara oc...