Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Men om USA höjer tullen mot Kina markant påverkar det väl kundens pris om iPhone importeras från Kina?

Det ska bli intressant att se hur större bolag hanterar detta. Troligen kommer man höja priserna till slutkund, men man kommer troligen också se över sin interna prissättning.

I normalfallet styr skatteplanering hur och var man väljer att realisera sina vinster. Om tullavgifterna höjs till den grad att det påverkar vinsten, så finns det möjlighet att minska den interna prissättningen för att på så sätt få ner den nominella tullavgiften i USA. Samtidigt skulle detta innebära att en större del av bruttovinsten realiseras i USA.

Då blir frågan hur man minskar den totala skattekostnaden och där kan man tänka sig flera alternativ där ett vore sänkta bolagsskatter i USA, alternativt ny bolagsstruktur där vinsten flyttas ur landet (idag ofta vi Cayman Islands). Man kan också flytta ägandet av IP och via royalty-betalningar skifta vinst till lämpligt land.

Nyheter
Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...