Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Men om USA höjer tullen mot Kina markant påverkar det väl kundens pris om iPhone importeras från Kina?

Det ska bli intressant att se hur större bolag hanterar detta. Troligen kommer man höja priserna till slutkund, men man kommer troligen också se över sin interna prissättning.

I normalfallet styr skatteplanering hur och var man väljer att realisera sina vinster. Om tullavgifterna höjs till den grad att det påverkar vinsten, så finns det möjlighet att minska den interna prissättningen för att på så sätt få ner den nominella tullavgiften i USA. Samtidigt skulle detta innebära att en större del av bruttovinsten realiseras i USA.

Då blir frågan hur man minskar den totala skattekostnaden och där kan man tänka sig flera alternativ där ett vore sänkta bolagsskatter i USA, alternativt ny bolagsstruktur där vinsten flyttas ur landet (idag ofta vi Cayman Islands). Man kan också flytta ägandet av IP och via royalty-betalningar skifta vinst till lämpligt land.

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000
Kanske fler vill veta om du utöver övriga konspirationsteorier du sprider här också tror att jorden är platt.

Jag kan ställa frågan i PM och sedan publicera svaret här om du föredrar det?
Vilka "konspirationsteorier" sprider jag? :lol
Covid Vaccinen är säkra och fungerar?
Invandringen är lönsam?
Sverige invaderas av välutbildade?
Irak har kärnvapen?
Joe Biden är inte senil?
Northvolt kommer bli lönsamt?
Vindkraften är bra?

Min erfarenhet är att man gärna kastar ur sig det begreppet när en person presenterar en teori som man inte förstår eller som går tvärs emot vad du trott om saken i fråga. Få erkänner att dom blivit lurade eller haft fel.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Invandringen är lönsam?
Irak har kärnvapen?
Joe Biden är inte senil?
Vindkraften är bra?

Min erfarenhet är att man gärna kastar ur sig det begreppet när en person presenterar en teori som man inte förstår eller som går tvärs emot vad du trott om saken i fråga. Få erkänner att dom blivit lurade eller haft fel.
Delar både din bild, och erfarenhet (om du hade hängt på forumet hade du vetat), runt den listan.

Men du har gått fel runt Ryssland, resten verkar vi vara överens om när jag läser mellan raderna. De saker du skrev där har jag främst sett folk skriva som tror att 9/11 var riggat, att Rothschild..., att Bilderberg..., att Obama transvestit..., att jorden är platt, att Förintelsen inte ägt rum..., bla bla bla.

Där av ville jag känna på den frågan men det finns en aversion från din sida att svara så svårt för mig veta var du befinner dig på foliehatt-skalan.

Att det här forumet dräller av folk som trodde på allt i din lista ovan är ett annat problem, jag har jobbat med den i tjugo år drygt. 😃

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Invandringen är lönsam?
Irak har kärnvapen?
Joe Biden är inte senil?
Vindkraften är bra?

Covidvaccinen är säkra och fungerar. Miljarder människor är vaccinerade, alla äldre och riskgrupper i Sverige (västvärlden) sedan 2020 eller så. Varje år. 13,64 miljarder doser globalt hittills.

Vem har påstått att ”invandringen är lönsam”? Däremot ger den på medellång sikt demografiska fördelar för ett land som Sverige. Politiskt rätt hanterat och ffa på det sätt som skett 2015-2022? Naturligtvis inte.

”Invaderas av välutbildade” - det känns som en halmgubbe minst sagt. Däremot finns det självfallet välutbildade - också.

Irak hade ”massförstörelsevapen” ja, men inte i den grad som Bushadministrationen påstod inför invasionen 2003. Saddam Hussein hade däremot använt kemiska stridsmedel mot sin egen befolkning i bla de kurdiska delarna av landet. Färdiga kärnvapen sannolikt inte men skurkstater vill ju gärna skaffa sig det eller åtminstone påstå att de har det.

Joe Biden är gammal men knappast mer senil än de flesta andra i hans ålder vilket är lätt att förvissa sig om när man ser honom tala. Till skillnad från sin efterträdare som visar alla objektiva tecken på både psykisk sjukdom, personlighetsstörningar och frontallobsdemens.

Northvolt kommer mycket sannolikt att bli lönsamt, det är bara att titta på omvärlden. Vad en (Kina-orsakad?) försening på 3-4 år innebär för cashflow och skuldsättning förstår nog de flesta. Konkurs och omstart med skulder på en helt annan nivå. Finns massor av liknande exempel där det går med bra vinst efteråt.

Vindkraft är självklart bra. Ersätter det allt annat? Naturligtvis inte, men kompletterar och det är bara att ta en tur ned genom Europa så ser man att Sverige har väldigt långt kvar vad gäller utbyggnad av vindkraft.

Så - alla får självklart ha sin egen uppfattning men det finns objektiva förhållanden som man bör förhålla sig till.

Mvh

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vem har påstått att ”invandringen är lönsam”?

Socialdemokraterna
Miljöpartiet
Vänsterpartiet
Moderaterna
Centerpartiet
Folkpartiet
Kristdemokraterna
LO
TCO
SACO
Svenska kyrkan
SVT
SR
Otaliga skribenter på den oligopolliknande mediemarknaden
Institutet för framtidsstudier
Ekonomihistorikern Tony Johansson
Arena Idé
Timbro
Professor Peo Hansen
Docent Lars-Fredrik Andersson
Katalys
LO-ekonomen Sandro Scocco
Mfl mfl mfl mfl

På forumet:
Främst du i modern tid

Fler frågor?

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000
”Invaderas av välutbildade” - det känns som en halmgubbe minst sagt. Däremot finns det självfallet välutbildade - också.
Mvh
Vilken agenda tycker du denna artikel sprider?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
OM Dow och Nasdaq startar ner 5% under de första timmarna (vilket verkar troligt) vilken bortförklaring kommer Trump använda när han avbryter tull-kriget:
1 - Jag bara skojade.
2 - Pingvinerna har förstått allvaret nu.
3 - Kina har lovat att bättra sig.
4 - Zimbabwe har tagit bort sina tullar.
5 - X, Y, Z och Sigma har lovat flytta sina fabriker till USA.
6 - Annat.
7 - Det är Bidens fel!

Borde egentligen vara en poll. :)

Edit: Lade till Two Strokes som #7.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
OM Dow och Nasdaq startar ner 5% under de första timmarna (vilket verkar troligt) vilken bortförklaring kommer Trump använda när han avbryter tull-kriget:
1 - Jag bara skojade.
6 - Annat.

Eftersom han är övertygad om att alla som vet något har fel, kommer han inte att ändra sig.

Fake News bara att börserna rasar, de har ALDRIG varit så höga som nu - det är bara woke-konspirationen som
HÄVDAR att börskurserna rasar. Fake. Som när de påstod att det var lite folk på hans möten. Det hade aldrig tidigare varit lika många någonsin ju! Alla fotografier var fake! Fake!

Mvh

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...
Fake News bara att börserna rasar, de har ALDRIG varit så höga som nu - det är bara woke-konspirationen som HÄVDAR att börskurserna rasar. Fake.
...
Tom Trump, naturligtvis uppbackad av regim-media som FOX och OAN, kommer få återupprepa den lögnen MÅNGA ggr innan ens MAGA tror på den. 😂

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Eftersom han är övertygad om att alla som vet något har fel, kommer han inte att ändra sig.

Fake News bara att börserna rasar, de har ALDRIG varit så höga som nu - det är bara woke-konspirationen som
HÄVDAR att börskurserna rasar. Fake. Som när de påstod att det var lite folk på hans möten. Det hade aldrig tidigare varit lika många någonsin ju! Alla fotografier var fake! Fake!

Mvh
Börserna har väl iofs fortfarande inte dykt lika hårt som under covid, men det är ju inget att jobba mot att slå den dippen. Men han kan ju peka på det om han vill säga att det inte är så farligt.
Hittills har han väl bara sagt att det bara är de svaga som går under.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
1 - Jag bara skojade.
6 - Annat.

Det är Bidens fel?

Eller som när han sköt upp tullarna för Kanada efter att Kanada flyttat lite trupper till gränsen.
- Vi har fått bra avtal med dessa länder nu så vi har vunnit.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
1 - Jag bara skojade.
6 - Annat.
7 - Det är Bidens fel!

Edit: Lade till Two Strokes som #7.
Nummer 7 helt klart 👌 och lite Hillary

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det kan ju vara för att sänka priset på Tik Tok för någon av sina oligarker? 🤔
Han är ju en så FANTASTISK förhandlare! 👍

-"Hey everybody! I saved Tik Tok!"
-"What stock market? What we should focus on is I got the price down!"
/Trump

Fast nu har Kina ändrat sig och vägrar sälja Tiktok till USA. Så går det när man skaffar sig ovänner i affärsvärlden.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Antar att Ebay, Amazon, Wallmart, Costco, Target, Home Depot, Home Depot och alla andra höjer priserna på sina varor med 50% sen då.

1744049611634.png

Amerikaner som tycker en höjning på 50% på i princip allt är dyrt kan stärka sig med att deras ledare peppar dem
1744049729164.png

Kina skulle kunna strypa tillgången på sällsynta jordmetaller för USA och se hur fort Trump ändrar sig.

Nyheter
Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen