Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det förvånar mig att usa-räntorna inte stiger. Marknaden tror nog fortfarande att det bara är tillfälligt och inte kommer driva på inflationen mer än tillfälligt.

Eller möjligen handlar det om att stora mängder pengar flyttas från aktier till obligationer och därigenom pressar upp obligationspriserna.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hela den där MAGA-cirkusen är ju en uppvisning i inkompetens. Och alla såg det komma.

Vilka var ”naiva”?

Mvh

Alla såg det komma? Ändå reagerade börserna i världen med att rusa uppåt efter att trump blev vald. Det är bara en månad sedan Stockholmsbörsen toppade trots att Trump varje dag pratade om sina tullar.

Hela jävla världen verkar vara naiva.

Därtill främst Trump själv som knappast kommer överleva de höga räntorna som lär följa på den här inflationsdrivande politiken.

Sen är den ganska sinnessjukt att se svenska apologeter försvara Trumps tullar med hänvisning till moms.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Alla såg det komma? Ändå reagerade börserna i världen med att rusa uppåt efter att trump blev vald. Det är bara en månad sedan Stockholmsbörsen toppade trots att Trump varje dag pratade om sina tullar.

Hela jävla världen verkar vara naiva.

Därtill främst Trump själv som knappast kommer överleva de höga räntorna som lär följa på den här inflationsdrivande politiken.

Förra rundan så var det ju bara tomma hot så alla utgick väl från att det var samma denna gång. Vilket kanske var naivt då tonen kändes mer uppskruvad, men det har ju visat sig svårt att förutspå vad av hans svammel som är på riktigt och vad som bara är till massorna.

Men om Trump verkligen tycker att den allmänna momsen är att likställa med extratullar på amerikanska varor och inte bara använder det för att elda på sina massor så kommer det nog bli svårt att komma överens denna gång och länder som Sverige skulle på detta konstiga sätt att räkna ha högre tull än nästan alla andra länder. Med samma logik skulle han kunna räkna in skatt på arbete och arbetsgivareavgifter också. Samt fackavgifter. Allt gör ju att man får mindre i plånboken att köpa amerikanska varor för. :rofl

Sen är den ganska sinnessjukt att se svenska apologeter försvara Trumps tullar med hänvisning till moms.
Är det nån som verkligen gör det? Jag har hittat en fårskalle på ett Tesla-forum, men då var det mer att han hade köpt Trumps påstående om att Europa hade > 30% tariff inte att han fattade att moms ingick i den uträkningen.

Räknar Trump in sin 'sales tax' i USAs siffror? Den läggs ju dessutom i många fall på i flera omgångar, moms kan ju oftast dras av mellan de olika stegen, åtminstone i Norden.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Hur i hela friden får man moms till tullavgift? Momsen appliceras ju på inhemskt producerade varor med? USA har ju VAT med, så det är ju något som borde kunna förstås kan man ju tycka.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hur i hela friden får man moms till tullavgift? Momsen appliceras ju på inhemskt producerade varor med? USA har ju VAT med, så det är ju något som borde kunna förstås kan man ju tycka.

För att han är dum i huvudet och tror att hans väljare är ännu dummare?

Hur tror du han räknat fram att EU har en moms på 39%?
Jag tror han gjort så här.
Högst moms i EU är ungern 27%, och så är det 10% tull på några enstaka produkter.
1,27*1,1 = 1,397 => 39,7%

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
För att han är dum i huvudet och tror att hans väljare är ännu dummare?

Hur tror du han räknat fram att EU har en moms på 39%?
Jag tror han gjort så här.
Högst moms i EU är ungern 27%, och så är det 10% tull på några enstaka produkter.
1,27*1,1 = 1,397 => 39,7%
Han har ju dessutom inkluderat något underligt "handelsunderskott av varor" i alla länders tariffer mot USA med. Vilket är extra blockmongo plus.
Att man är dålig på att tillverka varor som andra vill köpa är inte en importagift som tas ut av landet som inte köper varorna, men Trump verkar tycka det.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det nästan intressantaste är ändå att den där ön med bara pingviner har alltså fått 10% tull men Ryssland 0% med argumentet att det är väldigt liten handel med Ryssland.

Det är väl snarare en jävligt tydlig signal om att här finns en helt annan agenda än narrativen som han anger som ursäkter.

Man kan ju tro att han verkligen går all in för att söndra allt trots att det även bör innebära konkurs för hans egna bolag när räntorna skenar pga inflationen han skapar.

Jag får inte pusselbitarna att riktigt passa ihop. Möjligen om han får så mycket betalt av Putin att det blir värt att vaska alla sina övriga tillgångar.

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000
Teori om Tullsatserna om man nu utgår från att Trump gör som han lovat, Sätta USA och dess medborgare först.

Trumpadministrationen har ju ett synnerligen oberäkneligt beteende, tanken kan vara att skrämma bort stora kapitalpositioner från USA.

Börsen dyker, förtroendet för USA sjunker vilket ger att oron i världen ökar, på sikt medför detta att amerikanska valutan försvagas vilket måste vara målet, det sker ju redan sen en tid tillbaka.

Lägre värderad dollar--ökad export -tillverkningen flyttar hem och kan börja bygga upp USA:s ekonomi igen.

Strategin kanske kan fungera, verkar ju direkt inte vara många länder som kan läsa av beteendet, dom har istället full panik och kallar Trump totalt galen mm. På sikt kan sedan kapitalet flytta tillbaka när den inhemska marknaden vänder.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det känns också som man riktar om fokus från "robber baron welfare queens" (Musk, Bezos, Zucker,Thiel) som ju tillskansat sig "en del" 😵 rikedomar och pekar på resten av världen som "fienden" istället.
Ganska klassiskt.

Usa är fortfarande extremt rikt och har gått bra ekonomiskt länge.
Men det kommer ju inte alla till del.
"Trickle down " effekten har slutat "trikla".
Möjligt att Trump naivt tror att tullarna ska göra staten rik så den kan "trikla down" lite alt sänka skatter för vanligt folk.

Jag är för marknaden och frihandel men om man extrapolerar kurvan tills bara en äger allt så blir det nog ingen världsfred...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det känns också som man riktar om fokus från "robber baron welfare queens" (Musk, Bezos, Zucker,Thiel) som ju tillskansat sig "en del" 😵 rikedomar och pekar på resten av världen som "fienden" istället.
Ganska klassiskt.

Usa är fortfarande extremt rikt och har gått bra ekonomiskt länge.
Men det kommer ju inte alla till del.
"Trickle down " effekten har slutat "trikla".
Möjligt att Trump naivt tror att tullarna ska göra staten rik så den kan "trikla down" lite alt sänka skatter för vanligt folk.

Jag är för marknaden och frihandel men om man extrapolerar kurvan tills bara en äger allt så blir det nog ingen världsfred...

Eller så räknar han med att tullarna ska ge mer pengar till statsapparaten som han kan försnilla.
Och hur det går för företag och de amerikanska folket skiter han i.

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Vi räknas väl som del av EU? Ska vi i sådana fall nog vara glada för, vi är betydligt mer export- beroende än många andra. Men inget som är garanterat att förbli då Trump gillar att sätta dit enstaka länder och splittra så att få länder som ger mer sig får fördelar mot länder som inte gör det. Danmark är vad jag vet inte lika exportberoende men definitivt ett land som han skulle vilja sätta dit på grund av Grönland. Och då kan det passa att angripa europeiska länder ett och ett snarare än som grupp.

Det här är så korkat att man hade kunnat sätta sig och skratta åt det. Om det inte vore för att hela västvärldens ekonomi kommer att bli kraftigt lidande.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Apropå importtariffer, undrar om han tänkt på att många funktionskritiska delar i F-35 kommer från Europa?
Så inte nog med att USAs allierade börjat säga upp köpen av F-35 vilket kommer höja prislappen för USA, de kommer dessutom bli dyrare för att delar kommer från de gamla vännerna i Europa.
Han kommer säkert bli jättearg på att EU tar ut straffavgifter för delarna till amerikansk krigsmateriel och höja tariffen ännu mer. Eller börja köpa Ryska delar.

Sedan kan man ju fundera över om det här blir nådastöten för USD som handelsvalutan i världen, vilket antagligen kommer släppa lös en galloperande inflation som grundar sig i det absurda budgetunderskottet USA har opererat med i årtionden men som inte syns på valutan eftersom att den underbyggs av att alla använder den för handel. Väldigt förenklat.

Både Kina och EU står ju och vill ha en del av världshandelsvalutakakan, och länder som Indien har redan börjat minska mängden handel som görs i USD, så utvecklingen har ju redan börjat så sakta.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650 avverkat: olika
Om det inte vore för att hela västvärldens ekonomi kommer att bli kraftigt lidande.
Jag skulle vilja säga att ekonomin redan lider av det. Hur många styrelser är inkallade idag för att ta beslut om senareläggning av investeringar för vad som kanske händer om en vecka?

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...