Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650 avverkat: olika
Mycket knasigt här men måste få fråga.
På vilket sätt är rasism ett stort problem i Sverige? :lol:
Folk väljs bort i rekrytering för att de har fel ursprung. Judar jagas i Malmö.
Att det inte är ett problem för dig gör inte att det inte existerar.
Jag håller inte med dig, men du har gott om åsiktsfränder i C/MP/V så vad just jag tycker är inte så viktigt förstås.
Noterar att du delar deras världsbild tex genom "rasism är ett stort problem". Jämfört med vad?

Du är väl marinerad i svenskhatet, trist att se.

Sverige finns, svenskhet finns. Manligt finns, kvinnligt finns. Reproduktion är biologi, inget annat.
Det är ganska få av mina åsikter som stämmer med MP/V och vad C tycker vet jag inte i dagsläget.
Jag har inget svenskhat alls. Jag trivs i Sverige. En del andra gnäller över landet hela tiden, men det tror jag är sällan du ser från mig. Jag har dock försökt lära mig om historiska händelser för att se hur världen utvecklas. Fanns Sverige på 1000-talet?

I reproduktionshänseende finns givetvis de olika könen, men vad som uppfattas som manligt/kvinnligt idag är inte detsamma som tidigare. Allt är inte sex.

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000
En liten reflektion ang mina tidigare små pikar om att Svenskar är några av dom mest hjärntvättade människorna i världen enligt Chatgpt

Igår klubbades ett stödpaket till slukhålet i Ukraina igen, det största hittills på ca 16 miljarder SEK. Något som jag gissar passerade som en lätt bris genom många svenska hjärnor och endast efterlämna en svag känsla av välbefinnande och godhet.

För 6 dagar sedan presenterade regeringen, vars främsta uppgift är att värna sina medborgares säkerhet genom att upprätthålla ett försvar, ett lånepaket på 300 miljarder(!!) SEK för att finansiera...Drumroll.....FÖRSVARET :lol:

Jag vill inte låta konspiratorisk men låt mig höra era allra sundaste förklaringar på hur detta är rimligt i ett land där dom arbetande människorna beskattas 3:e högst av alla länder i hela världen.

Fire Away! :)

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000
Tanken att folk väljs bort när dom söker jobb handlar inte om Rasism. Lika lite som man inte skulle kalla sin dotter rasist för att hon väljer att INTE gå genom en mörk park där det står 10-12 afghaner i en klunga. Eller att man om man har möjlighet inte bor i Botkyrka/Rinkeby etc.

Däremot har du helt rätt i att vi importerat en enorm skara rasistiska människor från mellanöstern som gärna skulle se att alla judar brann upp i en ugn. Men det är inte svensk rasism.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Det är ganska få av mina åsikter som stämmer med MP/V och vad C tycker vet jag inte i dagsläget.
Jag har inget svenskhat alls. Jag trivs i Sverige. En del andra gnäller över landet hela tiden, men det tror jag är sällan du ser från mig. Jag har dock försökt lära mig om historiska händelser för att se hur världen utvecklas. Fanns Sverige på 1000-talet?

I reproduktionshänseende finns givetvis de olika könen, men vad som uppfattas som manligt/kvinnligt idag är inte detsamma som tidigare. Allt är inte sex.
Folk väljs sannolikt lika ofta in för att för att någon tycker, det du menar är fel bakgrund, är rätt bakgrund. Vi ser gärna kandidater med utländsk bakgrund.

Jag känner inte till om det ena är vanligare än det andra, heller inte om det förekommer utbildnings- eller erfarenhetsgap som förklarar urvalet. Hur många mångfaldare är du kollega med? Är din chef rasist?

Jag skulle säga att alla dina åsikter i sociala frågor är väldigt progressiva, har du fler åsikter du inte meddelat så är det ju svårt att värdera dem. Du framstår extremt vänster, tveklöst.

Fanns Afrika på 1000-talet?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Du svamlar, du kan inte ens definiera högern.
Tror snarare att problemet ligger på din sida då högern lyckligtvis är betydligt bredare än MAGA.

Men bra att alla domstolar på jorden alltid dömer objektivt och korrekt, speciellt när de fängslar de du inte håller med i sak. 😅
Domstolar ska döma objektivt och korrekt, det är grunden. OM de till äventyrs inte gör det så är det såklart något som ska åtgärdas, inte att de ska sluta döma för att någon kan ta illa upp.

Som jag har läst mig till är det rent objektivt väldigt uppenbart att hon har begått brottet och då ska hon följaktligen dömas för det. Oavsett vad något annat land kan anses om det. Domstolen är INTE en del av utrikesdepartementet. Detta hade självklart även gällt om hon hade råkat vara sosse eller tillhört något annat parti.

Så du vill utesluta S från riksdagsvalet 2026, utveckla gärna.
Vad skrev jag som kan få dig att göra den förvirrade tolkningen?

OM enskilda s-ledamöter, eller för den delen ledamöter från något annat parti, bryter mot lagar så ska de dömas för det. Övriga ledamöter som till äventyrs inte bryter mot några lagar får självklart fortsätta att kandidera till riksdagsvalen, såväl 2026 som övriga.

Slut på argument?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Nu vill Trump att företag som handlar med USA skall förbjuda ord/handlingar som "inkludering" och "mångfald".
Ericsson har tagit bort det från sin årsredovisning 2024.

Så härligt WOKE att berätta för världen vilka ord de får använda! 😊
Högerextremism och vänsterextremism har en tendens att bli ganska lika när de får gå bananas. Är mer en cirkel än en linje.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu vill Trump att företag som handlar med USA skall förbjuda ord/handlingar som "inkludering" och "mångfald".
Ericsson har tagit bort det från sin årsredovisning 2024.

Så härligt WOKE att berätta för världen vilka ord de får använda! 😊
Det är jättebra, precis som det förut kvar ett krav att ha det med är det nu krav att inte ha det med.

Så går det, pendeln svänger. 😃

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det intressant blir ju vilka motreaktioner Trumpismen bäddar för när de sedan tappar makten. Enligt samma logik som hans och extremhögerns tillskyndare använder…

Vore det inte bara enklare att kamma sig och inta en vettig linje för människor i allmänhet, typ Finland eller Tyskland?

Mvh

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tror snarare att problemet ligger på din sida då högern lyckligtvis är betydligt bredare än MAGA.

Domstolar ska döma objektivt och korrekt, det är grunden. OM de till äventyrs inte gör det så är det såklart något som ska åtgärdas, inte att de ska sluta döma för att någon kan ta illa upp.

Som jag har läst mig till är det rent objektivt väldigt uppenbart att hon har begått brottet och då ska hon följaktligen dömas för det. Oavsett vad något annat land kan anses om det. Domstolen är INTE en del av utrikesdepartementet. Detta hade självklart även gällt om hon hade råkat vara sosse eller tillhört något annat parti.

Vad skrev jag som kan få dig att göra den förvirrade tolkningen?

OM enskilda s-ledamöter, eller för den delen ledamöter från något annat parti, bryter mot lagar så ska de dömas för det. Övriga ledamöter som till äventyrs inte bryter mot några lagar får självklart fortsätta att kandidera till riksdagsvalen, såväl 2026 som övriga.

Slut på argument?
Var har du läst denna objektiva sanning om hur det förhöll sig? Länka gärna.

😅

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det intressant blir ju vilka motreaktioner Trumpismen bäddar för när de sedan tappar makten. Enligt samma logik som hans och extremhögerns tillskyndare använder…

Vore det inte bara enklare att kamma sig och inta en vettig linje för människor i allmänhet, typ Finland eller Tyskland?

Mvh

För er som har Facebook:

Ganska spot on. Och vad hände egentligen?

Mvh

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Pseudodebatt är för lågintelligenta. Gör dig inte medvetet till en sån person.
Jag anpassar mig bara. Om jag påstår att det finns problem i Sverige och andra protesterar varpå jag exemplifierar så flyttas målstolparna.
-------

Det är fler än Le Pen som dömts för samma brott sen lagen instiftades för 15 år sen. Borde då inte Front National inse att det är dumt att göra likadant?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag anpassar mig bara. Om jag påstår att det finns problem i Sverige och andra protesterar varpå jag exemplifierar så flyttas målstolparna.
-------

Det är fler än Le Pen som dömts för samma brott sen lagen instiftades för 15 år sen. Borde då inte Front National inse att det är dumt att göra likadant?
Vilka fler har dömts, har de fått fängelse och förbud att ställa upp i val och var de presidentkandidater?

Finns det någon chans att detta är en politiskt färgad dom eller förekommer inte sådant i väst? Förekommer det i USA? HD?

Finns det någon tanke med att inte just nu kasta på mer bränsle på den transatlantiska elden som rasar?

Är det rimligt att få politikförbud OAVSETT om man överklagar och eventuellt frias? (Låter för knasigt för att vara sant men verkar vara det)

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Vilka fler har dömts, har de fått fängelse och förbud att ställa upp i val och var de presidentkandidater?

Finns det någon chans att detta är en politiskt färgad dom eller förekommer inte sådant i väst? Förekommer det i USA? HD?

Finns det någon tanke med att inte just nu kasta på mer bränsle på den transatlantiska elden som rasar?

Är det rimligt att få politikförbud OAVSETT om man överklagar och eventuellt frias? (Låter för knasigt för att vara sant men verkar vara det)
Ska man slippa följa lagen för att man misslyckats med att bli president flera gånger?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ska man slippa följa lagen för att man misslyckats med att bli president flera gånger?
Nej det tycker jag inte.

Om det har begåtts småskaliga bedrägerier på den nivån så skall det självklart lagföras.

Precis som Magdalena Andersson borde åtalats för att hon utnyttjar svart arbetskraft och naturligtvis dömts av en SD-nämndeman till tio års fängelse som hon inte kan överklaga, eller hur?

Straffet för människoexploatering är fängelse lägst 14 dagar och högst fyra år. För grov människoexploatering är straffet fängelse i lägst två år och högst tio år.

Har du lust besvara de frågor jag ställde också?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj

Jag har försökt hitta tillbaka till där jag läste om andra dömda, men jag lyckas inte.
Självfallet förekommer politiskt färgade domar även i västvärlden. Det är ju därför Trump har justerat sammansättningen av Supreme Court.

Jag förstår inte frågan om den transatlantiska elden. Lagar bör tillämpas regelmässigt och inte variera beroende på dagsformen.

Som jag läst det kan hennes överklaganden avgöras redan under 2026 och då ska hon kunna ställa upp 2027.

Hade USAs system fungerat som tänkt hade Trump blivit dömd före valet och därmed inte kunnat väljas. Jag uppfattar det som att man valde att blidka pöbeln och la ner avslutningen av rättsprocessen.

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...