Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det verkar som att USA nu styrs av kleptokrater som roffar åt sig i en rasande takt.

Om allt det där stämmer så förstår man varför Trump tycker och trycker på Ukraina på det sätt han gör. Putin mutar väl honom helt enkelt genom att köpa trumpcoin.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det verkar som att USA nu styrs av kleptokrater som roffar åt sig i en rasande takt.

Om allt det där stämmer så förstår man varför Trump tycker och trycker på Ukraina på det sätt han gör. Putin mutar väl honom helt enkelt genom att köpa trumpcoin.
Det blir väldigt tydligt när man radar upp alla korrupta beslut.

Så igen, vem ligger bakom?
För jag vägrar tro att Trump hittat på detta?
Vem drar i trådarna?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Vem drar i trådarna?
Älskar att alla fördämningar släppt, var och varannan kan plötsligt torgföra en konspirationsteori utan att blinka.

Var tog han "jorden är rund och platt" vägen förresten?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Vem drar i trådarna?

Trump är väl för dum för att hitta på det hela själv men han han är ju tillräckligt egoistisk och skrupelfri för att leja folk till att sy ihop paketet. Sedan sköter ju det mesta liksom sig själv när opportunisterna står i kö med allehanda erbjudande han inte han säga nej till.
Han behöver bara peka vart han vill ha mutan.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ändå skönt att Trump mellan koko grejerna levererar bra och riktig politik.

Bättre om han fokuserar på detta än all annan dynga han tagit sig an.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Varför provocera USA ännu mer nu med att döma Le Pen? Det är som att man vill ha en konflikt med USA. Vem vinner på det?

Riktiga politiker och ledare försöker lösa problem, som Stubb. Frankrike komplett tondöva och eldar på EU konflikten med Europeiska högern.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ändå skönt att Trump mellan koko grejerna levererar bra och riktig politik.

Bättre om han fokuserar på detta än all annan dynga han tagit sig an.

Det är väl inte bättre för att man drar iväg allt till den motsatta ytterligheten?

Vad hände med frihet för individer och företag att leva och göra hur fan dom vill själva?
Som Trump agerar med förbud kan man ju nästan tro att han är rädd för att woke är så bra att det skulle konkurrera ut allt annat.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Trump är väl för dum för att hitta på det hela själv men han han är ju tillräckligt egoistisk och skrupelfri för att leja folk till att sy ihop paketet. Sedan sköter ju det mesta liksom sig själv när opportunisterna står i kö med allehanda erbjudande han inte han säga nej till.
Han behöver bara peka vart han vill ha mutan.
Kanske den här snubben är något på spåret?
1,1milj views på 1 månad med 49' prenumeranter...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Varför provocera USA ännu mer nu med att döma Le Pen? Det är som att man vill ha en konflikt med USA. Vem vinner på det?

Riktiga politiker och ledare försöker lösa problem, som Stubb. Frankrike komplett tondöva och eldar på EU konflikten med Europeiska högern.
Jag tycker väl iofs att USA har lika mycket med Fransk inrikespolitik att göra som Kina hade att göra med att Svenska medier uttryckte sig negativt om CCP.
Om Fransk lag säger att LePen inte får leka politik för att hon varit valhänt med statliga bidrag så ska ju lagen appliceras. Om lagen inte är bra så är det upp till fransoserna att springa ut i varselväst och skrika sig hesa och kasta lite koskit på kommunhuset.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tycker väl iofs att USA har lika mycket med Fransk inrikespolitik att göra som Kina hade att göra med att Svenska medier uttryckte sig negativt om CCP.
Om Fransk lag säger att LePen inte får leka politik för att hon varit valhänt med statliga bidrag så ska ju lagen appliceras. Om lagen inte är bra så är det upp till fransoserna att springa ut i varselväst och skrika sig hesa och kasta lite koskit på kommunhuset.
Så kan man tycka förstås men världen befinner sig i ett besynnerligt läge.

Att just högern får förbud att ställa upp i val är förstås ingen slump, som om EU inte varit och är en mygelbankomat av sällan skådad kaliber.

Hur som helst kommer Vance förakta Europa ännu mer nu.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är väl inte bättre för att man drar iväg allt till den motsatta ytterligheten?

Vad hände med frihet för individer och företag att leva och göra hur fan dom vill själva?
Som Trump agerar med förbud kan man ju nästan tro att han är rädd för att woke är så bra att det skulle konkurrera ut allt annat.
Vet inte om det är någon ytterlighet som nu föreslås, har du exempel på att så är fallet?

Att begrava woke kan bara vara av godo.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Trump gillar väl inte att kleptokrater kan straffas.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

I demokratier med självständiga domstolar så dömer man folk efter har lagen ser ut, inte efter politiska vinster/förluster hos nuvarande ledning eller mäktiga grannar i väster eller vilken politisk inriktning personen i fråga hade.

Förstår att det kan vara riktigt förvirrande för amerikaner i allmänhet och för folk i MAGA sekten i synnerhet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
I demokratier med självständiga domstolar så dömer man folk efter har lagen ser ut, inte efter politiska vinster/förluster hos nuvarande ledning eller mäktiga grannar i väster eller vilken politisk inriktning personen i fråga hade.

Förstår att det kan vara riktigt förvirrande för amerikaner i allmänhet och för folk i MAGA sekten i synnerhet.
Nja, du förutsätter nu att domen är opolitisk och objektivt korrekt. Det är fel nummer ett, ingen i högern verkar tro det i alla fall.

Vidare så har domstolar som du skriver stor självständighet, det förpliktigar. Att i ett läge där NATO faller samman göra inrikespolitiska poänger är inte att förvalta sin självständighet väl.

Det Marine Le Pen gjort är inte värre än vad tex S alltid gjort, att S i praktiken skulle hindras ställa upp i valet 2026 (av en SD anstruken domstol) vore förstås häpnadsväckande.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nja, du förutsätter nu att domen är opolitisk och objektivt korrekt. Det är fel nummer ett, ingen i högern verkar tro det i alla fall.

Vidare så har domstolar som du skriver stor självständighet, det förpliktigar. Att i ett läge där NATO faller samman göra inrikespolitiska poänger är inte att förvalta sin självständighet väl.

Det Marine Le Pen gjort är inte värre än vad tex S alltid gjort, att S i praktiken skulle hindras ställa upp i valet 2026 (av en SD anstruken domstol) vore förstås häpnadsväckande.

Ingen i högern? Har högern nu helt plötsligt blivit synonymt med MAGA, SD, AFP mfl? De sista två är dessutom inte ens höger utan vänsterpartier som utesluter invandrare från sin vänsterpolitik.

När jag funderar på saken så är den enda gemensamma nämnaren främlingsfientlighet så jag kanske ska tolka det som att högern numera är nysvenska för de främlingsfientliga.

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...