Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
I demokratier med självständiga domstolar så dömer man folk efter har lagen ser ut, inte efter politiska vinster/förluster hos nuvarande ledning eller mäktiga grannar i väster eller vilken politisk inriktning personen i fråga hade.

Förstår att det kan vara riktigt förvirrande för amerikaner i allmänhet och för folk i MAGA sekten i synnerhet.
Nänä, kom ihåg att ett åtal eller dom alltid är politiskt betingat om det är mot ytterhögern! :mattias
Sen spelar det ingen roll att man begått brottet och döms efter lagen.

Kom också ihåg att Putler, Orban och Meloni är upprörda vilket borgar för att det är fel! ;)

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650 avverkat: olika
Ändå skönt att Trump mellan koko grejerna levererar bra och riktig politik.

Bättre om han fokuserar på detta än all annan dynga han tagit sig an.
Nu var det inte enbart det som är woke som skulle ändras på muséerna utan även allt som framställer USA i dålig dager. Det kallas revisionism och är knappast positivt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ingen i högern? Har högern nu helt plötsligt blivit synonymt med MAGA, SD, AFP mfl? De sista två är dessutom inte ens höger utan vänsterpartier som utesluter invandrare från sin vänsterpolitik.

När jag funderar på saken så är den enda gemensamma nämnaren främlingsfientlighet så jag kanske ska tolka det som att högern numera är nysvenska för de främlingsfientliga.
Ja det stämmer att den gamla högern som lät islamisering och wokefiering ta över medan man simultant lät vänstern ta över traditionella institutioner som skola, försvar, universitet, kyrka, försvar och museum har tappat både moralisk rätt och förmåga att driva viktiga högerfrågor.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu var det inte enbart det som är woke som skulle ändras på muséerna utan även allt som framställer USA i dålig dager. Det kallas revisionism och är knappast positivt.
Besök ett svenskt museum och fundera sedan på om det finns en vulgärvänster som tillåtits breda ut sig obehindrat och vad det kan tänkas medföra för framtida motreaktioner.

Att amerikanska barn skall leva med arvsynd från slaveriet tycker i alla fall jag är dåligt.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Besök ett svenskt museum och fundera sedan på om det finns en vulgärvänster som tillåtits breda ut sig obehindrat och vad det kan tänkas medföra för framtida motreaktioner.

Att amerikanska barn skall leva med arvsynd från slaveriet tycker i alla fall jag är dåligt.
Sveriges mest besökta museum är såvitt jag vet en maritim katastrof och knappast något att vara stolt över. Ska vi gömma skiten?
Borde vi stänga utställningen om häxor på Historiska Museet?
Det handlar inte om arvsynd utan om att berätta om det som har varit. Att konstitutionen fick en skrivelse om att "icke fria" räknades som 3/5 människa för att slavstaterna inte skulle räknas som lika folkrika har påverkat historien sen dess. USA har knappast kommit speciellt långt med sin rasism som de borde ha gjort. Det är väl fortfarande "DWB" som är vanligaste orsaken att ett fordon stannas av polisen?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Sveriges mest besökta museum är såvitt jag vet en maritim katastrof och knappast något att vara stolt över. Ska vi gömma skiten?
Borde vi stänga utställningen om häxor på Historiska Museet?
Det handlar inte om arvsynd utan om att berätta om det som har varit. Att konstitutionen fick en skrivelse om att "icke fria" räknades som 3/5 människa för att slavstaterna inte skulle räknas som lika folkrika har påverkat historien sen dess. USA har knappast kommit speciellt långt med sin rasism som de borde ha gjort. Det är väl fortfarande "DWB" som är vanligaste orsaken att ett fordon stannas av polisen?

Nu går det lite fort här, du blandar friskt men undviker frågan att museer i väst sedan länge drivit radikala vänsterfrågor. På detta finns många exempel, ta gärna del av dem eller var åtminstone öppen för att det förekommer och argumentera gärna utifrån om du tycker det är bra eller dåligt.

Eftersom jag går ofta och gärna på museum så tycker jag att jag har en bra insikt i dessa frågor.

Här får du ett litet axplock över till olika grad märkliga påståenden som alla rimmar 100% med vänsterns världsåskådning. En del av det kan säkert stämma, precis som om man tittar i en vänsteranstruken tidning som etc eller DN, men sammantaget så är det extremt uppenbart att vissa typer av åskådningar har helt fritt spelutrymme medan andra inte har det. Vad man inte lyfter fram är också intressant, så även ordval förstås.

1000049790.jpg
1000049791.jpg
1000049792.jpg
1000049793.jpg
1000049794.jpg
1000049795.jpg
1000049796.jpg
1000049798.jpg
1000049799.jpg

Detta är bilder från Naturhistoriska riksmuseet, Sjöfartsmuseet (saknar tyvärr mina bilder från deras extra satsning om flyktingar på Medelhavet), Historiska museet, Polismuseet, det finns mycket mer att ta av från min gamla kamerarulle 😚.

Saknar tyvärr (?) foton från Nationalmuseum som tydligen skall vara så extremt woke att till och med moderathögern vågade ha någon åsikt.

1000049800.jpg

Ser man inte dessa strukturer är man sannolikt bara helt fine med narrativet eller helt enkelt oärlig. Inget av det fungerar för mig tyvärr.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Så kan man tycka förstås men världen befinner sig i ett besynnerligt läge.
JA, det är ju väldigt besynnerligt att tycka att statlig suveränitet är något att bry sig om.

Att just högern får förbud att ställa upp i val är förstås ingen slump, som om EU inte varit och är en mygelbankomat av sällan skådad kaliber.
Jag är hyfsat säker på att den här lagen använts mot vänstermuppar med, LePen är bara bra på att figurera i media och högern har blivit jävligt offerkoftig.

Hur som helst kommer Vance förakta Europa ännu mer nu.
Det är han väl fullt välkomen att göra, han är ju lite sådär gulligt edgelord-arg på allt. :rofl
Vi Europeér är ju inte så värst glada i EU heller, och det finns gott om områden för förbättring. Att kasta ut korrupta politiker och förbjuda dem att inneha politiska positioner låter inte som en dålig start, eller vad säger du?

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
JA, det är ju väldigt besynnerligt att tycka att statlig syveränitet är något att bry sig om.

Jag är hyfsat säker på att den här lagen använts mot vänstermuppar med, LePen är bara bra på att figurera i media och högern har blivit jävligt offerkoftig.

Det är han väl fullt välkomen att göra, han är ju lite sådär gulligt edgelord-arg på allt. :rofl
Vi Europeér är ju inte så värst glada i EU heller, och det finns gott om områden för förbättring. Att kasta ut korrupta politiker och förbjuda dem att inneha politiska positioner låter inte som en dålig start, eller vad säger du?
Bortser från din kommentar om besynnerlig då jag tror vi är helt överens om sakfrågan.

Jag har inte sett en annan politiker, i synnerhet på den nivån, förbjudas ställa upp i val i Frankrike. Visa gärna om jag har fel eller bara dåligt minne.

Observera att detta är högerns presidentkandidat, det är inte en lokalpolitiker.

Det är inte gulligt eftersom vår säkerhet ligger i hans händer. Korrupta politiker kastas inte ut ur EU, det verkar vara något önsketänkande.

Här är något att ta tag i annars. Eller visst ja, silly me, det här är bara bra korruption.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Markus,
Jag väljer att inte citera ditt inlägg med alla bilder för min enhet vill inte samarbeta. Detta är ett svar på det. Om man tar det uppifrån så får vi se om jag missar något.
1. Reproduktion. Här framgår inte vad som visas mer än en rubrik.
2. Sjöfartens utsläpp är ett stort problem
3. Vad är problemet? Landet existerade inte då.
4-5. Menar du att det inte har ändrats genom århundraden vad som anses kvinnligt/manligt? Kan det vara så att dagens mjukismän skulle ha uppfattat 1700-talsmän som fjolliga eller de tidigare som oborstade?
6. Kyrkor har de senaste 1000 åren försökt styra över rätt/fel
7. Förnekar du att det knackas bög i Sverige?
8. Jag förstår inte sammanhanget
9. Vardagsrasismen ser väl ut ungefär så? Folk har fördomar och agerar efter dem.

Du får jättegärna utveckla dina tankar kring bilderna för det är uppenbart att vi inte ser dem på samma sätt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Bortser från din kommentar om besynnerlig då jag tror vi är helt överens om sakfrågan.

Jag har inte sett en annan politiker, i synnerhet på den nivån, förbjudas ställa upp i val i Frankrike. Visa gärna om jag har fel eller bara dåligt minne.

Observera att detta är högerns presidentkandidat, det är inte en lokalpolitiker.

Det är inte gulligt eftersom vår säkerhet ligger i hans händer. Korrupta politiker kastas inte ut ur EU, det verkar vara något önsketänkande.

Här är något att ta tag i annars. Eller visst ja, silly me, det här är bara bra korruption.

Jag personligen tycker väl att det ska vara totalförbud mot att ta emot pengar, gåvor och annat från företag och andra länder som politiker, samt att det ska vara totalförbud mot att ha medborgarskap i andra länder, samt att all form av mutbrott ska göra att man är portad från jobbet.
Lägg sedan till insidertrading och andra liknande ekonomiska brott. Tidigare terroraktivitet bör också vara ett oomkullrunkeligt hinder för att jobba som politiker.

Jo, han är extremt gullig i hur han både ser ut som och uttrycker sig som en edgelord. Sedan är ju mycket av hans kritik av EU fullt giltig.

Jag har dålig koll på fransk rättshistoria, vet att jag har ett par åsikter om hela rättsväsendet i landet som jag tycker är lite tveksamma. Vad gäller LePen, hon borde inte ha hållit på med fulbokföring om hon inte ville ge sina motståndare det här vapnet. Hennes och hennes parti's försvar att alla gör det är ju jävligt kasst. Det är bara att börja anmäla och presentera bevis för alla andra som gör samma sak, och starta åtalen.
Lite rensning i politikerleden behövs alltid.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Markus,
Jag väljer att inte citera ditt inlägg med alla bilder för min enhet vill inte samarbeta. Detta är ett svar på det. Om man tar det uppifrån så får vi se om jag missar något.
1. Reproduktion. Här framgår inte vad som visas mer än en rubrik.
2. Sjöfartens utsläpp är ett stort problem
3. Vad är problemet? Landet existerade inte då.
4-5. Menar du att det inte har ändrats genom århundraden vad som anses kvinnligt/manligt? Kan det vara så att dagens mjukismän skulle ha uppfattat 1700-talsmän som fjolliga eller de tidigare som oborstade?
6. Kyrkor har de senaste 1000 åren försökt styra över rätt/fel
7. Förnekar du att det knackas bög i Sverige?
8. Jag förstår inte sammanhanget
9. Vardagsrasismen ser väl ut ungefär så? Folk har fördomar och agerar efter dem.

Du får jättegärna utveckla dina tankar kring bilderna för det är uppenbart att vi inte ser dem på samma sätt.
Det blir yxigt att börja diskutera varenda bild, även om vi kommer landa där, men sammantaget så ser jag ett aldrig sinande flöde av aktivistiska budskap som till punkt och pricka sammanfaller med vänsterns världsbild, i de här fallen så illustreras följande välkända åsikter:

Kön är bara en konstruktion
Klimatet kollapsar när som helst
Sverige och svenskar, samt svenskhet, finns inte (till skillnad från alla andra, i synnerhet när-ekvatoriala, nationer och nationaliteter)
Traditionellt manligt och kvinnligt måste hela tiden utmanas och ifrågasättas samt förlöjligas
Rasism är ett enormt problem (i världens minst rasistiska land)
Osv osv osv

Hade vi sett SD-nära åsikter rabblas och tryckas ut överallt hade det så klart varit "fascism" och "politisk styrning av kulturen".

Om du inte ser dessa mönster alls så tror jag du bara trollar.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Nja, du förutsätter nu att domen är opolitisk och objektivt korrekt. Det är fel nummer ett, ingen i högern verkar tro det i alla fall.
Jag skrev just att det kunde förvirra folk i MAGA-sekten. Men de flesta inom 'högern' stöder lyckligtvis inte Le Pen. Eller anser att hon ska stå över lagen.

Vidare så har domstolar som du skriver stor självständighet, det förpliktigar. Att i ett läge där NATO faller samman göra inrikespolitiska poänger är inte att förvalta sin självständighet väl.
Det är helt enkelt inte så det fungerar i en demokrati. Domstolar dömer enligt gällande lagar. Inte enligt utrikespolitiska hänsyn.

Det Marine Le Pen gjort är inte värre än vad tex S alltid gjort, att S i praktiken skulle hindras ställa upp i valet 2026 (av en SD anstruken domstol) vore förstås häpnadsväckande.
OM socialdemokrater begår lagbrott är i en demokrati korrekt åtgärd att lagföra dessa för sagda lagbrott. Inte kräva att ens egna favoritkandidater ska stå ovan lagen.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Det blir yxigt att börja diskutera varenda bild, även om vi kommer landa där, men sammantaget så ser jag ett aldrig sinande flöde av aktivistiska budskap som till punkt och pricka sammanfaller med vänsterns världsbild, i de här fallen så illustreras följande välkända åsikter:

Kön är bara en konstruktion
Klimatet kollapsar när som helst
Sverige och svenskar, samt svenskhet, finns inte (till skillnad från alla andra, i synnerhet när-ekvatoriala, nationer och nationaliteter)
Traditionellt manligt och kvinnligt måste hela tiden utmanas och ifrågasättas samt förlöjligas
Rasism är ett enormt problem (i världens minst rasistiska land)
Osv osv osv

Hade vi sett SD-nära åsikter rabblas och tryckas ut överallt hade det så klart varit "fascism" och "politisk styrning av kulturen".

Om du inte ser dessa mönster alls så tror jag du bara trollar.
Kön som konstruktion ser jag inte i texten utan enbart att manligt/kvinnligt inte är samma sak över tid.
Angående klimatet ser jag det mer som bildad/obildad än vänster/höger. Vi kan påverka utfallet av förändringarna om alla drar sitt strå till stacken och vi börjar snart. Om vi inte börjar får vi hantera andra problem.
Att Sverige inte fanns före 1523 borde du ha lärt dig i skolan och vikingatiden var innan dess.
Rasism är ett stort problem här även om det är värre på andra ställen.

Du ser saker som inte står där och övertolkar texterna.

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000
Kön som konstruktion ser jag inte i texten utan enbart att manligt/kvinnligt inte är samma sak över tid.
Angående klimatet ser jag det mer som bildad/obildad än vänster/höger. Vi kan påverka utfallet av förändringarna om alla drar sitt strå till stacken och vi börjar snart. Om vi inte börjar får vi hantera andra problem.
Att Sverige inte fanns före 1523 borde du ha lärt dig i skolan och vikingatiden var innan dess.

Mycket knasigt här men måste få fråga.
På vilket sätt är rasism ett stort problem i Sverige? :lol:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Jag håller inte med dig, men du har gott om åsiktsfränder i C/MP/V så vad just jag tycker är inte så viktigt förstås.
Noterar att du delar deras världsbild tex genom "rasism är ett stort problem". Jämfört med vad?

Du är väl marinerad i svenskhatet, trist att se.

Sverige finns, svenskhet finns. Manligt finns, kvinnligt finns. Reproduktion är biologi, inget annat.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag skrev just att det kunde förvirra folk i MAGA-sekten. Men de flesta inom 'högern' stöder lyckligtvis inte Le Pen. Eller anser att hon ska stå över lagen.

Det är helt enkelt inte så det fungerar i en demokrati. Domstolar dömer enligt gällande lagar. Inte enligt utrikespolitiska hänsyn.

OM socialdemokrater begår lagbrott är i en demokrati korrekt åtgärd att lagföra dessa för sagda lagbrott. Inte kräva att ens egna favoritkandidater ska stå ovan lagen.
Du svamlar, du kan inte ens definiera högern.
Men bra att alla domstolar på jorden alltid dömer objektivt och korrekt, speciellt när de fängslar de du inte håller med i sak. 😅
Så du vill utesluta S från riksdagsvalet 2026, utveckla gärna.

Troll.

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...