Ska ovaccinerade verkligen få plats för vård?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nja, det är effektivt mot sjukhusvistelse men mot dödligheten är det ganska svag effekt av statistiken att döma.
Det är väl en oerhörd framgång om det är effektivt mot sjukhusvistelse?

Hur menar du att det inte är effektivt mot dödligheten? De två lär väl hänga ihop också?

Jag tror inte vi kommer få se så höga tal som 2020 och 2021.

23473743fca0ee450a2069e44723b331.jpg

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
"Lögn, förbannad lögn och statistik" är en bevingad fras som beskriver användning av statistik – inte sällan felaktig eller överdriven – för att stärka svaga argument.[1] Hela citatet lyder "Det finns tre sorters lögn: lögn, förbannad lögn och statistik"
Ja det är sannerligen en röra av rang detta Kina-virus, från början till slut.
Men det ska mycket till för att övertyga mig nu att vaccinet inte är effektivt mot död. Det lär ju vara proppat med omikron på alla äldreboenden nu också.

Om Vaccinet behövs för friska människor, och tusentals andra frågor, kan man dock fundera på. Ofta och länge.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
Ja det är sannerligen en röra av rang detta Kina-virus, från början till slut.
Men det ska mycket till för att övertyga mig nu att vaccinet inte är effektivt mot död. Det lär ju vara proppat med omikron på alla äldreboenden nu också.

Om Vaccinet behövs för friska människor, och tusentals andra frågor, kan man dock fundera på. Ofta och länge.
Klart vaccinet hjälper, tror man nåt annat är man dum i huvud
Det ju därför vi vaccinerar emot mässling påssjuka och röda hund osv
Så självklart fungerar det.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag har ett vaccin mot alla sjukdomar i världen. Vill du ha det? Det funkar eftersom jag kallar det vaccin och det finns andra vaccin i världen som fungerar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag har ett vaccin mot alla sjukdomar i världen. Vill du ha det? Det funkar eftersom jag kallar det vaccin och det finns andra vaccin i världen som fungerar.
Menar du att de nyttan av de vaccin som läkemedelsindustrin och läkarkåren i världen framställt respektive rekommenderar inte vilar på någon mer vetenskap än att någon sagt att de är bra?
I så fall förstår jag skepsisen, helt klart.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
En del var så säkra på "vaccinets" förträfflighet att de hade tagit vad än som erbjudits, t o m den något otrevliga drogen krokodil. Enda som krävs är att man kallat shoten för vaccin.

Det här är något annat än klassiska odlade vaccin och vad jag förstår inte ämnat för massan. Hade av tidsskäl inte varit möjligt att producera vaccin, som de du nämner, i tillräcklig mängd. Nu har Kina ett sånt de inte släpper och utvecklingen där jämfört med väst blir intressant. Men spännande blir det framöver, för alla, besprutade som obesprutade.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är väl en oerhörd framgång om det är effektivt mot sjukhusvistelse?

Hur menar du att det inte är effektivt mot dödligheten? De två lär väl hänga ihop också?

Jag tror inte vi kommer få se så höga tal som 2020 och 2021.

23473743fca0ee450a2069e44723b331.jpg

Det borde korrelera men på IVA har det varit runt 60% ovaccinerade senaste månaderna.

Men bara runt 20-30% av de som dör är ovaccinerade.

Siffrorna bara ur mitt minne för jag orkar inte gräva fram exakta siffror just nu. Men ungefär så ser det ut.

Mycket märkligt utfall tycker jag.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ålder.

Man måste titta på varje åldersgrupp för sig och jämföra vaccinerade med ovaccinerade.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det borde korrelera men på IVA har det varit runt 60% ovaccinerade senaste månaderna.

Men bara runt 20-30% av de som dör är ovaccinerade.

Siffrorna bara ur mitt minne för jag orkar inte gräva fram exakta siffror just nu. Men ungefär så ser det ut.

Mycket märkligt utfall tycker jag.
Antalet döda är bevisligen oerhört mycket färre än de 100/dag vi såg föregående två omgångar, det är väl svårt att bortse från?

Jag tror man måste bryta ned det i åldersgrupper samt riskgrupper för att det ska bli förståeligt.

SVT har verkligen lyckats med sin databas tycker jag.

Generellt sätt kan jag förstå de som debatterar nyttan med vaccinet, den kanske är mindre än man trott, det är jag helt öppen för, åtminstone på individnivå. Däremot har jag lite svårt att ta till mig den påstådda skadan med vaccinet, jag är öppen för det också men tycker det verkar vara minst 95% foliehattande i det.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Coronavaccinets effekt kan vara borta efter nio månader, visar en studie från Umeå universitet.

Allra snabbast går det för de som är äldst och skörast.

– Det är olyckligt för de råkar mest illa ut om de får covid, professorn Peter Nordström.

Här ges fjärde dosen coronavaccin för första gången i världen

tudien har varken hunnit granskas av experter eller publicerats i en vetenskaplig tidskrift, men väcker redan stor uppmärksamhet.

– Den är publicerad som en preprint. Det är en ny företeelse man kommit på under pandemin för att man tycker att det är viktigt att även fynd som inte granskats kan behöva komma ut, säger Peter Nordström, som är professor i geriatrik på Umeå universitet och en av dem som ligger bakom studien.

– Jag tror mig veta med hundra procents säkerhet att den är mest nedladdad av alla prerprints och de är över 10.000. Den har väckt väldigt står uppståndelse, säger han.

Borta efter nio månader​

Studien bygger på forskning från 5,8 miljoner vaccinerade svenskar, som följts under nio månader, och visar hur vaccinets effekt sjunker över tid.

– Oberoende av vaccin ser effekten ut att halveras ett halvår efter den andra sprutan, säger Peter Nordström.

Efter sju månader har effekten sjunkit till 23 procent och efter nio har forskarna inte kunnat se några tecken på fortsatt effekt. Snabbast går det för äldre personer.

– De har sämre vaccinationseffekt och det ser dessutom ut att avta snabbare. Det är olyckligt eftersom att det framför allt är de äldre man behöver skydda då de råkar mest illa ut om de får covid.

”Avtar snabbare för män”​

Forskarna har även kunnat se att effekten avtar snabbare för män än kvinnor och att det kan skilja sig markant mellan olika tillverkare.

– Det ser ut som att Moderna och Pfizer har lite bättre effekt än Astra Zeneca, som är vektorbaserat. Där har vi inte kunnat se någon effekt efter fyra månader, säger han och lägger in en brasklapp:

– Men man ska säga att de här associationerna blir osäkra ju mindre subgrupper vi tittar på. När man börjar söka samband i mindre grupper är sannolikheten större att det man hittar beror på slumpen.

Tar strid på Twitter​

Enligt Peter Nordström bekräftar studien behovet av en tredje vaccindos.

– Om man tittar på Israel, som var först ut att vaccinera hela befolkningen. Ett halvår senare fick de en våg av covid som var kraftigare än någon man tidigare sett. Sedan slog man ner den med att snabbt vaccinera en stor del av befolkningen med en tredje dos. Så det finns ju ”real world evidence” på att en tredje dos är effektiv.

I sociala medier har det spridits rykten om att studien från Umeå universitet skulle visa på en ökad risk att dö om man vaccinerat sig, något som Peter Nordström slagit tillbaka mot.

– Det har varit en stor grej så jag har startat ett Twitterkonto för att möta just det där. Eftersom vi vaccinerar de som är äldst och sjukast först så ska det vara en överdödlighet, annars har man gjort fel. Om man hade vaccinerat barn först skulle det i stället varit minskade dödstal. Det här leder bara till desinformation och gör människor rädda.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Tolkar jag studien rätt så innebär SK vaxin en falsk trygghet det är därför det dör fler SK vaxinerade som SK vavin inte funkar för längre.

Vaxinet ger bara en längre stubin innan det smäller.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Antalet döda är bevisligen oerhört mycket färre än de 100/dag vi såg föregående två omgångar, det är väl svårt att bortse från?

Jag tror man måste bryta ned det i åldersgrupper samt riskgrupper för att det ska bli förståeligt.

SVT har verkligen lyckats med sin databas tycker jag.

Generellt sätt kan jag förstå de som debatterar nyttan med vaccinet, den kanske är mindre än man trott, det är jag helt öppen för, åtminstone på individnivå. Däremot har jag lite svårt att ta till mig den påstådda skadan med vaccinet, jag är öppen för det också men tycker det verkar vara minst 95% foliehattande i det.

Finns väl ännu ingen som påvisat någon större skada av vaccinet bortsett från de två senaste preprints från förra veckan som säger att vaccinerade får negativt skydd efter 9 månader resp 4 månader mot omikron. Negativt skydd skulle jag vilja benämna som en skada på immunförsvaret.

Det jag däremot försökt lyfta fram är att man inte kan veta långtidseffekterna innan många människor varit vaccinerade en lång tid. Fas3-studier av mediciner brukar pågå i tre års tid. Det har sina skäl.

Ofta behöver biologin tid, se tex hur lång tid det tar att utveckla cancer för rökare eller strålskadade.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tolkar jag studien rätt så innebär SK vaxin en falsk trygghet det är därför det dör fler SK vaxinerade som SK vavin inte funkar för längre.

Vaxinet ger bara en längre stubin innan det smäller.

Läser man studien så är skyddet mot delta inte bara borta utan försvagat efter 9 månader.

Notera även den andra studien för omikron som säger att samma sak sker där redan efter 3 månader. Och för omikron är försvagningen ännu mer signifikant.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Läser man studien så är skyddet mot delta inte bara borta utan försvagat efter 9 månader.

Notera även den andra studien för omikron som säger att samma sak sker där redan efter 3 månader. Och för omikron är försvagningen ännu mer signifikant.
Tja då kan man ju säga att Vaxinet iallafall riskerar att förkorta livet signifikant, lägger man sedan till att vaxinerade mäniskor beter sig som idioter när det är mycket folk, med orden jag är VAXINERAD

Inte konstigt det är mycket SK vaxinera folk på IVA

• Gilla
Reaktioner: JPT

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tja då kan man ju säga att Vaxinet iallafall riskerar att förkorta livet signifikant, lägger man sedan till att vaxinerade mäniskor beter sig som idioter när det är mycket folk, med orden jag är VAXINERAD

Inte konstigt det är mycket SK vaxinera folk på IVA

Ja om den senare studien stämmer och omikron dessutom fortsätter i nuvarande trend så blir väl de redan vaccinerade tvungna att fortsätta vaccinera sig minst 4 gånger om året.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Då kan man ju fundera över den studien som visar tydligt att den allmänna imuniteten mot influensa sjunker för covid vaxinerade, det kan förklara varför normala influensan slår så hårt i år

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati