Ska ovaccinerade verkligen få plats för vård?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Saxat ur samnytt.

Särskilt Israel, där över 60 % av befolkningen var fullt vaccinerad, hade de högsta antalet COVID-19-fall per 1 miljon invånare under de senaste sju dagarna.
Ju mer man testar, dessto fler Covid-fall hittar man.
Med Sveriges linje med mycket lite tester så blir resultatet bättre (=färre fall).

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns ju siffror på totalt antalet vårdade för covid-19 och den kurvan följer ganska väl utvecklingen vad gäller smittspridning. Och framförallt är det ju den viktiga kurvan - får man covid och det inte märks av är det ju liten skada skedd.

Så oavsett om man testar ingen eller testar alla kommer kurvan av vårdade - som naturligtvis testas - att spegla spridningen.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
En av tre covidpatienter som hamnar på landets intensivvårdsavdelningar har tagit två vaccinsprutor eller fler. Bland 60-plussare är det fler än varannan IVA-patient som är fullvaccinerad. Det visar statistiken från Folkhälsomyndigheten och Svenska intensivvårdsregistret.

Ämnet på allas läppar just nu är vaccinationen mot Covid-19. Men hur effektiva är egentligen dessa vacciner? Frågan ställs mot bakgrund av den höga andel fullvaccinerade som ändå blir så sjuka att de måste intensivvårdas.

Statistik visar att var tredje person som hamnat på IVA från och med oktober i år är fullvaccinerad. De allra flesta återfinns i någon av riskgrupperna. 307 personer över 16 år med covid har intensivvårdats sedan oktober i år. 208 av dem var ovaccinerade och 99 personer var fullvaccinerade.

Över hälften i åldersgruppen 60+ på IVA är fullvaccinerade

80 ovaccinerade personer som är 60 år eller äldre har från och med oktober fram till nu vårdats på IVA. Under samma period har 85 fullvaccinerade personer i samma åldersgrupp vårdats på IVA.

Fler än hälften av alla som drabbats allvarligt av covid-19 och därför lagts in på IVA i åldersgruppen 60 år och äldre är alltså fullvaccinerade.

Överväldigande majoritet i riskgrupp

I samtliga åldersgrupper dominerar riskgrupperna bland IVA-fallen. I åldersgruppen 60 år och äldre tillhör 65 av 80 ovaccinerade personer en riskgrupp. Av de fullvaccinerade i samma åldersgrupp tillhör 74 av 85 personer en riskgrupp.

Andelen fullvaccinerade i riskgrupp som hamnar på intensiven är således lika hög som andelen ovaccinerade – drygt 80 procent.

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Det finns ju siffror på totalt antalet vårdade för covid-19 och den kurvan följer ganska väl utvecklingen vad gäller smittspridning. Och framförallt är det ju den viktiga kurvan - får man covid och det inte märks av är det ju liten skada skedd.

Så oavsett om man testar ingen eller testar alla kommer kurvan av vårdade - som naturligtvis testas - att spegla spridningen.
Med hänsyn till alla smittade är det väldigt få som hamnar på intensiven...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
"

"Över hälften i åldersgruppen 60+ på IVA är fullvaccinerade"

Really.?

Ja eftersom i princip ALLA är vaccinerade i den åldersgruppen så kommer de såklart också att finnas representerade på IVA.

Om man skall få ett mått på hur effektivt vaccin är så måste man jämföra proportionellt vaccinerade och icke vaccinerade och deras respektive risk att hamna på IVA.

Det finns det kurvor för längre upp i tråden och de visar att det är enormt mycket mindre risk att hamna på IVA om du är vaccinerad jämfört med om du inte är det.

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Ja eftersom i princip ALLA är vaccinerade i den åldersgruppen så kommer de såklart också att finnas representerade på IVA.

Om man skall få ett mått på hur effektivt vaccin är så måste man jämföra proportionellt vaccinerade och icke vaccinerade och deras respektive risk att hamna på IVA.

Det finns det kurvor för längre upp i tråden och de visar att det är enormt mycket mindre risk att hamna på IVA om du är vaccinerad jämfört med om du inte är det.
Då borde du kanske inte sagt att vaccinet fungerar. Är det inte tillräckligt proportionellt att över hälften på IVA är fullvaccinerade? det säger mig mer om vaccinets ineffektivitet.

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Det är självklart att vaccinet fungerar, men det gör inte 100% odödliga…
Inte ens 50% när det gäller 60+ på IVA. Och utan den vård vi har i Sverige jämte vaccinet hade det varit 100% dödlighet trots att de är fullvaccinerade.

Det är i detta fall IVA som räddar liv och inte vaccinet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Då borde du kanske inte sagt att vaccinet fungerar. Är det inte tillräckligt proportionellt att över hälften på IVA är fullvaccinerade? det säger mig mer om vaccinets ineffektivitet.
Jo men om du har en massa andra riskfaktorer och är gammal så kan du ändå hamna på intensiven.
Utan vaccin hade de sannolikt inte överlevt på intensiven heller.
Jag ser inte att många fullvaccinerade på intensiven bevisar vare sig det ena eller andra.

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Jo men om du har en massa andra riskfaktorer och är gammal så kan du ändå hamna på intensiven.
Utan vaccin hade de sannolikt inte överlevt på intensiven heller.
Jag ser inte att många fullvaccinerade på intensiven bevisar vare sig det ena eller andra.
Och jag ser inte heller det du säger är korrekt. Du har varken bevisat det ena eller andra.

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Nej jag har inte bevisat något men jag påvisar gärna att allt tyder på vaccinet är effektivt mot död och sjukhusvistelse.
Innan vaccineringen började hade vi ca 130 miljoner fall med covid -19 och ca 2,4 miljoner avlidna.

Idag är det uppe i 280 miljoner och 5,4 miljoner avlidna. Hur effektiv är vaccinet??

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Innan vaccineringen började hade vi ca 130 miljoner fall med covid -19 och ca 2,4 miljoner avlidna.

Idag är det uppe i 280 miljoner och 5,4 miljoner avlidna. Hur effektiv är vaccinet??
Det där kan jag inte bemöta.
Däremot kan jag visa tex denna bild som jag tycker är ganska talande, vad tycker du?
Generellt, vad är din tes sammanfattad?
dad66ab137b44f824faabd03f64fef07.jpg

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det där kan jag inte bemöta.
Däremot kan jag visa tex denna bild som jag tycker är ganska talande, vad tycker du?
Generellt, vad är din tes sammanfattad?
dad66ab137b44f824faabd03f64fef07.jpg
Vart kommer siffrorna ifrån? Hur gamla är de? Är det patienter på IVA med konstaterad covid och inte nödvändigtvis de som vårdas för covid?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
I min åldersgrupp är korrelationen ovaccad/vaccad och slutenvård ca 0,01%/0,001%. Då är alla med i respektive grupp även de med KOL och diabetes med 150 kg övervikt. Dessutom gäller: "Vaccinerade avser här patienter som insjuknat minst 14 dagar efter andra dosen. Ovaccinerad avser här patienter som insjuknat utan någon dos eller inom 21 dagar efter första dosen. Delvaccinerade som insjuknat efter 21 dagar efter första dosen men innan 14 dagar efter andra dosen är exkluderade."
Icuregswe säger att ca 80% av de som intensivvårdats har haft någon form av riskfaktor.

Sen kan man ju börja snegla på typ smittade per capita vaccad vs ovaccad och överdödlighet/dödsfall oavsett orsak bland vaccade och ovaccade. Finns lite märkliga siffror från UK och Danmark.
Ett exempel:

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...