Ska ovaccinerade verkligen få plats för vård?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nu har jag inte läst hela tråden på 20 sidor, men väljer att svara på ditt första inlägg

om de som inte vaccinerar sig (mig inkluderat) skall få vård vid sjukdom....
då ska följande inte få vård heller ?

1# alkisar som blivit spritförgiftade
2# narkomaner
3# tonårsbrudar som "självmant" svalt en burk med panodil
4# människor med deppresion som försöker ta sitt liv
5# hojfolk som klotar, då dom kör vårdslöst

ja, listan kan göras ofantligt lång.
Om vi nu koncentrerar oss på covidvaccin, så varför ska man inte vaccinera sig? Rädd för att dö av biverkningar? Visst, men du är inte rädd för att dö i covid 19?

Orsaken till trådstarten var inte att jag skulle slänga ut de ovaccinerade på gatan vid sjukdom, utan ville höra argument varför man otroligt nog väljer att inte vaccinera sig?

Kunde man vaccinera sig mot missbruk innan man tar första fyllan/heroinsprutan/självmordsförsöket/allt man kan dö av, skulle nog 100% göra det och du skulle få Nobelpriset i medicin om du uppfinner det vaccinet.

Covid 19-vaccinet finns redan, är gratis och enkelt att få så varför inte?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Fniss, så 0.06% av de vaccinerade får biverkningar av vaccinet (frossa, yrsel, huvudvärk ...)
0.003% har kanske avlidit av vaccinet, obs KANSKE, detta går inte att bevisa då dessa människor allt som oftast även har andra sjukdomar och mediciner som inverkar.

Jämför detta med;
0.15% (15377 dödsfall / 1 000 000inv.) har avlidit av Corona i Sverige och 85% av de som ligger på intensiven är ovaccinerade ...

Jag kan inte komma på ett enda argument varför man inte skulle vaccinera sig mot Corona.

Här i Finland har vi en dödlighet på 0.03% (296 dödsfall / 1 000 000inv.) men så har vi ju även förstått att använda munskydd och haft vettiga restriktioner ...

Dubbelkolla gärna mina siffror, dessa tog jag från Läkemedelsverket och ourworldindata.org uppdaterat igår.

0.06 är bara 60% bättre än 0.15 utfall för en smitta som man med stor sannolikhet inte ens kommer hinna bli smittad av innan det gått så många månader att vaccinet tappat sin tappat sin effekt.

Dessutom så inom dessa 0.15% ingår ju en hel del gamlingar som morfinerades ihjäl under början av pandemin.

Och angående hur många som ligger på intensiven kan det vara en bättre ide att kolla statistiken istället för att lyssna på media som rapporterar från något alltid väl valt sjukhus. Bland de som ligger på IVA är 51% ovaccinerade, och 38% vaccinerade.

Källa:

Bifogat

• IVA_220108.png
    IVA_220108.png
    14.2 KB · Visningar: 8

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Inrapporterade misstänkta biverkningar​

läs ordet i mitten.
alltså inte 9000 med bevisade biverkningar. folk anmäler allt från lite rodnad på armen till nära döden upplevelser
men när allt är klart är det långt ifrån 9000 med biverkningar
Nja, dom inrapporterade är långt fler.
De 9000 är efter handläggning av läkare som bedömt det som allvarlig biverkning av vaccinet.
Som zoda skrev har ca 17000 handlagts till utredning varav då ca 9000 bedömdes ha allvarlig biverkning av vaccinen.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Fniss, så 0.06% av de vaccinerade får biverkningar av vaccinet (frossa, yrsel, huvudvärk ...)
0.003% har kanske avlidit av vaccinet, obs KANSKE, detta går inte att bevisa då dessa människor allt som oftast även har andra sjukdomar och mediciner som inverkar.

Jämför detta med;
0.15% (15377 dödsfall / 1 000 000inv.) har avlidit av Corona i Sverige och 85% av de som ligger på intensiven är ovaccinerade ...

Jag kan inte komma på ett enda argument varför man inte skulle vaccinera sig mot Corona.

Här i Finland har vi en dödlighet på 0.03% (296 dödsfall / 1 000 000inv.) men så har vi ju även förstått att använda munskydd och haft vettiga restriktioner ...

Dubbelkolla gärna mina siffror, dessa tog jag från Läkemedelsverket och ourworldindata.org uppdaterat igår.
Jag håller med om att siffrorna talar för vaccin och det är också därför jag vaccinerat mig (#3 bokad i februari).

Jag vidhåller dock att 9000 människor med allvarliga biverkningar är mycket lidande. :(

Och ja, utan vaccin hade det varit ännu mer lidande och död.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Hur vet vi att det är 0,06% av de vaccinerade som får någon form biverkning?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hur vet vi att det är 0,06% av de vaccinerade som får någon form biverkning?

Det vet vi inte, det är ju bara en bråkdel av rapporterade biverkningar som dom ens hunnit granska. Några biverkningar verkar ju vara ganska tramsiga om man får tro media. Dessutom undrar jag hur många som ens rapporterat sina biverkningar.

40 grader feber i ett dygn efter sprutan fick frun från vid bägge vaccinationerna. Men det är ju inte inrapporterat någonstans.

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Du får mer än gärna statiskt motbevisa mitt förra inlägg angående statistik om Coronavaccination vs dödlighet och biverkningar! Använd dock uppgifter från myndigheter och inga konspiratörer! Jag ändrar givetvis min åsikt om jag har fel! Jag sitter här och väntar med ?
Inget motbevis men jag reagerade på att du skrev 15 377/1 000 000. Det är väl illa nog med 15377/10 000 000.
Något jag missar?

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Om vi nu koncentrerar oss på covidvaccin, så varför ska man inte vaccinera sig? Rädd för att dö av biverkningar? Visst, men du är inte rädd för att dö i covid 19?

Orsaken till trådstarten var inte att jag skulle slänga ut de ovaccinerade på gatan vid sjukdom, utan ville höra argument varför man otroligt nog väljer att inte vaccinera sig?

Kunde man vaccinera sig mot missbruk innan man tar första fyllan/heroinsprutan/självmordsförsöket/allt man kan dö av, skulle nog 100% göra det och du skulle få Nobelpriset i medicin om du uppfinner det vaccinet.

Covid 19-vaccinet finns redan, är gratis och enkelt att få så varför inte?
I mitt fall så beror valet att inte vacca sig på att det finns väldigt många andra åtgärder man kan göra för att slippa bli svårt sjuk. Tex vara i god kondition och tex äta d vitamin och massa andra tillskott. Och nej jag är inte det minsta rädd för att dö öht. För det kommer jag göra förr eller senare iaf.
Sen varken röker snusar eller super jag.
Min sambo är kassörska på vårat lokala Coop. Hon har jobbat under hela pandemin, hon har inte varken haft vanliga influensan eller covid. Så min personliga uppfattning är att detta hot är väldigt överdrivet.
Dem enda jag öht känner som har haft covid är mina föräldrar som båda är i 60årsåldern, varav min pappa har svår astma och har rökt i 40år. Han var svårast sjuk. Han satt i sin fåtolj och käkade karra och kollade på tv i 12 dagar. Sen var han frisk. Min farmor som bor i samma hus som farsan, hon är 82år och blev inte ens sjuk fast hon var upp till farsan flera gånger. Högst ovetenskapligt jag vet, men som sagt. Är du i dåligt fysiskt skick kan du dö av vad helst ändå.

Last edited:

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Inget motbevis men jag reagerade på att du skrev 15 377/1 000 000. Det är väl illa nog med 15377/10 000 000.
Något jag missar?
Alldeles korrekt! Jag hade otur när jag tänkte! :Bugar tack för att du rättade mig! Jag skriver in en rättelse i inlägget.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Alldeles korrekt! Jag hade otur när jag tänkte! :Bugar tack för att du rättade mig! Jag skriver in en rättelse i inlägget.
Idag är dagen jag hade rätt i något!
Meeen, för att vara den som är den...ser det ut som procenttalen även de behöver korrigeras.

Ska inte tjata mer. Vi vet ju läget.

Edit;
Tog bort svammel.

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Idag är dagen jag hade rätt i något!
Meeen, för att vara den som är den...ser det ut som procenttalen även de behöver korrigeras.

Ska inte tjata mer. Vi vet ju läget.

Edit;
Tog bort svammel.
Nja! Jag dubbelkollade siffrorna i en räknare på nätet och de verkar vara rätt! Men givetvis, räkna gärna själv ett varv för koll!

Bifogat

• Screenshot_20220108-192946-01.jpeg
    Screenshot_20220108-192946-01.jpeg
    118.6 KB · Visningar: 10

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
I mitt fall så beror valet att inte vacca sig på att det finns väldigt många andra åtgärder man kan göra för att slippa bli svårt sjuk. Tex vara i god kondition och tex äta d vitamin och massa andra tillskott. Och nej jag är inte det minsta rädd för att dö öht. För det kommer jag göra förr eller senare iaf.
Sen varken röker snusar eller super jag.
Min sambo är kassörska på vårat lokala Coop. Hon har jobbat under hela pandemin, hon har inte varken haft vanliga influensan eller covid. Så min personliga uppfattning är att detta hot är väldigt överdrivet.
Dem enda jag öht känner som har haft covid är mina föräldrar som båda är i 60årsåldern, varav min pappa har svår astma och har rökt i 40år. Han var svårast sjuk. Han satt i sin fåtolj och käkade karra och kollade på tv i 12 dagar. Sen var han frisk. Min farmor som bor i samma hus som farsan, hon är 82år och blev inte ens sjuk fast hon var upp till farsan flera gånger. Högst ovetenskapligt jag vet, men som sagt. Är du i dåligt fysiskt skick kan du dö av vad helst ändå.
Du har statistiken på din sida, även dina äldre släktingar för att överleva coronan. 98.9% överlever den ju! (Man ska även komma ihåg att ni är i detta läge med över 70% vaccinerade)
Problemet är om det blir några 1000 som samtidigt behöver vård på sjukhus. Hur ska man då prioritera? Jag vill i varje fall inte vara den som väljer vem som får leva och vem som får dö.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Du har statistiken på din sida, även dina äldre släktingar för att överleva coronan. 98.9% överlever den ju! (Man ska även komma ihåg att ni är i detta läge med över 70% vaccinerade)
Problemet är om det blir några 1000 som samtidigt behöver vård på sjukhus. Hur ska man då prioritera? Jag vill i varje fall inte vara den som väljer vem som får leva och vem som får dö.
Det är bara jag som inte är vaccad.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Rätt skrämmande egentligen.
Även om 9000 på 17 miljoner administrerade doser kan verka lågt så är det 9000 människor, med närstående, vars vardag vänts upp och ner.
Det är många som drabbats på ett eller annat sätt av den här skit-pandemin. :(
Det där är inte riktigt korrekt tyvärr.
Majoriteten av biverkningarna som rapporteras in är lindriga.
De som får allvarliga biverkningar hamnar hos Läkemedelsförsäkringen för bedömning.
Dom har hittills fått in knappt 1700 ansökningar. Av dessa är 644 avböjda då det inte kan anses sannolikt att det dom fått faktiskt är en biverkning av vaccinet alternativt att biverkningen är så lindrig att den inte berättigar till ersättning. 50 har fått godkänt och ca 1000 är fortfarande under utredning.

Dvs i nuläget så är det 50 personer som man konstaterat fått såpass allvarliga biverkningar att dom kan vara berättigade till ersättning från försäkringen (ersätter lidande, förlorad arbetsinkomst mm).
Tittar man på den totala mängden misstänkta allvarliga biverkningar så är det i Sverige ca 7500. Men det innehåller sådant som är inrapporterat men inte utrett i ganska stor grad så det är relativt sannolikt att en stor del av dessa antingen inte är faktiska biverkningar av vaccinet. Dom är i vart fall inte tillräckligt allvarliga för att ens komma ifråga för ersättning från läkemedelsförsäkringen.

Den absoluta majoriteten av de som får biverkningar får väldigt lindriga biverkningar. Exempelvis att man dagen efter vaccinationen har smärta vid injektionsstället, lindrig feber, trötthet osv vilket är relativt normala biverkningar.

Andelen som får allvarliga biverkningar är fruktansvärt låg. Det är betydligt större andel som får allvarliga sjukdomsförlopp eller följdeffekter av covid 19 infektion.
Dödligheten i Covid är drygt 1%. Om man tittar på allvarliga biverkningar så är det som rapporterats in mindre än 0,05% och då innehåller dom 0,05% troligen en hel del som fått något som inte är en biverkning av vaccinet utan bara råkat få det någon gång i samband med vaccinationen. (Det är ganska gott om folk som rapporterar in sina egna biverkningar utan att ens konsultera en läkare för bedömning. vilket kan vara en anledning till att man ser att det är så många som avslås av ansökningarna till läkemedelsförsäkringen.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Men de kan väl mycket väl vara biverkningar till vaccinet?

Om jag får gikt en vecka efter vaccinering och anmäler det, hur och vem bestämmer om det är en (kausal) biverkning eller ej? Ska jag ens anmäla min gikt, är det en misstänkt biverkning? När slutar en misstänkt biverkning att vara misstänkt?

Du menar att det kommer vara många fler?
Hur många kommer rapportera sin gikt de får om 30 år som vaccinbiverkning? Vet vi att cancerrisken inte ökas med tex 1% hos de vaccade mot de ovaccde tex?
Du vet att underrapporteringen verkar vara stor?
Karolinskas akutmottagning. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27622270/

Inte ens 3% rapporterades där. Kika in Tabell II.

I dom initiala siffrorna hos läkemedelsverket och FHM så är det ofta ingen som bedömer det utan om du får gikt efter vaccinationen och rapporterar in det så hamnar det i statistiken. Det gäller dom fall där personen själv rapporterar in sin biverkning. I dom fall där du rapporterar in via din läkare så gör denne en bedömning om det är rimligt eller troligt att det du fått faktiskt är en biverkning så där görs en viss bedömning. Men siffrorna där innehåller en hel del fall där den inrapporterade biverkningen faktiskt inte är en biverkning.

Om det är en allvarlig biverkning så kan det anmälas till LFF som bedömer om det är grund för ersättning från läkemedelsförsäkringen. Då görs en ganska grundlig utredning med genomgång av journaler för att försöka få fram hur troligt det är att det sin rapporterats faktiskt är en biverkning.

Det finns såvitt jag vet ingen studie som gjorts som kunnat påvisa någon som helst ökning av cancerrisk pga vaccination för något vaccin som någonsin funnits på marknaden.
Om du får gikt 30 år efter vaccinationen så är det garanterat inte en biverkning av vaccinet. Biverkningarna uppstår under den fas där immunsystemet aktiveras för att lära sig känna igen smittan vilket är under de första veckorna efter vaccinationen.
Den absoluta majoriteten av biverkningarna visar sig under de första 1-3 dagarna och sjunker sedan kraftigt. Efter 2 månader är sannolikheten för en ny biverkning i stort sett 0. Det finns mig veterligen inte ett enda fall globalt av något enda vaccin som gett en biverkning som uppstått efter mer än 1 år. Det betyder förvisso inte att det är omöjligt men det är enormt osannolikt.

Det är större risk att du blir träffad av blixten 2 gånger än att du skulle få en biverkning som visar sig 30 år efter vaccinationen.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Jämför detta med;
0.15% (15377 dödsfall / 10 000 000inv.) har avlidit av Corona i Sverige och 85% av de som ligger på intensiven är ovaccinerade ...

Redigerat: hade glömt en nolla i 10 000 000
0,15% dödsfall är inte en speciellt bra siffra att använda. Dödligheten ligger statistiskt på drygt 1% av Covid 19. Dvs av dom som får Covid så dör 1 av 100. om du räknar på dödsfall per 100 000 invånare så måste du också ta hänsyn till antal infektioner per 100 000 invånare för att få fram en användbar siffra. Detta eftersom det i nuläget är ganska klart att alla som inte fått covid ännu förr eller senare kommer att få den då man insett att man inte kommer att kunna stoppa spridningen utan istället för "hålla ställningarna" tills den blir en endemisk sjukdom likt influensa och förkylning. Det kommer dock att ta några år innan smittan muterat så att den blir så lindrig.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA