Ska ovaccinerade verkligen få plats för vård?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Är du läkare?
Nope. Jag har fram till för några år sedan jobbat inom läkemedelsindustrin med kvalitetssäkring och jag är själv väldigt intresserad av fysiologi och hälsa så jag försöker läsa på så mycket jag hinner om det som jag tycker är intressant på området.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Som jag sagt förr. Först gillar jag ej att någon talar om för mig vad jag skall eller ej.
Sedan blir aldrig jag sjuk i influensa kräksjuka förkyld eller något annat heller för den delen, brutna ben avslitna muskler och senor läker på halva normaltiden.

Anser att mitt normala hälsotillstånd är så bra att jag klarar mej fint utan Vaxin.

Och som Forskning påstår så funkar vaxinet ev 2 månader efter sprutan mot omricron. Så Detta känns fullständigt vansinnigt, att sedan 0,0015% eller vad det var blir allvarligt sjuk innebär att jag är värre ute när jag går på en isig trottoar.
Var har du hittat datat på att vaccinet funkar i 2 månader mot omikron?? Vad jag vet så är läget just nu att man vet att det ger skydd mot allvarlig sjukdom men man vet inte hur länge eftersom omikron inte funnits så länge ännu. Däremot vet man att vaccinerna idag ger ett ganska begränsat skydd mot infektion. Vilket betyder att med det man vet idag så kan du efter en vaccination fortfarande bli smittad av omikron men risken för att du ska bli allvarligt sjuk är avsevärt lägre. Hur länge den effekten håller i sig vet man inte men att den finns vet man.

Du är som sagt fri att fatta vilket beslut du vill på vilka grunder du vill. Jag är mest intresserad av hur människor kommer till slutsatsen att vaccinet är onödigt med den fakta och data som idag finns tillgänglig.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Var har du hittat datat på att vaccinet funkar i 2 månader mot omikron?? Vad jag vet så är läget just nu att man vet att det ger skydd mot allvarlig sjukdom men man vet inte hur länge eftersom omikron inte funnits så länge ännu. Däremot vet man att vaccinerna idag ger ett ganska begränsat skydd mot infektion. Vilket betyder att med det man vet idag så kan du efter en vaccination fortfarande bli smittad av omikron men risken för att du ska bli allvarligt sjuk är avsevärt lägre. Hur länge den effekten håller i sig vet man inte men att den finns vet man.

Du är som sagt fri att fatta vilket beslut du vill på vilka grunder du vill. Jag är mest intresserad av hur människor kommer till slutsatsen att vaccinet är onödigt med den fakta och data som idag finns tillgänglig.

Jag tror han sett denna preprint.

Bifogat

• Screenshot_20211228-195101.png
    Screenshot_20211228-195101.png
    177.6 KB · Visningar: 20

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R

Först, omricron ger ej allvarlig sjukdom så lägg ned detta.
Enligt engels data längre upp i tråden är årets influensa dödligare än omricron
Influensa 1/1000 avliden
Omricron 1/1435 avliden

Så sluta gny o gnälla som om världen håller på att gå sönder o under.

Våra restriktioner beror ej på covid utan på att våra enormt låga antal sjukhussäng per 100000 personer lägs i världen.

2012 2000 intensiv vårds platser
2022 500~ platser
Ändå är vi väll milion en mera personer ich.

Det är fler med influensa o vinterkräk samt halkskador på sjukhus nu än covid.

E jhu ett jävla tjat om ingenting tror ni på spöken också eller?

Tillomed VHO gick ut o sa att detta är ohållbart.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5

För böveln, länkspridare Lindeman, berätta varför du postar länken och dina åsikter i ämnet som berörs. Länkpostande utan tillhörande kommentarer hör hemma på facebook och konspirationsfora.

Jag slutade läsa på länken efter första meningen då formatet och retoriken liknande Twitlers osammanhängande orerande. Citat: "Project Veritas is an American far-right activist group founded by James O'Keefe in 2010."

Arrrgh! Nu blev jag putt... :huvet

/Häradskritiker Lindeman

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Hela Faucisoppan är rolig att följa.
Rand Paul har gått in hårt, jäklar vad han ångar på.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hela Faucisoppan är rolig att följa.
Rand Paul har gått in hårt, jäklar vad han ångar på.
Jo, finns (fanns?) en länk på Rands hemsida där man kan donera pengar precis bredvid Faucis ansikte.
All in the name of mone...truth!

Får se vart hela affären landar så småningom.

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Influensa 1/1000 avliden
Omricron 1/1435 avliden

Våra restriktioner beror ej på covid utan på att våra enormt låga antal sjukhussäng per 100000 personer lägs i världen.

2012 2000 intensiv vårds platser
2022 500~ platser
Ändå är vi väll milion en mera personer ich.

Det är fler med influensa o vinterkräk samt halkskador på sjukhus nu än covid.

E jhu ett jävla tjat om ingenting tror ni på spöken också eller?

Tillomed VHO gick ut o sa att detta är ohållbart.

Först, nej så är det inte!
Här är en helt nyskriven artikel i ämnet Omricron, med källhänvisningar ...

https://svenska.yle.fi/a/7-10011379

Det du har rätt i är att världen går inte under, men att helt förbise hela läkarkåren och varenda virologs syn på vaccinets positiva effekter är i varje fall ett bevis på att människors dumhet alltid kommer att bestå!

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Först, nej så är det inte!
Här är en helt nyskriven artikel i ämnet Omricron, med källhänvisningar ...

https://svenska.yle.fi/a/7-10011379

Det du har rätt i är att världen går inte under, men att helt förbise hela läkarkåren och varenda virologs syn på vaccinets positiva effekter är i varje fall ett bevis på att människors dumhet alltid kommer att bestå!
Jag är hällre dum än oförmögen att tänka och ha egna slutsatser?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag tror han sett denna preprint.
Ok. Den visar ju att skyddet mot infektion mot omikron är högst begränsat. Just dom graderna säger inget om skyddet mot allvarlig sjukdom.
Vaccinet ger såvitt man vet ett begränsat skydd mot infektion men det ger fortfarande ett relativt bra skydd mot att bli allvarligt sjuk. Dvs med vaccination så är man nästan säker på att det i stort sett blir som en allvarlig förkylning. (om man förenklar väldigt kraftigt.)

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Influensa 1/1000 avliden
Omricron 1/1435 avliden

1/1435 avliden av omikron är inte en korrekt siffra enligt någon känd studie. Vart har du hittat den???

Man vet ännu inte exakt hur dödlig omikron är men uppskattningarna i nuläget är att den leder till mellan 30-70% lägre antal av svår covid som kräver sjukhusvård eller leder till död.

Baserat på att för tidigare varianter så behöver ca 3% avancerad sjukhusvård och av dom så avlider drygt 1/3 eller närmare bestämt 1,2% så betyder det att i bästa fall så får omikron siffrorna att ca 1% behöver sjukhusvård och ca 0,35% dör.
Det betyder att den korrekta siffran istället för 1/1435 borde vara 1/300 men den kan lika gärna vara 1/150.
Så att påstå att den är mindre dödlig än vanlig influensa är helt enkelt ohyggligt inkorrekt.

Jag håller med om att det läge vårdapparaten är i bidrar till problemet i och med att vi hade färre antal vårdplatser per kapita än något annat EU land och att det är något som behöver addresseras och rättas till.
Men att säga att man ska släppa allt fritt tror jag faktiskt inte är speciellt bra. De anställda inom vården har haft en rätt tung arbetsbörda de senaste knappt 2 åren och om vi släpper allt fritt så är risken stor att dom inte alls klarar av att ta hand om dom som behöver vård vilket då skulle riskera att leda till att man inte kan ta emot sjuka som behöver vård. Dessutom är det ju så att det finns andra områden inom vården där man ligger efter på grund av att man tvingats omprioritera resurser. Exempelvis så har vi 7000 färre rapporterade cancerfall under 2021. Tror du det beror på att det är färre som fått cancer eller att det är 7000 personer som bara inte diagnosticerats utan istället kommer att upptäckas när det är för sent.

Det handlar i mångt och mycket i nuläget om att försöka hålla belastningen på vården på en nivå som är hanterbar. Visst. En stor del av belastningen i nuläget beror på influensa och en del annat som har spridits men det betyder inte att det finns resurser för att hantera någon avsevärd ökning av Corona på sjukhusen. Och det kommer att ta tid att få in mer personal för att kunna skala upp vården eftersom dom ju först behöver utbildas.

Hade vi haft nära 100% vaccintäckning så hade risken att överbelasta vården varit så låg att man nog kunnat klara sig utan restriktioner men eftersom vi trots allt har 20% som inte vaccinerat sig så är det mer eller mindre nödvändigt att ha restriktioner för att kunna säkerställa att dom 20% får sjukhusvård när/om dom blir svårt sjuka vilket en hyfsad andel kommer att behöva eftersom det i bästa fall med omikron är 1% som behöver sjukhusvård om man inte är vaccinerad.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Läs längre upp i tråden påsiffror från England.

Spanien meddelar att man inte längre kommer att särbehandla de coronavirus som orsakar covid utan i stället hantera dem som andra influensavirus. Man uppmanar också resten av EU att göra detsamma. ”Det är dags att lära sig hur man lever med coronaviruset, eftersom vi lever med alla möjliga andra virus”, säger premiärminister Pedro Sanchez.

Den spanska regeringen motiverar den förändrade hållningen med att läget för pandemin inte är detsamma som för ett år sedan och att man anser det dags att börja utvärdera utvecklingen av covid-19 mot en endemisk sjukdom. Beskedet att det coronavirus orsakar inte längre ska ses som en pandemisjukdom kom på måndagen när Sanchez intervjuades i den spanska radiostationen Radio SER.

Ett av skälen till att Spanien hädanefter avser hantera covid på samma villkor som influensa och andra luftvägsinfektioner är att nästan alla spanjorer nu har vaccinerats. Ett annat är att den så kallade omikron-varianten som nu sprids ger mindre allvarliga symptom än det ursprungliga viruset.

Beslutet backas upp med en plan för hur coronahanteringen kan normaliseras som den spanska regeringen uppger att man arbetat fram under ett par veckor. konkret innebär det bland annat att masstestning och massövervakning av smittan med coronavirus slopas.

Enligt EU-medienätverket har vid sidan av premiärminister Pedro Sanchez även Spaniens hälsominister Carolina Darias börjat uppmana sina ministerkollegor i EU:s övriga medlemsstater att följa det spanska exemplet.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Framförallt är det komplett vansinne att regeringen nu beskriver att de vill använda pandemilagar delvis på grund av vinterkräksjuka och RS-virus. Därmed har vårt förtroende förbrukats. Så var ju lagarna aldrig tänkta: varje restriktion av friheten måste vara grundad i just pandemin.

När säsongsinfluensan var som värst 2017–2018 avled ca 14 personer per dag. När regeringen den 21/1 tillkännagav de nya restriktionerna avled ca fyra personer per dag av covid-19. Vad motiverar att man tummar på sina medborgares fri- och rättigheter för en sjukdom som har lägre dödlighet än en tuff influensavecka?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Framförallt är det komplett vansinne att regeringen nu beskriver att de vill använda pandemilagar delvis på grund av vinterkräksjuka och RS-virus. Därmed har vårt förtroende förbrukats. Så var ju lagarna aldrig tänkta: varje restriktion av friheten måste vara grundad i just pandemin.

När säsongsinfluensan var som värst 2017–2018 avled ca 14 personer per dag. När regeringen den 21/1 tillkännagav de nya restriktionerna avled ca fyra personer per dag av covid-19. Vad motiverar att man tummar på sina medborgares fri- och rättigheter för en sjukdom som har lägre dödlighet än en tuff influensavecka?
Alla inskränkningar på frihet kommer att användas utanför det lovade området. Det är därför man inte ska låta regeringar roffa åt sig sådana medel utan väldigt klara regler för när maktmedlet får användas.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Inte som att de kommer att backa. Tvärtom, det är bråttom. De har fått blodad tand, hjälpta av alla nyttiga följare som utan att blinka gärna exkluderar, anger, bojkottar eller vad de nu efterfrågar.

De borde vara lite förvånade över hur lätt det visade sig vara att vända folk mot varandra.

Därtill det ständiga hånet; "one set of rules for you, none for us".

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA