Ska ovaccinerade verkligen få plats för vård?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det där är inte riktigt korrekt tyvärr.
Majoriteten av biverkningarna som rapporteras in är lindriga.
De som får allvarliga biverkningar hamnar hos Läkemedelsförsäkringen för bedömning.
Dom har hittills fått in knappt 1700 ansökningar. Av dessa är 644 avböjda då det inte kan anses sannolikt att det dom fått faktiskt är en biverkning av vaccinet alternativt att biverkningen är så lindrig att den inte berättigar till ersättning. 50 har fått godkänt och ca 1000 är fortfarande under utredning.

Dvs i nuläget så är det 50 personer som man konstaterat fått såpass allvarliga biverkningar att dom kan vara berättigade till ersättning från försäkringen (ersätter lidande, förlorad arbetsinkomst mm).
Tittar man på den totala mängden misstänkta allvarliga biverkningar så är det i Sverige ca 7500. Men det innehåller sådant som är inrapporterat men inte utrett i ganska stor grad så det är relativt sannolikt att en stor del av dessa antingen inte är faktiska biverkningar av vaccinet. Dom är i vart fall inte tillräckligt allvarliga för att ens komma ifråga för ersättning från läkemedelsförsäkringen.

Den absoluta majoriteten av de som får biverkningar får väldigt lindriga biverkningar. Exempelvis att man dagen efter vaccinationen har smärta vid injektionsstället, lindrig feber, trötthet osv vilket är relativt normala biverkningar.

Andelen som får allvarliga biverkningar är fruktansvärt låg. Det är betydligt större andel som får allvarliga sjukdomsförlopp eller följdeffekter av covid 19 infektion.
Dödligheten i Covid är drygt 1%. Om man tittar på allvarliga biverkningar så är det som rapporterats in mindre än 0,05% och då innehåller dom 0,05% troligen en hel del som fått något som inte är en biverkning av vaccinet utan bara råkat få det någon gång i samband med vaccinationen. (Det är ganska gott om folk som rapporterar in sina egna biverkningar utan att ens konsultera en läkare för bedömning. vilket kan vara en anledning till att man ser att det är så många som avslås av ansökningarna till läkemedelsförsäkringen.
Helt möjligt att jag har fel och skulle isf inte vara första ggn. :)

Men i detta fall såg jag en pressträff med FHM på TV där dom sa och det stod strax under 9000 någonting allvarliga biverkningar på ca 17 milj administrarade doser.
Vilket väl blir ca 0.05% tror jag?

Och i de rapporter som zoda länkade till så verkar siffrorna ca 17000 handlagda ärenden resp ca 9000 med allvarliga biverkningar stämma(?).

Tex denna på bara Phizer:
På sidan 3 står att 9618 handlagts och 5378 bedömts som allvarliga.
(3391 kvinnor, 1984 män och 3(!) okänt.)

Kolla om du ser något annat, vilket som sagt inte är omöjligt... :)

Edit:
I övrigt håller jag med.
De allra flesta får lindriga biverkningar.
Det är statistiskt värre att få covid än ta vaccin.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tycker det svinigt när man hoppet på tegnell, jag är helt övertyckat om att han gör det absolut bästa han kan med dom förutsättningar han har. Tror någon verkligen att han gör något med flit för att skada folk.
Mannen är ju inte dum i huved.
O speciel en fucking jänka, han kan hålla truten o passa sitt sketna united bluff off amerika
Är munskydd bra?
Ska vi ta in flygplan fulla med potentiellt livsfarligt virus?
Ska vi ha besöksförbud på äldreboenden?
Kommer smittan alls till Sverige?

Alla dessa frågor och många fler kunde jag besvara med en oerhört mycket bättre träffsäkerhet än Tengele.

Är inte det konstigt?

Jag tror ingen människa någonsin i Sverige är ansvarig för lika många dödsfall som den mannen.

Förslag på utmanare?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Saxat ur samnytt.

Omikron-varianten av corona-viruset har tagit över runt om i världen. Den sägs vara väldigt smittsam men allt fler rapporter visar samtidigt att den är relativt ofarlig. Nu menar forskare att viruset till och med kan vara mindre dödligt än den vanliga influensan.

Vissa experter har alltid hävdat att coronaviruset så småningom skulle förvandlas till ett säsongsbetonat förkylningsliknande virus i takt med att världen utvecklar immunitet och att viruset muterar. Uppkomsten av den muterade Omicron-varianten verkar ha påskyndat processen.

MailOnlines analys visar att endast en av 670 dör av covid idag. Men experter tror att siffran kan vara ännu lägre på grund av Omicron. Dödsfrekvensen – andelen bekräftade infektioner som leder till döden – för säsongsinfluensa är 0,1, vilket motsvarar en på 1 000.

En före detta regeringsrådgivare i Storbritannien sa nyligen att om trenden fortsätter att sjunka bör vi fråga oss om det är motiverat att vidta åtgärder som vi inte skulle vidta under en dålig influensasäsong.

99 procent färre

Samtidigt förväntar sig forskare vid Washington University, som modellerar nästa steg i pandemin, att Omicron kommer att döda upp till 99 procent färre människor än Delta, vilket är ytterligare en antydan om att det kan vara mindre dödligt än influensa.

Ingen exakt infektionsdödlighet (IFR), som alltid bara är en bråkdel av CFR eftersom den återspeglar dödsfall bland alla som får viruset, har ännu publicerats för Delta. Men rådgivare från den brittiska regeringen uppskattar att den totala siffran låg på cirka 0,25 procent innan Omicron dök upp på scenen.

Om Omicron är 99 procent mindre dödligt än Delta, kan den nuvarande IFR-nivån vara så låg som 0,0025 procent, vilket motsvarar en på 40 000, även om vissa experter menar att detta är framstår som osannolikt. Enligt Washingtons modellberäkningar ligger siffran i stället på 0,07 procent, vilket innebär att ungefär en av 1 430 personer som smittas kommer att drabbas av sjukdomen.

Inte motiverat

Ledande forskare uppskattar att influensans IFR ligger mellan 0,01 och 0,05 procent, men menar att det är komplicerat att jämföra siffrorna för de två sjukdomarna.

Professor Robert Dingwall, tidigare medlem av JCVI (Joint Committee on Vaccination and Immunisation), och expert på sociologi vid Nottingham Trent University, sa till MailOnline att det kommer att dröja några veckor innan det finns definitiva dödssiffror för Omicron, men om de stämmer överens med resultaten att den är mindre allvarlig bör vi fråga oss om det är motiverat att vidta några åtgärder som vi inte skulle vidta vid en dålig influensasäsong.

– Om Covid-infektionens allvarlighetsgrad minskar till den grad att den är jämförbar med influensa bör vi verkligen inte ha exceptionella ingripandenivåer, sa han till tidningen.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Efter 3:e dosen igår så sitter jag faktiskt med milda förkylningssymtom - snuva, stelhet och är frusen. Ingen feber. Kommer jag fortsätta vara ja-sägare till vaccin? Jajamän! :nicka

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Vi har 8 hemma från jobbet med hög feber typ influensa men det är covid alla trippel vaxinerade och en av dom fick 3dje dosen för 3 veckor sedan.

Vi är 3 ovaxinerade som inte ens varit snuviga när vaxade är småsjuk hela tiden??

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
0,15% dödsfall är inte en speciellt bra siffra att använda. Dödligheten ligger statistiskt på drygt 1% av Covid 19. Dvs av dom som får Covid så dör 1 av 100. om du räknar på dödsfall per 100 000 invånare så måste du också ta hänsyn till antal infektioner per 100 000 invånare för att få fram en användbar siffra. Detta eftersom det i nuläget är ganska klart att alla som inte fått covid ännu förr eller senare kommer att få den då man insett att man inte kommer att kunna stoppa spridningen utan istället för "hålla ställningarna" tills den blir en endemisk sjukdom likt influensa och förkylning. Det kommer dock att ta några år innan smittan muterat så att den blir så lindrig.
Jo, jag vet. Valde att använda "hela befolkningen" som jämförelsetal då mitt inlägg svarade på påståendet om 9000 personer med allvarliga biverkningar av vaccinet. Jämför man med de som får corona så är ju det givet att siffrorna blir ännu mera till fördel för de vaccinerade!

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Vi har 8 hemma från jobbet med hög feber typ influensa men det är covid alla trippel vaxinerade och en av dom fick 3dje dosen för 3 veckor sedan.

Vi är 3 ovaxinerade som inte ens varit snuviga när vaxade är småsjuk hela tiden??
Visst alla kan bli sjuka, även de som är trippelvaccinerade. men risken är avsevärt lägre, framförallt mot besök på intensiven!

Men jag måste bara fråga, vad är det som gör att du inte vill ta vaccinet?
rädsla för biverkningar? envishet? 5G?
Även fast man inte är i riskgrupp på något vis så tycker jag att man borde känna ett visst samhällsansvar för att försöka stävja viruset med alla de medel som finns tillgängliga, var vaccineringar för tillfället är det effektivaste vapnet!

Det finns ju inte en enda virolog eller medicinskt utbildad person som inte skulle rekommendera vaccinet. All statistik visar att det hjälper upp det allmänna smittoläget i samhället, samt skyddar mot allvarlig sjuka. Samt att biverkningarna är i princip obefintliga i sammanhanget.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Helt möjligt att jag har fel och skulle isf inte vara första ggn. :)

Men i detta fall såg jag en pressträff med FHM på TV där dom sa och det stod strax under 9000 någonting allvarliga biverkningar på ca 17 milj administrarade doser.
Vilket väl blir ca 0.05% tror jag?

Och i de rapporter som zoda länkade till så verkar siffrorna ca 17000 handlagda ärenden resp ca 9000 med allvarliga biverkningar stämma(?).

Tex denna på bara Phizer:
På sidan 3 står att 9618 handlagts och 5378 bedömts som allvarliga.
(3391 kvinnor, 1984 män och 3(!) okänt.)

Kolla om du ser något annat, vilket som sagt inte är omöjligt... :)

Edit:
I övrigt håller jag med.
De allra flesta får lindriga biverkningar.
Det är statistiskt värre att få covid än ta vaccin.
Den siffran på 9618 handlagts och 5378 bedömts som allvarliga är absolut korrekt.
Men dom siffrorna innehåller en hel del fall där det faktiskt inte är biverkningar av vaccinationen vilket står på sida 7.
"Inrapporterade biverkningar behöver alltså inte vara orsakade av läkemedlet, utan kan bero på andra faktorer."

Dvs det finns en hel del av dom som rapporterat in biverkingar som faktiskt inte är konstaterat att det är troligt eller sannolikt att det är en biverkning trots att dom är registrerade i statistiken som handlagda. Handlagd i det här fallet betyder bara att man tagit emot rapporten och lagt in den i statistiken. Vidare utredning av biverkningarna görs bara i de fall där det är frågan om väldigt allvarliga biverkningar och/eller det är väldigt många som rapporterat in biverkningen.

Gissningsvis ligger förhållandet mellan rapporterade biverkningar och faktiska biverkningar på ungefär samma där som det gör i rapporterna in till Läkemedelsförsäkringen där det verkar som att ca 50 av de 700 som hittills granskats konstaterats vara en faktisk biverkning.

Så det är inte 9000 vars liv vänts upp och ned på grund av biverkningar av vaccinationen. Snarare är det i nuläget 50 som fått godkänt från läkemedelsförsäkringen vars liv vänts upp och ned. Sedan återstår ju 1100 att utreda och det lär komma in fler anmälningar men det är ändå en väldigt liten andel som får riktigt allvarliga biverkningar.

Sen är det ju så klart aldrig önskvärt att en endaste person får allvarliga biverkningar av ett vaccin eller läkemedel men det är ju tyvärr något som är mer eller mindre omöjligt att komma ifrån.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Nu är ju 8 personer inte direkt något statistiskt underlag direkt. Det kan ju vara så att dom 8 personerna faktiskt utsatt sig för större risker att bli smittade och därigenom haft en avsevärt större risk från början. Exempelvis om dom har barn i skolan som kan dra hem covid eller liknande.
För det är ett faktum att vaccinet innebär en avsevärd sänkning av risken för att bli svårt sjuk i covid. Även ifråga om omikron som skyddet är sämre mot. Däremot verkar det som att vaccinet inte ger något större skydd mot att bli infekterad av omikron även om risken för att bli svårt sjuk är väldigt liten efter vaccination.

Men det skulle vara intressant att veta vad ditt skäl till att avstå från vaccinationen är?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nja, dom inrapporterade är långt fler.
De 9000 är efter handläggning av läkare som bedömt det som allvarlig biverkning av vaccinet.
Som zoda skrev har ca 17000 handlagts till utredning varav då ca 9000 bedömdes ha allvarlig biverkning av vaccinen.
Nja. Handlagts i det där fallet betyder att man tagit emot rapporten och lagt den i statistiken.
Det står i klartext om du tittar exempelvis på sidan 7 i rapporten om Pfizers vaccin.
Och alla rapporter kommer inte via läkare. Det är massor med folk som själva rapporterar in utan att konsultera läkare och i det fallet har man ingen sakkunnig som utvärderat om det faktiskt är en biverkning eller något annat.
"Inrapporterade biverkningar behöver alltså inte vara orsakade av läkemedlet, utan kan bero
på andra faktorer."

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
I mitt fall så beror valet att inte vacca sig på att det finns väldigt många andra åtgärder man kan göra för att slippa bli svårt sjuk. Tex vara i god kondition och tex äta d vitamin och massa andra tillskott. Och nej jag är inte det minsta rädd för att dö öht. För det kommer jag göra förr eller senare iaf.
Sen varken röker snusar eller super jag.
Min sambo är kassörska på vårat lokala Coop. Hon har jobbat under hela pandemin, hon har inte varken haft vanliga influensan eller covid. Så min personliga uppfattning är att detta hot är väldigt överdrivet.
Dem enda jag öht känner som har haft covid är mina föräldrar som båda är i 60årsåldern, varav min pappa har svår astma och har rökt i 40år. Han var svårast sjuk. Han satt i sin fåtolj och käkade karra och kollade på tv i 12 dagar. Sen var han frisk. Min farmor som bor i samma hus som farsan, hon är 82år och blev inte ens sjuk fast hon var upp till farsan flera gånger. Högst ovetenskapligt jag vet, men som sagt. Är du i dåligt fysiskt skick kan du dö av vad helst ändå.
Var och en gör ju naturligtvis som den vill.
Men om du tror att du har något bättre skydd pga dom sakerna så misstänker jag att du har fel.
Rent generellt så har D vitamin inte kunnat kopplas till någon minskad risk att få svår covid. Det finns någon enstaka studie där man kunnat se en viss tendens men den är för svag för att vara statistiskt säkerställd. Majoriteten av de studier som gjorts har inte kunnat påvisa någon effekt.
Att vara i god kondition verkar inte heller vara någon faktor i sammanhanget även om det naturligtvis innebär att man har en större chans att överleva en svår sjukdom generellt.

Vad gäller rökning och snusning så verkar det vara tvärtemot vad man från början sade.
Exempelvis om man tittar på frankrike så är 25,4% av befolkningen rökare men rökare utgör bara 4,1% av dom sjukhusinlagda. Man misstänker att det har att göra med att nikotinet binder till nAChR receptorerna vilket därmed minskar risken för svår sjukdom.
Men det är troligen inte något som någon vettig forskare kommer att forska på eftersom rökning och snus ur andra perspektiv ger rätt avsevärda negativa effekter på folkhälsan.

Det enda du egentligen själv kan påverka är att låta bli att träffa folk. Men det kommer inte att räcka i längden eftersom man nu kommit fram till att man inte kommer att kunna stoppa smittan utan får nöja sig med att hålla ner nivåerna på det som är hanterbart för sjukvården. Dvs alla kommer förr eller senare att få Covid och då är vaccination den enda faktorn som det idag finns styrkt att det skyddar mot svår sjukdom.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Nu är ju 8 personer inte direkt något statistiskt underlag direkt. Det kan ju vara så att dom 8 personerna faktiskt utsatt sig för större risker att bli smittade och därigenom haft en avsevärt större risk från början. Exempelvis om dom har barn i skolan som kan dra hem covid eller liknande.
För det är ett faktum att vaccinet innebär en avsevärd sänkning av risken för att bli svårt sjuk i covid. Även ifråga om omikron som skyddet är sämre mot. Däremot verkar det som att vaccinet inte ger något större skydd mot att bli infekterad av omikron även om risken för att bli svårt sjuk är väldigt liten efter vaccination.

Men det skulle vara intressant att veta vad ditt skäl till att avstå från vaccinationen är?
Som jag sagt förr. Först gillar jag ej att någon talar om för mig vad jag skall eller ej.
Sedan blir aldrig jag sjuk i influensa kräksjuka förkyld eller något annat heller för den delen, brutna ben avslitna muskler och senor läker på halva normaltiden.

Anser att mitt normala hälsotillstånd är så bra att jag klarar mej fint utan Vaxin.

Och som Forskning påstår så funkar vaxinet ev 2 månader efter sprutan mot omricron. Så Detta känns fullständigt vansinnigt, att sedan 0,0015% eller vad det var blir allvarligt sjuk innebär att jag är värre ute när jag går på en isig trottoar.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Var och en gör ju naturligtvis som den vill.
Men om du tror att du har något bättre skydd pga dom sakerna så misstänker jag att du har fel.
Rent generellt så har D vitamin inte kunnat kopplas till någon minskad risk att få svår covid. Det finns någon enstaka studie där man kunnat se en viss tendens men den är för svag för att vara statistiskt säkerställd. Majoriteten av de studier som gjorts har inte kunnat påvisa någon effekt.
Att vara i god kondition verkar inte heller vara någon faktor i sammanhanget även om det naturligtvis innebär att man har en större chans att överleva en svår sjukdom generellt.

Vad gäller rökning och snusning så verkar det vara tvärtemot vad man från början sade.
Exempelvis om man tittar på frankrike så är 25,4% av befolkningen rökare men rökare utgör bara 4,1% av dom sjukhusinlagda. Man misstänker att det har att göra med att nikotinet binder till nAChR receptorerna vilket därmed minskar risken för svår sjukdom.
Men det är troligen inte något som någon vettig forskare kommer att forska på eftersom rökning och snus ur andra perspektiv ger rätt avsevärda negativa effekter på folkhälsan.

Det enda du egentligen själv kan påverka är att låta bli att träffa folk. Men det kommer inte att räcka i längden eftersom man nu kommit fram till att man inte kommer att kunna stoppa smittan utan får nöja sig med att hålla ner nivåerna på det som är hanterbart för sjukvården. Dvs alla kommer förr eller senare att få Covid och då är vaccination den enda faktorn som det idag finns styrkt att det skyddar mot svår sjukdom.
Är du läkare?

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
OT men...Jag börjar bli riktigt rädd för våra medier. Jag fick 2a sprutan för högt upp på armen och har efter 4 månader fortfarande svinont i armen, svårt att lyfta armen i vissa vinklar. Google sa SIRVA. Ringde vc, de bekräftade, sa det var fler som hade fått samma problem. Sen frågade de vad jag ville ha ett besök om det för?, de kan inte göra nått o värktabletter funkar inte. Jag fick efter en del tiggande en tid med en sjukgymnast o lite övningar att göra för att man inte ska få större problém med tiden eftersom man undviker att använda armen. Han sa att hade det inte gett med sig efter 7-12 månader så är problemen o smärtan permanent.
Jag tittar på flera nyhetssändningar i veckan, i princip varje dag o näst intill alla presskonferanser. Inte hört ett skit om SIRVA. Får medier inte rapporter om det? Varför ville inte vården utreda vem som stack mig o de andra som fått detta problem?
Jag har så ont hela tiden, speciellt på nätterna. Så nej det blir nog aldrig en spruta till oavsett vad den innehåller om jag är kapabel att säga nått om det. Det är då inte vaccinet i sig utan att den som gav mig sprutan satt den för högt upp mot axeln.
Obehagligt om det mörkas så här från myndigheter.

Edit: vården ville alltså inte anmäla detta som biverkning eftersom det är handhavandet. Jag anmälde ajälv till läkemedelsverket men inte hört ett smack. Gissar alla kommer ducka i frågan om ansvar och jag får väl gå via mitt egna försäkringsbolag eller ivo om det skulle bli permanent. Men så märkligt av vården o bara låtsas som inga problem och inga rapporteringar på varken internet eller tv/tidningar vad jag kan hitta. Jag fick höra både på gymmet o på vc att det fanns flera med samma problem så det finns ju uppenbarligen. Nä jag fattar inte varför det är knäpptyst om det.

Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Mycket som mörkas i vänster farcismens maktutövande medier som lever av stadmedel. SVT Vet att tar borgarna makten så blir det andra bullar o så håller man sossarna under armarna så my man kan, samma med alla vänsterblaskor.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
OT men...Jag börjar bli riktigt rädd för våra medier. Jag fick 2a sprutan för högt upp på armen och har efter 4 månader fortfarande svinont i armen, svårt att lyfta armen i vissa vinklar. Google sa SIRVA. Ringde vc, de bekräftade, sa det var fler som hade fått samma problem. Sen frågade de vad jag ville ha ett besök om det för?, de kan inte göra nått o värktabletter funkar inte. Jag fick efter en del tiggande en tid med en sjukgymnast o lite övningar att göra för att man inte ska få större problém med tiden eftersom man undviker att använda armen. Han sa att hade det inte gett med sig efter 7-12 månader så är problemen o smärtan permanent.
Jag tittar på flera nyhetssändningar i veckan, i princip varje dag o näst intill alla presskonferanser. Inte hört ett skit om SIRVA. Får medier inte rapporter om det? Varför ville inte vården utreda vem som stack mig o de andra som fått detta problem?
Jag har så ont hela tiden, speciellt på nätterna. Så nej det blir nog aldrig en spruta till oavsett vad den innehåller om jag är kapabel att säga nått om det. Det är då inte vaccinet i sig utan att den som gav mig sprutan satt den för högt upp mot axeln.

Edit: vården ville alltså inte anmäla detta som biverkning eftersom det är handhavandet. Jag anmälde ajälv till läkemedelsverket men inte hört ett smack. Gissar alla kommer ducka i frågan om ansvar och jag får väl gå via mitt egna försäkringsbolag eller ivo om det skulle bli permanent. Men så märkligt av vården o bara låtsas som inga problem och inga rapporteringar på varken internet eller tv/tidningar vad jag kan hitta. Jag fick höra både på gymmet o på vc att det fanns flera med samma problem så det finns ju uppenbarligen. Nä jag fattar inte varför det är knäpptyst om det.
Man kan bli förbannad för mindre

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
SIRVA är biverkning pga nålstick på olämplig plats. Ungefär som när min tandläkare stack bedövningen rakt genom knippet av känselnerver i kinden. Det tog 4 månader innan jag fick känseln tillbaka. Min nuvarande bells pares (muskelnerverna) läker lååångsamt. Om inte kortisonspruta eller stereoider hjälper, begär MRI eller ultraljud. Ska själv på MRI nästa vecka.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Det är ju förvisso korrekt att SIRVA inte är en biverkan av vaccinet utan felaktigt utförd injektion vid vaccineringen. Men icke desto mindre är det ju djävligt besvärligt för den som råkar ut för det.
Även om dom inte vill rapportera det som en biverkning så borde det nog göras en anmälan om det till Löf om det. Eftersom det uppstår när man får vaccinationen för högt upp så den hamnar i senor eller slemsäckar och liknande så är det ju en felbehandling och då har man chans att få ut pengar på försäkringen. Och det finns kliniker som säger sig kunna behandla det framgångsrikt med kortisoninjektion där inflammationen uppstått pga att vaccinet hamnat på fel ställe.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept