Kratoz
Gudomlig sporthojare
Helt möjligt att jag har fel och skulle isf inte vara första ggn.Det där är inte riktigt korrekt tyvärr.
Majoriteten av biverkningarna som rapporteras in är lindriga.
De som får allvarliga biverkningar hamnar hos Läkemedelsförsäkringen för bedömning.
Dom har hittills fått in knappt 1700 ansökningar. Av dessa är 644 avböjda då det inte kan anses sannolikt att det dom fått faktiskt är en biverkning av vaccinet alternativt att biverkningen är så lindrig att den inte berättigar till ersättning. 50 har fått godkänt och ca 1000 är fortfarande under utredning.
Dvs i nuläget så är det 50 personer som man konstaterat fått såpass allvarliga biverkningar att dom kan vara berättigade till ersättning från försäkringen (ersätter lidande, förlorad arbetsinkomst mm).
Tittar man på den totala mängden misstänkta allvarliga biverkningar så är det i Sverige ca 7500. Men det innehåller sådant som är inrapporterat men inte utrett i ganska stor grad så det är relativt sannolikt att en stor del av dessa antingen inte är faktiska biverkningar av vaccinet. Dom är i vart fall inte tillräckligt allvarliga för att ens komma ifråga för ersättning från läkemedelsförsäkringen.
Den absoluta majoriteten av de som får biverkningar får väldigt lindriga biverkningar. Exempelvis att man dagen efter vaccinationen har smärta vid injektionsstället, lindrig feber, trötthet osv vilket är relativt normala biverkningar.
Andelen som får allvarliga biverkningar är fruktansvärt låg. Det är betydligt större andel som får allvarliga sjukdomsförlopp eller följdeffekter av covid 19 infektion.
Dödligheten i Covid är drygt 1%. Om man tittar på allvarliga biverkningar så är det som rapporterats in mindre än 0,05% och då innehåller dom 0,05% troligen en hel del som fått något som inte är en biverkning av vaccinet utan bara råkat få det någon gång i samband med vaccinationen. (Det är ganska gott om folk som rapporterar in sina egna biverkningar utan att ens konsultera en läkare för bedömning. vilket kan vara en anledning till att man ser att det är så många som avslås av ansökningarna till läkemedelsförsäkringen.
Men i detta fall såg jag en pressträff med FHM på TV där dom sa och det stod strax under 9000 någonting allvarliga biverkningar på ca 17 milj administrarade doser.
Vilket väl blir ca 0.05% tror jag?
Och i de rapporter som zoda länkade till så verkar siffrorna ca 17000 handlagda ärenden resp ca 9000 med allvarliga biverkningar stämma(?).
Tex denna på bara Phizer:
På sidan 3 står att 9618 handlagts och 5378 bedömts som allvarliga.
(3391 kvinnor, 1984 män och 3(!) okänt.)
Kolla om du ser något annat, vilket som sagt inte är omöjligt...
Edit:
I övrigt håller jag med.
De allra flesta får lindriga biverkningar.
Det är statistiskt värre att få covid än ta vaccin.
Last edited: