Ska ovaccinerade verkligen få plats för vård?

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Det enda som möjligen kan rädda oss från dessa inskränkningar, är att det faktiskt är valår.

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
OT men...Jag börjar bli riktigt rädd för våra medier. Jag fick 2a sprutan för högt upp på armen och har efter 4 månader fortfarande svinont i armen, svårt att lyfta armen i vissa vinklar. Google sa SIRVA. Ringde vc, de bekräftade, sa det var fler som hade fått samma problem. Sen frågade de vad jag ville ha ett besök om det för?, de kan inte göra nått o värktabletter funkar inte. Jag fick efter en del tiggande en tid med en sjukgymnast o lite övningar att göra för att man inte ska få större problém med tiden eftersom man undviker att använda armen. Han sa att hade det inte gett med sig efter 7-12 månader så är problemen o smärtan permanent.
Jag tittar på flera nyhetssändningar i veckan, i princip varje dag o näst intill alla presskonferanser. Inte hört ett skit om SIRVA. Får medier inte rapporter om det? Varför ville inte vården utreda vem som stack mig o de andra som fått detta problem?
Jag har så ont hela tiden, speciellt på nätterna. Så nej det blir nog aldrig en spruta till oavsett vad den innehåller om jag är kapabel att säga nått om det. Det är då inte vaccinet i sig utan att den som gav mig sprutan satt den för högt upp mot axeln.
Obehagligt om det mörkas så här från myndigheter.

Edit: vården ville alltså inte anmäla detta som biverkning eftersom det är handhavandet. Jag anmälde ajälv till läkemedelsverket men inte hört ett smack. Gissar alla kommer ducka i frågan om ansvar och jag får väl gå via mitt egna försäkringsbolag eller ivo om det skulle bli permanent. Men så märkligt av vården o bara låtsas som inga problem och inga rapporteringar på varken internet eller tv/tidningar vad jag kan hitta. Jag fick höra både på gymmet o på vc att det fanns flera med samma problem så det finns ju uppenbarligen. Nä jag fattar inte varför det är knäpptyst om det.
Det du fått höra från sjukvården att du fick jabben för högt upp på armen är inget annat än rent struntprat!

Det spelar ingen roll var i en muskel som i detta fall axeln man tar jabben

Det är inte därför du har ont. Det är en bieffekt av vaxxet! För vissa blir det kronisk och för andra går det över inom två veckor.
En av cheferna har samma problem som du med sin axel. Han tog jabben för drygt fyra månader sen.

Men det ses uppenbarligen inte som något allvarlig sjukdom att knappt kunna röra en tidigare frisk arm, och kanske leva med smärtan resten av livet.

Ett tips är att inte röra/massera eller anstränga armen efter att ha tagit jabben.

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
Läs längre upp i tråden påsiffror från England.

Spanien meddelar att man inte längre kommer att särbehandla de coronavirus som orsakar covid utan i stället hantera dem som andra influensavirus. Man uppmanar också resten av EU att göra detsamma. ”Det är dags att lära sig hur man lever med coronaviruset, eftersom vi lever med alla möjliga andra virus”, säger premiärminister Pedro Sanchez.

Den spanska regeringen motiverar den förändrade hållningen med att läget för pandemin inte är detsamma som för ett år sedan och att man anser det dags att börja utvärdera utvecklingen av covid-19 mot en endemisk sjukdom. Beskedet att det coronavirus orsakar inte längre ska ses som en pandemisjukdom kom på måndagen när Sanchez intervjuades i den spanska radiostationen Radio SER.

Ett av skälen till att Spanien hädanefter avser hantera covid på samma villkor som influensa och andra luftvägsinfektioner är att nästan alla spanjorer nu har vaccinerats. Ett annat är att den så kallade omikron-varianten som nu sprids ger mindre allvarliga symptom än det ursprungliga viruset.

Beslutet backas upp med en plan för hur coronahanteringen kan normaliseras som den spanska regeringen uppger att man arbetat fram under ett par veckor. konkret innebär det bland annat att masstestning och massövervakning av smittan med coronavirus slopas.

Enligt EU-medienätverket har vid sidan av premiärminister Pedro Sanchez även Spaniens hälsominister Carolina Darias börjat uppmana sina ministerkollegor i EU:s övriga medlemsstater att följa det spanska exemplet.
jibi då kan man åka till almeria o köra racing igen :tummenupp :tummenupp :tuttar

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
läst på msn nyheter

© Tillhandahålls av Omni

Av de 78 patienter som har covid-19 på Skånes universitetssjukhus är ”bara” 52 inlagda på sjukhuset på grund av sjukdomen. Övriga vårdas för något helt annat, men hamnar ändå i statistiken när de testar positivt för sjukdomen. Det skriver Sydsvenskan.
Läkaren och forskaren Ulf Karlsson säger att de personer som vårdas för svår covid nästan uteslutande är OVACCINERADE.
– Det blir ingen rättvisande bild när man säger att även vaccinerade vårdas på sjukhus. De är oftast INTE där för covid i sig. Och de behöver sällan vårdinsatser just för covid.

Tidigare i veckan skrev DN att tre regioner har signalerat till Folkhälsomyndigheten om att statistiken kring coronavårdade på sjukhusen är missvisande, just för att flera av patienterna har covid-19, men inte i första hand vårdas för sjukdomen.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Det är väl klart att läkarvetenskapen inte har en aning medan random anonym snubbe på ett MC-forum sitter inne med sanningen...
Om du menar mej Brooklyn så är du ute på rätt spår, naturligtvis vet jag inte mer än någon annan eller är sänd av någon gud att guida dej eller någon annan i någon riktig.

Det jag vänder mej imot är att många bara köper vad staten presenterar i statlig media utan att reflektera över att det faktiskt finns ett filter mellan staten o vad information vi kan se höra eller läsa.

Somliga av er här på sportushojus är egna företagare, anställda på välbetalda jobb med ansvarsfulla positioner där granskning ingår.

Men skulle någon bete sig som somliga gör inför covid info från staten då lär det inte gå så bra på era jobb/företag det är jag helt övertygad om.

Jag har alltid gått min väg från skolan genom lumpen vidare i arbetslivet varit arbetsledare platschef beräkningsansvarig o fan vet, men valt att ha en tillbaka trädd roll o bara skita i allt göra mitt jobb åka hem.

Iomed mina kritiska val i livet mina 10-20 år långa planer var jag vill vara vad jag vill uppnå i mitt liv vid en viss tidpunkt så är jag i den positionen att jag gör vad fan jag vill när jag vill.
Mitt hus är betalt jag har inga räkningar merän sopor o bredband typ 1000 spänn i månaden.

Det har jag uppnått genom kritiskt granskande och att ge fasen i att gå i samma fotspår som alla andra, jag har aldrig varit ja sägare eller ryggdunkare för att få fördelar utan tagit diskutioner o köpt konsekvenser av detta.

Men genom att läsa i många medier från hela världen så kan man få en mera harmonisera bild av saker, alla döljer inte samma saker eller har samma agenda.

Vi har i Älvsborgs län inte fullt på iva o det är fler som är sjuka av annat än av covid just nu enligt en person som jag känner sedan länge som jobbar på just iva.

Covid är en jobbig sak precis som en rejäl matförgiftning som man också kan dö av.

Ta ett djupt andetag fundera på något annat än covid Brooklyn så skall du se att det finns mc åkning inom ett par månader o livet leker igen, peace broder?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Japp, funderar mer på hojkörning än på Covid just nu, trots att vi just hade avstämning i covidgruppen. :) Island några veckor i sommar hägrar!

Det är absolut inget fel i att vara kritiskt tänkande, tvärtom så är det nästan en förutsättning för att klara sig i dagens samhälle. Men kritiskt tänkande är inte bara att ifrågasätta allt som myndigheter säger utan snarare att rätt värdera de informationskällor man använder sig av.

Vetenskap är inte en åsikt utan det är en metod för att skilja tro och vetande. Därför är vetenskapen vid varje givet tillfälle det man skall sätta sin tilltro till, även om vetenskapen också ändras ibland så är det NY vetenskap som förflyttar positionerna, inte ett påstående av någon på youtube.

När det gäller frågor som faktiskt kan vara livsavgörande för andra människor måste man nog finna sig i att bli emotsagd när man sprider påståenden som kan vara rent farliga.

I all vänlighet.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Vetenskap är inte en åsikt utan det är en metod för att skilja tro och vetande. Därför är vetenskapen vid varje givet tillfälle det man skall sätta sin tilltro till, även om vetenskapen också ändras ibland så är det NY vetenskap som förflyttar positionerna, inte ett påstående av någon på youtube.
Hårddraget är ju vetenskap trots allt bara en tro, byggd på logiskt rimliga hypoteser, observationer och mätningar. T.ex. definitionen av gravitation uttrycks ju fortfarande med en konstant som lämpligt passar i rumtiden. Ack så lite vi vet.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Hårddraget är ju vetenskap trots allt bara en tro, byggd på logiskt rimliga hypoteser, observationer och mätningar. T.ex. definitionen av gravitation uttrycks ju fortfarande med en konstant som lämpligt passar i rumtiden. Ack så lite vi vet.
Nej så kan man inte säga. Det finns förvisso osäkerheter i vetenskap men så länge de uppfyller kriterierna så är det definitionen av "veta" - "vetenskap".

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Japp, funderar mer på hojkörning än på Covid just nu, trots att vi just hade avstämning i covidgruppen. :) Island några veckor i sommar hägrar!

Det är absolut inget fel i att vara kritiskt tänkande, tvärtom så är det nästan en förutsättning för att klara sig i dagens samhälle. Men kritiskt tänkande är inte bara att ifrågasätta allt som myndigheter säger utan snarare att rätt värdera de informationskällor man använder sig av.

När det gäller frågor som faktiskt kan vara livsavgörande för andra människor måste man nog finna sig i att bli emotsagd när man sprider påståenden som kan vara rent farliga.

I all vänlighet.
Island är fint som fan har varit där helt enorm miljö o åker du på sommaren så kör kustvägen runt Island det finns sk hytter på alla gårdar att övernatta i. Galet vackert om man gillar en oändlig karg miljö med enormt vackra kuster.

Hotell loftleider (risk för stavfel) mitt i reykavik är mycket bra hotell med kanon mat och badi källaren, passa dej bara för massage tanten hon e rysk tyngdlyftare typ, känns som o åka i en tvätt mangel??

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Nej, tyngdlagen enligt Newtons modell är en approximation och det är ganska länge sedan Einstein presenterade en mer exakt modell.
Och vetenskapens historia är full av sådana exempel varav väl det vanligaste exemplet brukar vara när jorden förvandlades från platt till rund.

Men det enda mänskligheten tycks lära av historia är att man av historia ingenting lärt.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R

Dansk tidning ber om ursäkt

Nyligen gick den danska tidningen Ekstra Bladet ut och bad sina läsare om ursäkt för hur man ”hypnotiskt” rapporterat om pandemin och okritiskt förmedlat myndigheternas narrativ.

I synnerhet gäller det hur man vidarebefordrat siffrorna kring antalet sjuka, men även när det gäller andra aspekter av pandemin som politiker och myndigheter ljugit om.

Man konstaterar samtidigt att vaccinens effektivitet för att sätta stopp för pandemin överdrevs kraftigt av myndigheterna.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
undersökningen från NewsNation/Decision Desk HQ framgår att en stor majoritet av USA:s befolkning har en extremt låg tilltro till medierna – nio av tio litar inte på informationen mediehusen förmedlar i denna kontext

Sedan säger ju våran smittskydd expert att när Omricron dyker så är inte covid samhällsfarlig.
Av dom ytterst få som behöver sjukhusvård så är det av dessa 75% som inte behöver intensivvård.

Hade varit kul att se åldersspannet på dessa på Iva o vad andra sjukdomar dessa har.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Mja det är ju svårt att göra då det utan tvekan har visat sig att siffror blåstes upp av sjukvården, typ benbrott o covid utan att covid märks då är det covid inte benbrott.

Men ändå läsvärt för att ev se åldersspann om detta går.

Ja, just det säger en del både om spridning och hur lindrig omikron verkar vara när folk inte ens vet att dom bär det och därmed måste ha väldigt lindriga symptom, men samtidigt hittas så många fall vid i princip slumpmässiga tester.

Jag menar folk som kommer till sjukvården med andra besvär bör ju vara ett väldigt slumpmässigt urval ur populationen.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Mja det är ju svårt att göra då det utan tvekan har visat sig att siffror blåstes upp av sjukvården, typ benbrott o covid utan att covid märks då är det covid inte benbrott.

Men ändå läsvärt för att ev se åldersspann om detta går.
Det är väl samma med dödssiffrorna? Testar man positivt för covid räknas det som ett coviddödsfall, oavsett om man dog av något annat. Har för mig att jag läste det för en drös med månader sedan iaf.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept