Ska staten rädda SAAB

Skall staten rädda SAAB?


  • Antal röstningar
    0

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Det vore synd om SAAB skulle gå i konkurs då de har intressanta framtidsplaner med en drös nya modeller men jag måste tyvärr säga att det egentligen inte är statens ansvar att ta hand om ett företag när det går dåligt :(

Jag anar som det sagts tidigare att något kinesiskt eller indiskt bilföretag köper SAAB. Vad som händer då är osäkert men hitills verkar Roverbilarna fortfarande hålla Roverstil (dock heter dom nu Rovee eller något sånt).
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Det vore det ultimata vansinnet om staten tog över Saab Automobile. GM:s chefer framstår kanske inte som de mest begåvade inom fordonsindustrin, men de är med största sannolikhet betydligt bättre skickade att leda ett bilföretag än vad svenska staten är. Och alla vet ju hur väl GM lyckats. Saab har, om jag minns rätt, lyckats gå med vinst ett år av de senaste femtton. Detta säger väl allt. Bob Lutz säger att GM:s ägande i Saab varit en finansiell katastrof.
Det går inte att bygga Saabar med framgång.:fakta
Kanske kunde bolaget få en viss respit om någon kines köper upp skiten för att komma över teknisk knowhow om säkerhet, vilket trots allt är ett område där Saab är framstående. Det skulle nog ändå bara vara en tillfällig respit.:(
Vansinnigt trist är det för oss som gillar Saab.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag hörde att en bank på andra sidan atlanten gick dåligt, ska vi inte hjälpa dem också? Fast vi hann inte med det, de gick visst i konkurs innan vi hann skänka de pengar.
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Röstade nej.
Vill marknaden inte ha SAABs bilar blir det inte bättre av att staten går och pumpar in skattepengar. Ingen ide att pumpa in pengar i ett företag somförblöder när det inte går att stoppa blödningen.
Så nej, låt det gå som det går. Det kommer säkerligen blir några hårda år i området men det kommer att komma nya arbetstillfällen.

Btw,
Fattar inte hur GM (eller SAAB) tänkte när de lanserade SUV:arna. 9-2X såg ju ut som en jävla Subaru. Trodde de verkligen på att dom så enkelt skulle kunna få fram en ny modell genom att bara byta emblem..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fattar inte hur GM (eller SAAB) tänkte när de lanserade SUV:arna. 9-2X såg ju ut som en jävla Subaru. Trodde de verkligen på att dom så enkelt skulle kunna få fram en ny modell genom att bara byta emblem..

Du menar som Volvo Mondeo? Eller Daf 66, eller Chevrolet Matiz eller...

Alla märken rebrandar andra tillverkares modeller, speciellt inom samma koncern.

Jag tycker att det är synd att Saab eventuellt läggs ner nu, när dom har nya modeller i pipen som eventuellt inte heller säljer bra, men utvecklingen av dom som kostar massor är ju redan gjord och det vore ju synd att inte försöka.

Däremot vet jag inte om Staten ska rädda alla företag som går dåligt.
Frågan är ju hur bra Volvo går, och hur mycket staten håller dom under armarna fortfarande? (transportstöd, etableringsstöd, driftsstöd, uteblivna skatteinbetalningar osv...)
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
tycker vi kan finansiera mig istället !
på det viset kan jag i min tur anställa korvgubbe och markus . deras debatter ska sedan direkt sändas i svt och om det inte är ren underhållning så kan jag lika gärna gå o själv dö
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Svårt läge men generellt tycker jag inte svenska staten ska gå in, med pengar eller som ägare, i ett företag som SAAB. Om ett företag inte kan tillverka produkter som marknaden vill ha till ett konkurenskraftigt pris är det dags att lägga ner verksamheten.
 

tommi

Guest
Lägg ner skiten man läser ju förfan att saab går med förlust år efter år :mad:

gör om fabriken till att tillverka vindkraftverk istället och behåll personalen :yoparty


eller gocartbana någon?:banana
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Röstade nej.
Vill marknaden inte ha SAABs bilar blir det inte bättre av att staten går och pumpar in skattepengar. Ingen ide att pumpa in pengar i ett företag somförblöder när det inte går att stoppa blödningen.
Så nej, låt det gå som det går. Det kommer säkerligen blir några hårda år i området men det kommer att komma nya arbetstillfällen.

Btw,
Fattar inte hur GM (eller SAAB) tänkte när de lanserade SUV:arna. 9-2X såg ju ut som en jävla Subaru. Trodde de verkligen på att dom så enkelt skulle kunna få fram en ny modell genom att bara byta emblem..

Saab 9-2X är ingen SUV :hihi Det är en Subaru Impreza med Saabemblem speciellt för den amerikanska marknaden och vad jag känner till är inte Subaru Impreza en SUV :tungan Det var mer troligt GM:s idé. Däremot tror jag mer på att du syftar på Saab 9-7X som är en Chevrolet TrailBlazer i Saabformat och det är en SUV. Måste säga att Saab har lyckats bra med att få den Saabaktig ut :tummenupp men givetvis gör inte detta bilen till någon riktig Saab men känner man till GM:s modellprogram så vet man att detta är extremt vanligt dock inte med Saab.

Du menar som Volvo Mondeo? Eller Daf 66, eller Chevrolet Matiz eller...

Alla märken rebrandar andra tillverkares modeller, speciellt inom samma koncern.

Jag tycker att det är synd att Saab eventuellt läggs ner nu, när dom har nya modeller i pipen som eventuellt inte heller säljer bra, men utvecklingen av dom som kostar massor är ju redan gjord och det vore ju synd att inte försöka.

Däremot vet jag inte om Staten ska rädda alla företag som går dåligt.
Frågan är ju hur bra Volvo går, och hur mycket staten håller dom under armarna fortfarande? (transportstöd, etableringsstöd, driftsstöd, uteblivna skatteinbetalningar osv...)

Det finns ingen Volvo Mondeo :hihi
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
GOTT o se att NEJsidan leder. Bara för att det går kasst för ett företag ska ju inte staten rädda dem. Ska de rädda min lokala pizzeria när det börjar gå kasst för honom?

Fattar inte liksom. De som blir arbetslösa har gjort sitt val i livet....
 

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
om vi dvs staten, bara ska stödja sånt som går bra, säljer bra, vad finns då kvar att stödja, pannkakor?

Du har förstås helt rätt! Det känns verkligen legitimt att skjuta in (skatte) miljard på miljard för att driva ett företag som redan är kört i botten. Kommer staten in & köper vårat företag om det börjar vackla? Eller var går gränsen? Alla som jobbar på ett företag med 300+ anställda, uppfyller de kriteriena medan alla andra får klara sig själva?
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Jag är inte så insatt vilka volvomodeller som är vilka fordmodeller, men det är väl bara kosmetika som skiljer där med?

Det finns i praktiken ingen Volvo- eller Fordmodell som är likadana ;) Däremot delar dom på teknik (motorer, växellådor?, fjädring m.m.) och bottenplattan men inte utseendet eller kaross :tummenupp Annars skulle Volvo haft en småbil för länge sedan, kunde knyckt Ford Fiesta rakt av men Volvo är självständig på den delen.

Volvo verkar ha lite av ett speciellt förhållande med Ford ;) Men samma sak gäller med Saab i och med att det inte finns många GM-bilar som gjorts om till Saabar eller tvärtom :tummenupp Fast Ford verkar vara lite snällare på den fronten överhuvudtaget än vad GM är (dock får man inte glömma bort att GM har många fler bilföretag än Ford).
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Ska de in och rädda och vad dom än säger så är det vi skattebetalare som får betala det på ett eller annat sätt i slutändan - de bollar bara runt lite.

Svaret är: NEJ
 

Dr.Bike

Guest
Svaret blev ett solklart nej.

Av den enkla anledningen att OM Saab inte kan stå på egna ben/kalra sig/köpas upp så ska heller inte skattebetalarna gå in och stötta med kryckor och plåster, så att liket kan stå ett tag till innan ...vad?
Det är dags att pytsa in ännu mer pengar?
Det blir bara en dyr hjärt-lungräddning på en redan döende patient.
Rent samhällsekonomiskt en ren katastrof, och bara ett sätt att förlänga pinan.

Men! :mattias
Ser man nu att krisen ÄR av övergående karaktär (vilket man bara kan spekulera i), och ATT det verkligen kommer finnas efterfrågan på SAAB´s produkter (önsketänkande) så KAN man säkert göra den bedömningen att man vill stötta.
Men politiker är som läkare som aldrig låter den hopplöst sjuke patienten dö i fred....
D.v.s tanken på evigt liv och att vår egen rädsla för döden projicerar en vilja och önskan att kunna rädda andra, för det ger oss själva tröst, så kommer man säkerligen oxå försöka konstgjord andning även denna gång.

De tänker naturligtvis taktiskt oxå: på jobb = röster = deras egen framtid.

Men ok - det finns en chans att hjälpa SAAB, och rädda jobb osv.
Ok.
Låt oss ta den då.
Men GE inte bort skattebetalarnas pengar.
Motkrav, ägandeandelar, eller återbetalningsplaner. Alla är de försäkringar om att skattebetalarna får TILLBAKA det de stöttade och hjälpte till med, den dag SAAB går bra igen.

Men what if... Om det nu inte GÅR bra då?

Ja då är pengarna goners... och svaret är alltså därför: NEJ, för det finns :fakta inga garantier runt hörnet att SAAB kommer klara sig,
och ska staten alltid äga/stötta osv är vi skrämmande nära planekonomi
som används/användes österut... :död
 
Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Saab är bortom all räddning! Finns ingen anledning att kasta skattepengar i ett svart hål!
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Om de inte va sån jävla prestige i allt som görs, så kunde man skrota SAAB OM den då inte kan bära sig. Och istället använda produktionsutrustningen att ta fram det marknaden verkligen efterfrågar.

Något av ett generalfel som ofta görs i planering av nya produkter/modeller är att det är FÖRETAGET som tar fram det DOM anser marknaden SKA ha, och lyssnar jävlar inte på vad typ "kunden" efterfrågar. Och så jiddras de en massa skit i marknadsföringen för att försvara en dålig produkt.
Med sådan inställning kommer ett företag aldrig att kunna sälja sina produkter.

Och de vore sjukt att svenska staten ska betala för ett företag som inte är svenskägt, det är ju den Amerikanska statens problem.

Å frågan e om de kan vara en ide att SVENSKÄGDA företag ska få liknande lån som bankerna för att bara rida ut krisen, om vi nu VET att dessa verksamheter är nödvändiga i framtiden?
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top