Ska staten rädda SAAB

Skall staten rädda SAAB?


  • Antal röstningar
    0

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Om SAAB är värt pengar finns det en köpare villig att betala för bolaget.

Om inte en enda entrerpenör i hela världen vill köpa SAAB tycker jag Maud Olofsson sade det rätt bra när hon frågade sig om svenska staten skall lyckas bättre än GM eller SAAB själva att lyckas driva företaget.

Jag förstår mycket väl den ryggmärgsreflex som ropar efter hjälp och det är självklart tråkigt att folk blir av med sina jobb men det är bättre att satsa på någonting nytt med framtidshopp än att "throw good money after bad" som dom säkert uttrycker sig i GM's styrelserum.

Alltså: Nej, lägg inte 5 000 miljoner i AMS-stöd för 4 000 anställda om jag minns siffran rätt. Över 1 miljon per SAAB-anställd i bistånd :näsblod (Visst, man talar om 140 000 underleverantörer också men företag måste stå på egna ben, så är det).

En jäkla tur att inte sossarna styr just nu då hade det blivit dyrt.
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Hejja sossesverige! Fast jag är ju en sånn invandrare som lever på er välfärd, Har en spillans ny BMW fast jag går på soc! Skulle ju va synd om jobben försvann från detta vackra röda sosseland, menar i längden skulle det ju kanske leda till att jag får lägre soc-bidrag och så kan vi inte ha det, för då kanske jag inte har råd med en ny BMW varje år...HEMSKA TANKE!!!
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Om Saab ändå bara har några månader eller något år kvar så hoppas jag att de vågar satsa på sina nya modeller som är på gång, och slänger i hårdtrimmade motorer på minst 300 hk i varje modell så de kan de dö med flaggan i topp. :cdevil
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Men herregud, varför i helskotta ska vi slänga skattepengar på företaget som är ansvarigt för samtliga saab:ar som existerar? :3freak
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Jag tycker nog att med lite vilja o jävlar anamma så skulle det inte vara svårt att rädda och utveckla SAAB.

Tja det är ju inte så att det går att skapa en marknad ?
jag menar om nu Staten går in o tar över SAAB, varför då inte se till att staten som ju äger får köpa SAAB lite billigare än de får köpa tex ford, VW eller något annat märke. Man måste ju inte bryta regler för det, utan det räcker ju att man säljer till självkostnadspris så kommer de andra att vara betydligt mindre intresserade av att slå det priset.

För varesig polis, brandkår, sjukvården, militär, kommun och landsting, vägverket, politiker, osv behöver ju bilar eller ? (listan blir ganska lång)

lägg dit nyutveckling av miljöbilar så får du snart flera versioner på samma chassibas.

Finns det en vilja finns det en väg. det är faktiskt inte svårare än så.
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Jag tycker nog att med lite vilja o jävlar anamma så skulle det inte vara svårt att rädda och utveckla SAAB.

Tja det är ju inte så att det går att skapa en marknad ?
jag menar om nu Staten går in o tar över SAAB, varför då inte se till att staten som ju äger får köpa SAAB lite billigare än de får köpa tex ford, VW eller något annat märke. Man måste ju inte bryta regler för det, utan det räcker ju att man säljer till självkostnadspris så kommer de andra att vara betydligt mindre intresserade av att slå det priset.

För varesig polis, brandkår, sjukvården, militär, kommun och landsting, vägverket, politiker, osv behöver ju bilar eller ? (listan blir ganska lång)

lägg dit nyutveckling av miljöbilar så får du snart flera versioner på samma chassibas.

Finns det en vilja finns det en väg. det är faktiskt inte svårare än så.

Fast just det där låter ju som ett solklart fall av regelbrott.
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Tycker inte att det är så jaevla självklart att inte göra ett seriöst statligt sponsrat försök att få SAAB att stå på egna ben.
Låter man det hela gå i putten så har det ju liiite större effekter på västsverige än nedläggning av den lokala
pizzerian eller någon skubbfirma i en byhåla. Det fattar väl vem som helst...nä kanske inte alla...

En nedläggning skulle, direkt eller indirekt påverka i runda slängar 25-30000 arbetstillfällen (4-5 pers per direktanställd).
Kostnaderna för oss skattebetalare blir rejäla oavsett vilken väg man går.
Det industriella kunnande som finns inom "fordonsclustret" betingar väl ett värde i sig och jag tycker nog att det kan
vara värt ett försök att få det att stanna här...
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Jag är definitivt inte intresserad av att sponsra ett för länge sedan utdött företag. Det räcker gott med att vi redan har två svarta hål ( landsting & kommun)att stoppa våra skattepengar i nä klarar sig inte företagen på egna ben så lägg ner.
Var går gränsen för att staten skall gå in med stödpaket/allmosor till företag:confused: 100 anställda 1000 eller mer. Oavsett om det är den lokala pizzan eler det multinationella jätteföretaget så lever båda under samma företagshimmel och bör således drabbas av lågkonjukturer, dåliga beslut, inkompetent ledning m.m på samma sätt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det fattar väl vem som helst...nä kanske inte alla...

Håller faktiskt med, som jag skrev tidigare så pysslar staten redan med diverse nöjesverksamhet istället för kärverksamhet så att just detta inte skulle gå att blanda sig i är på inget sätt självklart.
Att äga ett bolag är att vara aktieägare som alla vet och vice versa, dvs man äger ett antal andelar av ett bolag. Staten och kommuner är redan en av de största (om inte den största) investeraren i Sverige, om de bedömer det som en bättre investering att inte behöva betala a-kassa till x tusen personer tills någon annan kan och vill köpa bolaget så är det inte helt vansinnigt. Man ska inte glömma heller att även om det finns intressenter nu så finns det "inget" kapital tillgängligt för intressenten i princip så att stödja detta under något år med tydliga ägarkrav är gångbart. Maud kan kräva lönsamhet och annars lägger staten ner det inom säg tre år. Om bolaget blir lönsamt så går det att sälja när högkonjunkturen återvänt, om det inte blir lönsamt så kan kostnaden mycket väl tänkas blivit lägre än att ta hand om horderna av arbetslösa som en nedläggning medför. På endera sättet verkar det som om skattebetalarna kommer få ta smällen, frågan är då hur och inte om.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kommunistdravel

Fan mackan man blir tårögd...

Jag kommer att stå i första ledet när du och Mona hand i hand sjunger "We shall overcome" på torget i trollhättan, medans Göran Person i änglautstyrsel får gestalta staten och ösa symboliska biståndsmiljoner ur en stor bubblande kittel i bakgrunden...
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
Hejja sossesverige! Fast jag är ju en sånn invandrare som lever på er välfärd, Har en spillans ny BMW fast jag går på soc! Skulle ju va synd om jobben försvann från detta vackra röda sosseland, menar i längden skulle det ju kanske leda till att jag får lägre soc-bidrag och så kan vi inte ha det, för då kanske jag inte har råd med en ny BMW varje år...HEMSKA TANKE!!!

åhh nej...du har bergis en m5'a med m multifunktionsstolar, som kan fås som tillval, med aktiv ryggstödsinställning och elektriska axelbälten och säkert också en klimatanläggning som man kan ställa in önskad temperatur individuellt även bak oberoende av temperaturen i framsätena. på så sätt kan man på alla platser i bilen uppleva hur sportig åkning och exklusiv rymdkänsla ger begreppet bilåkning en ny innebörd.

dumma dumma invandrare...ja vill juh åsså ha en snella...lite kebab?
 

Slurken

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda: CB450 -71, CB900F -80, CBR1100XX -97
Synd för saab att de inte ligger i stockholm, för då jävlar hade de fått se på statligt stöd. Men bara för att staten säger nej behöver det inte betyda slutet för saab, bara om man heter journalist i efternamn.
Hur tror ni att Saab ska kunna klara sig på den "fria marknaden" när hela världens regeringar pumpar in pengar i sina egna bilfabriker? Saab har aldrig haft så många modeller på G som de har nu, men det vore väl ödets ironi att döda företaget precis innan de hinner få ut några av dem på marknaden..

För övrigt borde alla saabåterförsäljare sätta sig ned och skriva tackbrev till varenda nyhetsbyrå i landet, för om det var dålig försäljning tidigare så lär ju denna veckans skriverier knappast ha ökat på tillströmmningen till butikerna!


Edit: Sorgligt att behöva se hur folk på en sida man trodde var full av motorentusiaster sitta och hoppas på att en svensk fordonstillverkare skall gå i graven, bara så att de själva slipper skatta några kronor extra.
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Dessa inlägg skrev jag 2007-12-04:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3306402&postcount=52
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3306436&postcount=55
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3306481&postcount=57

Svaret efter detta är väl ganska klart, kan man inte bygga bra bilar som folk vill köpa så får man lägga ner. Dessutom, vill vi skicka skattepengar till USA för det är i GM´s fickor dom kommer att hamna i slutänden? Ingen tror väl att det eventuella stödet är nåt annat än konstgjord andning på en redan död patient?
 
Last edited:

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Orkade inte läsa markus-goes-sosse, men...
En skillnad mot övrig "nöjesverksamhet" som du nämnde i tidigare inägg så som systembolag, apotek osv. är att dessa verksamheter är lönsamma.

De har produkter och tjänster som kunder efterfrågar i så pass stor utsträckning att de går runt för egen maskin, förvisso från en monopolställning men det är lönsamheten som räknas här.

Skulle GM vilja skänka ett SAAB till staten där SAAB gick med någon miljard i vinst per år skulle staten (och vi skattebetalare) inte vara riktigt lika svårflörtade som vi är nu. Men då skulle nog inte GM vara så intresserade ;)

Som också nämnts, regeringen har uppmanat GM att söka EU-krediter, ta del av innovationsbolaget och den "verktygslåda" regeringen ställt till förfogande. GM har inte visat något intresse. Det ser ut som att GM vill lämna ett sjunkande skepp...skall vi ta över rodret?

@Slurken: Jag förutsätter att du kör en SAAB?
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Om nu SAAB har så jäkla många modeller på G som alla pratar om. Varför har man inte släppt dessa och på så sätt visat att här kan vi göra lönsamma bilar. För att på så sätt kunna bli uppköpta, statligt ägda eller vad som nu sker.
X97a är för mej ett skämt. Suvar har ju inte varit lönande att tillverka på länge, men SAAB släpper en till(x92) nyss.

Nä går staten in där med stålars så vill jag också ha(är egen), vi får spara, slita arslet av oss på försäljning och hitta nya kunder/produkter för att kunna hänga kvar. Vi står kvar, dock inte lika starka som för 1år sedan men fortfarande tuffar vi på. Kanske skulle SAAB behövt gjort samma sak?
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Håller faktiskt med, som jag skrev tidigare så pysslar staten redan med diverse nöjesverksamhet istället för kärverksamhet så att just detta inte skulle gå att blanda sig i är på inget sätt självklart.
Att äga ett bolag är att vara aktieägare som alla vet och vice versa, dvs man äger ett antal andelar av ett bolag. Staten och kommuner är redan en av de största (om inte den största) investeraren i Sverige, om de bedömer det som en bättre investering att inte behöva betala a-kassa till x tusen personer tills någon annan kan och vill köpa bolaget så är det inte helt vansinnigt. Man ska inte glömma heller att även om det finns intressenter nu så finns det "inget" kapital tillgängligt för intressenten i princip så att stödja detta under något år med tydliga ägarkrav är gångbart. Maud kan kräva lönsamhet och annars lägger staten ner det inom säg tre år. Om bolaget blir lönsamt så går det att sälja när högkonjunkturen återvänt, om det inte blir lönsamt så kan kostnaden mycket väl tänkas blivit lägre än att ta hand om horderna av arbetslösa som en nedläggning medför. På endera sättet verkar det som om skattebetalarna kommer få ta smällen, frågan är då hur och inte om.
Men va faan! Vi är alltså rörande överens.:confused:
Då ändrar jag mig, å hävdar motsatsen. Lägg ner skiten!:D
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Fast just det där låter ju som ett solklart fall av regelbrott.

på vilket sätt är det ett solklart regelbrott att sälja en bil av ett visst märke till nästan självkostnads pris ?
om det varit en stängd eller subventionerad marknad så visst, men inte om man direkt sätter ut helt öppet att vi säljer till stat o kommun för kost + 1% eller vad man nu skulle valt.
Det är upp till var o en av de andra tillverkarna att matcha priset eller skita i det. Det är inte ovanligt att man säljer fordon "till kost" för att sedan dra in pengarna på service o reservdelar.

utnyttja systemet som det får utnytjas o skit i att bryta reglerna så går det nog bra.
 

Slurken

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda: CB450 -71, CB900F -80, CBR1100XX -97
@Slurken: Jag förutsätter att du kör en SAAB?

Ja, och så använder jag blågult schampo också, så ingen kan missta mig för svensk.

Nej, jag kör inte saab. Vill du komma någonstans med det här, förutom den obligatoriska följdfrågan varför?
Svaret är att jag varken har familj eller jobbar som tandläkare, inte heller har jag råd att gå och köpa en ny saab. Men jag hoppas få uppleva den dagen.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top