Men om dom redan har utvecklat bilen så har dom ju redan gjort den stora investeringen. Missförstå mig rätt, jag ifrågasätter mest GMs sätt att sköta Saab innan problemen. Nu när det är på väg åt skogen går det visst bra att hosta fram nya modeller. Just gammla modeller är ju en av dom största problemen med Saab.
Nu har jag ingen koll på kostnaderna för att få ut en bilmodell till handlarna. Men själva utvecklingskostnaden är bara en bit av kakan. PR, faktisk produktion, materialkostnader o s v är en minst lika stor post där man faktiskt inte vet vad resultatet blir.
Plöjer du ned x antal miljoner på att framställa en bilmodell vet du också att du kommer att få fram en bilmodell. Ju högre x är desto mer genomarbetad blir förmodligen slutresultatet.
Att sedan faktiskt börja producera modellen och vilket resultatet den investeringen skapar är betydligt osäkrare. Det var antagligen ett ekonomiskt säkrare val att leva på 9-3ans succé och det faktum att 9-5an faktiskt sålde som smör. Den ekonomiska vilja som krävs och krävdes för att ta SAAB framåt finns helt enkelt inte.