Ska staten rädda SAAB

Skall staten rädda SAAB?

• Antal röstningar
    0

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Men hade GM lanserat t ex "cross overn" för 4 år sen så hade dom ju inte varit så hopplöst efter. Saab idag tillverkar bara bilar som är gammla! Pengarna till utveckling har ju tydligen funnits iom att bilarna finns, varför inte bara släppa dom i tid så det finns en chans att sälja skiten?
Komplexiteten i en sådan industri och i ett sådant ormbo som GM banar inte direkt väg för tveksamma investeringar. Det var t ex ingen som visste att 9-3an skulle bli en sådan succé 2003. Hade man vetat det, hade förmodligen efterföljande modeller pumpats ut i snabbare takt. Försiktighet är inte receptet för att få en kalkon att bli en kanon, men det är bekvämare.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Det är inte att rädda SAAB eller inte som gäller för regeringen utan att om de arbetare som jobbar på saab ska bli arbetslösa eller vara sysselsatta som en slags ams-åtgärd med att tillverka produkter som inte går att sälja.

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Du läser vad jag skriver som fan läser bibeln...

Hårding: Försöker du påstå att SAAB´s uppförsbacke är identisk med de andra biltillverkarna som faktiskt gör vinst? Det gör inte jag, jag säger att deras uppförsbacke är ofantligt mycket större och brantare än för de andra biltillverkarna.

Identisk? Jag påstår att de flesta biltillverkare har en rejäl uppförsbacke dock håller jag med om att SAAB har en brantare väg tillbaka, Maud&Co hjälper inte direkt till att plana ut vägen heller.

Att påstå att utan SAAB´s produktion så går industri under så är det du som är naiv... inte jag.

Jag påstår att SAABs eventuella undergång kan vara en faktor som sätter slakten i rullning vilket är en stor skillnad mot det du påstår att jag skriver.

Känner inte till någon Pravda... något jag borde läsa eller?
Det som däremot är faktum är att Mona Sahlin hugger på precis allt och säger att hon skulle göra allt så mycket bättre... detta är något som alliansen inte gjorde när de satt i oppositionen, vissa gånger till mångas förtret men hellre tiga än att sitta och göra bort sig i tv-soffor morgon efter morgon.

Jag håller med om att Sahlin är en nolla, men att skriva att Maud&Co inte satt i morgonsoffan när tillfälle gavs för att plocka politiska poänger innan regeringsställningen...ger dig ungefär samma trovärdighet som Mona.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Komplexiteten i en sådan industri och i ett sådant ormbo som GM banar inte direkt väg för tveksamma investeringar. Det var t ex ingen som visste att 9-3an skulle bli en sådan succé 2003. Hade man vetat det, hade förmodligen efterföljande modeller pumpats ut i snabbare takt. Försiktighet är inte receptet för att få en kalkon att bli en kanon, men det är bekvämare.

Men om dom redan har utvecklat bilen så har dom ju redan gjort den stora investeringen. Missförstå mig rätt, jag ifrågasätter mest GMs sätt att sköta Saab innan problemen. Nu när det är på väg åt skogen går det visst bra att hosta fram nya modeller. Just gammla modeller är ju en av dom största problemen med Saab.

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Men om dom redan har utvecklat bilen så har dom ju redan gjort den stora investeringen. Missförstå mig rätt, jag ifrågasätter mest GMs sätt att sköta Saab innan problemen. Nu när det är på väg åt skogen går det visst bra att hosta fram nya modeller. Just gammla modeller är ju en av dom största problemen med Saab.
Nu har jag ingen koll på kostnaderna för att få ut en bilmodell till handlarna. Men själva utvecklingskostnaden är bara en bit av kakan. PR, faktisk produktion, materialkostnader o s v är en minst lika stor post där man faktiskt inte vet vad resultatet blir.

Plöjer du ned x antal miljoner på att framställa en bilmodell vet du också att du kommer att få fram en bilmodell. Ju högre x är desto mer genomarbetad blir förmodligen slutresultatet.

Att sedan faktiskt börja producera modellen och vilket resultatet den investeringen skapar är betydligt osäkrare. Det var antagligen ett ekonomiskt säkrare val att leva på 9-3ans succé och det faktum att 9-5an faktiskt sålde som smör. Den ekonomiska vilja som krävs och krävdes för att ta SAAB framåt finns helt enkelt inte.

Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Nu har jag ingen koll på kostnaderna för att få ut en bilmodell till handlarna. Men själva utvecklingskostnaden är bara en bit av kakan. PR, faktisk produktion, materialkostnader o s v är en minst lika stor post där man faktiskt inte vet vad resultatet blir.

Plöjer du ned x antal miljoner på att framställa en bilmodell vet du också att du kommer att få fram en bilmodell. Ju högre x är desto mer genomarbetad blir förmodligen slutresultatet.

Att sedan faktiskt börja producera modellen och vilket resultatet den investeringen skapar är betydligt osäkrare. Det var antagligen ett ekonomiskt säkrare val att leva på 9-3ans succé och det faktum att 9-5an faktiskt sålde som smör. Den ekonomiska vilja som krävs och krävdes för att ta SAAB framåt finns helt enkelt inte.

Absolut! Men ialla fall en av modellerna har ju även gått till tillverkning. Bara att man väntade på det tills det va för sent. :huvet

madman

Mekaniker
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Suzuki GSX-R 1100 -94
muahaha :)
jag lyckades lura ett gäng folk med den annonsen zappen :D
tog 10 minuter innan ja lyckades övertala en att det var fake :D

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...