Ska staten rädda SAAB

Skall staten rädda SAAB?


  • Antal röstningar
    0

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Jag är emot tanken att staten skall gå in som ägare i ett bolag som inte gör annat än genererar stora förluster men frågan är om inte samhällets kostnader för alla arbetslösa blir ännu större?
Staten håller ju redan bla SAS under armarna med nya fräscha skattepengar varje kvartal med röda siffror. Skattepengar in i SAS hamnar dessutom mestadels hos bensinbolagen och flygplansleasingbolagen istället för att ge jobb i Sverige. Om staten går in med pengar i ett fristående SAAB borde det ge betydligt mer svenska jobb per satsad skattekrona...

Det är på high-tech området jordbruk man skall vara för att få stödpengar(Dock är bonnmoran Maud just nu proffs på bilföretag). Fast de två översta bidragstagarna är visst typ...danska. Istället för att låta SAAB få chansen och låna pengar från EU för fortsatt överlevnad så får snart svenska skattebetalare dega bidragen till de arbetslösa...bra jobbat Maud.

Utbetalningar per år:
1 DANISCO SUGAR AB 1 099 458 642 (€120 390 577) Sjunde året i rad som 1:a
2 ARLA FOODS AB 1 023 476 810 (€112 804 359)
3 SVERIGES STÄRKELSEPROD FÖRENING 379 232 184 (€41 983 190)
4 UHRENHOLT 288 619 617 (€31 541 401)
5 SVENSKA LANTMÄNNEN EK FÖR 213 371 071 (€23 149 459)
6 MILKO SVERIGE AB 158 993 960 (€17 448 505)
7 LÄNSSTYRELSEN I VÄSTRA GÖTALAND 156 789 518 (€17 190 761)
8 LÄNSSTYRELSEN I SKÅNE LÄN 153 387 873 (€16 826 395)
9 NORRMEJERIER 135 361 409 (€14 929 454)
10 SVENSKA LANTMÄNNENS RIKSF EK FÖR 123 195 946 (€14 431 568)

Tog bara med de 10 största...listan är ganska lång.
 

Slurken

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda: CB450 -71, CB900F -80, CBR1100XX -97
Då borde det finnas någon som är villig att köpa bolaget. Men det vill ju ingen. Det finns uppenbarligen inte en enda biltillverkare eller ett riskkapitalbolag som ser SAAB som ett intressant investeringsobjekt. Och då kommer du och påstår att företaget har en enorm potential?

Det är väldigt svårt att spekulera om någon köpare, faktum är att en köpare kontaktade gm före krisen men vad som hänt med denne nu vet jag inte. Hur som hellst har företaget knappt lagts ut på annons ännu.
Investeringsbolag föredrar nog att satsa på lågt värderade aktier för tillfället. Att biltillverkare knappast går ut och köper fler problem förstår du säkert om du hängt med i nyheterna.
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Jag hoppas verkligen att det löser sig för SAAB men det är ju bara att kolla på några siffror så ser man att det är ett svårt objekt att sälja.

Av en global marknad på cirka 63 miljoner sålda fordon står SAAB för cirka 100 000.

GM har enligt uppgift lagt in lika mycket pengar i SAAB som Toyota har lagt in i Lexus (mer ett betyg på GM's effektivitet än något illa sagt om SAAB).

GM har förlorat strax under 500 miljarder kronor de senaste 4 åren vilket lett till att alla(?) deras märken är eftersatta, inklusive SAAB.

Den produktportfölj men får tillgång till som köpare är två modeller (SUV'en vill jag inte räkna med) som båda behöver bytas ut. Det betyder ett antal miljarder som måste investeras och med största sannolikhet ytterligare miljardförluster innan de nya modellerna nått marknaden.
Enda bilmärken med smalare modellutbud än SAAB som jag kan tänka på är Smart och Mini.

Enligt uppgifter från tidigare VD har inte SAAB tillräckligt med kompentens inom bolaget för att själva ta fram en ny modell (man har tydligen inte tagit fram en ny modell själv sedan innan 9000-serien). Inget fel i det när man hör till en fordonskoncern, men som köpare ställer det ytterligare krav på investeringar eller att man i princip redan är fordonstillverkare. Som nämnts tidigare är andra bilbolag just nu inte så sugna på att dra på sig ytterligare märken vad det verkar.

Återigen, jag hoppas att SAAB hittar en köpare men som jag ser saken ovan tror jag att det blir tufft. Man har liksom inte så jäkla mycket att ta till torget och erbjuda mer än ett varumärke som just nu är ganska urvattnat tyvärr.
 

AGE

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
ra?
Hoj
Ingen =(

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Något kinesiskt investeringsbolag med cirka 30 miljarder att investera vore ju inte så dumt. Man får bara hoppas att dom inte bara tar emblemet och flyttar hela produktionen till Kina bara.

Om kineserna köper kan du vara övertygad om att inte en pinal kommer att tillverkas här.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Blev du påkörd av en saab när du var liten eller?
Nej men jag har ägt och kört SAAB, det sämsta jag någonsin suttit i.
Vad jag vill komma till är att företaget har enorm potential att bli framgångsrika. Vad de behöver, men aldlig haft, är en ägare som vill att de skall bli framgångsrika och förstår hur de skall göra.
Det är märkligt att varken en av Sveriges mäktigaste industrifamiljer eller världens (f.d.) största biltillverkare lyckats då. Ägare som lyckats driva väldigt mycket annat med vinst, men inte SAAB på 20 år.
Så när du säger att något är skit, så behöver det inte vara skit in i all oändlighet. skulle du t.ex. köpt en skoda för 10 år sedan? Men idag gör de bilar av vw-delar så går det kanske att överväga ett köp?
Nej, oavsett om det är VW-delar i Skodan så är det ingen bil jag skulle köpa. Det finns inget, jag säger inget, företag i världen som skänker iväg kvalité. Dom som säger att dom får Audikvalité när dom köper en Skoda försöker bara lura sig själv. Dom får mycket bil för pengarna men inte samma kvalité.
Försök var lite stolt över att lilla sverige producerar entusiastbilar.
Stolt och dum då menar du? Varför skulle jag som skattebetalare vilja sitta som delägare (det är det vi riskerar om det inte finns nån annan som vill ta över skiten om staten ställer upp med en lånegaranti på 5 miljarder) i ett företag som tillverkar entusiastbilar som ingen vill köpa?? Jo entusiasterna förstås men dom bli färre och färre av förklarliga skäl. Och varför har GM så svårt att hitta en ny ägare? Om SAAB nu kommer att bli så fantastiskt som du vill göra gällande borde ju köparna stå i rad med öppna plånböcker.

Att biltillverkare knappast går ut och köper fler problem förstår du säkert om du hängt med i nyheterna.
Precis det vi försöker säga dig, SAAB blir mer problem än framgång, och nu säger du det själv.

Läs annars vad professorn vid Copenhagen Business School och analytikern Christer Karlsson säger:

"Lustigt att det dyker upp intressenter nu, när General Motors försökt sälja Saab under så lång tid. Varför skulle läget vara bättre nu?" Han anser att den mest attraktiva delen i företaget är varumärket Saab.

"Fabriken i Trollhättan är bra, men jag har svårt att tro att någon köper en bilfabrik när det finns en sån våldsam överkapacitet i världen. Det är affären Saab som är intressant. Bilarna kan byggas var som helst", framhåller Christer Karlsson.
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nej, oavsett om det är VW-delar i Skodan så är det ingen bil jag skulle köpa. Det finns inget, jag säger inget, företag i världen som skänker iväg kvalité. Dom som säger att dom får Audikvalité när dom köper en Skoda försöker bara lura sig själv. Dom får mycket bil för pengarna men inte samma kvalité.

Och Audi-ägare blir ju absolut inte lurade när de tror sig köpa ett premium-märke där de har ensamrätt på delarna :rofl :brinnerup

Och någon frågade varför vi ska ha politiker när de inte vågar agera. Det här är ju ett av få exempel där de faktiskt går på vad svenska folket tycker, vi vill inte rädda Saab!!!
Varför skulle vi liksom? Jag kör en Saab men jag har ingen lust att rädda ett bilmärke som har stjälpt sig själv de senaste 20 åren. Bara idiotin med att INTE tillverka en kombimodell förrän år 2000 är ju helt oförlåtligt. Eller vara så sena med att introducera en dieselmotor. Eller 4wd.
Visst, de har varit innovativa i sitt tänkande och byggande på flera olika plan men de är inte konkurrenskraftiga längre och då har de inget på marknaden att göra.

Kineserna köper säkerligen upp bolaget och använder sig av deras bra delar, och i Sverige kommer vi ha x antal arbetslösa pga det. Men istället så kommer det ge jobb åt folk i Kina, troligtvis. Och det är väl bra?
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Och Audi-ägare blir ju absolut inte lurade när de tror sig köpa ett premium-märke där de har ensamrätt på delarna :rofl :brinnerup
Jodå, självklart blir de lika lurade men ingen kan väl säga att det inte märks skillnad på en Audi och en Skoda när man sätter sig i den?
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Får ju bara hålla med. Kör SAAB själv men varför skulle vi skattebetalare fortsätta driva ett företag som är konkursmässigt och bara bringar förluster. Kasta pengarna i sjön kan man göra på så mycket annan skit.

Klara dom inte att lösa detta själva då ska företaget helt enkelt väck. Vill folk inte ha saker varför då tillverka det.

Det var samma visa när varven stängdes ner och vi tappade massa jobb men det kommer nya jobb och nya högkonjunkturer så det är bara att härda ut.
Visst är det surt för alla som blir av med jobben men så är det väl för alla som jobbar hos ett företag som kursar eller?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jodå, självklart blir de lika lurade men ingen kan väl säga att det inte märks skillnad på en Audi och en Skoda när man sätter sig i den?

Nej, där säger jag inte emot :D Satte mig i en iskall Octavia -06:a imorse och den hade förvisso varit lika kall om det hade stått A6 på bakluckan men mätarna hade varit lite finare, och jag hade haft lite fler knappar. OCH det hade varit 4wd, diesel SAMT automat. Det kan man inte på Skoda därför att Audi-ägarna ska känna sig utvalda antar jag...
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Stolt och dum då menar du? Varför skulle jag som skattebetalare vilja sitta som delägare (det är det vi riskerar om det inte finns nån annan som vill ta över skiten om staten ställer upp med en lånegaranti på 5 miljarder) i ett företag som tillverkar entusiastbilar som ingen vill köpa?? Jo entusiasterna förstås men dom bli färre och färre av förklarliga skäl. Och varför har GM så svårt att hitta en ny ägare? Om SAAB nu kommer att bli så fantastiskt som du vill göra gällande borde ju köparna stå i rad med öppna plånböcker.

Vilken värld lever du i? Testa att titta på något annat än postkodmiljonären där "alla" blir rika så kanske du märker att det är global ekonomisk kris och inte så många som har pengar till företagsuppköp, i detta läge gäller det nog mest att behålla och utveckla produktionen till nästa framtida högkonjunktur…


Precis det vi försöker säga dig, SAAB blir mer problem än framgång, och nu säger du det själv.

Läs annars vad professorn vid Copenhagen Business School och analytikern Christer Karlsson säger:

"Lustigt att det dyker upp intressenter nu, när General Motors försökt sälja Saab under så lång tid. Varför skulle läget vara bättre nu?" Han anser att den mest attraktiva delen i företaget är varumärket Saab.

"Fabriken i Trollhättan är bra, men jag har svårt att tro att någon köper en bilfabrik när det finns en sån våldsam överkapacitet i världen. Det är affären Saab som är intressant. Bilarna kan byggas var som helst", framhåller Christer Karlsson.

Lite lustigt att han säger att GM försökt sälja det under längre tid när det var för mindre än en vecka sedan som GM gick ut med nyheten, ja efter att tidigare har nekat alla försäljningsrykten under flera år(trots alla förluster så kanske SAAB ändå haft ett värde?). Han kanske har hängt lite för länge i Christiania...

Finns det något som tillverkas i Sverige som inte kan göras någon annanstans eller till och billigare? Med hans mumbojumboargument så kan vi lägga ned Sverige rakt av.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nej, där säger jag inte emot :D Satte mig i en iskall Octavia -06:a imorse och den hade förvisso varit lika kall om det hade stått A6 på bakluckan men mätarna hade varit lite finare, och jag hade haft lite fler knappar. OCH det hade varit 4wd, diesel SAMT automat. Det kan man inte på Skoda därför att Audi-ägarna ska känna sig utvalda antar jag...
Har flera bekanta som åker skoda med fyrkrafs och oljebrännare.
Huruvida det är åttimater har jag inte tänkt på.
 

Slurken

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda: CB450 -71, CB900F -80, CBR1100XX -97
Precis det vi försöker säga dig, SAAB blir mer problem än framgång, och nu säger du det själv.

"Precis det vi försöker säga dig, SAAB blir mer problem än framgång, och nu säger du det själv."
Vilka är ”vi”? Sluta greppa efter halmstrån. I dagens läge är ett köp av godtycklig bilfabrik ett problem. Alla märken har sina problem och självklart har de alla olika goda framtisutsikter. Skall bilköpare världen över nöja sig med personbil standard 1A, ja då slösar vi inte på dina skattepengar utan stänger bara av strömmen och går hem. Bilar är det ju alltid ”någon annan” som tillverkar.
Det är väldigt tröttsamt att höra alla pessimister som inte har någon som hellst framtidstro, i stället för att gnälla över 20 år av ”förlust” borde ni blicka fram mot 20 år av möjligheter.
Vi kan ta upp exemplet carnegie där staten först lånade ut pengar för att sedan gå in som ägare, där var det inga protester när man räddade ett svenskt företag. Carnegie är nu inne i en ägarbyteprocess och det lär snart hända i stallbacka också. Dock är det i dagens läge svårt för de flesta att få banklån för att investera, därför vore det väldigt välkommet om staten kunde ställa upp med lånegarantier, det skulle göra det betydligt lättare att hitta nya ägare. Det gick tydligen alldeles utmärkt i fallet volvo pv där de glatt garanterade 5 miljarder, trots att volvo snart sälj, ändå säger regeringen ”att ford tar sitt ägaransvar”.
Så ta du åt dig lite tålamod nu så ska du se att ditt hatobjekt från stallbacka snart har en ny ägare.

Världen över sätter politiker sina skattebetalare i en potentiell ägarposition av personbilstillverkare då de villigt ställer upp med miljarder till sin inhemska produktion. Självklart får inte detta göras i sverige, det är dumt. Då kanske vi får fortsätta ha våran industri kvar här.
Bättre då att kineser köper svenska varumärken och klistrar på sina bilar. Kineserna är ju mycket bättre än oss dumma svenskar på att tillverka skitbilar!

Alla ni som gärna drar paralleller till varvskrisen. Hur kommer det sig att t.ex. de finnländska varven klarade sig och i dagsläget bygger lyxkryssare? Pengarna gick rakt i sjön i stället för att man försökte bygga något
unikt i Göteborg.
Saab är unikt i bilvärlden och om inte staten är en trygg (potentiell) ägare (i en övergångsperiod) så vet jag
inte vem som kan vara det.

De båda fordonstillverkarna i Västsverige, är genom sina underleverantörer, beroende av varandra. Går den ena
under så dras den andra med i fallet. Och när nu regeringen lovat så mycket (28 miljarder) till fordonsindustrin så är det väldigt
korkat att nu äventyra det hela med diverse utspel.
Kanske får man om drygt ett år chansen åka upp till Trollhättan på den nybyggda motorvägen för att få se den sista
saaben rulla ut ur fabriken. Den nybyggda motorvägen som var regeringens svar på att GM hotade stänga ner
Saabfabriken för ett antal år sedan.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top