Ska staten rädda SAAB

Skall staten rädda SAAB?


  • Antal röstningar
    0

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Har flera bekanta som åker skoda med fyrkrafs och oljebrännare.
Huruvida det är åttimater har jag inte tänkt på.

Det är det som är problemet, VAG har valt att inte leverera Skoda med 4wd, diesel samt automat då de anser att Audi ska ha ensamrätt på det i deras sortiment, dumt att konkurrera eller nåt.
Synd, för Skoda Scout är en jävligt bra bil men går ej att få med automat. Och det är bara gamla surgubbar som Guw som vill ha manuella. Och de som inte kör mer än 1000mil per år...
 

staten99

Inga åsikter längre
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Nytt försök
Hoj
två hjul
Tyvärr är det ju så att alla dessa stadsbidrag "förgiftar" bilindustrin
Man bygger bilar under tillverkningspris som man ställer i lager
som man sen blir tvungen att "rea" bort
vilket ju tyvärr kommer att kräva ännu mer subventioner nånstans ifrån
och att hoppas/tro att man skall få tillbaks några av dessa subventioner
är det väldigt liten risk för
Tyvärr skall man nog skjuta den gamla sjuka hästen och
köpa en ny frisk häst .... om ni ursäktar liknelsen
En annan sak är att, om vi skall fortsätta att betala bra löner i sverige,
så måste vi göra saker som vi kan ta betalt för, inte billiga
För ju fler produktioner vi subventionerar, ju mer kraft tar vi från saker
som vi kan tjäna pengar på .......
Bidrag har alltid dämpat/förgiftat innovationskraften.
Man lär sig aldrig att cykla med stödhjul ... nog med liknelser

Jag kan iochförsig verkligen önska att SAAB överlever och volvo
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Slurken: Att bara jämföra Carnegie, volvo och saab rakt av ger dig inte direkt någon större tilltro. Ford tar sitt ansvar för Volvo med att garantera ägarskapet och leta efter en bra köpare medans GM mest vill ta sina händer från SAAB och stjälpa det i händerna på regeringen.
Regeringen har sagt att de gärna är med och stöder en låneförfrågan från ECB om det finns en ägarstruktur på plats... men det har inte SAAB.
 

Slurken

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda: CB450 -71, CB900F -80, CBR1100XX -97
Slurken: Att bara jämföra Carnegie, volvo och saab rakt av ger dig inte direkt någon större tilltro. Ford tar sitt ansvar för Volvo med att garantera ägarskapet och leta efter en bra köpare medans GM mest vill ta sina händer från SAAB och stjälpa det i händerna på regeringen.
Regeringen har sagt att de gärna är med och stöder en låneförfrågan från ECB om det finns en ägarstruktur på plats... men det har inte SAAB.

Jag ger endast exempel på andra situationer där staten funnit det lämpligt att gå in med stödåtgärder. Någon jämförelse rakt av är det alltså inte frågan om. I fallet volvo är framtiden väldigt osäker och ford har liksom gm sagt att man vill finna en köpare snarast. Skillnaden är att gm satt en form av deadline till januari 2010.
Denna deadline talar om att saab vid den tidpunkten skall vara ett eget bolag, redo för försäljning.
Regeringen har velat fram och tillbaka, ena gången ska saab söka lånet, andra gången ska gm söka lånet. Hela affären med volvo har klarats av betydligt smidigare. Det hela framstår som att saab inte har någon framtid p.ga. diverse idiotiska handlingar och utspel från våran käre näringsminister.
 
Last edited:

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Ort
köpingenting
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Väldigt många är sugna på att lägga ner saab utan att reflektera på vad det igentligen innebär. Jag har jätte svårt för den urdumma retoriken som kommer ur de nu styrande partierna...staten skall inte driva företag. Hade inte staten drivit företag genom åren så hade sverige vart i sämre läge än tex Polen,Ungern,lettland osv. SSAB räddades ur sin kris och har genererat både välfärd och pengar sedan dess!Fråga er istället varför man är så mån om att rädda skit banker som carnigie som verkligen gjort bort sig.Fråga även hur det kommer sig att vi i 90-tals krisen rädda de andra bankerna med enorma stöd ur statskassan som de inte ens behövde betala tillbaka till oss(skattebetalare).Vi bär forfarande skulderna från den räddningen och inget fick vi av dessa banker! Saab bör inte bara bli räddat av staten den borde även köpas upp av densamme.Sverige är ett litet land med väldigt goda verkstads kunskaper att bygga bilar med.Saab kan och skulle utan tvivel kunna sälja tillräckligt med bilar om den inte drivs som ett bolag att stjäla teknik ur till sin huvudägare.Ingen vinner på att se saab gå i graven snarare tvärt om.Utan bilen stannar sverige var det nån som sa... och det var inte denna skit regering.Bespar mig sosse gnäll komentarerna.
 
Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Saab bör inte bara bli räddat av staten den borde även köpas upp av densamme....

Saab är idag enbart ett varumärke, för vilket pris är det värt att rädda...

Varumärke köpes inte för skattepengar iaf är ju konstaterat....
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Är det någon av er Saab ivrare som är sugen på att stötta mitt bolag med lite stålar sesådär en miljard lr två:tummenupp gjorde en riktigt kasst resultat i Januari månad:( ska jag vara ärlig så har inte det sista månaderna hmm kanske åren varit så vinstgivande heller men lugna jag har ett par riktigt bra produkter som ingen vill köpa på g och när jag spådde i glaskulan såg jag en ljusning någonstans i framtiden så kom igen nu och pumpa in stålar i mitt helyllesvenska bolag please:hihi
 

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Ort
.
Hoj
.
Fråga er istället varför man är så mån om att rädda skit banker som carnigie som verkligen gjort bort sig.

Man brukar väl hänvisa till spridningseffekter om man låter en bank gå omkull, tror Odell varnade för depression a la USA 1929 etc. Dvs att det finansiella systemet nästan hotas av kollaps om man börjar låta banker gå i putten, räddningsaktion syftar till att rädda system, inte enskilt institut i sig är inte det viktiga som jag förstått det.

Bankerna verkar ju låna pengar / paketerar om lån och säljva vidare till varandra i någon komplicerad röra. Exakt hur det fungerar vet jag inte, jag är inte ekonom.

Fråga även hur det kommer sig att vi i 90-tals krisen rädda de andra bankerna med enorma stöd ur statskassan som de inte ens behövde betala tillbaka till oss(skattebetalare).Vi bär forfarande skulderna från den räddningen och inget fick vi av dessa banker!

En anledning också var väl att småspararna skulle blivit sura om de förlorat sina livs besparingar vid konkurs, alltså inte så mycket ägarna man värnar om som kunderna.

Sen gick väl staten in själv som ägare, mest Nordea 60 miljarder eller vad det kostade (Nordbanken + Gotabank). Angående återbetalning har ju staten fått tillbaka en del i och med att man fått del av vinster och / eller sålt en del av innehavet därefter, exakt hur mycket återbäringen ligger på vet jag inte.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Sverige är ett litet land med väldigt goda verkstads kunskaper att bygga bilar med.Saab kan och skulle utan tvivel kunna sälja tillräckligt med bilar om den inte drivs som ett bolag att stjäla teknik ur till sin huvudägare.Ingen vinner på att se saab gå i graven snarare tvärt om.Utan bilen stannar sverige var det nån som sa... och det var inte denna skit regering.Bespar mig sosse gnäll komentarerna.

Så du menar att SAAB skulle gå precis så pass bra som det gick innan GM gick in det? Eller tänker du på Scania nu kanske?

Skulle SAAB räddas så är det en ofantlig uppförsbacke som det är väldigt osäkert kring huruvida de skulle klara av. Men gör de det så är det inte för att de fortsätter med de produkter de har utan genom något hårdare styrning mot gemene modell från nye ägarstrukturen.
Den som vinner på att SAAB går i graven är nog de som slipper pytsa in pengar i bolag... sen arbetarna spar på sina stressmagar då de slipper höra nedläggningsrykten 2ggr per år.

Och snälla, "utan bilen stannar Sverige"... vilket jävla skitsnack, hade SAAB varit det som driver Sverige så hade SAAB sålt klart mer än 120.000 bilar per år... och det är ett bra år för SAAB.
Kolla istället på försäljningsstatistiken kring Volvo om du vill se något bilföretag som i så fall skulle driva Sverige... inte för att jag säger att det är så, men de är klart närmre det än SAAB.

Sen att komma med dessa sossegrejer, skylla på vår regering och sen be att inte få kommentarer kring sitt tänk, nehe... vad vill du då? Tror du att din version är sanningen för alla eller?
Nej sätt dig du i din soffa och kolla S(t)ahlin snacka på nån morgontv om hur SAAB är detsamma som hela bilindustrin och tro på det du... själv läser jag på lite mer än så.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Det är det som är problemet, VAG har valt att inte leverera Skoda med 4wd, diesel samt automat då de anser att Audi ska ha ensamrätt på det i deras sortiment, dumt att konkurrera eller nåt.
Synd, för Skoda Scout är en jävligt bra bil men går ej att få med automat. Och det är bara gamla surgubbar som Guw som vill ha manuella. Och de som inte kör mer än 1000mil per år...

Ehm, Superb gick att få både med oljebrännare och dsg-låda (iaf 6stegade) sist jag kollade. Och såvitt jag vet har faderkakans Superb både 4wd och diesel. Visserligen inte DSG-lådan eftersom det kostar massa pengar.
Har dessutom för mig den har större lastvolym än octavia i kombimodell. Nog för att den inte är gratis, men en motsvarande Audi är garanterat
dyrare.

Octavian tror jag inte går att få med fyrkrafs, diesel och dsg-låda samtidigt. Men iaf med diesel och antingen 4wd eller DSG.

Scout har jag däremot ingen aning om.

Däremot är det synd att de höjde priset på reservdelar. På 90talet var ju identiska delar ibland tusenlappar billigare till Skoda än VW. Vad hände? Golfägare köpte skodadelar och priserna steg.


Ontopic:

För guds skull! Hade Saab byggt bilar folk ville ha skulle de inte sitta i skiten. VW, BMW, Mercedes etc. verkar klara ekonomikrisen hyffsat, om än kraftig reducerade. Varför? De har kundunderlag och bygger bilar folk vill ha.
Vad spelar det för roll om staten pumpar in en massa pengar i Saab? Det är som att sitta och ösa vatten ur en snabbt sjunkande eka med en mugg.
-Även om du håller dig flytande ett tag till kommer du likförbannat sjunka.

Ett annat problem är att även om Saab skulle komma med en bra modell nu har de redan arbetat upp ett värdelöst rykte. Det är liksom lite sent påtänkt.

En annan sak som skrämde mig var när många företag på andra sidan vattnet stog och grät för att de nästan gått i konkurs efter bara en månad eller två vid början av krisen. Företagen är ju hur gamla som helst! Varför finns inga pengar i företaget?
Jo, kvartalsekonomer som vill göra aktieägarna nöjda. Lustigt att företag med ledning mycket oftare har problem än med bara en ägare?
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Skulle SAAB räddas så är det en ofantlig uppförsbacke som det är väldigt osäkert kring huruvida de skulle klara av. Men gör de det så är det inte för att de fortsätter med de produkter de har utan genom något hårdare styrning mot gemene modell från nye ägarstrukturen.
Den som vinner på att SAAB går i graven är nog de som slipper pytsa in pengar i bolag... sen arbetarna spar på sina stressmagar då de slipper höra nedläggningsrykten 2ggr per år.

Och vilka biltillverkare har inte en enorm uppförsbacke 2009 och framöver? SAAB kan väl nischa in sig på något specialområde av bilar…vet de inte vad så kan de alltid fråga Maud&Co samt den rödgröna röran som unisont under höstan har berättat för oss svenskar att SAAB och Volvo inte tillverkar bilar som folk vill ha för att sedan upptäcka att de var fler tillverkare som gick dåligt.

Nedläggningsrykten som florerar via media är normalt(knappast nu dock) inte så mycket att hänga upp sig för folk inne i organisationen. Hade GM inte haft någon nytta av SAAB så hade man fimpat det för länge sedan då GM knappast sysslar med välgörenhet.


Och snälla, "utan bilen stannar Sverige"... vilket jävla skitsnack, hade SAAB varit det som driver Sverige så hade SAAB sålt klart mer än 120.000 bilar per år... och det är ett bra år för SAAB.
Kolla istället på försäljningsstatistiken kring Volvo om du vill se något bilföretag som i så fall skulle driva Sverige... inte för att jag säger att det är så, men de är klart närmre det än SAAB.

Utan produktion i Sverige så stannar Sverige eller har du inte fattat det ännu? Försvinner SAAB så är risken stor att industrislakten sätts i rullning.

Sen att komma med dessa sossegrejer, skylla på vår regering och sen be att inte få kommentarer kring sitt tänk, nehe... vad vill du då? Tror du att din version är sanningen för alla eller?
Nej sätt dig du i din soffa och kolla S(t)ahlin snacka på nån morgontv om hur SAAB är detsamma som hela bilindustrin och tro på det du... själv läser jag på lite mer än så.
Jag tror du läser vad som står i Pravda(läs svensk stockholmsmedia) som istället för att ta reda på något trycker upp de senaste manifesten från Maud&Co om hur saker ligger till. Kan du inte berätta om Mauds framgångsrika tid som VD och hur hon fått erfarenheten av att veta allt om bilindustri och dess framtid. Att Måna Stahlin snackar som hon gör fattar väl alla att det är en ren och skär reflexhandling eftersom hon sitter i opposition. Om du inte tror att Maud&Co hade gjort något liknade i en omvänd situation för att plocka billiga politiska poänger så är du något naiv?
 
Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Bara jag som tycker det är lite lustigt. Att i samma veva som man läser om att Saab är på väg att gå under, Kan man i motor tidningar läsa om att det dels finns en nästan klar ny 9-5a, och att dom har gjort en "cross country" som varit mer eller mindre klar i 4 år. GM hade inte funderat på att det kanske är bra för ett bil företag att inte låta alla modeller bli 11 år gammla innan det kommer efterträdare?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Bespar mig sosse gnäll komentarerna.

Självklart har du rätt! Vi ska genast ändra vår åsikt allihop, du är så upplyst och välinformerad så man blir mörkrädd :Bugar


Mordecaien skrev:
Ehm, Superb gick att få både med oljebrännare och dsg-låda (iaf 6stegade) sist jag kollade. Och såvitt jag vet har faderkakans Superb både 4wd och diesel. Visserligen inte DSG-lådan eftersom det kostar massa pengar.

Hmm, då har jag missat något helt enkelt för när jag talade med Skoda senast så var det omöjligt att få 4x4, diesel samt automat i samma bil. Och kombi naturligtvis, glömde det.
Superben kanske kan erbjuda detta numera alltså?

*Backontopic!*
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Bara jag som tycker det är lite lustigt. Att i samma veva som man läser om att Saab är på väg att gå under, Kan man i motor tidningar läsa om att det dels finns en nästan klar ny 9-5a, och att dom har gjort en "cross country" som varit mer eller mindre klar i 4 år. GM hade inte funderat på att det kanske är bra för ett bil företag att inte låta alla modeller bli 11 år gammla innan det kommer efterträdare?
Visst är det beklämmande, men hur skall man motivera miljardinvesteringar i ett modellprogram som alltid ligger två steg efter konkurrenterna? Tanken om utbud och efterfrågan är inte en chimär som bara existerar i kurslitteraturen.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Visst är det beklämmande, men hur skall man motivera miljardinvesteringar i ett modellprogram som alltid ligger två steg efter konkurrenterna? Tanken om utbud och efterfrågan är inte en chimär som bara existerar i kurslitteraturen.

Men hade GM lanserat t ex "cross overn" för 4 år sen så hade dom ju inte varit så hopplöst efter. Saab idag tillverkar bara bilar som är gammla! Pengarna till utveckling har ju tydligen funnits iom att bilarna finns, varför inte bara släppa dom i tid så det finns en chans att sälja skiten?
 

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Ort
köpingenting
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Självklart har du rätt! Vi ska genast ändra vår åsikt allihop, du är så upplyst och välinformerad så man blir mörkrädd :Bugar



*Backontopic!*

Är du säker på att jag är sosse?

Bara jag som tycker det är lite lustigt. Att i samma veva som man läser om att Saab är på väg att gå under, Kan man i motor tidningar läsa om att det dels finns en nästan klar ny 9-5a, och att dom har gjort en "cross country" som varit mer eller mindre klar i 4 år. GM hade inte funderat på att det kanske är bra för ett bil företag att inte låta alla modeller bli 11 år gammla innan det kommer efterträdare?


Gm har inte skött bolaget saab.Förhoppningvis så kommer näste ägare vilja utveckla märket som en riktig biltillverkare och inte som en utvecklings- avdelning åt opel.Mina two cents
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Hårding: Försöker du påstå att SAAB´s uppförsbacke är identisk med de andra biltillverkarna som faktiskt gör vinst? Det gör inte jag, jag säger att deras uppförsbacke är ofantligt mycket större och brantare än för de andra biltillverkarna.

Att påstå att utan SAAB´s produktion så går industri under så är det du som är naiv... inte jag.

Känner inte till någon Pravda... något jag borde läsa eller?
Det som däremot är faktum är att Mona Sahlin hugger på precis allt och säger att hon skulle göra allt så mycket bättre... detta är något som alliansen inte gjorde när de satt i oppositionen, vissa gånger till mångas förtret men hellre tiga än att sitta och göra bort sig i tv-soffor morgon efter morgon.
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Är du säker på att jag är sosse?




Gm har inte skött bolaget saab.Förhoppningvis så kommer näste ägare vilja utveckla märket som en riktig biltillverkare och inte som en utvecklings- avdelning åt opel.Mina two cents
Realistiskt sett så är det kostnadseffektiva valet för en ny ägare, med en egen produktion, inte att skapa ett vinstdrivande företag, utan att urvattna det sista av varumärket SAAB, för att sedan tillskansa sig all den teknik och det kunnande som finns i företaget och använda detta inom den egna produktionen. Om inte en barmhärtig samarit med obegränsade resurser visar sig, kommer det oavsett vad som händer 2010 inte att sluta bra för SAAB.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Gm har inte skött bolaget saab.Förhoppningvis så kommer näste ägare vilja utveckla märket som en riktig biltillverkare och inte som en utvecklings- avdelning åt opel.Mina two cents
Det första är säkart som Amen i kyrkan men jag tror SAAB ska vara riktigt tacksamma om dom får chansen att samarbeta med Opel. Inte för att jag vurmar så mycket för Opel utan mer att dom för tillfället tillverkar bilar folk faktiskt vill köpa om än med hjälp av stimuleringsinsatser.

Ett klipp från en artikel idag:
"Skrotningspremien ger köprusch i Tyskland
Tyska bilhandlare jublar mitt i finanskrisen. Opel har ökat försäljningen med 30 procent, Peugeot med 80. Flera VW-försäljare har tömt lagren av Polo och Golf."
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top