Det är det som är problemet, VAG har valt att inte leverera Skoda med 4wd, diesel samt automat då de anser att Audi ska ha ensamrätt på det i deras sortiment, dumt att konkurrera eller nåt.
Synd, för Skoda Scout är en jävligt bra bil men går ej att få med automat. Och det är bara gamla surgubbar som Guw som vill ha manuella. Och de som inte kör mer än 1000mil per år...
Ehm, Superb gick att få både med oljebrännare och dsg-låda (iaf 6stegade) sist jag kollade. Och såvitt jag vet har faderkakans Superb både 4wd och diesel. Visserligen inte DSG-lådan eftersom det kostar massa pengar.
Har dessutom för mig den har större lastvolym än octavia i kombimodell. Nog för att den inte är gratis, men en motsvarande Audi är
garanterat
dyrare.
Octavian tror jag inte går att få med fyrkrafs, diesel och dsg-låda samtidigt. Men iaf med diesel och antingen 4wd eller DSG.
Scout har jag däremot ingen aning om.
Däremot är det synd att de höjde priset på reservdelar. På 90talet var ju identiska delar ibland tusenlappar billigare till Skoda än VW. Vad hände? Golfägare köpte skodadelar och priserna steg.
Ontopic:
För guds skull! Hade Saab byggt bilar folk ville ha skulle de inte sitta i skiten. VW, BMW, Mercedes etc. verkar klara ekonomikrisen hyffsat, om än kraftig reducerade. Varför? De har kundunderlag och bygger bilar folk vill ha.
Vad spelar det för roll om staten pumpar in en massa pengar i Saab? Det är som att sitta och ösa vatten ur en snabbt sjunkande eka med en mugg.
-Även om du håller dig flytande ett tag till kommer du likförbannat sjunka.
Ett annat problem är att även om Saab skulle komma med en bra modell nu har de redan arbetat upp ett värdelöst rykte. Det är liksom lite sent påtänkt.
En annan sak som skrämde mig var när många företag på andra sidan vattnet stog och grät för att de nästan gått i konkurs efter bara en månad eller två vid början av krisen. Företagen är ju hur gamla som helst! Varför finns inga pengar i företaget?
Jo, kvartalsekonomer som vill göra aktieägarna nöjda. Lustigt att företag med ledning mycket oftare har problem än med bara en ägare?