Skadad katt, HJÄLP!!!

Status
Ej öppen för fler svar.

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
semlan skrev:
Avliva den själv NU !!!
Varför ska katten lida extra under tiden det tar att få den till veterinären.
Ta ditt mänskliga ansvar och bortse från att du är en blödig stackare för kattens skull.

försök inte ens påstå att det tog lång tid att ta den till veterinär.
 

Gixxer-Anders

the story of my life..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
-lös
semlan skrev:
Avliva den själv NU !!!
Varför ska katten lida extra under tiden det tar att få den till veterinären.
Ta ditt mänskliga ansvar och bortse från att du är en blödig stackare för kattens skull.

Tjena blixten :fyllisar
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Bingo skrev:
Nja, det framgick inte av inlägget att den var dömd. Man kan (skall) ta den till veterinär och be honom om ett utlåtande. Det kostar inget extra. När man har fått hans utlåtande om kattens chanser, kostnader osv är det lättare att fatta ett vettigt beslut.

Och sen??
Alla ni som är emot mig här.
Vad gör man när man har räddat livet på en herrelös katt??


En svårt skadad katt hoppas jag att jag hittar styrka att ha ihjäl på plats. (En hund är för stor.) Jag har misslyckats en gång och det skäms jag för än idag. En hjärnskadad, förlamad, krossad katt kan leva förvånansvärt länge och plågsamt.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Bingo skrev:
Jo, kom till mig och bråka om märkningen. Går du lös på min katt för att den är omärkt kommer jag till dig och bråkar.


Gör gärna det. Hittar du mig så blir jag imponerad. Har du en löst gående omärkt katt så bör du hoppas att det blir avlivad om den blir påkörd så att den slipper krypa in en buske och dö långsamt som de flesta i de här fallen.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chrille skrev:
Vad gör man när man har räddat livet på en herrelös katt??

En svårt skadad katt hoppas jag att jag hittar styrka att ha ihjäl på plats. (En hund är för stor.) Jag har misslyckats en gång och det skäms jag för än idag. En hjärnskadad, förlamad, krossad katt kan leva förvånansvärt länge och plågsamt.
Det är ett senare problem. Man kan alltid gå till något "katthem" och be dem försöka hitta ett nytt hem till den.

Jag reagerar på att du ställer diagnos och utfärdar dödsdom över nätet, jag är inte mot dig. Ta katten till veterinär och be om hans diagnos i oklara fall (för mig låter det som brutna framben i detta fallet). Det är inte så mycket begärt.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Bingo skrev:
Det är ett senare problem. Man kan alltid gå till något "katthem" och be dem försöka hitta ett nytt hem till den.

Jag reagerar på att du ställer diagnos och utfärdar dödsdom över nätet, jag är inte mot dig. Ta katten till veterinär och be om hans diagnos i oklara fall (för mig låter det som brutna framben i detta fallet). Det är inte så mycket begärt.


Jag hade, i det här specifika fallet, tagit den till vetrinär.
Hade jag sedan fått bekosta vad som skedde så hade jag bett vetrinären avliva den omedelbart såvida inte vetrinären var av en annan åsikt och var beredd att ta hand om ansvaret.

Hemma på landet så hade en omärkt katt mött döden så fort som möjligt. Du borde ha en uppfattning om hur många strykarkatter det finns.

Edit/

Vad kostar det att laga två brutna framben? Stoppar det under 10 tusen?
 

semlan

slemlan
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Sverige
Hoj
semla
anja skrev:
försök inte ens påstå att det tog lång tid att ta den till veterinär.

Det tog säkert längre tid iallafall. Berömvärd insats av dig att köra katten till veterinären. Men det gjorde bara att den fick lida under längre tid tyvärr.
Jag tror nog katten hade varit gladare över att få en tegelsten i huvudet redan på ett tidigt stadium. Ibland måste man släppa lite på sina principer
och göra det enda rätta även om det bär emot. Skriver detta bara av ren omsorg för katten, inte för att jag vill att alla katter ska dö eller för att jag
är nån blodtörstig typ som njuter av att döda.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Chrille skrev:
Det är olagligt att avliva djur själv. Om min katt skadat sig och någon jävla macho-snubbe hade slagit ihjäl den så kan jag lova att jag gjort det samme med avlivaren.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
sgtpepper skrev:
Det är olagligt att avliva djur själv. Om min katt skadat sig och någon jävla macho-snubbe hade slagit ihjäl den så kan jag lova att jag gjort det samme med avlivaren.

Det visar bara att du är mentalt begränsad.

Om jag kör på din omärkta katt, ser att den har svåra skador och avlivar den på plats så borde du vara jävligt tacksam för det.

Allting löser sig om alla märker sina djur.
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
semlan skrev:
Det tog säkert längre tid iallafall. Berömvärd insats av dig att köra katten till veterinären. Men det gjorde bara att den fick lida under längre tid tyvärr.
Jag tror nog katten hade varit gladare över att få en tegelsten i huvudet redan på ett tidigt stadium. Ibland måste man släppa lite på sina principer
och göra det enda rätta även om det bär emot. Skriver detta bara av ren omsorg för katten, inte för att jag vill att alla katter ska dö eller för att jag
är nån blodtörstig typ som njuter av att döda.

jag körde inte katten till veterinären. det hade jag gjort om veterinären inte hade hämtat den. men det gjorde dom, för dom är sympatiska där i kolartorp. dendär katten såg hel ut, och då tycker jag att det är dumt att kasta sig över den med en tegelsten. den kan klara sig, och i haninge är vi kattvänner.

har katten ingen ägare så tar säkert kattvärnet hand om den om den klarar sig.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
sgtpepper skrev:
Här skulle jag kunna skriva några rader om vad jag tycker att du är, men jag avstår.


Förklara istället vad du anser att jag borde göra med din katt för jag förstår inte hur en vuxen människa, utan att skämmas, kan sitta här och förvänta sig att att jag ska bekosta vetrinärvård av dennes omärkta katt annars djävlar??

Förklara gärna.
 

Mechanic_D

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ja
anja skrev:
jag körde inte katten till veterinären. det hade jag gjort om veterinären inte hade hämtat den. men det gjorde dom, för dom är sympatiska där i kolartorp. dendär katten såg hel ut, och då tycker jag att det är dumt att kasta sig över den med en tegelsten. den kan klara sig, och i haninge är vi kattvänner.

har katten ingen ägare så tar säkert kattvärnet hand om den om den klarar sig.

Skönt att det iaf finns några med lite medkänsla kvar.
Bra gjort! :tummenupp
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
sgtpepper skrev:
Det är olagligt att avliva djur själv. Om min katt skadat sig och någon jävla macho-snubbe hade slagit ihjäl den så kan jag lova att jag gjort det samme med avlivaren.
Det där var inte bara idiotiskt skrivet dessutom rena faktafel, på bara två meningar. Ligger djuret på din tomt eller där du har jakträtt, så får du ha ihjäl det under förutsättning att det sker på rätt sätt. Omärkta katter och hundar är det tillåtet att jaga året runt.
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Djur som lider är rent ut sagt hemskt. Om jag själv hade gjort den bedömningen om att katten ifråga led och hade minimala chanser att klara sig så skulle jag givit den en gyttorp i all välmening. En löst gående katt skulle aldrig kunna anpassa sig till att leva ett liv i rullstol eller något sånt...så kom inte o dra några paralleller o liknelser om trafikolyckor m.m.

Det e min åsikt iaf. :corn

/KaliZ
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
anja skrev:
jag körde inte katten till veterinären. det hade jag gjort om veterinären inte hade hämtat den. men det gjorde dom, för dom är sympatiska där i kolartorp. dendär katten såg hel ut, och då tycker jag att det är dumt att kasta sig över den med en tegelsten. den kan klara sig, och i haninge är vi kattvänner.

har katten ingen ägare så tar säkert kattvärnet hand om den om den klarar sig.

Ni gjorde helt rätt! :tummenupp Håller tummarna och tårna för den lille kraken...


Om jag råkar använda en katt som farthinder med bilen och ser att ryggen är tvärsav och huvudet sånär skillt från kroppen kanske jag skulle bestämma mig för att avliva den på plats...

MEN.. om skadorna inte är så uppenbara.. vem kan då anse sig bildad nog att fatta beslutet om avlivning på plats?
Det krävs inte så mycket blod och gegga för att få en katt att se riktigt illa däran ut. Men det är ju inte detsamma som att den måste avlivas..

Kompisens katt kom hemsläpandes en dag för ett par år sedan. Den haltade oerhört, var blodig, tuffsig och riktigt eländig. Vi trodde det var kört för den lilla stackaren men efter lite omplåstring och två dagars vila var katten som ny.... Hade nog blivit helvetiskt förbannad om nån djävel lekt allsmäktigt och klubbat ihjäl den på stört....
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
korvgubbe skrev:
...

MEN.. om skadorna inte är så uppenbara.. vem kan då anse sig bildad nog att fatta beslutet om avlivning på plats?
.....
.......

Men jag kan ju se om den har hjärnblödning, brutna ben, kan röra alla lemmar OCH OM DEN ÄR MÄRKT!
 

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
katt = död

Så lång tid som den här tråden har varit på g så har väl kräket hunnit dö.
Jag tycker ni ska låta både katten och tråden vila i frid, det känns ju inte som om ni kommer så mycket längre här...
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top