Skaffa extraordinär raskatt när man bor i stan

• Thread starter Merovingian
  • Start date

Merovingian

Guest
Jag funderar lite på det här med lägenhet och kattägande. Jag tycker inte det är en särskilt bra idé, men många gör det och jag har personligen sett stadslevande innekatter som fullkomligen kalasnjuter av livet trots så pass tryckande fångenskap.
Jag har haft katter hela livet ända tills jag flyttade hemifrån. Och jag saknar det. Inte att bo hemma hos föräldrarna, men väl katterna.

Jag bor i en etta á 35 kvadrat där kök, rum och hall är tre separata utrymmen.
Det känns inte tillräckligt stort, även om vissa har katt på mindre yta.
Vad jag däremot blivit varse om på siståne är att det finns ovanliga raser där vanliga katter har avlats ihop med afrikanska kattdjur av annorlunda art.
Det finns så kallade Bengaler, Ociater samt rasen "Savannah", vilken är en blandning mellan vanlig katt och kattdjuret Serval.
Dessa katter är om nånting mer eller mindre hundar både till storleken och uppförandet. Otroligt fästa vid människor, toktrevliga och som katt väldigt annorlunda.
Vad som står ut mest med detta är att de är helt kompatibla med promenader i koppel. Jag trodde jag drömde när jag såg detta i verkligheten. En kolossalt stor katt som gick helt orädd och odistraherad i koppel och tyckte om nånting att det var det roligaste som fanns.
Jag bor så pass bra att det är 30 meter till närmaste park, och både Långholmen och Reimersholme ligger runt hörnet.
Det ter sig som så att jag har möjlighet att gå med katten i koppel varje dag, utöver normalt tumlande hemma i lägenheten. Plötsligt känns hela grejen med anförskaffande av katt mycket mer rimlig.
En tanke utöver allt är att jag om möjligt planerar att ta över en äldre katt som behöver omplaceras, inte skaffa en kattunge för min egen underhållning.

Vad säger eran erfarenhet i området? Tänker jag ordentligt?

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
Husabürg, Scott
Nej en katt ska få va ute, kan den inte vara ute ska man inte ha nån. IMO. Nej koppel räknas inte..

Igår gick en av katterna vi haft i snart 17 år sen jag var tio bort, somna in igår för sista gången. Känns fördjäfligt men han hade ett bra liv fick springa runt ute på landet mycket.
Konstigt att man kan känna så för en liten krake, eller?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har 3st raskatter som är innekatter i en lägenhet och det fungerar hur bra som helst. Den äldsta katten är en Ragdoll och dessa katter fungerar alldeles perfekt att ha som innekatter. Han är dock mer som en hund och så sent som inatt så var vi ut och gick en sväng, utan koppel då han lyssnar på vad jag säger och kommer när jag ropar.
På somrarna blir de utekatter för en stund när vi flyttar ut till stugan och den första veckan i "fångenskap" när man kommer hem kan vara lite jobbig men sen är allt normalt igen.
Så länge katten inte behöver vara SJÄLV hela tiden, om du inte lyckas hitta en så missförstådd katt som min ragdoll som hatar alla andra än sig själv och helst vill vara ensamkatt. Nu har han vant sig med två siameser att styra över så han får leva ut lite över dem och han mår nog bättre av det även om han försöker ge sken av annat.

Jag har haft katt i hela mitt liv, mestadels utekatter, och jag ser inga problem med att ha en innekatt. Du märker om katten vantrivs men om du skaffar bra förutsättningar redan från början så kommer den trivas.
Om du går ut med den i koppel då och då samt att den har tillräckligt att göra om dagarna så kommer den troligtvis trivas.
Du har ju fattat att man inte skaffar en Norsk skogskatt och stänger in i en lägenhet åtminstone, det är ju bra. Bengal samt ocicat kräver båda två rätt mycket aktivitet om jag inte har fått det hela om bakfoten, mitt tips är att kolla på siames eller liknande ur det släktet då dessa är störtsköna katter som INTE vill vara ute.

Igår gick en av katterna vi haft i snart 17 år sen jag var tio bort, somna in igår för sista gången. Känns fördjäfligt men han hade ett bra liv fick springa runt ute på landet mycket.
Konstigt att man kan känna så för en liten krake, eller?

Tycker inte att det är så konstigt att man kan känna så för en katt, det är ju trots allt precis som hunden en fullvärdig familjemedlem. Lika jävla surt är deet varje gång nåt kräk går bort :(

Last edited:

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
skaffa dig en sådan katt. du har redan tänkt i sådana banor och känns som att du egentligen också har bestämt dig.

just do it, som det heter.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag har haft katt i hela mitt liv. Både innekatter och utekatter. De 3 senaste katterna var raskatter, 2 Helig Birma och en Mainecoon. Personligen skulle jag aldrig i helvete ha en raskatt utomhus. Det finns en anledning till att medellivslängden på en utekatt är 1,2 år (ja jag vet att det finns utekatter som levt tills de blivit 200 år men det är varken sant eller nån majoritet).

Som kuriosa kan jag berätta att jag sålde en raskattunge till en tjej som hade den utomhus. Det tog inte mer än 2 månader innan kattstackaren hade släpat sig upp på tjejens trapp med alla 4 benen krossade. Överkörd i ett lugnt villaområde.

En katt som aldrig varit ute saknar det inte och lider defenitivt inte av det. Min senaste katt (Mainecoon) var på sin höjd ute på balkongen. Jag testade att ta ut henne i koppel men hon skrek och låg efter marken och ville bara in igen.

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Hoj
GSXR1000 K6
Har två stycken innekatter och det fungerar utmärkt. Fick dem när de var små via kattkommando syd (hittekatter), så de vet ju inte om något annat. Bara de har lite stimulans inne i lägenheten så går det bra. :tummenupp

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
:tummenupp att du planerar att ta över en äldre, omplacerings katt.

Har två bondkatter som för närvarande är innekatter då man bor mitt i stan så jag överlåter råd om raskatter till övriga men önskar dig lycka till i ditt val av katt:)

Edit:Hade jag valt raskatt skulle det bli bengal eller turkish van, en rödvit katt som gillar vatten:)

Last edited:

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Jag har haft katt i hela mitt liv. Både innekatter och utekatter. De 3 senaste katterna var raskatter, 2 Helig Birma och en Mainecoon. Personligen skulle jag aldrig i helvete ha en raskatt utomhus. Det finns en anledning till att medellivslängden på en utekatt är 1,2 år (ja jag vet att det finns utekatter som levt tills de blivit 200 år men det är varken sant eller nån majoritet).

Sant. Den enda utekatt jag vet som blivit över 20 bodde i bandhagen.

De ute på landet har en förmåga att stryka med. Ormbett, slåttermaskin, rovfåglar etc.

Tror bara vi fått en överkörd faktiskt

Våra brukar bli runt 5-10år

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
hade en sådandär trubbansikte som jag tog över en gång.. han va sjukt kelig och trivdes bäst inne,, tog ut han nån gång och han la sig platt på gräsmattan och bara kika, precis som han gjorde inne vid rutan,, låg i fönstret o kika ut men verka inte vilja dit..

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Jag funderar också på att skaffa mig ett kattskrälle. Blir innekatt då jag bor i lägenhet i stan. Det funkar väl att ha ett vanligt 8-16 jobb och ha katt om man bor ensam? Är lite orolig för att neat-freaken i mig kommer bli tokig på allt katthår dock. Men det finns specialprodukter för att typ avhåra soffan och sånt va?

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Jag funderar också på att skaffa mig ett kattskrälle. Blir innekatt då jag bor i lägenhet i stan. Det funkar väl att ha ett vanligt 8-16 jobb och ha katt om man bor ensam? Är lite orolig för att neat-freaken i mig kommer bli tokig på allt katthår dock. Men det finns specialprodukter för att typ avhåra soffan och sånt va?

Katter sover i snitt 16 timmar per dag så det är inga problem.

Investera i bra klösträd, bra leksaker=stimulans (hårband och pappersrullar fungerar utmärkt), alltid tillgång till mat och vatten och ren katttoalett så ska du se att det går fingemang! :tummenupp.

Kastrera/sterilisera om du inte tänker avla, samt försäkra.

Ang katthåren så har jag skaffat trilobite, den tar upp katthåren utan problem + underhåller katten:D + färdigstädat när jag kommer hem, kan inte bli bättre :banana

Bra borstar och dylikt finns i djuraffärer, en "hårrulle" är aldrig fel heller.

Och lär dem ge fan i spriten :fyllisarhttp://www.sporthoj.com/galleri/?do=visabild&id=69128

Last edited:

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6

Tänk bara på att en katt är ingen PS3:a som man kan stänga av när man tröttnar på den. Man måste ta sig tid att orka hålla på med den. Men det är ju inget konstigt med det.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Katter sover i snitt 16 timmar per dag så det är inga problem.

Investera i bra klösträd, bra leksaker=stimulans (hårband och pappersrullar fungerar utmärkt), alltid tillgång till mat och vatten och ren katttoalett så ska du se att det går fingemang! :tummenupp.

Kastrera/sterilisera om du inte tänker avla, samt försäkra.

Ang katthåren så har jag skaffat trilobite, den tar upp katthåren utan problem + underhåller katten:D + färdigstädat när jag kommer hem, kan inte bli bättre :banana

Bra borstar och dylikt finns i djuraffärer, en "hårrulle" är aldrig fel heller.

Och lär dem ge fan i spriten :fyllisarhttp://www.sporthoj.com/galleri/?do=visabild&id=69128

what he said.

edit:

menar ju egentligen 'what she said'.

Last edited:

Merovingian

Guest
Kul att det funkar så bra för er.
Jag blir konfunderad när jag hör statistik och anekdoter om utekatter. Jag bodde hos morsan i ett arketypiskt medelklassvillaområde. Första katten vi hade blev 12 år. Andra katten vet vi inte, det var en vildkatt från början men vi hade den i säkert fem år innan han dog plötsligt en natt. Hoppade upp på morsan när hon låg och sov, petade henne i ansiktet med tassen för att väcka, sedan kollapsade och somnade in.
Saknar fortfarande hur han satt timtal i mitt knä och hade sin panna mot min haka medan jag spelade dator. :(
Men hur som helst var det inte av trafik han dog av.
Nu har hon tre katter sedan 6-7 år tillbaka och ingen av dem har råkat ut för någonting. Alla har varit blandkatter men en av dem hon har nu, en helsvart, är otroligt fin i kroppen och sättet. Gissningsvis är han delvis dyr raskatt. En riktigt god kompanjon med stor självständighet och intelligens. Nåt annat jag noterat med just den katten är att skinnet av nån anledning sitter helt löst på honom. Ska man rufsa honom i pälsen så blir det bara att man skjuter skinnet fram och tillbaka över kroppen. :rofl

Viktigt i mitt anskaffande är att katten är stor. Så stor som absolut möjligt.
Ett vidare kriterie är att jag faktiskt ska tåla den också. Vissa katter är jag allergisk mot. Inte det minsta mot stora svarta katten, lite grann mot morsans andra, men mycket mot hennes tredje. Alla är korthåriga, men den tredje katten kan jag inte vara i närheten av utan att få kliande hud, påsar under och grus i ögonen, samt att det rentav svider i huden där katten duttat sin blöta nos mot. :gnissla

Som sagt. Stor katt är grejen. :fakta

Last edited:

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Jag tänkte också att katter ska vara utekatter, och att innekatter klättrar i gardinerna innan jag skaffade katt i våras. Har haft flera katter tidigare när jag bott hos mamma och pappa, och dom har varit utekatter i lugnt villaområde.

Kändes ensamt efter fyra år utan katt. Fick sedan för mig att ragdoll är en lugn ras som lämpar sig utmärkt i lägenhet och som inte heller behöver kammas. Sen i april är jag sambo med Balderoscar som från sitt halvkilo som bäbis nu väger 5 kg utan att vara matfixerad. När andra katter äter tittar han på, intresserad av dom andra katterna snarare än av maten. Han trivs utmärkt inomhus, och är för tung för att klättra i gardinerna. Han är också helt okomplicerad, gillar både folk och andra katter och följer gärna med hem till andra. Han är bra på att måla också. Perfekt!

Jag rekommenderar ragdoll, alltså. Dom är kända för att vara stora, lugna, mysiga, nyfikna och... klumpiga! :)

Bifogat

• Balderoscar målar.jpg
    Balderoscar målar.jpg
    138 KB · Visningar: 110

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Att ha lodjur är inte tillåtet va?
Om inte, gäller förbudet även amerikanskt lodjur?

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka