Skaffa extraordinär raskatt när man bor i stan

• Thread starter Merovingian
  • Start date

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Att ha lodjur är inte tillåtet va?
Om inte, gäller förbudet även amerikanskt lodjur?

Faller nog under "importlagen", du får inte importera exotiska djur som inte finns med på någon lista och på den listan är det inte så många djur du får ta in som privatperson. De enda som får importera annars är djurparkerna i stort sett, förutom de mer vanliga sorterna som djuraffärer etc handskas med.
Annars skulle det vara rätt läckert att ha en puma som husdjur, det finns en hel del tama sådana i Usa och de är ju lagom storlek på dem :rolleyes:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Varför inte en maine coon? Klart man inte kan ha lodjur.

Min tjejs tjejkompis berättade en rolig historia som inträffade för några veckor sedan i Göteborg.
Hon hade byggjobbare som skulle komma och installera nåt skit och de hade lagt ut nyckel till dem. Runt frukost så ringer det på hennes telefon och då var det en livrädd byggjobbare som frågade om hon visste om att hon hade ett lodjur hemma :brinnerup
Det var hennes Maine Coon på 16kg!!!! Som hade skrämt upp dem :D Jag har bett om en bild på lodjuret men inte fått någon än, jag vill se den katten som lyckas skrämma en byggjobbare. Eller rättare sagt, jag skulle vilja se byggjobbaren som är rädd för en katt...

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag har alltid tyckt att katter ska vara fria att gå som de vill, även ute om det ska vara så. Min nuvarande katt - som min farmor har adopterat - bodde med mig ett halvår ute i bushen hos farmor och farfar och när jag sen skulle flytta in till stan så insåg jag att hon aldrig igen skulle trivas i en lägenhet, hur mycket stimulans hon än hade. Hon hade gått från att vara semiutekatt till innergårdskatt - hon började sitt liv i en villa där hon fick gå ut och in hur mycket hon ville, det blev sällan särskilt länge eller långa turer utomhus, alltid inom synhåll från huset och sedan flyttade hon med mig till min lägenhet, en etta på 30 - 35 kvm där hon endast vistades för att sova ett par timmar och äta, hon var alltid ute. Sen flyttade vi, som sagt till farmor o farfar och där blev hon som förbytt. Man märkte hur hela psyket förändrades, hon gick från skygg och orolig till lugn, kelig och modig. Från att gömma sig för folk hon inte kände till att vara först att hälsa på dem. Hon är helt fantastisk. :)
Jag tror hursomhelst att de flesta katter behöver friheten och självständigheten för att passa med folk - därmed inte sagt att alla katter måste vara frigående och utespringare, det tror jag trots ovanstående historia inte längre. Men jag själv kommer inte skaffa en katt förrän jag har möjlighet att låta den vara utomhus utan koppel, alltså inte i stan.

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Min tjejs tjejkompis berättade en rolig historia som inträffade för några veckor sedan i Göteborg.
Hon hade byggjobbare som skulle komma och installera nåt skit och de hade lagt ut nyckel till dem. Runt frukost så ringer det på hennes telefon och då var det en livrädd byggjobbare som frågade om hon visste om att hon hade ett lodjur hemma :brinnerup
Det var hennes Maine Coon på 16kg!!!! Som hade skrämt upp dem :D Jag har bett om en bild på lodjuret men inte fått någon än, jag vill se den katten som lyckas skrämma en byggjobbare. Eller rättare sagt, jag skulle vilja se byggjobbaren som är rädd för en katt...

Alltså, hon borde förstås varnat byggjobbaren även om byggjobbaren borde förstått att "lodjuret" inte kommit dit av misstag. 16 kilo är rättså stort. :S
Mammsens och pappsens grannar har en maine coon som smyger omkring och jag ryggar instinktivt bakåt när jag får syn på den på nära håll utan att vara beredd.

Fixa en bild på katten, helst bredvid byggjobbaren så man ser proportionerna!

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Alltså, hon borde förstås varnat byggjobbaren även om byggjobbaren borde förstått att "lodjuret" inte kommit dit av misstag. 16 kilo är rättså stort. :S
Mammsens och pappsens grannar har en maine coon som smyger omkring och jag ryggar instinktivt bakåt när jag får syn på den på nära håll utan att vara beredd.

Fixa en bild på katten, helst bredvid byggjobbaren så man ser proportionerna!

ny-maine-coon3-tn.jpg

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-

Stora katter är nice!

Brors ex hade en katt, blandning av skogskatt och nåt mer. Den vägde som mest 13 eller 14 kg och den var fanimej stor. :hihi

Maine Coon är fina satan, men hutlöst dyra!

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Finns mycket att säga i detta ämne, har man flera katter sedan tidigare så kan man ta hand om katter som har haft det svårt. De andra katterna skapar då regler och en samhörighet för den "nye". Att ta hand om vilsna katter är inget att rekomendera för en som bara ska ha 1-2 katter. Lägg pengar och skaffa en riktig raskatt. Jag har haft många raser, men den absolut mysigaste och smartaste jaghar haft är en Abbessinier. Kolla in den rasen mer om du vill ha nåt udda. Så otroligt smarta och när du får en abbessiniers hjärta så är det din katt till 150%. Jag har 5 katter och Abessiniern är min favorit. Ska vi skaffa fler så blir det en sådan. Bilder här

Lite kort kan jag säga att en vacker katt är inte så rolig i längden om den har lite mentala problem. "nya" kattraser har ofta problem med lynne och i vissa fall även sjukdommar. Jag har varit inne på exakt den katten du tittar på, men efter att ha läst lite om deras lynne så har jag ändrat mig. Dom är helt enkelt för vilda fortfarande.

Skulle kunna skriva 2500 ord om detta och utveckla det närmare, men enklast är det om du PM'ar mig om du vill veta mer så får du mitt nummer så kan jag förklara. Gillar du långhåriga katter mer än korthåriga så finns Abessiniern i en variant som kallas somalier. Båda dessa kattraser brukar kallas de äldsta rena kattraserna människan har haft. Abessiniern vaktade heliga tempel i faraonernas tid och är helt sjukt tillgivna mot människor.

Givetvis ska du ha de som innekatter i stadsmiljö, inga probls. Skaffa dock 2 så de har gemenskap.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Se bara till att ha tillräcklig takhöjd.
[YOUTUBE-ID]OCcfymXQkM4[/YOUTUBE-ID]

Själv gillar jag Norsk Skogskatt. Mest för att jag har haft en blandras med skogis i sig och han var en helt grym kisse med en otrolig personlighet. Nu har jag dock ingen då jag inte tycker att jag bor rätt för tillfället.

Bilden ska vara på en 11 mån Savannah.

Bifogat

• 11_month_old_f1_male_(1).jpg
    11_month_old_f1_male_(1).jpg
    12.2 KB · Visningar: 12,218

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Se bara till att ha tillräcklig takhöjd.
[YOUTUBE-ID]OCcfymXQkM4[/YOUTUBE-ID]

Själv gillar jag Norsk Skogskatt. Mest för att jag har haft en blandras med skogis i sig och han var en helt grym kisse med en otrolig personlighet. Nu har jag dock ingen då jag inte tycker att jag bor rätt för tillfället.

Bilden ska vara på en 11 mån Savannah.

Som en förvuxen bengal, 5 meter i takhöjd borde räcka :banana

Kostar väl vansinnigt mycket bara :gnissla.

Last edited:

Merovingian

Guest
Kostar väl vansinnigt mycket bara :gnissla.

Mja.. :näsblod

Har någon erfarenhet av bengaler?
Savannah är ju verkligen tokdyra. 40-50 papp för en kattunge. Man kan säkert få en vuxen med till exempel en färgteckning som avlare inte önskar använda, för billigare pengar. Men det känns ändå som att det lutar åt bengal eller Maine Coon i slutändan. Maine Coon är väl bra mycket mer som en vanlig katt, som jag förstår. Bre gärna på med erfarenhet om de också. :tummenupp

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6

Savannah är ju verkligen tokdyra. 40-50 papp för en kattunge. Man kan säkert få en vuxen med till exempel en färgteckning som avlare inte önskar använda, för billigare pengar. Men det känns ändå som att det lutar åt bengal eller Maine Coon i slutändan. Maine Coon är väl bra mycket mer som en vanlig katt, som jag förstår. Bre gärna på med erfarenhet om de också. :tummenupp

Jag tycker personligen att Mainecoonen är den trevligaste och mest personliga katt jag haft. Den e iofs inte så rolig när den blir sur eller lite för busig, ja såvida du inte gillar att köra ner armarna i en vedklyv :)
Jag har haft hund oxå och jag tycker faktiskt att Mainecoonen mer personlighet som en hund än som en katt.

Tänk bara på att de har en hel del päls, så de behöver borstas med jämna mellanrum.
Dessutom: Skaffa en hane och kastrera den om du vill ha en stor katt :)

MD

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
blandat

Jag har en bengal hemma..
bara pm:a så ska jag se om jag kan svara på dina frågor.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Faller nog under "importlagen", du får inte importera exotiska djur som inte finns med på någon lista och på den listan är det inte så många djur du får ta in som privatperson. De enda som får importera annars är djurparkerna i stort sett, förutom de mer vanliga sorterna som djuraffärer etc handskas med.
Annars skulle det vara rätt läckert att ha en puma som husdjur, det finns en hel del tama sådana i Usa och de är ju lagom storlek på dem :rolleyes:

Eller varför inte en tiger :rolleyes:

Bifogat

• visabild.jpg
    visabild.jpg
    103.8 KB · Visningar: 115

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Eller varför inte en tiger :rolleyes:

Tiger är ju lite att ta i, Puma funkar ju trots allt om det inte vore just för importreglerna.
En kompis till min pappa hade, när jag var liten, nån insmugglad apa och några konstiga ormar och funderade på nåt stort kattdjur men jag tror aldrig han fick tag på något för vettiga pengar trots att han var tät. Han kanske var snål iofs :va

Edit/ Idag har min ragdoll varit med mig hela dagen, drog ut till stugan imorse och han följde med såklart. Han är mer som en hund än en katt, kommer när man ropar och ligger på passagerarsätet när han åker med i bilen.
Riktigt trevlig ras som blir ganska stor och funkar bra att ha inomhus. Jag skulle tvärtemot en dela andra INTE rekommendera en Main Coon som innekatt i lägenhet då de kräver mycket aktivitet precis som Norska skogskatt. Har själv erfarenheter av dem och jag skulle kunna tänka mig en sån om jag bodde i kåk på landet.

Mitt kräk åker sportbilen:

Bifogat

• kräket.jpg
    kräket.jpg
    100.9 KB · Visningar: 125
Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE