Skaffa extraordinär raskatt när man bor i stan

• Thread starter Merovingian
  • Start date

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Jag är väl tjatig...
Men även om många inte gillar sphynxar pga utseendet så rekommenderar jag att åtminstone kika på en / lära känna en. Vi har 2st, jag har haft katter i nästan hela mitt liv, dessa 2 går verkligen inte jämföra med vanliga katter. Otroligt sällskapliga och underbar karaktär. Nu känns allt annat konstigt.
(ska inte tråka ut er med fler bilder på dem)

Merovingian

Guest
Stor katt. Viktigt. :fakta

Jag räknar ju med att ha katten som kompanjon tills den blir i alla fall 15 år.
Då är det en fördel att välja "rätt" från början så man slipper snegla på andra katter och undra "om man inte ska ha en sån också".
Jag har haft en stor katt en gång, var uppe i 12 pannor ett tag men då var han fruktansvärt fet. Det känns helrätt med stor katt, så är det bara. Små katter är inte sämre katter. Jag bara föredrar större.
Folk är så begeistrade över kattungar jämt. Jag tycker katter är mycket roligare när de vuxit till sig och blivit betydligt smartare, även om kattungar har sin charm. Hade en av katterna från 12 veckors ålder. Jag var kattens hela värld. Det var bara jag som fanns. Sova på eller brevid mig varje natt. Lyfte någon annan upp honom började han tjuta och tittade efter mig. Så tog jag upp honom, då tystnade han direkt och burrade in sig i bröstet och kanske somnade lite också. :)

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Min mamma har ganska just köpt en Abesinier...vi (hela familjen) är SÅLDA!! Köp, njut o ha kul! Du kommer inte ångra dig en sekund!
Jag tror inte att djur lider av det som aldrig upplevt. Nyfikenheten finns väl såklart...men inte mer än så.
Hoppas du får ett underbart liv med din kisse!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Min mamma har ganska just köpt en Abesinier...vi (hela familjen) är SÅLDA!! Köp, njut o ha kul! Du kommer inte ångra dig en sekund!
Jag tror inte att djur lider av det som aldrig upplevt. Nyfikenheten finns väl såklart...men inte mer än så.

Men han vill ju ha en STOOOOOR katt! Håller med om att Abessinier är grymt sköna katter, men de är ju skitsmå, typ som en vanlig katt...

Det återstår nog bara Norsk eller Maine coon om han envisas med att ha en stor katt. Jag tycker däremot att ingen av dem passar som innekatt.

Merovingian

Guest
Men han vill ju ha en STOOOOOR katt! Håller med om att Abessinier är grymt sköna katter, men de är ju skitsmå, typ som en vanlig katt...

Det återstår nog bara Norsk eller Maine coon om han envisas med att ha en stor katt. Jag tycker däremot att ingen av dem passar som innekatt.

Det är generellt, det. Man kan nog hitta ett slött exemplar. :D

Polarn hade en Birma som var fruktansvärt mellow oavsett vad man gjorde med den. Från början bodde den i villa med full möjlighet att gå ut, och flyttade senare till en etta. Ingen skillnad för katten. Polarn brukade hänga katten över nacken och gå runt med den hemma som halsduk mer eller mindre. Katten bara hängde där och såg nöjd ut, helt lealös. :tummenupp

Bengaler blir generellt stora de med.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Det är generellt, det. Man kan nog hitta ett slött exemplar. :D

Polarn hade en Birma som var fruktansvärt mellow oavsett vad man gjorde med den. Från början bodde den i villa med full möjlighet att gå ut, och flyttade senare till en etta. Ingen skillnad för katten. Polarn brukade hänga katten över nacken och gå runt med den hemma som halsduk mer eller mindre. Katten bara hängde där och såg nöjd ut, helt lealös. :tummenupp

Bengaler blir generellt stora de med.

Min förra birma hatade min väckarklocka (som jag aldrig vaknade av) så hon hoppade upp på bröstet och bet mig i näsan när den ringde. Kul att vakna av en lätt unken fisklukt rätt upp i snoken varje morgon.
När hon till slut fick liv i mig brukade hon krypa ned under täcket och åla sig fram tills hon hamnade mellan benen. Hur lätt är det att vakna och gå upp när man har en hyfsat stor, varm, luden, purrare mellan benen på morron? :D

En annan grej med henne var att vi brukade spela tennis med varann. Hon stod i sängen och jag satt på golvet mitt i sovrummet, sen kastade jag en råttleksak till henne och hon smashade tillbaks den på volley. Hon blev skitsur när man slutade.

Ytterligare en egenhet hon hade var att lägga sig som en kringla i handfatet i badrummet. Det spelade ingen roll om kranen var på eller inte :)

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Det är en livskamrat man vill ha, och då är storleken på katten i längden kanske inte det viktigaste parametern då man ska bestämma sig.

Har som sagt haft många olika raser, Abessinier är i mina ögon den absolut smartaste och mest tillgivna. Svårt att förklara, men dom är helt underbara.

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Det är en livskamrat man vill ha, och då är storleken på katten i längden kanske inte det viktigaste parametern då man ska bestämma sig.

Har som sagt haft många olika raser, Abessinier är i mina ögon den absolut smartaste och mest tillgivna. Svårt att förklara, men dom är helt underbara.

Dom har dom goda kvaliteérna av en hund och resten av katter ;)
Jag föredrar fortfarande en hund...men skulle jag skaffa katt kommer jag utan att tveka välja en Abessinier. Som ett liiitet supertillgivet lejon.

Här är Miró 12 veckor och alldelles sprillans ny :)

Bifogat

• n655901252_1990558_7866.jpg
    n655901252_1990558_7866.jpg
    32.2 KB · Visningar: 58

Merovingian

Guest
Här är Miró 12 veckor och alldelles sprillans ny :)

Skön. :)

Har väll tänkt om lite angående katt sådär.
Mest utökat urvalet.
Kan klart tänka mig Birma, Abessinier eller Somalier.
Ska katten vara korthårig får den gärna vara lite special, typ Bengal.
Annars tilltalar långhåriga katter mer om det ska vara en "vanlig" innesådan.

Polarens Birma har satt ett bra intryck på mig. Den var skön.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vet inte, men en stor katt på 35m2 låter inte som en höjdare. Dessutom skulle jag nog inte kunna leva med samvetet att ha en ensam katt hemma. SNacka om tristess för ett aktivt djur.

Jag har själv två innekatter, men min lya är 100+ m2.

Merovingian

Guest
Vet inte, men en stor katt på 35m2 låter inte som en höjdare. Dessutom skulle jag nog inte kunna leva med samvetet att ha en ensam katt hemma. SNacka om tristess för ett aktivt djur.

Det beror knappast på kattens storlek, utan snarare vad den har för personlighet.
Polarens Birma var som sagt fruktansvärt slö och go, och det var en stor katt.
Sen har jag sett småkatter som springer fram och tillbaks nästan maniskt.
Aktiv är ett väldigt relativt begrepp vad gäller katter.

Resonemanget att katten skulle ha tråkigt de 8 timmar man är på jobbet håller inte. Livet är inte party 24/7, och ingen förväntar sig att det ska vara så heller.
Morsan försöker göra party för sina katter konstant med att låta dem göra som de vill precis jämt, och som resultat beter sig en av dem som en total diva under sommarhalvåret. Blir grinig satan om han inte får som han vill, och helt omöjlig att få fatt på när man hälsar på, eftersom det inte passar att bli lyft och pussad på just då. Riktigt tramsig. När han lajat klart utomhus, ätit sig mätt och gjort andra grejer först så kanske han kommer sen och gosar en stund innan han lägger sig. Han skulle må bra av några regler.
Alla medvetna livsformer mår bra av att ha något att längta efter.

Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM

Vsst är de jäkligt aktiva när de väl leker/jagar men glöm inte att en katt i snitt sover 16 timmar per dygn En del däckar tidigt :D

Bifogat

• visabild.jpg
    visabild.jpg
    77.2 KB · Visningar: 84
Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...