Skaffa extraordinär raskatt när man bor i stan

• Thread starter Merovingian
  • Start date

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jojo, men oavsett så tycker jag nog att 35m2 är i minsta laget för en innekatt, om katten nu inte är en riktig pösmunk som bara ligger i en fåtölj hela dagarna.....

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Kan inte springa förbi en sådan här tråd utan att slå ett slag för Balines/Siames/Oriental/Javanes som är underbara katter! De är sällskapssökande, aktiva och intelligenta.

Kolla www.sogrupp.se

Föder upp Balines o Siames tilsammans med hustrun.

Jag gillar Main Coon också men de jag träffat har varit för reserverade för min smak, men vilka maffiga katter!

Orkar inte gå in i utekattsdebatten (+1 till Dreggel o Dee_cati) men ett som är säkert är att katter far INTE illa av att vara innekatter om rätt förutsättningar för den aktuella rasen finns. Vad det gäller ovanstående raser är tex sällskap viktigt. För en perser är det viktigt med en bekväm soffa ;)

Edit: 35 m^2 kanske inte är så mycket men katter lever i kubik o du kanske inte skall bo så hela tiden.

Merovingian

Guest
Edit: 35 m^2 kanske inte är så mycket men katter lever i kubik o du kanske inte skall bo så hela tiden.

Knappast sannolikt att jag kommer bo större inom överskådlig framtid eftersom jag vägrar bo utanför tullarna och har än så länge inte vunnit jackpotten på stryktipset.
Däremot ämnas givetvis att bygga kattunderhållning på höjden.
Klöstorn och sittplattformar så det räcker och blir över. Kanske även hyllplan som sträcker sig runt i hela lägenheten längs taket, vad vet jag. Är katten inte glad kommer jag aldrig tvinga den leva så. Då får den flytta hem till modern och hennes kattparadis. Jag bryr mig djupt om de små fyrfotingarnas välmående.
Blir fan alldeles varm inombords bara jag tänker på dem. På riktigt. En bra anledning till att leva, katter. :tummenupp

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
+1 för siameser :tummenupp

+2 Jag har två idioter, aka Siameser. Har erfarenhet av de flesta kattraser men skönare katter än dessa är svåra att hitta. Dock jävligt jobbiga om man inte gillar katter som pratar mycket och gillar att klättra på dig. Mina sover hela dagarna om ingen är hemma och för ett jävla liv och busar nån timme på kvällen innan de kryper upp på en filt bredvid min kudde och sover där på natten.
Inatt glömde jag mina två siameser ute i trappen och när jag släppte in dem halv sju imorse så var de minst sagt förbannade. Gav dem lite mat så var vi bästa kompisar igen, katter är inte långsinta :)

Blir fan alldeles varm inombords bara jag tänker på dem. På riktigt. En bra anledning till att leva, katter. :tummenupp

Kan inte annat än hålla med, skulle inte klara mig utan katter.
Jag bor också stort men de rör sig mest mellan matskålen och soffan och ibland får de cp-ryck och springer i 100km/h genom det 20m långa utrymmet jag har genom lägenheten. Men bygger du på höjden så har de lika kul där, det viktigaste är nog att se till att inte skaffa EN katt utan två. Det tror jag är melodin för dig.

Last edited:

Zadre

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2009
Hoj
Veiron: Yamaha XV535, -00. Greger: Honda NX 650, -95 (Såld).
Jojo, men oavsett så tycker jag nog att 35m2 är i minsta laget för en innekatt, om katten nu inte är en riktig pösmunk som bara ligger i en fåtölj hela dagarna.....

35m2 kan låta lite ja.

Men.

Katten är ett djur som lever i kubik och inte kvadrat. ;) Klösträd som går från golv till tak, hyllor på väggarna och andra möjligheter att klätta och så vips har utrymmet blivit så mycket större! :)

Jag skulle tvärtemot en dela andra INTE rekommendera en Main Coon som innekatt i lägenhet då de kräver mycket aktivitet precis som Norska skogskatt. Har själv erfarenheter av dem och jag skulle kunna tänka mig en sån om jag bodde i kåk på landet.

Generellt sett så kan alla katter Maine Coon, som Norsk Skogkatt (det ska inte vara ett S mitt i skogkatt), som ragdoll som husis blir välmående innekatter såvida de blir skötta på rätt sätt. Behöver katten mer stimulans än vad man som människa kan ge den så kan en kattkompis lösa det problemet. :)
Rent generellt alltså, givetvis så finns det som verkligen inte klarar av att vara inne/hatar andra katter osv.

Merovingian

Guest
Hade redan haft moderns ena katt här från början eftersom den lilla damen(katten alltså, inte modern) underkastar sig de andra katterna utan att de ens gör anspråk på dominans.
Kvinnan på katthemmet vägrade släppa lilla damen utan att man tog med sig en annan, eftersom hon var så kontaktsökande(modern hade då precis blivit av med sina två katter som insjuknade och gick bort med bara några månaders mellanrum).
Problemet var bara som så att katten i fråga tycker bättre om människor än om andra katter, som hon egentligen är jätterädd för.
Det går att ha henne ihop med de andra, men hon lämnar ifrån sig allting hela tiden efter inbillat hård rankingsystem.
Äter hon och någon annan katt kommer in i rummet så slutar hon äta och går därifrån och lämnar maten åt andra katten. Den andra katten fattar såklart inte varför, och äter inte ens av maten. Och detta även fast de är snälla som honung mot henne.
Hon hade som sagt bott här idag, om det inte hade varit för att jag är fantastiskt allergisk mot'na. Max 20 minuter går efter anträffande, sen börjar min hud utveckla små bubblor, klåda kommer i huden och munnen, och ögonlocken svullnar och kliar. :näsblod
Andra katter är problemfria, märkligt nog. Inte bara såna som är erkänt lågt allergiframkallande.
Det skall tilläggas att denna katt har en speciell pälskvalitet samt tvättar sig oerhört ofta. Hon fäller nåt så in i helvete, året runt, medan de andra knappt gör det alls.

Last edited:

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
min blandras mellan maine coon och norsk skogskatt.:)

Bifogat

• bilder 007.jpg
    bilder 007.jpg
    168.6 KB · Visningar: 39

Zadre

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2009
Hoj
Veiron: Yamaha XV535, -00. Greger: Honda NX 650, -95 (Såld).
Det skall tilläggas att denna katt har en speciell pälskvalitet samt tvättar sig oerhört ofta. Hon fäller nåt så in i helvete, året runt, medan de andra knappt gör det alls.

Furminator! Höjs till skyarna av folket på svenska katters forum.

Fast gillar katten inte att kammas är det en annan femma...

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Ja de där "kattkrattorna" är riktigt bra, vi kör dem på våra balineser för o snygga till dem. Siames o oriental etc är bra för de fäller inte så mycket.

Nu har vi 4 Balineser o 3 siameser + kull på 5 små piprensare så visst har man en o annan katt hemma (160 m^2)

Knappast sannolikt att jag kommer bo större inom överskådlig framtid eftersom jag vägrar bo utanför tullarna och har än så länge inte vunnit jackpotten på stryktipset.
Däremot ämnas givetvis att bygga kattunderhållning på höjden.
Klöstorn och sittplattformar så det räcker och blir över. Kanske även hyllplan som sträcker sig runt i hela lägenheten längs taket, vad vet jag. Är katten inte glad kommer jag aldrig tvinga den leva så. Då får den flytta hem till modern och hennes kattparadis. Jag bryr mig djupt om de små fyrfotingarnas välmående.

Låter bra!

Last edited:

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Jag bryr mig djupt om de små fyrfotingarnas välmående.

Klart du ska ha en katt!
Du har ju klockren inställning!
35 kvm är inte så farligt litet, vår förste trivdes bra även på lite mindre.
Sen kan man ju alltid bygga lite ställningar som han/hon får klättra på så händer det ju saker. Jag är skitnervös, ska på min första utställning med den yngre av de våra på söndag. (Trodde aldrig faan att jag någonsin skulle göra nåt så töntigt som att ställa ut en katt...) Vi får se hur det går.

Vår äldre på expressen: http://www.expressen.se/husdjur/1.549047/lasarnas-husdjursbilder?entryId=544273&image.arcive.page=2

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Kan inte annat än hålla med, skulle inte klara mig utan katter.
Jag bor också stort men de rör sig mest mellan matskålen och soffan och ibland får de cp-ryck och springer i 100km/h genom det 20m långa utrymmet jag har genom lägenheten. Men bygger du på höjden så har de lika kul där, det viktigaste är nog att se till att inte skaffa EN katt utan två. Det tror jag är melodin för dig.

Samma här, katter :rockar.

Känner igen det där med "cp-ryck" vad gäller katterna, det borde införas hastighetsbegränsning hemma. Har två våningar och går man i trappen får man se upp så man inte får en katt i hövet när de springer från "avsatsen", ner i trappen ...upp på ovanvåningen ..runda sängen ..ner igen ...gaaaasa några varv..ut på balkongen och in igen..

puh :näsblod

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
. Jag är skitnervös, ska på min första utställning med den yngre av de våra på söndag. (Trodde aldrig faan att jag någonsin skulle göra nåt så töntigt som att ställa ut en katt...) Vi får se hur det går.

Vår äldre på expressen: http://www.expressen.se/husdjur/1.549047/lasarnas-husdjursbilder?entryId=544273&image.arcive.page=2

Håller :tummenupp

Appropå tidningar så har min katt hamnat på löpsedeln på GT med rubriken:
"lenas katt zimba bränd av Ikealampa" :rofl. Vaknade av att katten skakade av sig svart sot på mig, som visade sig komma från en lampa som hade bränt/smält sönder.

:Bugar den katten

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag är skitnervös, ska på min första utställning med den yngre av de våra på söndag. (Trodde aldrig faan att jag någonsin skulle göra nåt så töntigt som att ställa ut en katt...) Vi får se hur det går.

Vi ställde ut vår första Siames för att få ett utlåtande, men efter det så insåg jag väldigt fort att jag inte hade på kattutställning att göra :näsblod
Bara en jävla massa tjocka människor klädda i mysbyxor och med flottigt hår och oklippta naglar :brinnerup Luktar svett gör de också.
Vill man se WT så ska man gå på katt/hundutställning, det är det värsta jag har varit med om...

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Ja det stämmer rätt gott, men 4-5 ggr så finns det möjlighet att träffa en sån som mig på utställning oxå :tummenupp

Fast (enl mig) hur folk är beror i stor utsträckning på vilken ras de har. WT är överrepresenterat hos Skogkatt, Ragdoll, Birma o Perser.

Jag tycker siames/oriental folket överlag är gött folk med bra inställning etc.

Säger inte att kattutställningar är kul för det, jag ser det mest som marknadsföring/kontaktskapande. Hustrun tycker det är kul dock.

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Vet inte om man får säga sånt här, men jag studiofotar husdjur, bland annat, så om någon vill ha bilder, hör gärna av er.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vi ställde ut vår första Siames för att få ett utlåtande, men efter det så insåg jag väldigt fort att jag inte hade på kattutställning att göra :näsblod
Bara en jävla massa tjocka människor klädda i mysbyxor och med flottigt hår och oklippta naglar :brinnerup Luktar svett gör de också.
Vill man se WT så ska man gå på katt/hundutställning, det är det värsta jag har varit med om...

Exakt samma här. Ställde ut vår första. Det var länge sen det. I mitten på 80-talet nånting. Fifan vilket äckligt folk det hänger på de där kattutställningarna. Snacka om maniskt intresse. Broderier och pnuttenutter till max i burarna. Katterna ser ut som upptufsade bomullstussar och ägare som ägnar sig åt all sköns fula knep för att få sin katt att se bättre ut. Tex fick jag lära mig att man skulle droppa lite vatten i kattens öron för att de skulle hamna i rätt vinkel... Tjena.

Kattpiss luktar det också. Mycket.

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Exakt samma här. Ställde ut vår första. Det var länge sen det. I mitten på 80-talet nånting. Fifan vilket äckligt folk det hänger på de där kattutställningarna. Snacka om maniskt intresse. Broderier och pnuttenutter till max i burarna. Katterna ser ut som upptufsade bomullstussar och ägare som ägnar sig åt all sköns fula knep för att få sin katt att se bättre ut. Tex fick jag lära mig att man skulle droppa lite vatten i kattens öron för att de skulle hamna i rätt vinkel... Tjena.

Kattpiss luktar det också. Mycket.

Shit, asså...
Ja, våra katter är våra söner, så antingen är de uppskattade för vad de är eller inte. Vi älskar dem ändå. Anledningen till att vi testar ställa ut är min tjejs intresse av det + att uppfödarna var så satans bra. Tydligen en kanonkull vi fått vår Severin ifrån. Men Eeeww... Känns som om det lokala bowlingteamet kan vara jävligt hett i jämförelse...:näsblod

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Förbered dig på en LÅNG dag, det är inte bara att packa väskan o gå hem när bedömningen är klar. Ofta är det inte slut (= tillåtet att gå hem) förrän närmare 18:00..

Nyheter
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska