Skall våldtäktsmän kastreras?

Skall våldtäktsmän kastreras?

• Antal röstningar
    0

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Kevorkian skrev:
Vad tycker du? Skall våldtäktsmän kastreras?

Jag tycker återfallande sexförbrytare ska kunna kastreras. Utan sexualdrift begår de heller inte brotten.

...men som sagt. Det gäller de som upprepade gånger gjort sig skyldiga till sexbrott och har en avikande sexdrift.

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
0 bhp
korvgubbe skrev:
Jag tycker återfallande sexförbrytare ska kunna kastreras. Utan sexualdrift begår de heller inte brotten.

...men som sagt. Det gäller de som upprepade gånger gjort sig skyldiga till sexbrott och har en avikande sexdrift.

Man skulle ju också kunna tänka sig att de som utfört en våldtäkt är väldigt benägna att utföra ytterligare en. Kastrering skulle i så fall medföra att man eliminerar riskerna för ett återfall.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Lite kluven här, men förmodligen är det en bra idé. Men det känns som om det borde finnas andra enklare lösningar för att förhindra brott plus att det känns lite handavhuggning över det hela. Varför inte låsa in dem istället, funkar inte det eller?

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
En liten reflektion: man använder redan nu kemisk kastrering (dekapeptyl) men inte med de resultat som ni verkar tro. Eftersom alla sexbrott inte handlar om sex utan våld/makt så kan våldet mot offret bli värre av de som är kemiskt kastrerade. M.a.o. används t.ex olika skaldliga redskap för övergreppen istället. En del av sexbrottslingarna får dock bra effekt!
Men problemet kvarstår: Kemsik kastrering av en person kan leda till att ett eventuellt nytt offer får värre sakdor. Lite jobbigt val!

Undrar om någon kommer att föreslå dödsstraff som lösning istället...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Kevorkian skrev:
Man skulle ju också kunna tänka sig att de som utfört en våldtäkt är väldigt benägna att utföra ytterligare en.

Hur vet man att en person är benägen att utföra ytterligare en?

....Den vanligaste våldtäktsmannen är trots allt han som tvingar sig på sin egen fru/sambo i hemmet ofta på fyllan... "Vanliga" män.
Dessa ska inte kastreras(iaf inte första gången)

De som däremot ska kasteras i mina ögon är återfallsförbrytare med en rubbad sexualdrift där våldtäkten och övergreppet är en del av den sexuella handlingen... Jag skulle även kunna placera pedofiler i detta fack eftersom deras sexuella dragning är vriden mot barn. Övergreppet på ett barn är alltså synonymt med den sexuella läggningen. I dessa fall tycker jag kastrering är klockrent.

....men det är en oerhört svår fråga. Men oavsett så tycker jag att det bör förekomma kastrering som ett allternativ.

sismo

Motorpsyklist™
Gick med
25 Mar 2005
Hoj
Hamas kom och sprängde den
Om man nu accepterar kastrering osm en lösning på det hela, vad händer då, när Lisa 24 år gammal vaknar upp med en fruktansvärdbaksmälla och en främling i sängen? Hennes pojkvän är även påväg hem, så det enklaste för henne är att skylla på våldtäkt...

Den ovetande killen, som för tillfället endast är glad över att ha fått ett ligg, blir kemiskt kastrerad pga en feg tjej...

Är det rätt?

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
0 bhp
korvgubbe skrev:
Hur vet man att en person är benägen att utföra ytterligare en?

....Den vanligaste våldtäktsmannen är trots allt han som tvingar sig på sin egen fru/sambo i hemmet ofta på fyllan... "Vanliga" män.
Dessa ska inte kastreras(iaf inte första gången)

De som däremot ska kasteras i mina ögon är återfallsförbrytare med en rubbad sexualdrift där våldtäkten och övergreppet är en del av den sexuella handlingen... Jag skulle även kunna placera pedofiler i detta fack eftersom deras sexuella dragning är vriden mot barn. Övergreppet på ett barn är alltså synonymt med den sexuella läggningen. I dessa fall tycker jag kastrering är klockrent.

....men det är en oerhört svår fråga. Men oavsett så tycker jag att det bör förekomma kastrering som ett allternativ.

Hur man vet om en person är benägen att utföra ytterligare en våldtäkt vet jag inte. Det var en gissning från min sida. Men det finns säkerliget mängder med forskning på området och det går säkerligen utifrån det göra en kvalificerad bedömning.

Nog tycker jag (spontant) att en "vanlig" man som förgriper sig på sin flickvän/sambo/fru har en något rubbad sexualdrift. Är väl ingen större skillnad (moraliskt, kränkningsmässigt) än mot en våldtäkt som utförs mot en okänd ute i skogen eller något liknande? Eller?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tycker vid närmare eftertanke att förslaget är mindre bra. Främst eftersom Olin inte utvecklar det, några frågor man bör få svar på:

-Under hur lång tid ska denna medicinering pågå? (Efter frigivning, under straffet etc.)

-Ska det här ersätta annan vård/straff eller vara ett komplement? Om det är kompletterande, betyder det att Moderaterna nu menar att vi inte heller vid borgerligt styre kan räkna med att dömda brottslingar avtjänar sitt straff undanhållna från samhället? Om det ersätter annan åtgärd från samhället, vad är vinsten?

Luktar Stockholmsmoderatspopulism lång väg.

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
0 bhp
sismo skrev:
Om man nu accepterar kastrering osm en lösning på det hela, vad händer då, när Lisa 24 år gammal vaknar upp med en fruktansvärdbaksmälla och en främling i sängen? Hennes pojkvän är även påväg hem, så det enklaste för henne är att skylla på våldtäkt...

Den ovetande killen, som för tillfället endast är glad över att ha fått ett ligg, blir kemiskt kastrerad pga en feg tjej...

Är det rätt?

Nej det är inte rätt och det är förstås ett problem.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kevorkian skrev:

Med risk för att få hela forumet emot mig så vågar jag påstå att det är skillnad. Inget av det är bra, båda är hemskt, men jag tror att farligheten för samhället - och det är ju det som primärt diskuteras - är en helt annan vid de två olika typerna av våldtäkt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kevorkian skrev:
På vilket sätt?

Genom att någon som penetrerar sin fru emot hennes vilja, inte ens säkert att han vet det eftersom han är för full och äcklig, sannolikt inte är samma snubbe som kidnappar, torterar och våldtar folk i parker. Således är hans våld endast riktat mot en person och det är bara för henne han är farlig.

För min del kunde man gott tiodubbla straffen för han som tränger sig på frun, jag försvarar inte på något sätt - men jag gör en viss skillnad.

Precis som jag inte anser någon som ger sin man/fru/barn en örfil i ett mindre balanserat tillstånd är lika farlig som han som plötsligt slår till någon han möter på gatan.

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
0 bhp
Markus skrev:
Genom att någon som penetrerar sin fru emot hennes vilja, inte ens säkert att han vet det eftersom han är för full och äcklig, sannolikt inte är samma snubbe som kidnappar, torterar och våldtar folk i parker. Således är hans våld endast riktat mot en person och det är bara för henne han är farlig.

För min del kunde man gott tiodubbla straffen för han som tränger sig på frun, jag försvarar inte på något sätt - men jag gör en viss skillnad.

Precis som jag inte anser någon som ger sin man/fru/barn en örfil i ett mindre balanserat tillstånd är lika farlig som han som plötsligt slår till någon han möter på gatan.

Iofs är det möjligt eller tom mycket sannolikt att en våldtäktsman som härjar utanför hemmets fyra väggar skördar fler offer och därmed är en större "belastning"/farligare för samhället.

Hmmm, jag vet inte om jag tycker att dom skall särbehandlas ändå alltså....jag måste fundera på saken.

Någon som vet något om den behandling våldtäktsmän får? (utöver den kemiska)

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Flergångs sexförbrytare ska kasteras genom att man skär av kuken utan bedövning med en slö kniv. Att det ska vara flergångsförbrytare är så ingen oskyldig blir av med det heligaste.
Pedofiler och andra som ger sig på barn ska det vara avrättning på. En skadad människa är inget vi vill ha en avkomma på. Hundar som är skadade på något sätt avlar man ju inte på, aggresiva hundar avlivas pga deras betende inte ska gå i arv eller skada någon mer, när ska vi börja göra lika med vår egen ras? Se till alla dom dåliga generna inte sprids?

Fast det här fungerar inte i praktiken och det är inget jag står för. Det är bara det att sånt här berör mej hårt.

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Qwerty skrev:
Flergångs sexförbrytare ska kasteras genom att man skär av kuken utan bedövning med en slö kniv. Att det ska vara flergångsförbrytare är så ingen oskyldig blir av med det heligaste.
Pedofiler och andra som ger sig på barn ska det vara avrättning på. En skadad människa är inget vi vill ha en avkomma på. Hundar som är skadade på något sätt avlar man ju inte på, aggresiva hundar avlivas pga deras betende inte ska gå i arv eller skada någon mer, när ska vi börja göra lika med vår egen ras? Se till alla dom dåliga generna inte sprids?

Fast det här fungerar inte i praktiken och det är inget jag står för. Det är bara det att sånt här berör mej hårt.

En rostig slö skrisko, skall det vara.

Annars så håller jag med dig.

cross-e-kul

Rosen
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
KTM 125exc med sm kit
en man går ut på en krogrunda, han raggar på en kvinna. när de går hemmåt så är hon full, när de kommer hem till honom/henne så har de sex. på moorgonen så vaknar kvinnan upp och inser att hon inte ville ha sex med honom av någon anledning. hon försöker få honom dömd för våldtäkt för det har hon hört att många andra gör. mannen blir fälld för våldtäkt och blir kastrerad.

AJ FAN

Nyheter
BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...