Skall våldtäktsmän kastreras?

Skall våldtäktsmän kastreras?

• Antal röstningar
    0

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Finnberg skrev:
Problemet är väll vad som är våldtäckt? Tumba målet... tex alla har vi blivit invterade till dyngfulla tanter nångång, Men dom som söp ner en 13 åring i vadenuvaförställe friades ju oxå.. kastrering hjälper ju bara om man först kan döma någon för brottet och jag skulle inte vilja bli Oskyldigt dömd OCH kasterad bara för att frias 10år senare... utan kulor. tror att d traumat isf skulle göra en både avikande och kriminel.

Kan någon översätta till mig? :va

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Markus skrev:
Hur menar du nu? Kan du utveckla och exemplifiera? Vilka gener är det som styr brottsligheten förresten? Kan andra beteenden också vara genetiskt betingade?

...Som jag säger... Det finns inga gener som styr brottslighet. Däremot KAN man ärva vissa rubbningar som gör att man blir brottsbenägen. Fortfarande är det så att den absoluta merparten av kriminella knappast har sina gener att skylla på.

Däremot visar ju studier att ADHD och DAMP är överrepresenterat bland kriminella och detta är en medärvd "sjukdom"/störning. ...Det handlar inte om att man har en gen som gör en kriminell. Det handlar snarare om att man p.g.a. av arv får en störning som gör att man lättare riskerar att falla in i kriminalitet.

......För att sväva ut lite så kan man ju konstatera att bokstavsbarn inte fått någon hjälp förän på senare år. Istället har de misslyckats kapitalt med skolgång och annat och när de inte passat in i skolan och det sociala samanhanget där så är ju risken stor att de hamnar på fel spår.

....f.ö. så är väl missbruk än av de mest tydliga exemplen på något som kan sättas i drekt samband med kriminalitet.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Bo_jahn skrev:
OK, då är vi överens. :tummenupp
Lika mycket som man föds till homosexuell eller med någon genetisk sjukdom kan man självfallet födas med gener som ger en större chans att bli en våldtäktsman. Sannolikheten för detta är dock väldigt liten, så liten att den knappt är värd att tala om.
Skall ví vara helt petiga så finns det inget beteende som är direkt styrt av gener och vi är på inget sätt slavar under generna. Gener ger bara vissa förutsättningar och ramar för hur vi skall bli, resten kommer från uppväxt och sociala faktorer. Så gener är en ganska dålig ursäkt/förklaring... :fakta
Dock finns det vissa korreltaioner mellan olika genuppsättnignar och olika personlighetsdrag. En av de saker som jag kommer ihåg från min genetikutbildning var att det finns ett sådant drag (Thrillseeking) som är överrepresenterat hos bl.a. kriminella och...sporthojsförare! :(

-Freddy-

Guest
Bo_jahn skrev:
OK, då är vi överens. :tummenupp

Nej, jag menar att alla människor är obotliga kriminella på grund av våra gener. Lagarna är skapade enkom för att reglera de mindre trevliga delarna av våra gener. Med andra ord, de som inte gör oss kompatibla att fungera enligt vårt samhälles normer.

Du har inte funderat på att det kanske är samhället det är fel på som inte är kompitabla med våra gener, gener som jag förörvigt inte ser några fel i.

Börja fundera på om vi har några brister i samhället, sen kan vi diskutera gener.

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
bonny skrev:
Dock finns det vissa korreltaioner mellan olika genuppsättnignar och olika personlighetsdrag. En av de saker som jag kommer ihåg från min genetikutbildning var att det finns ett sådant drag (Thrillseeking) som är överrepresenterat hos bl.a. kriminella och...sporthojsförare! :(

Detta är precis vad jag talar om.

Angående hur mycket vi styrs av våra gener, försök dig på avhållsamhet några veckor så får vi se du tror sedan. :hihi

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Hoj
Freddy82 skrev:
Du har inte funderat på att det kanske är samhället det är fel på som inte är kompitabla med våra gener, gener som jag förörvigt inte ser några fel i.

Börja fundera på om vi har några brister i samhället, sen kan vi diskutera gener.

Människan har utvecklats väldigt lite på 50 000 år. Våra kroppar är fortfarande anpassade för den tiden och de samhällsstrukturer som fanns då. Det krävs inget geni för att förstå att de var långt mindre komplexa än nu.

Men ett samhälle som vi har idag är ett måste för att uppnå den levnadsstandard som en stor del av världen åtnjuter. För att bevara det moderna samhället behövs lagar, då de flesta människor av naturen är egoistiska och gör saker på andras bekostnad för att kunna gynna sig själv. Även saker som är uppenbart skadliga för andra.

Det du beskriver är total anarki.

-Freddy-

Guest
Bo_jahn skrev:
Människan har utvecklats väldigt lite på 50 000 år. Våra kroppar är fortfarande anpassade för den tiden och de samhällsstrukturer som fanns då. Det krävs inget geni för att förstå att de var långt mindre komplexa än nu.

Men ett samhälle som vi har idag är ett måste för att uppnå den levnadsstandard som en stor del av världen åtnjuter. För att bevara det moderna samhället behövs lagar, då de flesta människor av naturen är egoistiska och gör saker på andras bekostnad för att kunna gynna sig själv. Även saker som är uppenbart skadliga för andra.

Det du beskriver är total anarki.

Hur menar du att människokroppen någonsin har anpassats efter samhälsstrukturer, antar att du menar genetiskt sett så ge några exempel?

Ett samhälle som vi har idag är ett måste, jag tror inte människan kunde ha gjort det på något annat sätt genom tiderna. Men letar man fel som yttrar sig i samhället så vore det bara dumt att skylla på gener, för att vi människor inte ens förstår vad som händer med vårat fina system (samhället)

Jag har inte beskrivit någon anarki, men jag tror att du letar på fel ställe om du letar efter fel. Och om du någon dag skulle komma på att det var våra gener det var fel på, skulle du anpassa generna efter samhället eller samhället efter generna?

Bo_jahn skrev:
Det är bevisat att de flesta människor är villiga att begå brott om de tror att de gynnar dem och chansen att åka fast är minimal.
Vad kan då dettas sägas var förutom människans natur/gener? Redan en 3åring som välter en blomkruka skyller ofta på sin bror.
De lagar som finns är bara en bekräftelse på att vi har dessa inneboende egenskaper.

Vad vill du komma fram till? dom lagar vi har kanske är tecken på brist på kunskap, brist på empati, brist på information, brist på kärlek, brist på nyktra föräldrar, brist på allt du kan komma på, men vi har aldrig brist på våra gener, för dom är så perfekt som dom har kunnat bli, och dom kan inte förändras för att "passa in i ett samhälle". Däremot kan vi förändra väldigt mycket i samhället eller hur?

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Hoj
Jag tror inte vi kommer komma fram till något här. Våra synvinklar skiljer sig ganska kraftigt.

Jag menar att människan är ett djur, låt vara någorlunda intelligent. Ett djur som i många fall inte är moget att ta hand om det samhälle den skapat. I vårt undermedveta är det fortfarande jakt och samlartider.
Se på många personers oförmåga att säga nej till onödigt energirik mat. Mat som de vet gör dem feta och som de kan köpa närhelst de vill om de så önskar. Men våra instinkter lär oss att vi måsta samla på oss för att inte dö om det plötsligt blir svält.
Jag menar att våra egoistiska instinkter, som vi har för att kunna överleva, inte passar i det samhälle vi själva skapat.

Många lever fortfarande i tron att människan är en perfekt varelse känns det som. Jag tror att vi måste få en nyktrare syn på oss själva och våra svagheter. Främst genom att erkänna dem kan vi börja fundera på vad vi kan göra åt dem. Man kan väl kanske säga att människans brister i samband med miljön leder till diverse brott osv. Men att då helt ignorera den andra faktorn förutom miljön tycker jag är lite onödigt.

-Freddy-

Guest
Man behöver inte komma fram till något gemensamt, det räcker med att växla lite tankar så man får tänka.

Jakt och samlartiden pågår väl fortfarande, jakt på jobb, status, respekt, pengar, saker etc och vi äter troligtvis fetare och mer sockerrik mat för att det är gott, inte för att undermedvetet samla i depåer till sämre tider. Ang egoistiska instinkter, tror dom bör sammanfattas med överlevnadsinstinkter, vilket vi måste ha. Däremot saknas det nog mycket empati i den här världen för att samhällen skulle fungera bättre och det handlar inte om gener, utan kunskap och information m.m.

Bo_jahn skrev:
Man kan väl kanske säga att människans brister i samband med miljön leder till diverse brott osv. Men att då helt ignorera den andra faktorn förutom miljön tycker jag är lite onödigt.

:tummenupp men hur förändrar vi den andra faktorn om vi inte först ändrar själva miljön?

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Hoj
Freddy82 skrev:
Man behöver inte komma fram till något gemensamt, det räcker med att växla lite tankar så man får tänka.

Jakt och samlartiden pågår väl fortfarande, jakt på jobb, status, respekt, pengar, saker etc och vi äter troligtvis fetare och mer sockerrik mat för att det är gott, inte för att undermedvetet samla i depåer till sämre tider. Ang egoistiska instinkter, tror dom bör sammanfattas med överlevnadsinstinkter, vilket vi måste ha. Däremot saknas det nog mycket empati i den här världen för att samhällen skulle fungera bättre och det handlar inte om gener, utan kunskap och information m.m.

Ja, jag håller med om att den såkallade "jakten" pågår fortfarande och det kanske mer än någonsin. Men leder den egentligen till något konstruktivt eller är det individen själv som fastnat i ett ekorrhjul som gör en allt mer stressad i sin jakt på status, pengar mm? Så tycker i vart fall jag att det är. Därmed inte sagt att vi ska samlas runt eldar och sjunga sånger om förbrödring dagarna i ända. :hihi

Angående maten så är sockerrik mat "gott" för att kroppen gärna vill ha det, just på grund av att energiinnehållet är högt. Vi är alltså förprogrammerade att tycka att det är gott, ja snudd på oemotståndligt i vissa fall.

Överlevnadsinstinkterna är, som du säger, troligtvis kraftigt förbundna med vår egoism. Någon gränsdragning är svår att göra, det heter ju inte "den enes bröd den andres död" för inte, antar jag. Kunskap är alltid av godo. Tyvärr är nivån för bildning när det gäller hur människan fungerar i egentligen väldigt låg, IMHO.

-Freddy-

Guest
Bo_jahn skrev:
Överlevnadsinstinkterna är, som du säger, troligtvis kraftigt förbundna med vår egoism. Någon gränsdragning är svår att göra, det heter ju inte "den enes bröd den andres död" för inte, antar jag. Kunskap är alltid av godo. Tyvärr är nivån för bildning när det gäller hur människan fungerar i egentligen väldigt låg, IMHO.

Vi kanske skulle införa andra ämnen i skolan såsom empati A&B, personlig krishantering, människoförståelse, ödmjukhet, respekt, kulturskillnad etc
:tummenupp

Zlide

R.I.P OLLE. Bulten 26/5
Gick med
18 Apr 2004
Hoj
Xt-09 - budhoj snömoddad
Hallå!
Allesammans!
- lägg ner debatten! "Partiet" kommer komma med en rad ännu mer korkade förslag och så fimpa diskussionslusten och spar på fingrarna tills Görans hantlangare kläcker ur sig något korkat igen!

:rofl :klappar

Fan vad bra!! Du har humor!! :tummenupp

Nyheter
Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield