Finnberg skrev:väll våldtäckt? Tumba målet invterade till dyngfulla tanter nångång, avikande och kriminel.
A-ight.
Finnberg skrev:väll våldtäckt? Tumba målet invterade till dyngfulla tanter nångång, avikande och kriminel.
Finnberg skrev:Problemet är väll vad som är våldtäckt? Tumba målet... tex alla har vi blivit invterade till dyngfulla tanter nångång, Men dom som söp ner en 13 åring i vadenuvaförställe friades ju oxå.. kastrering hjälper ju bara om man först kan döma någon för brottet och jag skulle inte vilja bli Oskyldigt dömd OCH kasterad bara för att frias 10år senare... utan kulor. tror att d traumat isf skulle göra en både avikande och kriminel.
Markus skrev:Hur menar du nu? Kan du utveckla och exemplifiera? Vilka gener är det som styr brottsligheten förresten? Kan andra beteenden också vara genetiskt betingade?
Skall ví vara helt petiga så finns det inget beteende som är direkt styrt av gener och vi är på inget sätt slavar under generna. Gener ger bara vissa förutsättningar och ramar för hur vi skall bli, resten kommer från uppväxt och sociala faktorer. Så gener är en ganska dålig ursäkt/förklaring...Bo_jahn skrev:OK, då är vi överens.
Lika mycket som man föds till homosexuell eller med någon genetisk sjukdom kan man självfallet födas med gener som ger en större chans att bli en våldtäktsman. Sannolikheten för detta är dock väldigt liten, så liten att den knappt är värd att tala om.
Bo_jahn skrev:OK, då är vi överens.
Nej, jag menar att alla människor är obotliga kriminella på grund av våra gener. Lagarna är skapade enkom för att reglera de mindre trevliga delarna av våra gener. Med andra ord, de som inte gör oss kompatibla att fungera enligt vårt samhälles normer.
bonny skrev:Dock finns det vissa korreltaioner mellan olika genuppsättnignar och olika personlighetsdrag. En av de saker som jag kommer ihåg från min genetikutbildning var att det finns ett sådant drag (Thrillseeking) som är överrepresenterat hos bl.a. kriminella och...sporthojsförare!
Freddy82 skrev:Du har inte funderat på att det kanske är samhället det är fel på som inte är kompitabla med våra gener, gener som jag förörvigt inte ser några fel i.
Börja fundera på om vi har några brister i samhället, sen kan vi diskutera gener.
Bo_jahn skrev:Människan har utvecklats väldigt lite på 50 000 år. Våra kroppar är fortfarande anpassade för den tiden och de samhällsstrukturer som fanns då. Det krävs inget geni för att förstå att de var långt mindre komplexa än nu.
Men ett samhälle som vi har idag är ett måste för att uppnå den levnadsstandard som en stor del av världen åtnjuter. För att bevara det moderna samhället behövs lagar, då de flesta människor av naturen är egoistiska och gör saker på andras bekostnad för att kunna gynna sig själv. Även saker som är uppenbart skadliga för andra.
Det du beskriver är total anarki.
Bo_jahn skrev:Det är bevisat att de flesta människor är villiga att begå brott om de tror att de gynnar dem och chansen att åka fast är minimal.
Vad kan då dettas sägas var förutom människans natur/gener? Redan en 3åring som välter en blomkruka skyller ofta på sin bror.
De lagar som finns är bara en bekräftelse på att vi har dessa inneboende egenskaper.
Bo_jahn skrev:Man kan väl kanske säga att människans brister i samband med miljön leder till diverse brott osv. Men att då helt ignorera den andra faktorn förutom miljön tycker jag är lite onödigt.
Freddy82 skrev:Man behöver inte komma fram till något gemensamt, det räcker med att växla lite tankar så man får tänka.
Jakt och samlartiden pågår väl fortfarande, jakt på jobb, status, respekt, pengar, saker etc och vi äter troligtvis fetare och mer sockerrik mat för att det är gott, inte för att undermedvetet samla i depåer till sämre tider. Ang egoistiska instinkter, tror dom bör sammanfattas med överlevnadsinstinkter, vilket vi måste ha. Däremot saknas det nog mycket empati i den här världen för att samhällen skulle fungera bättre och det handlar inte om gener, utan kunskap och information m.m.
Bo_jahn skrev:Överlevnadsinstinkterna är, som du säger, troligtvis kraftigt förbundna med vår egoism. Någon gränsdragning är svår att göra, det heter ju inte "den enes bröd den andres död" för inte, antar jag. Kunskap är alltid av godo. Tyvärr är nivån för bildning när det gäller hur människan fungerar i egentligen väldigt låg, IMHO.
Hallå!
Allesammans!
- lägg ner debatten! "Partiet" kommer komma med en rad ännu mer korkade förslag och så fimpa diskussionslusten och spar på fingrarna tills Görans hantlangare kläcker ur sig något korkat igen!
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|