Skambud?

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Teddy skrev:
Däremot förstår gemene Turk vad marknadsvärde och markandspris betyder. Det betyder det pris någon är villig att betala. Om någon inte vill betala det säljaren begär är det säljaren som är åsnan och inte köparen.
Just. Det mest tragikomiska är när "R1 kAlLe" ska sälja sin 250 mil gamla YZF R1, som utrustats med helsystem, undertail, kolfiber hit och dit och PCIII, och priset är beräknat på hojens inköpspris adderat med inköpspriset för extrautrustningen och sedan subtraherat med 2000 kr.

Last edited:

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
Stockholm City Bikes
Pruta på. Det är ju bara att säga som det är, du vill gärna ha hojen men har bara x-antal pengar.
Jag har själv prutat hej vilt, ibland går det ibland inte. Jag har dock inte upplevt att någon har blivit tvärsur. De svar man brukar få kan väl vara "nej för f.. då kan jag lika gärna behålla den. Ibland kan man ju känna sig för och fråga om det finns något att göra på priset. Då brukar man få en ganska bra indikation om hur prutbart eller inte priset är.

Bas_Rutten

En ärofull död är bättre än ett vanärat liv
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
GSF1200N Bandit
valmers skrev:
Just. Det mest tragikomiska är när "R1 kAlLe" ska sälja sin 250 mil gamla YZF R1, som utrustats med helsystem, undertail, kolfiber hit och dit och PCIII, och priset är beräknat på hojens inköpspris adderat med inköpspriset för extrautrustningen och sedan subtraherat med 2000 kr.

Det är allt för vanligt med folk som har saker på annons som inte förstår att saker minskar i pris.... Här är ett exempel:

http://www.blocket.se/view/6148143.htm?caller=vml_s&l=0&c=1&city=0

Var lite sugen på stället och stövlarna, men han vägrade gå ner en enda krona med motiveringen "då säljer jag det till någon annan för jag får det sålt för de här priserna" jag var där i slutet av augusti och det verkar som han har prylarna kvar.... iofs satt stället och stövlarna inte bra alls när jag provade dem så det gjorde inget att han inte ville pruta, men ändå....

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Mad Moose skrev:
Pruta på. Det är ju bara att säga som det är, du vill gärna ha hojen men har bara x-antal pengar.
Jag har själv prutat hej vilt, ibland går det ibland inte. Jag har dock inte upplevt att någon har blivit tvärsur. De svar man brukar få kan väl vara "nej för f.. då kan jag lika gärna behålla den. Ibland kan man ju känna sig för och fråga om det finns något att göra på priset. Då brukar man få en ganska bra indikation om hur prutbart eller inte priset är.

Att ge ett bud är en sak, men jobbigt med "köpare" som inte accepterar ens nej till prutning och som fortsätter argumentera.

Särskilt folk som ska tokpruta med argumentet att det finns en massa andra, precis likadana hojar på den eller den orten, likadan som min, men si och så mycket billigare än min. Brukar svara att de borde åka och köpa den då istället.

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Som sagt, inget att bli arg för.
Vill man inte sälja för det priset tackar man bara nej.
Måste man sälja får man faktiskt sälja till vad som bjuds.

Jag har gjort ett par större rensningar och slängt ut allt på
ebay. Vissa grejer går snorbilligt andra får man bra pröjs för,
men nästan allt går iväg på en vecka.

Tåbbä

Meblem
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Såld
Har man problem med folk som skambjuder på ens grejor (bjuder 40k för en hoj värd 60k) så kan man ju driva lite med dem och säga: "Va synd, jag sålde den igår för 30k, hade du ringt lite tidigare så..." och lyssna på skambudarens förvånade "Öööhh...Okej.." :)

begge

-
Gick med
9 Dec 2004
Hoj
borta
Marknaden kan te sig lustigt ibland. Har min s80 på annons nu http://www.blocket.se/view/6254290.htm?caller=ogl_s&l=0&c=1&city=0

Överlägset bäst pris i hela Svedala. Sänkt den 10 släng utan att antalet intresserade ökat (Ringer endast sista_priset_kompisar & mailar endast bildsamlare). Får bli att sälja kärran till farsgubben, han uppskattar iaf fint skick och ljuvlig komfort...

Jag tar inte illa upp av att någon skambjuder (läs ovan). Tycker det är värre med de som endast mailar och vill ha bild efter bild efter bild utan att var seriöst intresserad. Seriösa spekulanter ringer, bestämmer träff och gör upp affären snabbt, måhända att man prutar.

Så länge som hojen/bilen finns kvar säljer jag till högstbjudande eller överväger att behålla densamma.

Har man satt ut ett för högt pris riskerar man att endast få skambud, men ibland känns det tröstlöst.

//Emil

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
Teddy skrev:
Om man som säljare inte är intresserad av att förhandla om priset kan man ju alltid ange det i annonsen (typ pok, prutad och klar) så slipper man de s k skambuden.

Har alltid trott att pok/p&k betyder puss och kram :hihi

Ecce du får väll skippa å dratta i så kan du skaffa så mkt ovänner du vill :tungan

(oj, vad jag är rolig idag...)

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
bara att buda, man kan ju inte få mer än et nej, man kan inte vara bästis med alla, du behöver ju inte buda otrevligt :)

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
MostWanted skrev:
Har alltid trott att pok/p&k betyder puss och kram :hihi
...

Hi hi, jag brukar också tänka så och det blir extra roligt när det är någon säljare som försöker spela hårding och skriver att den inte är intresserad av däcksparkare, brevkompisar och internetvänner.

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Omotiverat låga bud efter visning är en aning irriterande, mest för att man således slängt bort tid på att visa objektet för någon som aldrig ens varit intresserad. Tid = pengar. Bättre då att ge klara besked redan vid första kontakt.
Emellertid brukar jag personligen lösa detta genom att sätta ett mycket attraktivt pris redan i annonsskedet. Varan blir såld snabbt till en nöjd kund och jag sparar irritation och framförallt tid. Tid = pengar.

Kid Notorious

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
Ducati 900ss
En annan fråga bara.. Hur fan gör man så personerna svara? han ville ha 37 fö sin mc bara frågade han hur det låg till så sa han att det inte va ngra problem att gå ner till 35 snackade lite till och skickade ett sms till han sen med ett skambud på 30 och tänker att han kommer ju svara med en 34 lr nått och fortsätta men fan inte det svarar inte alls... Samma sak hände med en annan hoj ja kollade på gav han ett likadant bud men ingen svarade.. ska man ta det på telefon ist lr? Man ska ju ha is i magen men är fan rädd att den säljs ju :p

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
SMS-prutare placeras per automatik i muppkategorin så du vet.

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
Teddy skrev:
däcksparkare, brevkompisar och internetvänner.

Vad har Ni för erfarneheter av dessa?

Jag har faktiskt klarat mig från dessa... någon halvmupp har man väl råkat ut för, men inget att klaga över...

Funderade på om det eftersom det står att dessa typer undanbeds i var och varannan annons (på ett mer eller mindre trevligt sätt). Att man inte vill ha något pucko från tv4 i luren kan jag ju förstå..

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Tysken skrev:
Omotiverat låga bud efter visning är en aning irriterande, mest för att man således slängt bort tid på att visa objektet för någon som aldrig ens varit intresserad. Tid = pengar. Bättre då att ge klara besked redan vid första kontakt.
Emellertid brukar jag personligen lösa detta genom att sätta ett mycket attraktivt pris redan i annonsskedet. Varan blir såld snabbt till en nöjd kund och jag sparar irritation och framförallt tid. Tid = pengar.
Precis, om man surfar i fem minuter på blocket ser man snart vad som är marknadspris på varan man vill sälja. Bara att lägga sig i den nedre delen av skalan, så brukar det säga tjoff, sålt. Visst, man kan säkert vara snålgösta och klämma ut några procent till, men jag uppskattar att slippa jiddra i telefon hundra gånger.

Joe Schmoe

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Hoj
?
euromange skrev:
Att man inte vill ha något pucko från tv4 i luren kan jag ju förstå..

Vad är det här med TV4 som det står om i alla annonser?
Jag har inte krängt något på blocket så jag har aldrig blivit utsatt för detta.

EvilBarbie

vinter dystert
Gick med
21 Oct 2004
Hoj
r6
ecce skrev:
....att för en gångs skull göra ett kap...

ja har en billig hoj om du vill köpa. Kanske inte direkt e nått kap, eller om man kan mecka e den de. En zx6r -97 fin borsett från att ventilerna i toppen e brända o att den e skrapad på h. sida...

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
ninjacarro skrev:
ja har en billig hoj om du vill köpa. Kanske inte direkt e nått kap, eller om man kan mecka e den de. En zx6r -97 fin borsett från att ventilerna i toppen e brända o att den e skrapad på h. sida...
Han vill nog ha en färdigpreppad racehoj, Racingforumet du vet. :)

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
Joe Schmoe skrev:
Vad är det här med TV4 som det står om i alla annonser?
Jag har inte krängt något på blocket så jag har aldrig blivit utsatt för detta.

Dom ringer på annonser som har legat ute en tid och undrar om dom ska hjälpa en att bli av med det man vill sälja... men hade man velat annonsera på TV4 text så hade man väl gjort det från början :rolleyes:

Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...