Skambud?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
euromange skrev:
Dom ringer på annonser som har legat ute en tid och undrar om dom ska hjälpa en att bli av med det man vill sälja... men hade man velat annonsera på TV4 text så hade man väl gjort det från början :rolleyes:

Sen brukar dom inte kläcka ur sig det i första meningen heller. Har haft en TV4 som frågar skick och hur många mil osv sen säger dom att det är TV4. Var riktigt less på dom förut speciellt när man inte fick bilen såld utan bara TV4 ringde. :mad:

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Ruski motard
euromange skrev:
Dom ringer på annonser som har legat ute en tid och undrar om dom ska hjälpa en att bli av med det man vill sälja... men hade man velat annonsera på TV4 text så hade man väl gjort det från början :rolleyes:

Njae de frågar först om man fått sålt det man vill sälja. Sen frågar de lite allt möjligt om saken man säljer och sedan om man kanske vill ha hjälp. Visst säger man och sen bla bla bla "då lägger jag ut den här på tv4 text"
-"Eeeh vänta kostar det nåt eller?"
-"Ja, 4miljoner..." typ....

HATA TV4!

novecento

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2003
Hoj
Paul Smart LE
skambud

har varit säljare och köpare i flera omgångar. tycker att den "genomsnittlige" hojköparen är dödsjobbig, väldigt opålitlig.
har även träffat undantagen, dvs. folk som kommit i tid och varit seriöst intresserad (inga provåkare!), ringt som avtalat, vare sig för att tacka nej eller bekräfta fortsatt intresse. när det gällt sådana intressenter har jag alltid varit tillmötesgående.
värsta jag vet är nissar som ger skambud via telefon, oftast utan att ens har sett hojen. finns de som frågar efter sista pris....har ju redan satt mitt utgångspris med prutmån. är väl upp till köparen att ge motbjud....upp till mig att skratta högt....
Bästa resultat får man om man lyckas skapa lite kontakt med motparten, kanske tom sympati. beröm hojen och dess vårdade skick (du berömmer säljaren...), klanka inte ner på småsaker eller "dumma/påhittade" fel, berätta inte om priset på motsvarande hoj i tyskland osv....
ge inte ett skambud direkt. visa ditt intresse, låt säljaren investera lite tid.
återkom med budet några dagar/veckor/månader senare, beroende hur pass kall du är. förklara att du av (gärna påhittade anledningar) bara kan betala summa x (skambudet) för hojen. självklart har du varit så fräck att du tom kan gå upp några lappar för att möta säljaren.

tro nu inte att jag själv följer mina råd.....har pengarna med mig när jag tittar på hojen. antingen kör jag den därifrån, eller ochså inte.
klart, i mitt fall rör det sig alltid om ducatis. dom köps med hjärtat!!!

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
För allt i världen ge ett "skambud"!... det värsta som kan hända är ju att han blir sur. Tänk på att du kanske får en hoj 10k billigare!. klart värt ett försök!. :7peta

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sviterna av en indragning...
Prutare som som står för sitt bud och kommer för att hämta innan man knappt hunnit säga OK på skambudet har jag inget emot.

Däremot de som först skambuder och sen vill "fundera över det" har jag svårt för.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Var går gränsen för ett skambud? den som vill sälja något till exakt pris anger P.O.K och då är priset inte förhandlingsbart, men oftast så sätter säljaren ut ett högre utgångspris eftersom han vet att dom flesta vill pruta 10-15%.

Ponera att Räcerkalle vill sälja sin Kamazuki RR, han vill ha minst 60K för hojen och därför skriver han 70K i annonsen, om han då får ett bud på 50K är det då ett skambud, Räcerkalle kanske är desperat och måste sälja hojen till ett underpris eftersom marknaden är mättad och på hösten gör man inga bra affärer som säljare.

Alternativt så väntar Räcerkalle till våren då suget är större hos köparna och när vårsolen tittar fram så är det köparen som ibland är desperat.

Sensmoralen är att lägga ett bud kan aldrig vara fel, dock får säljaren själv avgöra om han vill släppa sin hoj till det priset.

Kategorin folk som bjuder 50% av priset eller vill byta mot något som inte alls är intressant och ändå envist tjatar på säljaren är dock jobbiga och sådana vill man helst slippa.

Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...