Jag tycker att felet helt och hållet ligger hos arrangören. Att motarderna körde när de körde är ju ett resultat av arrangörernas planering. Skall motarder blandas med rr igen så måste motardloppen läggas sisst, visst så kanske det blir några som har gått innan sista loppet men 125JR har samma problem, folk kanske inte har kommit på morgonen. Det blir lite problem när flera klasser skall köras men det får vi leva med.
Mina generella åsikter
Ligger man efter i schemat skall man direkt gå in och försöka justera längden på pauser eller lopp. (Här gjordes det första felet i mitt tycke, märker man att man är sen pga olika anledningar så korta R600 o R1000)
I sista hand skall någon av huvudklassernas längd på loppet justeras, de är ju just huvudklasser och bör starta så nära den schemalagda tiden som möjligt och köra korrekt längd.
RRförare skall inte kasta skit på motardförarna eller tvärt om. Alla förare har ju kört efter vad som planerats av arrangören. Det är tråkigt om det blir en dålig planering som resulterar i att sammanslagningen mellan rr och motard blir ett misslyckande. Med rätt planering och ledning borde klasserna kunna kombineras.
Att kalla förare i en klass som avböjer från att köra för saker och ting är i mina ögen direkt respektlöst (speciellt om personen har varit involverad i racing innan. Om någon som aldrig har kört rr kläcker en kommentar stör jag mig inte på men om någon som skall ha insikt gör det så är det störande). Jag kan inte förstå varför en person som har tränat och tränat samt lagt en massa pengar för att köra skulle avböja från körningen om inte anledningen skulle vara kopplad till säkerhet. Skulle man plötsligt tappa suget för mc-körning, tror inte det. Om någon har avböjt så har det varit för säkerheten och det SKALL respekteras. Att det gick att köra är ju självklart, men att köra och köra en SMtävling är två vitt skillda saker. Temposkillnaden är ju oerhörd mellan en "onsdagsträning" och SM. Att använda resultatet från denna tävling i SM känns felaktigt (jag är personligen nöjd med resultatet, startade från depån och får 5p, det händer ju normallt sett inte. Men underlaget var katastrof)
Jag anser att Eva Gödke skall be om ursäkt för dåligt arrangemang samt respektlöst beteende mot förarna. Annars anser jag att vi som förare får kräva att antingen Knutstorp stryks från SM nästa år eller att någon annan person på HMS är ansvarig.