Skandal på Knutstorp?

Status
Ej öppen för fler svar.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Jag fattar inte det återkommande i att vi "istället ska köra sist". Det är ju det vi gör....

Sist före pausen mitt på dan och sen sist på dan. Orsaken till detta är att arrangören vill skapa sig så goda möjligheter som möjligt att hinna sopa etc innan nästa klass ska ut. Bättre går inte att göra. För jag hoppas att det inte är någon som på allvar menar att vi ska köra två rejs med 25 minuter mellan varje start :va
Så blev det i regnet på Anderstorp vilket var stor skandal. Sen att våra starter redan var försenade pga vad-vet-jag och vi fick köra halverade finaler gjorde skandalen ännu större.

Moving on...
En sak jag och många med mig inom SM har svårt att begripa är varför vi som kör svenskt mästerskap ska tvingas till färre pass och/eller kortare och/eller inställda heat på grund av att supportklasserna (som jag tycker är väldigt överflödiga en SM-helg f.ö men det är en HELT annan diskussion) ska få köra alla sina varv:va Det är ju en SM-tävling vi är på. Jag köper självfallet att problematiken med skit på banan gör det till ett svårlöst problem men håller ni inte med??



Sen en helt annan sak som vi inte riktigt begriper, hehe
Varför detta evinnerliga torrvarvande med 2-taktshojarna, helst på morronen bredvid där just jag sover :confused: :va ;)
Om man mekat och vill känna efter hur hojen går köper jag såklart men varför stå och torrvarva i 20 minuter. Vill man känna på en bestyckning är det väl lönlöst att stå så, hojen måste väl belastas innan man kan bilda sig en uppfattning och inte efter 324 korta vrid på gasrullen ??
OBS tolka nu inte detta som ett påhopp eller dryghet, bara en stilla undran :pannkyss
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Supermoto skrev:
2380834

Sen en helt annan sak som vi inte riktigt begriper, hehe
Varför detta evinnerliga torrvarvande med 2-taktshojarna, helst på morronen bredvid där just jag sover :confused: :va ;)
Om man mekat och vill känna efter hur hojen går köper jag såklart men varför stå och torrvarva i 20 minuter. Vill man känna på en bestyckning är det väl lönlöst att stå så, hojen måste väl belastas innan man kan bilda sig en uppfattning och inte efter 324 korta vrid på gasrullen ??
OBS tolka nu inte detta som ett påhopp eller dryghet, bara en stilla undran :pannkyss

Varmkörning, inkörning av kolvar, koll att inget läcker ut/in innan man ska ut efter meckning.
Samt att man ganska väl kan känna hur den svarar på gasen även vid torrgasning.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Supermoto skrev:
2380834
Sen en helt annan sak som vi inte riktigt begriper, hehe
Varför detta evinnerliga torrvarvande med 2-taktshojarna, helst på morronen bredvid där just jag sover :confused: :va ;)
Om man mekat och vill känna efter hur hojen går köper jag såklart men varför stå och torrvarva i 20 minuter. Vill man känna på en bestyckning är det väl lönlöst att stå så, hojen måste väl belastas innan man kan bilda sig en uppfattning och inte efter 324 korta vrid på gasrullen ??
OBS tolka nu inte detta som ett påhopp eller dryghet, bara en stilla undran :pannkyss

Välkommen till RR depån!
 

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
Supermoto skrev:
2380834 Jag fattar inte det återkommande i att vi "istället ska köra sist". Det är ju det vi gör....

Sist före pausen mitt på dan och sen sist på dan. Orsaken till detta är att arrangören vill skapa sig så goda möjligheter som möjligt att hinna sopa etc innan nästa klass ska ut. Bättre går inte att göra. För jag hoppas att det inte är någon som på allvar menar att vi ska köra två rejs med 25 minuter mellan varje start :va
Så blev det i regnet på Anderstorp vilket var stor skandal. Sen att våra starter redan var försenade pga vad-vet-jag och vi fick köra halverade finaler gjorde skandalen ännu större.

Moving on...
En sak jag och många med mig inom SM har svårt att begripa är varför vi som kör svenskt mästerskap ska tvingas till färre pass och/eller kortare och/eller inställda heat på grund av att supportklasserna (som jag tycker är väldigt överflödiga en SM-helg f.ö men det är en HELT annan diskussion) ska få köra alla sina varv:va Det är ju en SM-tävling vi är på. Jag köper självfallet att problematiken med skit på banan gör det till ett svårlöst problem men håller ni inte med??



Sen en helt annan sak som vi inte riktigt begriper, hehe
Varför detta evinnerliga torrvarvande med 2-taktshojarna, helst på morronen bredvid där just jag sover :confused: :va ;)
Om man mekat och vill känna efter hur hojen går köper jag såklart men varför stå och torrvarva i 20 minuter. Vill man känna på en bestyckning är det väl lönlöst att stå så, hojen måste väl belastas innan man kan bilda sig en uppfattning och inte efter 324 korta vrid på gasrullen ??
OBS tolka nu inte detta som ett påhopp eller dryghet, bara en stilla undran :pannkyss

Om det inte går att ta alla motard heaten sist på dagen så går det väl inte att kombinera RR och motard.

2t hojar har ingen termostat eller tomgång ... ... Man varmkör på det sättet, lyssna på bakgrundsljudet om du tittar på motogp någon gång, då får du höra torrvarvandet på samma sätt.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
bean305 skrev:
2381069 Om det inte går att ta alla motard heaten sist på dagen så går det väl inte att kombinera RR och motard.

Eller ställa på krav på arrangörerna att det ska gå köra ett supermotorejs i regn innan lunch utan att ställa till det för övriga klasser?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Supermoto skrev:
...

Varför detta evinnerliga torrvarvande med 2-taktshojarna, helst på morronen bredvid där just jag sover :confused: :va ;)
Om man mekat och vill känna efter hur hojen går köper jag såklart men varför stå och torrvarva i 20 minuter. Vill man känna på en bestyckning är det väl lönlöst att stå så, hojen måste väl belastas innan man kan bilda sig en uppfattning och inte efter 324 korta vrid på gasrullen ??
OBS tolka nu inte detta som ett påhopp eller dryghet, bara en stilla undran :pannkyss


Det står faktiskt att man ska köra dom hojarna så enligt instruktionsboken. Om tillverkarna rekomenderar det och har byggt hojarna så så är det bara att följa instruktionerna! ;)

Är nog inte samma hoj du hört gå i 20 minuter heller?

bean305 skrev:
2381069 Om det inte går att ta alla motard heaten sist på dagen så går det väl inte att kombinera RR och motard.
...

Motarderna kunde väl ha byggt en egen bana uppe i nya depån? Dom klagar ju på att banorna som körts ihop med RR varit för snabba och inte passat Supermotardkörningen.

Om det nu var tv-produktionsbolagets idé att samköra för att vi skulle spara pengar och dom spara tid så tycker jag det är en bra idé att köra på 2 helt olika banor men under samma arrangemang. Dom kan stå och filma motarderana när rr-supportklasserna kör och sen bara ta och flytta sig till den andra banan när dom ska filma rr.
 
Last edited:

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
Barrett skrev:
2381085 Eller ställa på krav på arrangörerna att det ska gå köra ett supermotorejs i regn innan lunch utan att ställa till det för övriga klasser?
Det ökar risken för att något liknande händer igen. Finns möjligheten att det kan ske igen så kommer det ske igen, det måste vara ett system som faktiskt klarar lite oförutsedda saker såsom kontinuerligt regn i 2 dygn:) .

Dum fråga kanske men varför måste det vara två heat(säkert någon regel)? De övriga rr klasserna kör bara ett heat. Eller kanske köra ett heat dagen innan så man har hela kvällen att sopa banan.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
bean305 skrev:
2381134
Dum fråga kanske men varför måste det vara två heat(säkert någon regel)? De övriga rr klasserna kör bara ett heat. Eller kanske köra ett heat dagen innan så man har hela kvällen att sopa banan.

Vårt reglemente, som följer det internationella reglementet i stort, säger 2 finaler. Oavsett om vi bara skulle köra en final hade ju ingen från vårt håll accepterat att det hade blivit det enda vi fick köra på hela söndagen. Vi hoppar ju just warmupen av denna anledningen redan så mer körtid har vi ju egentligen inte som det är nu.

En final på lördagen & en på söndagen går ju så klart inte pga TV. Frågan är om det gjort ngn skillnad? Hade Knutstorp kunnat sanera det så mkt bättre? (en fråga, ingen påstående).
Hade det då inte varit bättre med annat material (iaf i slutet på gruset) som inte dras med lika lätt ut på banan, helst ge oss möjlighet att köra av lite skit innan vi kommer ut på RR slingan samt låta oss gå ut på en raka t.ex. samt bygga chikan där vi rensar det sista från däcken. (som på LMS). Då får du ett litet område att sanera + att det blir på ett ställe som har liten eller ingen påverkan för RR-klasserna.

Hur vida detta är möjligt på knutstorp kan jag inte svara på. Men om inte är det ju självklart att dom är mindre lämpade till att ordna sammanslaga rejs för RR & SM. Låt då andra arrangörer som klarar detta hålla i eventuella samkörningar.
 
Last edited:

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 748 SPS
Supermoto skrev:
2380834 (som jag tycker är väldigt överflödiga en SM-helg f.ö men det är en HELT annan diskussion


Håller med om att det är en annan diskussion, och att det blir en split ,mellan support och SM klasser är nog troligt samt rätt, men en sak är säker, det är inte för att dom som du utrycker det är "överflödiga":mad:


Historik: Anledningen till att supportklasserna finns med SM klasserna är p.g.a. att antalet förare i SM klasserna för ett antal år sedan var så få så att sporten höll på att dö ut, det var konkursmässigt. Man behövde fler förare , klasser, intäkter
Vid det tillfället tror jag inte att supportklasserna sågs som överflödiga.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Jag undrar hur kul det är för SM-förarna att köra på den slingan som gjordes på Knudan!? Största delen av asfaltsbiten borde väl vara fullgaspartier (rakan och baksidan) och då är det väl en väldigt stor fördel för till de med snabbast cyklar, samt att måste vara roligare med en lite mer teknisk bit!? Jag tycker att RR och SM ska köra ihop om det kan ske på villkor som är bra för båda disciplinerna! Tycker dock att det var tråkigt att 250sp fick flytta på sig, men jag är ju färgad av vilken gren jag själv föredrar!
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
oscar skrev:
2381423 Jag undrar hur kul det är för SM-förarna att köra på den slingan som gjordes på Knudan!? Största delen av asfaltsbiten borde väl vara fullgaspartier (rakan och baksidan) och då är det väl en väldigt stor fördel för till de med snabbast cyklar, samt att måste vara roligare med en lite mer teknisk bit!? Jag tycker att RR och SM ska köra ihop om det kan ske på villkor som är bra för båda disciplinerna! Tycker dock att det var tråkigt att 250sp fick flytta på sig, men jag är ju färgad av vilken gren jag själv föredrar!
vi måste sluta packa ihop helgerna så mycket. ALLA ska inte behöva köra samma tävlingshelg.

Nästa år = måste vi ha mer körtid. annars blir vi inte bättre... nu för tiden kör vi mindre och mindre och betalar mer och mer... till slut slår det backut ...
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Swedie skrev:
2381441 vi måste sluta packa ihop helgerna så mycket. ALLA ska inte behöva köra samma tävlingshelg.

Nästa år = måste vi ha mer körtid. annars blir vi inte bättre... nu för tiden kör vi mindre och mindre och betalar mer och mer... till slut slår det backut ...

Ja det blir för lite köra av det hela faktiskt! Hade kanske räckt med 125R, 250R, en 600-klass och NSB i sm?! Även om jag nog hade ”saknat” b-klasserna så tror jag det hade varit en bra lösning. Mer tid att köra vilket innebär att man faktiskt hinner testa lite olika saker under passen, samt att det hade gett lite marginaler vid vurpor som tar tid.
 

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Stockholm City Bikes
oscar skrev:
2381495 Ja det blir för lite köra av det hela faktiskt! Hade kanske räckt med 125R, 250R, en 600-klass och NSB i sm?! Även om jag nog hade ”saknat” b-klasserna så tror jag det hade varit en bra lösning. Mer tid att köra vilket innebär att man faktiskt hinner testa lite olika saker under passen, samt att det hade gett lite marginaler vid vurpor som tar tid.

Och roligare för publiken. Gärna gridshow också.
 

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
oscar skrev:
2381495 Ja det blir för lite köra av det hela faktiskt! Hade kanske räckt med 125R, 250R, en 600-klass och NSB i sm?! Även om jag nog hade ”saknat” b-klasserna så tror jag det hade varit en bra lösning. Mer tid att köra vilket innebär att man faktiskt hinner testa lite olika saker under passen, samt att det hade gett lite marginaler vid vurpor som tar tid.

Samt att publik kan ta ett schema och lita på schemat:rolleyes:. Tävlingsdistansen borde för övrigt vara som för EM.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
oscar skrev:
2381495 Ja det blir för lite köra av det hela faktiskt! Hade kanske räckt med 125R, 250R, en 600-klass och NSB i sm?! Även om jag nog hade ”saknat” b-klasserna så tror jag det hade varit en bra lösning. Mer tid att köra vilket innebär att man faktiskt hinner testa lite olika saker under passen, samt att det hade gett lite marginaler vid vurpor som tar tid.

Det skulle innebära 40min/klass samt ca 7min paus mellan klasserna på förmiddagen, och ännu mer på eftermiddagen... :näsblod

bean305 skrev:
2381581 Samt att publik kan ta ett schema och lita på schemat:rolleyes:. Tävlingsdistansen borde för övrigt vara som för EM.

Ja längre race hade ju hunnits med! Drygt 30 varv på KGA var ingen lek, men lite mer RR över det hela! :)
 
Last edited:

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Funktionärerna gjorde ett superbra jobb efter rådande omständigheter. Tävlingen var inte bra, den var urdålig, det ansvaret tar jag på mig. Brevet mellan mig och Lindström angår bara oss, och gäller inte tävlingen i sig.
2006-08-16 16:40:32 / Eva Gödke

Nu får Människan bestämma sig :va

va då under rådande Omständigheter :confused: dom visste ju inet va dom skulle göra va jag har förståt

Sen ang att korta Rookie race det rä okej för mej så länge vi inte behöver betala full pris..vi är ju faktiskt inga mjölkkor vi heller
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Nytt inlägg (om det nu är hon)

Funktionärerna gjorde ett superbra jobb efter rådande omständigheter. Tävlingen var inte bra, den var urdålig, det ansvaret tar jag på mig. Brevet mellan mig och Lindström angår bara oss, och gäller inte tävlingen i sig.
2006-08-16 16:40:32 / Eva Gödke
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
oscar skrev:
2381495 Ja det blir för lite köra av det hela faktiskt! Hade kanske räckt med 125R, 250R, en 600-klass och NSB i sm?! Även om jag nog hade ”saknat” b-klasserna så tror jag det hade varit en bra lösning. Mer tid att köra vilket innebär att man faktiskt hinner testa lite olika saker under passen, samt att det hade gett lite marginaler vid vurpor som tar tid.
Som det ser ut är det så det blir nästa år. Separata tävlingar för A och B-förare. Dock dispans i 125 och 250r i med att det inte går fylla upp klasserna annars. Detta borde få alla B-förare att köra hårdare för att klassas upp... alla får mer tid, och alla borde därmed bli snabbare och kunna utveckla sig själva och sina hojar mer! Ypperligt! Jag är för för för detta... borde klubbas snart om Peter Sköld sitter kvar. Fast han vill av (enligt mig) personlig anledning ha kvar 125 junior på SM-helger, vilket jag är emot. De får mer tid om de kör med B-förarna, samt arrangörerna till B-helger får mer inkomst därigenom. Det tuffa blir att hitta folk som vill arrangera B-tävlingar... dock är jag själv villig att dra ihop en SH-cup för B-förare (+ A-förare i 250SP).
 

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Ort
solna
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
Swedie skrev:
2381784 Som det ser ut är det så det blir nästa år. Separata tävlingar för A och B-förare. Dock dispans i 125 och 250r i med att det inte går fylla upp klasserna annars. Detta borde få alla B-förare att köra hårdare för att klassas upp... alla får mer tid, och alla borde därmed bli snabbare och kunna utveckla sig själva och sina hojar mer! Ypperligt! Jag är för för för detta... borde klubbas snart om Peter Sköld sitter kvar. Fast han vill av (enligt mig) personlig anledning ha kvar 125 junior på SM-helger, vilket jag är emot. De får mer tid om de kör med B-förarna, samt arrangörerna till B-helger får mer inkomst därigenom. Det tuffa blir att hitta folk som vill arrangera B-tävlingar... dock är jag själv villig att dra ihop en SH-cup för B-förare (+ A-förare i 250SP).


Jasså vilka klubbar har sagt att dom kommer att arrangera b-race?
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top