Skandal på Knutstorp?

Status
Ej öppen för fler svar.
Swedie: va jag har förståt så är det ju så att den säkraste inkomsten för att få Tävlingarna att gå runt är ju så att B-klasserna betalar lika mycket som A-klasserna

allså kan vi överleva utan varandra innan det finns stora Huvudsponsorer,
sen är ju frågan hur mycket bantid det finns ta tex anderstorp som har väldigt begränsad och är svindyr att hyra och har stora problem med buller samma på Falkenberg

men förövrigt så börjar jag också tycka att det ska separeras visst en SH cup helgerna innan Huvudtävlingen SM
 
moto-gg skrev:
2381817 Jasså vilka klubbar har sagt att dom kommer att arrangera b-race?
Ja, jag ska väl inte säga att det BLIR så egentligen. Jag får ta tillbaka det. Men jag hoppas det, och jag hoppas därmed även att det blir minst lika många B-tävlingar som SM-tävlingar. Om det blir en aning om att det inte blir så, vore jag redo att dedikera helger nästa år att driva B-racehelger. Har redan skummat lite i kostnaderna och det ser inte ut att vara så oerhört svårt att dra ihop tävlingar i cup-format...
 
Gottis skrev:
2381829 dom enda som är särkra till Nästa år är väl SP250 som kommer att köra med ERF
Det där är INTE klubbat än... det har kommit som förslag men det har tydligen varken sagts bu eller bä i ämnet hos Svemo.

Gottis skrev:
2381825 allså kan vi överleva utan varandra innan det finns stora Huvudsponsorer, sen är ju frågan hur mycket bantid det finns ta tex anderstorp som har väldigt begränsad och är svindyr att hyra och har stora problem med buller samma på Falkenberg

men förövrigt så börjar jag också tycka att det ska separeras visst en SH cup helgerna innan Huvudtävlingen SM

Standardracing rules! Allt behöver inte vara supertrimmat, eller låta som Håkans hoj (håkan på forumet med 102.9 db).

Sedan så Anderstorp måste man ju inte köra på. Finns flera andra banor av intresse.
 
Last edited:
Swedie skrev:
2381827 Ja, jag ska väl inte säga att det BLIR så egentligen. Jag får ta tillbaka det. Men jag hoppas det, och jag hoppas därmed även att det blir minst lika många B-tävlingar som SM-tävlingar. Om det blir en aning om att det inte blir så, vore jag redo att dedikera helger nästa år att driva B-racehelger. Har redan skummat lite i kostnaderna och det ser inte ut att vara så oerhört svårt att dra ihop tävlingar i cup-format...


Jag hoppas åxå att det blir så! Mer körtid åt alla parter är vad sporten behöver.


Men det behövs nog sponsorpengar för att få det att funka + bullerdagar
 
moto-gg skrev:
2381841 Jag hoppas åxå att det blir så! Mer körtid åt alla parter är vad sporten behöver.


Men det behövs nog sponsorpengar för att få det att funka + bullerdagar
Nej, det behövs icke vinstdrivande arrangörer. Alltså där de som driver tävlingen inte behöver gå plus med 100.000 ... istället räcker ju faktiskt 50.000. haha. Nä, skämtar. Skulle jag driva det hela skulle jag betala med vad som blir över efter allt är betalat för de fasta utgifterna (ambulans, timing och annan personal som måste vara där).. funktionärna lockas inte dit med bulle och saft, utan med pengar och bullar och saft och mat. 500 kr per dag + käk borde duga. Minst 3 funktionärer vid varje postering. Äh, behöver inte gå in på detaljer, men vi ska iaf inte dublicera knutstorp-helgen.
 
moto-gg skrev:
2381841 Jag hoppas åxå att det blir så! Mer körtid åt alla parter är vad sporten behöver.
Men det behövs nog sponsorpengar för att få det att funka + bullerdagar
Hur många aktiva A- respektive B-förare finns det som tävlar regelbundet?
 
Swedie skrev:
2381784... Fast han vill av (enligt mig) personlig anledning ha kvar 125 junior på SM-helger, vilket jag är emot...

Tror inte att lill-Skölden kommer fortsätta att köra vidare i 125jnr nästa år eller att någon där tjänar pengar eller annat på det. Så det kan du nog stryka!
 
På ett sätt är det bra med bara A-förare i SM pga tid på banan mm.

Å andra sidan tror jag att B-rejs ger långsamare rookies. En rookie ska ju kunna gå och kolla när idolerna i 125R, 250R och NSB kör för att få inspiration å se hur de kör. TEX de bromsar fan inte förän 200m-skylten, då ska fan jag klara det också !!!!!!

Borde det inte gå att klämma in R600, R1000, 125R, 250R och NSB på en helg och trots det ge mer bantid än idag. Rookies får givetvis kortare rejs än de övriga.

/ Fredrik
 
Axxexs skrev:
2381857 Tror inte att lill-Skölden kommer fortsätta att köra vidare i 125jnr nästa år eller att någon där tjänar pengar eller annat på det. Så det kan du nog stryka!
Det har du nog rätt i, men jag blev ju omnämnd på mötet på knutstorp (om vart superbike ska nästa år) för att vara oerhört negativ mot 125 junior. Jag är dock inte alls negativ mot 125 junior i sig som klass. Jag fick iaf förklara inför alla att jag menar att 125 junior oxå borde köras på B-helger för att även dom som verkligen behöver det, får mer körtid! Det är vad vi ALLA behöver.
 
Swedie skrev:
...ha kvar 125 junior på SM-helger, vilket jag är emot...
Kan bara hålla med. Juniorer brukar ha egna SM i andra sporter och tävlar inte samtidigt som seniorerna.
B-helger vore väl perfekt för dem?
 
benfre skrev:
2381863 På ett sätt är det bra med bara A-förare i SM pga tid på banan mm.

Å andra sidan tror jag att B-rejs ger långsamare rookies. En rookie ska ju kunna gå och kolla när idolerna i 125R, 250R och NSB kör för att få inspiration å se hur de kör. TEX de bromsar fan inte förän 200m-skylten, då ska fan jag klara det också !!!!!!

Borde det inte gå att klämma in R600, R1000, 125R, 250R och NSB på en helg och trots det ge mer bantid än idag. Rookies får givetvis kortare rejs än de övriga.

/ Fredrik
Det är inte svårare än att B-förare åker till en A-förarhelg som publik. Det skulle jag gjort. Jag som medioker A-förare tittar just nu på World Superbikes och MotoGP som guide för hur man ska köra.
 
Swedie skrev:
2381875 Det är inte svårare än att B-förare åker till en A-förarhelg som publik. Det skulle jag gjort. Jag som medioker A-förare tittar just nu på World Superbikes och MotoGP som guide för hur man ska köra.

Njae, det tror jag inte på. En helt annan sak att titta på hur det ska gå till precis innan man ska åka själv.....

5 klasser på en helg borde väl funka?

/Fredrik
 
benfre skrev:
2381863 Borde det inte gå att klämma in R600, R1000, 125R, 250R och NSB på en helg och trots det ge mer bantid än idag. Rookies får givetvis kortare rejs än de övriga.

Nej, sverige behöver en 600-klass för A-förare i SM. Detta för att då alla B-förare som kör apsnabbt, t.ex Per Björk ska kunna klassa upp sig och fortsätta köra med samma ekonomi. STCC = oekonomiskt för de flesta.

SM-helg = STK 600, NSB, 250R, 125R
B-helg = Rookie 600, Rookie 1000, 250 SP, 125 JR

Det blir dubbelt så mycket körtid på en helg! De e nice! :)

benfre skrev:
2381881 Njae, det tror jag inte på. En helt annan sak att titta på hur det ska gå till precis innan man ska åka själv.....

5 klasser på en helg borde väl funka?

/Fredrik
Det där köper jag inte. Så kort minne har varken du eller någon annan att de behöver stå och memorera hur någon annan kör.
 
Last edited:
En annan sak... men som ändå hör hemma i den ekonomiska delen av diskutionen!

Vad kostar det i avgift per helg för NSB eller 250R INKL. TV och fredagsträning?

Tänkte mest eftersom det e så himla dyrt i Veidec Trophy! (där TV och ett synnerligen prickfritt arrangemang ingår.) Donky Kongs (DQ) wildcard skulle kosta 5,600:- och för den som är serieanmäld blir snittpriset en hel del lägre....

Jag tror att alla förare måste fundera lite innan dom slår sig för bröstet och skriker ut sitt missnöje! - Man får vad man betalar för.

Jag var mest intresserad av att veta prisskillnaden.

Visst. Jag var på Knudan själv och det var pinsamt dåligt.....

Frågan är bara vad som hade hänt på Anderstorp om det slutat regna på söndag förmiddag... Det hade kunnat bli minst lika illa - men regnet snarare tilltog på eftermiddagen. det kanske räddade den tävlingen.... hade det fortsatt att ösa ner över knudan hade vi nog inte haft denna diskution idag!

Bara en tanke.....

/Anders
 
Last edited:
Swedie skrev:
2381831 Det där är INTE klubbat än... det har kommit som förslag men det har tydligen varken sagts bu eller bä i ämnet hos Svemo.



Standardracing rules! Allt behöver inte vara supertrimmat, eller låta som Håkans hoj (håkan på forumet med 102.9 db).

Sedan så Anderstorp måste man ju inte köra på. Finns flera andra banor av intresse.


ska vi ha 6 St race på LMS lr va då....tror nog alla vill köra på samma banor som vi gör idag

jag personligen som älskar Anderstorp..men det hör inte hit...

sen det där med Buller bryr inte jag mig så mycket om men säg det till resten av Rookie fältet som kör Supersport...om man ser på tex Falkenberg där det är väldigt begränsat med Buller dagar..tex när vi har Kurser där så kan man inet hålla stumt på rakan ens med Org system jag blev upp mät till 98 DB med orginal gränsen är 95...
 
INtressant att så många har svängt i frågan om separat SM helger och B-race. Det var inte ett populärt förslag hrä för mindre än ett år sedan....

Dock är den viktigaste frågan angående detta arrangemang inte besvarad och det är vilka klubbar som ska arrangera dessa B-race...

Dessutom tycker jag att man kan ha en 125-400 cc klass på B-racen med en 250SP Cup inlagd.
 
B-racehelg:
Fredag: Friträning
Lördag: 1 kval + B-finaler (i 250SP,R600,R1000)
Söndag: A finaler, heat 1 och heat 2
Klasser: 125Jnr, 250SP, R600,R1000, möjligen nåt mera?

A-racehelg
Lördag FM: Friträning
Lördag EM: 1 Kval
Söndag FM: Heat 1
Söndag EM: Heat 2
Klasser: 125R, 250R, NSB, 600STD/STK?

Supportklass? vet inte, om man kör med
Fredag: Friträning
Lördag: kval + support
Söndag: heat 1 på FM, heat 2 på EM
heat 1 avgör startplacering till heat 2
då får en supportklass plats också.

//håkan
 
Gustav O skrev:
2381950 INtressant att så många har svängt i frågan om separat SM helger och B-race. Det var inte ett populärt förslag hrä för mindre än ett år sedan....

Dock är den viktigaste frågan angående detta arrangemang inte besvarad och det är vilka klubbar som ska arrangera dessa B-race...

Dessutom tycker jag att man kan ha en 125-400 cc klass på B-racen med en 250SP Cup inlagd.

intresset var lågt från min sida för att SVEMO gick i sent DECEMBER ut med det (tror många med mig?)
Jag stödjer en delning till nästa år, men då ska berörda parter veta om det innan.. och inte nån månad innan säsongen börjar

SÅ man ska både köra 250SP, 125JNR, OCH 125-400? finns det verkligen underlag för det?

//håkan
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top