Skandal på Knutstorp?

Status
Ej öppen för fler svar.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
håkan skrev:
2382402 EDIT2: Det var en hel del gnyende om hur 250SP kvalade bort 125Jnr från att tävla... är det rätt att göra så?
Menar du hindrade 125Jr från att tävla i 125-400? Jag tycker inte de ska få köra där alls, de har en egen klass. Ingen kan kräva att få tävla i flera klasser med samma maskin men alla bör få tävla i någon klass.

JTarnstrom skrev:
2382431 Det är inte fråga om publiken som är på plats. Det är frågan om medias rapportering. Media vill ha enkla, slagkraftiga rubriker - de vill ha en gubbe att peka ut som vinnare. Återigen, jag minns den suck av lättnad som gick genom journalistkåren som brukar bevista STCC när systemet med dubbla heat skrotades och man äntligen skulle kunna få EN vinnare av tävlinghelgen.
Ja, journalistkåren ökade ju inte i aktning hos mig efter den bekännelsen. :tungan Hur svårt är det? Två heat, ett race. Lägst placering sammanlagt är dagens vinnare. Detta har fungerat i alla år inom motocross i USA. Varje heat ger full poäng i serien men dagens två heat räknas som ett race just för att man ska få en vinnare.
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Magnus skrev:
2382452 Vad är det som är bra med det upplägget?

De som är snabba får 1 race, de halvsnabba 2 race och de långsamma 1 race. Varför inte bara köra 30 snabbaste i A final och resten i B final?
Håller med... dumt system håkan nämner. :)
 

JTarnstrom

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Monark
Neutral skrev:
Ja, journalistkåren ökade ju inte i aktning hos mig efter den bekännelsen. :tungan Hur svårt är det? Två heat, ett race. Lägst placering sammanlagt är dagens vinnare. Detta har fungerat i alla år inom motocross i USA. Varje heat ger full poäng i serien men dagens två heat räknas som ett race just för att man ska få en vinnare.

Visst, men då kan du ju få en förare som vinner med två fjärdeplatser... Jag vet inte, jag tycker att den som kommer först över mållinjen är den som är segraren. Det blir fortfarande ett pedagogiskt problem - det som ögat ser är inte det som utgör slutresultatet. Inte för att folk har svårt att begripa det upplägg som du förespråkar men jag tror att förenkling är det som gäller, även i fall som inte är så komplicerade.

Vad gäller mina kollegors vånda över STCC:s dubbla heat så var ju inte upplägget detsamma som motocrossens. Jag satt själv och brottades många gånger med rubrikerna. Det blir en hel del extra text som måste skrivas för att förklara slutresultatet och, som du kanske själv har märkt, så är spaltutrymmet för motorsport en bristvara i våra tidningar. Om det gäller att maximera sportens utrymme i media är jag nog rätt övertygad om att det är ett race som gäller. Tänk också på att om det är tre eller fyra klasser så handlar det plötsligt om sex, eller åtta, race på en helg.

Tärnström
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Swedie skrev:
2382561 Håller med... dumt system håkan nämner. :)
Jag är inte heller helt överens med det, mellansnabba gynnas mer än övriga. Har man haft två kval på sig får man finna sig i att köra den final man hamnar i. Annat vore det om det bara vore ett kval, då vore det mer chansartat och en möjlighet till a-final inte så dum. Påminer om mina karate-dagar då vi hade en "loosers bracket", om man förlorade mot finalisten så mötte man alla som förlorade mot honom och kunde ta sig tillbaka ända till final igen och få revansch! :)
 
Last edited:

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Magnus skrev:
2382452 Vad är det som är bra med det upplägget?

De som är snabba får 1 race, de halvsnabba 2 race och de långsamma 1 race. Varför inte bara köra 30 snabbaste i A final och resten i B final?

nu har du läst fel igen.

jag kommer inte att diskutera den här frågan mera på nätet.
För er som är intresserade, dyk upp på LMS månadsmöte istället.
Textformat har STORT utrymme för felläsning/tolkningar etc

//håkan
 
Last edited:

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Nr:18 skrev:
2382051 Varför skulle jag veta vad ARC säger, jag är med i FMK och sitter i valberedningen i den klubben....


ja jag vet det men du är ändå den enda jag vet som har kontakter där sorry my fail :)

Någon annan som vill kolla upp lite som är medlem I ARC
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
håkan skrev:
2383072 nu har du läst fel igen.

jag kommer inte att diskutera den här frågan mera på nätet.
För er som är intresserade, dyk upp på LMS månadsmöte istället.
Textformat har STORT utrymme för felläsning/tolkningar etc

//håkan


Snälla Håkan vi åker inte 60 mil T/R för ett möte men jag kan slå en signal senare för att fatta va du menar :)
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Gottis skrev:
2383187 Snälla Håkan vi åker inte 60 mil T/R för ett möte men jag kan slå en signal senare för att fatta va du menar :)

Planera in träning då, för mötena är efter tisdagsträningen, jag har nog sett dig på sånna förr! :tungan

Förstår inte svårigheten... första tisdagen varje månad är det månadsmöte för LMS medlemmar, dock föredrar merparten av de LMS medlemmar att åka hem direkt träningen, så högt är intresset för att på riktigt kunna påverka vad klubben ska göra ;)
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Nr:18 skrev:
2379307 Alla inom rr vet att det är jag som är Humlan. Dessutom har jag uppgivit min mailadress när jag postade, så de vet vem dom kan kontakta.

Är det DU som är humlan? Jahaaaa.... Jag trodde du var en myt! :pannkyss
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
JTarnstrom skrev:
2382602 Visst, men då kan du ju få en förare som vinner med två fjärdeplatser... Jag vet inte, jag tycker att den som kommer först över mållinjen är den som är segraren.
Ja, jämnhet vinner, se på Hayden. Först över mållinjen vinner alltid heatet förstås. Ja ja, jag förstår dina synpunkter även om jag inte är överens med dig. Dock finns det ett stort intresse för dubbla race inom b-klasserna och där lär det inte vara några problem med mediatolkningar eftersom de inte kommer att vara där. :D

Tack i alla fall för att du är här och tar debatten. Jag såg just sändningen från Knutstorp och ni gör ett bra jobb. Ofegt att ta med Kims fula röv! :tummenupp
 

Thompson

uääää!
Gick med
19 Dec 2004
Ort
Köping
Hoj
CBR 600RR
shit, nu när man ser den där sändningen från kuntstorp så undrar man ju vad fan dom trodde skulle hända när supermotard körde....idioter.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
håkan skrev:
2382305 Med resultatet att det är 50 förare som slåss om 32 startplatser?
nah, skulle inte tro att det fungerar...
Bättre låta 125Jnr köra för sig och 250SP försig, de har inget i samma klass att göra, det har vi väl sett förr?
Ska det vara R600 och R1000 förbehållet att ha A och B finaler om det är stora startfält?

Swedie skrev:
2382045 Två race på Söndagen för NSB, då NSB ändå ÄR huvudklassen och huvudattraktionen måste den klassen urskilja sig.
Är det så? Vad är det som gör att NSBK är huvudklass nrä det är tre SM-klasser, fyra om det blir en 600 klass också?
 
Last edited:

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Gustav O skrev:
2383365 Ska det vara R600 och R1000 förbehållet att ha A och B finaler om det är stora startfält?


Är det så? Vad är det som gör att NSBK är huvudklass nrä det är tre SM-klasser, fyra om det blir en 600 klass också?



Har blivit det igen sen 600 Supersport försvann till STCC
Innan dess så var ju den klassen huvudklassen i SO
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Michelle No2 skrev:
2383388 Har blivit det igen sen 600 Supersport försvann till STCC
Innan dess så var ju den klassen huvudklassen i SO
Ja det vet jag. Det talas dock om att de komemr köra 1000cc i STCC och då kommer det ju att behövas en 600-klass på SM-helgerna.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Gustav O skrev:
2383365 Är det så? Vad är det som gör att NSBK är huvudklass nrä det är tre SM-klasser, fyra om det blir en 600 klass också?
Traditionellt så går man väl på motorstorlek, dessutom kör de ett nordiskt mästerskap, inte "bara" ett svenskt. Jag tycker i första hand att alla sm-klasserna ska vara likvärdiga men *om* någon ska urskiljas - utan att någon annan drabbas förstås - så ska det vara NSB. Dock hade det ju inte skadat om de hade haft häftigare maskiner än R1000...
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Neutral skrev:
2383398 Traditionellt så går man väl på motorstorlek, dessutom kör de ett nordiskt mästerskap, inte "bara" ett svenskt. Jag tycker i första hand att alla sm-klasserna ska vara likvärdiga men *om* någon ska urskiljas - utan att någon annan drabbas förstås - så ska det vara NSB. Dock hade det ju inte skadat om de hade haft häftigare maskiner än R1000...




För ett gäng år sedan så var ju 250 huvudklass i RR VM
Så att störst och häftigast behöver inte vara huvudklass.
Men håller med ditt resonemang om att stort är fräckt.

Dags att införa gamla Super Production igen 1300 kubik och fri trimning.

Knutstorp Peter Linden på en CB 1100R mot en Hagon Honda 500 stånka slogs om ledningen :yoparty
Linden drog iväg på rakan men Hagon Hondan jagade ikapp på baksidan.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Neutral skrev:
2383398 Traditionellt så går man väl på motorstorlek, dessutom kör de ett nordiskt mästerskap, inte "bara" ett svenskt. Jag tycker i första hand att alla sm-klasserna ska vara likvärdiga men *om* någon ska urskiljas - utan att någon annan drabbas förstås - så ska det vara NSB. Dock hade det ju inte skadat om de hade haft häftigare maskiner än R1000...
Att de kör ett Nordiskt mästerskap påverkar inte deras status på SM tycker jag.
För mig är det tre huvudklasser och de har lika hög status i mina ögon.
 

sandstream

Guest
Michelle No2 skrev:
2383408 För ett gäng år sedan så var ju 250 huvudklass i RR VM
Jag såg mitt första (och enda) VM-race live 1985 och sen dess har det inte varit något snack om vilken klass som är huvudklassen (500/MotoGP).
Snackar du om 50-talet eller vad?
Michelle No2 skrev:
Dags att införa gamla Super Production igen 1300 kubik och fri trimning.
Håller inte med om det.
Sverige är för litet för att ha någon serie med fri trimning, det kommer att bli ett par stycken som kan hävda sig, resten kommer att vara hjälplöst efter.
(Jag vet att trimningen är fri i R1000 men där finns inte pengarna för att köra tex en begagnad WSBK-hoj för ett par miljoner).
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top