Skandal på Knutstorp?

Status
Ej öppen för fler svar.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
sandstream skrev:
2383495 Sverige är för litet för att ha någon serie med fri trimning, det kommer att bli ett par stycken som kan hävda sig, resten kommer att vara hjälplöst efter.

Men en liten, tajt serie men brutala monstermaskiner som vrålar runt banan på konstant sladd för att de inte kan parera alla 350 bakhjulshästarna, fy fan va ballt (även om det inte är särskilt troligt att det händer)... ;)
 

JTarnstrom

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Monark
Neutral skrev:
2383326

Tack i alla fall för att du är här och tar debatten. Jag såg just sändningen från Knutstorp och ni gör ett bra jobb. Ofegt att ta med Kims fula röv! :tummenupp


Tack för berömmet :)

Vill bara tillägga att jag diskuterar som privatperson och ingenting annat. Jag representerar bara mig själv i debatterna (förutom när jag bemöter beröm eller kritik för tv-programmet, förstås.) Jag tror att det finns en stor potential vad gäller roadracingen. Det finns mycket som är bra - inte minst öppenheten i depån. RR har varit en väldigt stor, positiv, överraskning för mig.

Tärnström
 

sandstream

Guest
imaster skrev:
2383507 Men en liten, tajt serie men brutala monstermaskiner som vrålar runt banan på konstant sladd för att de inte kan parera alla 350 bakhjulshästarna, fy fan va ballt (även om det inte är särskilt troligt att det händer)... ;)
Med turbo, kompressor och lustgas skulle man relativt billigt kunna få fram en sån serie och det vore onekligen kul att titta på (och för oss teknikbögar att läsa infon om hojarna).
Fan, det kanske inte är någon dum idé ändå :D
Gustav O skrev:
För mig är det tre huvudklasser och de har lika hög status i mina ögon.
Förstår att du ser det så ( ;) ) men jag tror inte att publiken har samma synsätt.
Det största och starkaste har i alla tider ranktas högst av publiken inom alla motorsporter.

Att promota en klass och dess förare borde vara betydligt enklare än att försöka få med alla. Alla som kör (och deras sponsorer) kommer ju ändå att dra fördel av att det kommer mer publik.

En fråga angående Kim Jensen, är han och Jimmy bra kompisar eller är de bittra fiender?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
2383535Förstår att du ser det så men jag tror inte att publiken har samma synsätt.
Det största och starkaste har i alla tider ranktas högst av publiken inom alla motorsporter.

Att promota en klass och dess förare borde vara betydligt enklare än att försöka få med alla.
Alla som kör (och deras sponsorer) kommer ju ändå att dra fördel av att det kommer mer publik.

En fråga angående Kim Jensen, är han och Jimmy bra kompisar eller är de bittra fiender?[/FONT]
Att promota SM med tre klasser bör inte vara särskilt svårt. Alla förare ska inte lyftas fram utan ett antal av de snabbaste och nya intressanta unga förare. För att få mer publik så bör hela arrangemanget lyftas och promotas istället för en klass. Det är helheten som ska vara intressant för publiken, allt från tävlingarna, förarna till kringarrangemanget.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
sandstream skrev:
2383495 Jag såg mitt första (och enda) VM-race live 1985 och sen dess har det inte varit något snack om vilken klass som är huvudklassen (500/MotoGP).
Snackar du om 50-talet eller vad?
Håller inte med om det.
Sverige är för litet för att ha någon serie med fri trimning, det kommer att bli ett par stycken som kan hävda sig, resten kommer att vara hjälplöst efter.
(Jag vet att trimningen är fri i R1000 men där finns inte pengarna för att köra tex en begagnad WSBK-hoj för ett par miljoner).



Det var i början eller mitten av 90-talet.
Det var när 500 hade en riktig svacka i antal deltagande och 250 var rena getingboet.



Jag vet att Sverige tyvärr är för litet för fri trimning, men det var bara ett inlägg i debatten om att det borde finnas nåt som är "häftigare" än R1000 som faktiskt är friare än Superbike i reglementet.

Men fräckt som satan hade det varit:D
 

JTarnstrom

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Monark
Ett exempel på en väldigt liten grej som ni som är aktiva kan göra själva redan nu - sätt upp tydliga namnskyltar med startnummer på era tält. Visa vilka ni är! Det handlar inte bara om förändring på arrangörsnivå, det finns säkert ett antal grejer att göra på teamnivå. Det har hänt mer än en gång att jag har tänkt göra en intervju med en förare men skrinlagt planerna när jag inte har hittat vederbörande.

Tärnström
 

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
Från Hyllinges forum:
Funktionärerna gjorde ett superbra jobb efter rådande omständigheter. Tävlingen var inte bra, den var urdålig, det ansvaret tar jag på mig. Brevet mellan mig och Lindström angår bara oss, och gäller inte tävlingen i sig.
2006-08-16 16:40:32 / Eva Gödke

Det var bra att hon tar på sig ansvaret och erkänner att tävlingen var urdålig. Ett steg i rätt riktning.
 

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
nr12 skrev:
2373388 hela tävlingen ver försenat dels för att rookie klasserna skulle få sin tidsträning på söndagens varmup men mest försenat för att fixa till banan efter grus-asfalts åkarn
blev väl lite sura miner när de också drog ner antal varv i huvudklasserna till 15 istället för 20 när jag kom fram till lineup för 250r fick jag besked att banan var hal och att de flesta skulle bojkotta tävlingen det var förarepresentanten som talade om det för oss kan kanske vara en ide att gus-smiskarna kör sist hädanefter
denna helgen kostade bara en djädrans massa pengar för nada nöje


flykay76 skrev:
2373621

Tyvärr hörde jag inte vad som sades innnan 250 racet. Skulle gärna ha hört vad Henrik Nordgren föreslog (förarrep.). Läser först här att han skulle vara delaktig i beslutet om att ställa in. Hoppas att du Henrik läser detta här, hade jag hört detta när jag var på plats så hade jag självklart frågat dig personligen. Är det verkligen så? Att du föreslog att 250 racet skulle ställas in? Då var det det det sämsta du har gjort i år.
Jag vet att vi har mycket att tacka dig för men detta här var ju helt sjukt skandalöst.
Jag tycker inte illa om dig för att jag skriver detta men jag vill ändå ta upp det till diskussion.


Kristoffer

Jag har inte tid att följa sporthojs-diskussionerna men blev nu tvungen att kolla tråden eftersom det ringer personer till mig och undrar vad som egentligen hänt.

Jag har redan pratat med Kristoffer per telefon, så han vet vad som hänt.

Jag hade dessvärre fullt upp på söndagsmorgon (en timmes möte för TV-sändningen) och sen var det några hojar som skulle fixas.

Det var några 125 förare som kom till mig och var oroliga för att Motarderna skulle åka innan racerklasserna. Jag vet inte om jag kunde ha påverkat något men jag trodde förstås att man skulle ha löst problemet på samma sätt som i Anderstorp. Eftersom motardbanan inte var belagd med grus enligt vad jag fått berättat att den skulle vara enligt banbesiktningen blev det hel fel.

När skadan redan var skedd gick jag och Peter Sköld och kollade på banan. Jag han dock inte se hela banan. Vi pratade också med tävlingsledningen för att ta fram ett nytt tidsschema i väntan på arbetet på banan. Många på plats ifrågasatte att vi ville att 125cc skulle 3 varv för att se banan innan de ställde upp till Varm-Up.
Jag fick också frågan om jag tog ansvar i fall någon skulle köra omkull. Jag skulle aldrig ta ansvar för vad som händer på banan oavsett omständigheter eftersom det i racing alltid finns en risk att köra omkull.
Nu blev 125 starten fel eftersom det blev 3 warm-up varv istället och då har man inte möjlighet att diskutera banan mellan förarna och teampersonal och tävlingledning.
Under 125 racet stod jag i bandepån och visade tavlan. Under den tiden pratade jag inte med några förare mer än Anders Larsson och vi pratade bara om 125cc racet sen sa jag till Filip att visa Per Gustavsson att det var lite luft fram. Efter 125cc racet var det 250cc förare som sa till mig att de ville att racet skulle köras. Jag sa att det kan jag inte bestämma och sa att det skulle ta det försiktigt. Innan jag gick till utsläppet pratade jag med några 125cc förare och de sa att det var halt. När jag kommer fram till utsläppet ville Anders att jag skulle kolla på Sonnis hoj eftersom men det var bara soppa kranen så inge problem. Sonni undrade om de andra verkligen ville köra.
Jag frågade runt bland förarna som stod vid utsläppet. Den enda som åkte ut var Stensmo men det var fler som sa att de ville köra racet och några som sa att de åker om någon annan åker. Jag förstår de förare som står längre bak och väntar på att de som står framför ska åka. Men det var konstigt att inte någon började vinka fram förarna till att köra ut. Men ingen förstod nog heller att racet skulle ställas in om de inte körde ut.

Jag kan ta skit för det jag gör/eller har gjort
-dvs sett till att Motarderna kör med SM (var visst många som gick runt och sa att det var mitt fel i Knutstorp). Jag anser fortfarande att det skulle gå om banan var grus som bestämt och de körde sist i händelse av regn.

-dvs tyckt att racen skulle göras efter att förarna kört 3st inspektionsvarv

Men jag vill inte ta skit för något jag inte gjort
-dvs att jag skulle ha stoppat ett enskilt race.

Nu vet jag också att man är dömd i "media" och efter det kan man inte bli rentvåd.

Självklart finns det mycket som måste bli bättre på SM och det återstår att se vad som händer till hösten.
 

ako

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia RSV250, Honda CR500, Gasgas EC300 och EC500, Suzuki GSXR1000
Michelle No2 skrev:
2383548 Jag vet att Sverige tyvärr är för litet för fri trimning, men det var bara ett inlägg i debatten om att det borde finnas nåt som är "häftigare" än R1000 som faktiskt är friare än Superbike i reglementet.

Men fräckt som satan hade det varit:D

Finns redan!
Klasserna heter 125 racer och 250 racer.

Jag saknar en klass där man får tävla med 1000 tvåtakt med samma reglemente som i 125 och 250 (nästan allt fritt). Samma klass ska man få köra dagens NSB med samma fria trimmning. :tummenupp
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
ako skrev:
2383671 Finns redan!
Klasserna heter 125 racer och 250 racer.

Jag saknar en klass där man får tävla med 1000 tvåtakt med samma reglemente som i 125 och 250 (nästan allt fritt). Samma klass ska man få köra dagens NSB med samma fria trimmning. :tummenupp
:skrattaåt
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
ako skrev:
2383671 Finns redan!
Klasserna heter 125 racer och 250 racer.

Jag saknar en klass där man får tävla med 1000 tvåtakt med samma reglemente som i 125 och 250 (nästan allt fritt). Samma klass ska man få köra dagens NSB med samma fria trimmning. :tummenupp



Men så är du färgad av A747 också *S*
Men visst 1000 2 takt hade varit jävligt coolt, men problemet är vilka tillverkare skulle bygga en sån hoj?


Hitta gamla Folan motorer kanske hehe
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Michelle No2 skrev:
2383840 Men så är du färgad av A747 också *S*
Men visst 1000 2 takt hade varit jävligt coolt, men problemet är vilka tillverkare skulle bygga en sån hoj?


Hitta gamla Folan motorer kanske hehe


Hur Många kubik har en saab V4 :D :D
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Nordgren skrev:
2383624
Jag kan ta skit för det jag gör/eller har gjort

Nordgren ska inte behöva ta skit från någon då han med största sannolikhet gjort mer för sporten än någon annan här eller i depån!:mad:
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Formel Extreme:

Kör med va f-n ni vill !!
Ingen viktgräns, ingen kubikgräns.
Kör med turbo,lustgas eller kompressor....
Valfri motorkonfiguration och bränsle.
Först över linjen vinner.
Däcks typ, valfritt.

Regler:
Två hjul: Maskinsäkerhet = uppsamling av vätskor+ najning.
1 förare: Skyddkläder enl normalt rr reglemente.

Kom gärna med TZ250 chassien med turbo busa motor om ni tror ni har nått att sätta emot. Eller Minimotochassie med CR500 motor...det e fritt !!:tummenupp
 

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
Triggerhappy skrev:
2383870 Formel Extreme:

Kör med va f-n ni vill !!
Ingen viktgräns, ingen kubikgräns.
Kör med turbo,lustgas eller kompressor....
Valfri motorkonfiguration och bränsle.
Först över linjen vinner.
Däcks typ, valfritt.

Regler:
Två hjul: Maskinsäkerhet = uppsamling av vätskor+ najning.
1 förare: Skyddkläder enl normalt rr reglemente.

Kom gärna med TZ250 chassien med turbo busa motor om ni tror ni har nått att sätta emot. Eller Minimotochassie med CR500 motor...det e fritt !!:tummenupp

Tråden går glider ifrån ursprungsämnet. (dock skall d vara 125 räjser chassi o Cr500 motor körd på nitrometan:D )
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
oscar skrev:
2383868 Nordgren ska inte behöva ta skit från någon då han med största sannolikhet gjort mer för sporten än någon annan här eller i depån!:mad:
Det framgick ju rätt tidigt i tråden (när folk på plats började rapportera) att varken Nordgren eller förarna var skyldiga till detta utan arrangören. Kollade på TV-sändningen i går och som vår käre statsminister skulle ha uttryckt sig så såg Eva ut att vara "ur balans". :D
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
ako skrev:
2383671 Finns redan!
Klasserna heter 125 racer och 250 racer.

Jag saknar en klass där man får tävla med 1000 tvåtakt med samma reglemente som i 125 och 250 (nästan allt fritt). Samma klass ska man få köra dagens NSB med samma fria trimmning. :tummenupp
Skulle vara fränt med lite hojar som Tularisen.
http://cycleshark.com/Project_Tularis/project_tularis.html

oscar skrev:
2383868 Nordgren ska inte behöva ta skit från någon då han med största sannolikhet gjort mer för sporten än någon annan här eller i depån!:mad:
:fakta
Den som kastar skit på Nordgren för det som har hänt måste ha haft huvudet uppkört där solen inte skiner.
 
Last edited:

sandstream

Guest
Gustav O skrev:
2383544 Att promota SM med tre klasser bör inte vara särskilt svårt. Alla förare ska inte lyftas fram utan ett antal av de snabbaste och nya intressanta unga förare. För att få mer publik så bör hela arrangemanget lyftas och promotas istället för en klass. Det är helheten som ska vara intressant för publiken, allt från tävlingarna, förarna till kringarrangemanget.
Tyvärr så tror jag att du har fel där men din åsikt är såklart lika mycket värd som min (din är nog mer värd i dessa kretsar).

Sist jag minns att det skrevs något om RR i svensk rikstäckande media (att de skriver om EM i någon Karlskoga-tidning är ju trevligt men inte så relevant) var när Cralle och Jimmy hade sina duster.
Det behövs saker som inte alltid rör det som händer på banan utan även det som sker vid sidan om.
Kim Jensens moonande mot Jimmy skulle en bra reporter lätt kunna spinna vidare på och inför nästa race finns då en bra story att skriva om, ska Kim få revansch osv.

Jag har inget emot tvåtaktsracing i Sverige men tror helt klart att det är lättare att promota ett evenemang/en serie med tex Jimmy Lindström från största klassen som affischnamn än någon bra förare i 125 eller 250 som bara vi som är riktigt intresserade av RR har hört talas om.
Kanske är dags för en del tvåtaktsförare att svälja sin stolthet och fundera på vad som är bäst även för dem i slutänden.
Tvåtakt må vara vägen till MotoGP för tillfället men det gör inte tvåtaktsracingen ett dugg roligare för publiken än tidigare.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top