Skandal på Knutstorp?

Status
Ej öppen för fler svar.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
sandstream skrev:
2384400 Men nu kommer vi tillbaka till det eviga tjafset om att 250R, rena prototyphojar, är snabbare än gathojarna i NSBK.
Ta hit en WSBK-hoj och kör på Gelleråsen så ska det nog gå betydligt fortare än vad en 250R mäktar med.

Men det är egentligen ointressant. Det är tät och bra racing folk vill se och de vill känna till förarna. Att vi har några svenskar som blir varvarde i 250 GP lär inte ge något lyft för sporten. Det är först när de gör resultat som de blir intressanta för marknadsföringen. Jag tror stenhårt på att profilera ett fåtal förare och jag tror inte att de intressantaste finns i 125 eller 250.

Kanske någon skulle erbjuda Cralle jobbet som promotor för svensk-RR?

Skölds hojar har alltid haft WSBK-specifikationer, de senaste åren.
Fast de har ju rekordet på sviestad trots allt. Det är trots allt så att svenska banor är knixiga, så superbikes passar helt enkelt sämre på svenska banor.
Dock kan man ju jämföra tider mellan wsbk och 250-vm, där brukar wsbk oftast vara snabbast.

Vem pröjsar cralle då? Att han fixat sponsorer (tror iofs det är brorsan som är marketingproffset) är inget att snacka om.

Vilka som man ska lyfta fram? Har väl knappast vilka hojar de kör? Utan i de klasser man hittar talangerna i. Hur många av 37-åringarna i NSBK siktar på en internationell karriär efter SM-vinst eller sm-brons?
Lyft fram alla talanger helt enkelt, backlund, mårtensson, jimmy, gull, fighten mellan sturla, rebien och gull är ju iaf enligt mig den just nu hårdaste och ballaste fighten, tre kids från tre nordiska länder och ingen brukar ge sig..
 

sandstream

Guest
oFFkeFF skrev:
2384442 Skölds hojar har alltid haft WSBK-specifikationer, de senaste åren.
Men hur länge har han gjort sig själv rättvisa fysiskt?
Skitsamma, vi droppar den diskussionen tycker jag.[/QUOTE]

oFFkeFF skrev:
Vem pröjsar cralle då? Att han fixat sponsorer (tror iofs det är brorsan som är marketingproffset) är inget att snacka om.
Ingen!
Cralle (som bara är ett exempel) får driva och tjäna alla pengar han kan på SM-serien.
oFFkeFF skrev:
Vilka som man ska lyfta fram? Har väl knappast vilka hojar de kör? Utan i de klasser man hittar talangerna i. Hur många av 37-åringarna i NSBK siktar på en internationell karriär efter SM-vinst eller sm-brons?
Lyft fram alla talanger helt enkelt, backlund, mårtensson, jimmy, gull, fighten mellan sturla, rebien och gull är ju iaf enligt mig den just nu hårdaste och ballaste fighten, tre kids från tre nordiska länder och ingen brukar ge sig..
Talanger i all ära, visst är det kul att läsa om dem men mer än någon enstaka ska man nog inte ha med i marknadsföringen.
Jag har aldrig sett Tre Kronor eller Fotbollslandslaget marknadsföra annat än sina största stjärnor i samband med deras turneringar.
Talangerna växer av sig själva om de sköts rätt och kommer så småningom att bli de nya stjärnorna som ska marknadsföras.

I grund och botten känns det som att det är för många viljor inom RR i Sverige men att det är få som orkar ta tag i det hela. Det är ju alltid lättare att vara kritisk än kreativ.

Vad är målet? Vad vill ni med eran SM-satsning?
 
Last edited:

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
sandstream skrev:
2384400 Men nu kommer vi tillbaka till det eviga tjafset om att 250R, rena prototyphojar, är snabbare än gathojarna i NSBK.
Ta hit en WSBK-hoj och kör på Gelleråsen så ska det nog gå betydligt fortare än vad en 250R mäktar med.

Men det är egentligen ointressant. Det är tät och bra racing folk vill se och de vill känna till förarna. Att vi har några svenskar som blir varvarde i 250 GP lär inte ge något lyft för sporten. Det är först när de gör resultat som de blir intressanta för marknadsföringen. Jag tror stenhårt på att profilera ett fåtal förare och jag tror inte att de intressantaste finns i 125 eller 250.

Kanske någon skulle erbjuda Cralle jobbet som promotor för svensk-RR?

De 250i hojar som kör i EM är ju inte direkt de hojar som kör i VM, så i såna fall får vi ju ta en fabrikare 250 o en WSBK.

Om det bara är tät racing du vill se så gå till ett 250SP race, de kan vara ganska tighta. Kolla på ett VM125 race live så kan du få se tight racing. Att se Gull, Sturla och Rebien fightas tycker jag minst är lika roligt som SBK i SM. Visst alla som kör roadracing anser att sin klass är fräckast men jag gillar att se på klasser där det går undan och då är ingår 250R för där går det undan. Jag gillar även att se SBK. Men det verkar som du har något principellt mot just 2t-klasserna. Jag tror det går alldeles utmärkt att promota vilken förare från antingen 125R, 250R eller SBK i SM. Att bara stryka möjligheten att promota någon av förarna från dessa klasser vore fel.
 

sandstream

Guest
Men om man vänder på det och frågar:
Varför ska svensk RR promotas med förare i klasser som ändå kommer att försvinna om några år?
Vad vinner man på det?

En kille som Filip Backlund är väl garanterat mer känd än en enda förare i 125/250 bland svenssons?
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
sandstream skrev:
2384990 Men om man vänder på det och frågar:
Varför ska svensk RR promotas med förare i klasser som ändå kommer att försvinna om några år?
Vad vinner man på det?

En kille som Filip Backlund är väl garanterat mer känd än en enda förare i 125/250 bland svenssons?
Undrar om prototypracing försvinner från Sverige, menmen. Den som är mest känd bland svenssons är väl ändå Stigefeldt, det är min erfarenhet iallafall.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
sandstream skrev:
2384990 Men om man vänder på det och frågar:
Varför ska svensk RR promotas med förare i klasser som ändå kommer att försvinna om några år?
Vad vinner man på det?

Varför blanda ihop det med vilken klass den kör i? :va

Kommer Rossi bli mindre kändis nästa år för man kommer skrota 990cc? Eller Kommer Bayliss bli helt okänd för man kommer byta till 1200cc i WSBK? För att inte snacka om alla som körde sånna där 750cc moppar innan i WSBK? :va

En förare som folk känner till följer man oavsett vad den kör. Extra kul om man fått följa dennes väg genom karriären som man till exempel fick göra med Cralle.
 

sandstream

Guest
samuel w skrev:
2385000 Undrar om prototypracing försvinner från Sverige, menmen. Den som är mest känd bland svenssons är väl ändå Stigefeldt, det är min erfarenhet iallafall.
Jag tänkte på förare som kör i Sverige och som kan vara aktuella som "affischnamn" för en marknadsföring av svensk RR.

Prototypracingen behöver inte försvinna men om några år kommer det inte att vara tvåtaktare...
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
sandstream skrev:
..
Prototypracingen behöver inte försvinna men om några år kommer det inte att vara tvåtaktare...[/FONT]

Om några år så kommer man inte köra racing alls. Det säger miljöpartiet..:D
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
sandstream skrev:
2385009 Jag tänkte på förare som kör i Sverige och som kan vara aktuella som "affischnamn" för en marknadsföring av svensk RR.

Prototypracingen behöver inte försvinna men om några år kommer det inte att vara tvåtaktare...
Det är väl ändå rätt ointressant om det är tvåtakt eller inte i det här sammanhanget?
 

sandstream

Guest
Axxexs skrev:
2385005 Varför blanda ihop det med vilken klass den kör i? :va

Kommer Rossi bli mindre kändis nästa år för man kommer skrota 990cc? Eller Kommer Bayliss bli helt okänd för man kommer byta till 1200cc i WSBK? För att inte snacka om alla som körde sånna där 750cc moppar innan i WSBK? :va

En förare som folk känner till följer man oavsett vad den kör. Extra kul om man fått följa dennes väg genom karriären som man till exempel fick göra med Cralle.
Visst är det så men exemplen du tar upp känns inte så relevanta.
Rossi har kört och kommer att köra i den största MotoGP-klassen.
Bayliss har kört och kommer att köra i den största klassen inom WSBK/WSS.

Vilka är de mest kända förarna inom MotoGP-klasserna?
Vilka är de mest kända förarna inom WSBK/WSS?
Ingen av er kan väl på fullt allvar mena att någon från 250 eller 125 är mer kända än topp 5 (kanske tom topp 10) inom MotoGP eller att någon från WSS skulle vara mer känd än topp fem från WSBK?


Axxexs skrev:
2385012 Om några år så kommer man inte köra racing alls. Det säger miljöpartiet..:D
Något att tänka på för alla som röstar rött. En röst på sossarna är en röst på vänstern och miljöpartiet :fakta
samuel w skrev:
2385015 Det är väl ändå rätt ointressant om det är tvåtakt eller inte i det här sammanhanget?
Nja, det beror väl på vilket mål man har med svenk RR (ett mål som inte många verkar vara överens om).
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
sandstream skrev:
2385018 Visst är det så men exemplen du tar upp känns inte så relevanta.
Rossi har kört och kommer att köra i den största MotoGP-klassen.
Bayliss har kört och kommer att köra i den största klassen inom WSBK/WSS.

Vilka är de mest kända förarna inom MotoGP-klasserna?
Vilka är de mest kända förarna inom WSBK/WSS?
Ingen av er kan väl på fullt allvar mena att någon från 250 eller 125 är mer kända än topp 5 (kanske tom topp 10) inom MotoGP eller att någon från WSS skulle vara mer känd än topp fem från WSBK?


Är förare i STCC mer kända i Sverige än förare i F1 tex? Vem är störst av Schumacher och Göransson? Hur kan man ens jämföra sånt?

Och vad har det för betydelse för att man skulle vara känd i Sverige när tävlingsarrangörer gör en massa misstag? Kanske tur för dom för hade det varit Rossi eller nån annan så hade det nog blivit mer skriverier.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
sandstream skrev:
2385018 Visst är det så men exemplen du tar upp känns inte så relevanta.
Rossi har kört och kommer att köra i den största MotoGP-klassen.
Bayliss har kört och kommer att köra i den största klassen inom WSBK/WSS.

Vilka är de mest kända förarna inom MotoGP-klasserna?
Vilka är de mest kända förarna inom WSBK/WSS?
Ingen av er kan väl på fullt allvar mena att någon från 250 eller 125 är mer kända än topp 5 (kanske tom topp 10) inom MotoGP eller att någon från WSS skulle vara mer känd än topp fem från WSBK?
Tror nog att t ex Pedrosa i 250 var mer känd förra året än t ex barros, checa o nakano i motogp. Nya kommande arvtagare i de lägre klasserna får rätt mycket uppmärksamhet med.

sandstream skrev:
2385018
Nja, det beror väl på vilket mål man har med svenk RR (ett mål som inte många verkar vara överens om).
Nä visst stämmer det väl att det finns många idéer om detta, men jag tycker att det bör vara självklart att vi har klasser som speglar vm-serierna så att det är lättare för svenskar att komma ut i europa/världen. Det är var jag tycker man ska ha som mål med svensk RR
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
sandstream skrev:
...
Nja, det beror väl på vilket mål man har med svenk RR (ett mål som inte många verkar vara överens om).


Att tävla om vem som är bäst i Sverige på att köra roadracing? :rolleyes:
 

Drkosmos

Asfalt och träd är hårda !!!
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Ett tält i trädgården(renoverar)
Hoj
Letar.....
sleven skrev:
2384412 :felämne


Öhpp,öhpp. Det hade den inte alls det. Den hade en 1500cc motor ifrån Ford under hela sin livlängd. Däremot så fanns det ett "sportkit" att köpa på eftermarknaden till den som innehöll 1700 vev, vassare kam och tvåtumssystem. 1700:an satt bara som standard i Sonetterna efter 71.

Och du 92:an hade en tvåcylindrig tvåtaktsmotor på 764cc medans 93:an hade en trecylindrig på 748cc.

Rätt ska vara rätt! :mattias

Finns även 1840 underdelar till dessa.

Och på SAAB 93 montecarlo satt det trestycken förgasare som även HD använde på sina sportsters(tror jag) det var iallfall samma förgasare HD använde.

Sen finns det även en SPORT version av den beryktade 96an.
Hela 5hk mer än std. Dom bytte bara förgasaren..........
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
valmers skrev:
2384333 Saab 96 (V4) har 1700cc fyrtaktsmotor från Ford. Du kanske menade den trecylindriga tvåtaktsmotorn i Saab 92/93? Den är på 750cc.

japp va den jag menade dålig på saab
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
sandstream skrev:
2383938 <klipp>
Kim Jensens moonande mot Jimmy skulle en bra reporter lätt kunna spinna vidare på och inför nästa race finns då en bra story att skriva om, ska Kim få revansch osv.

Jag har inget emot tvåtaktsracing i Sverige men tror helt klart att det är lättare att promota ett evenemang/en serie med tex Jimmy Lindström från största klassen som affischnamn än någon bra förare i 125 eller 250 som bara vi som är riktigt intresserade av RR har hört talas om.
Kanske är dags för en del tvåtaktsförare att svälja sin stolthet och fundera på vad som är bäst även för dem i slutänden.
Tvåtakt må vara vägen till MotoGP för tillfället men det gör inte tvåtaktsracingen ett dugg roligare för publiken än tidigare.
Eeh, var har du fått det ifrån att Kim moonade till Jimmy? Skulle sätta en rejäl slant att han var missnöjd med arangemanget och såg sin chans att visa det för TV!
För övrigt anser jag att 2T-racing är roligast att titta på och därmed basta! :2cool
(Sen har väl tråden spårat ur något alldeles gigantiskt? Dock spårar alla trådar ur på samma sätt så man börjar vänja sig...)
 
Last edited:

sandstream

Guest
samuel w skrev:
2385048 Tror nog att t ex Pedrosa i 250 var mer känd förra året än t ex barros, checa o nakano i motogp. Nya kommande arvtagare i de lägre klasserna får rätt mycket uppmärksamhet med.
Där tror jag du har fel men vem som har rätt är ju svårt att bevisa.
Pedrosa har ju fått rejält med utrymme först i år när han lämnat den "lägre" klassen.
Det skrivs mest om de stora pojkarna i den stora klassen, inget konstigt med det.
samuel w skrev:
Nä visst stämmer det väl att det finns många idéer om detta, men jag tycker att det bör vara självklart att vi har klasser som speglar vm-serierna så att det är lättare för svenskar att komma ut i europa/världen. Det är var jag tycker man ska ha som mål med svensk RR
Ett bra exempel på ett mål som RR Sverige skulle kunna enas om för att styra skutan åt samma håll.
(Att ha som mål att tävla om vem som är snabbast känns lite väl banalt :rolleyes: )
Torkel skrev:
2385261 Eeh, var har du fått det ifrån att Kim moonade till Jimmy? Skulle sätta en rejäl slant att han var missnöjd med arangemanget och såg sin chans att visa det för TV!
Ja, så kanske det var men jag fick en annan uppfattning av dessa inlägg:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2375722&postcount=181
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2375843&postcount=185


Axxexs skrev:
2385034 Är förare i STCC mer kända i Sverige än förare i F1 tex? Vem är störst av Schumacher och Göransson? Hur kan man ens jämföra sånt?
Det är inte det som diskussionen om hur man ska marknadsföra svensk RR handlar om.
Ingen svensk kan nå upp till Rossi så jag förstår inte riktigt vart du vill komma.
Axxexs skrev:
Och vad har det för betydelse för att man skulle vara känd i Sverige när tävlingsarrangörer gör en massa misstag? Kanske tur för dom för hade det varit Rossi eller nån annan så hade det nog blivit mer skriverier.
En person som är känd i Sverige är lättare att marknadsföra i Sverige när något svenskt ska marknadsföras.

Skitsamma, fortsätt att plaska i dammen så blir ni nog blöta allihop till slut :D
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
sandstream skrev:
2385727 Där tror jag du har fel men vem som har rätt är ju svårt att bevisa.
Pedrosa har ju fått rejält med utrymme först i år när han lämnat den "lägre" klassen.
Det skrivs mest om de stora pojkarna i den stora klassen, inget konstigt med det.

Du verkar inte ha varit i Spanien nån gång när Pedrosa körde 250? Han fanns med i massor av olika tidningar och i reklam för mobilabonemang och solglasögon mm. Han var helt klart mer känd och populär av Spaniorerna än många andra förare i MotoGP.

Rossi och Biaggi var också rätt stora i 250 när dom körde där. Dom som promotar MotoGP ser nog till att snabbare få in duktiga och populära förare till den största klassen.


sandstream skrev:
En person som är känd i Sverige är lättare att marknadsföra i Sverige när något svenskt ska marknadsföras.

Jepp! Så det ska gå till. Folk kommer fortfarande till STCC och frågar efter när mc-klassen som Cralle kör i ska köra. Dom har ingen aning om vad han kör på. (Vissa blir besvikna när han står i tältet bredvid och kör en bil..) Samma med dom flesta som hejade på Tony Rickardsson. Dom vet bara att han kör speedway. Det är personen dom "känner" som dom vill se och hejja på. När Kent Andersson kom och körde ett SM på Knutstorp så kom massor av folk för att se honnom köra. Dom kom inte för att se 125cc. Dom ville se när Kent som var världsmästare körde.

Tror vi missade lite vad vi menade innan? :) Du menade att det var meningslöst att promota förare i klasser som ändå kommer att försvinna om några år? Vad hade klassen med föraren att göra? Där försvann vi nog? :D Skulle du sagt så till Sköld och Lindén att det är meningslöst för er att vinna 500 EM för vi kan inte marknadsföra er som förare för att klassen kommer tas bort om några år. Eller till Janne Hanson som vann SS600 EM. En klass som blir ersatt nästa år. Försvinner en klass blir den bara utbytt mot en annan eller så byter man klass. Om man har en duktig förare (oavsett klass) som har stora potentialer att bli allmänt populär och omtyckt i media så vinner väl alla innom sporten på det?
 
Last edited:

Bosco

Hellsänglar finns dom?
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Hbg
Hoj
6,5 tums hjul...
*OT å det grövsta*

Sandis, måste erkänna att om hälften av din skrivarglöd kunna mynna ut i något nyttigt så skulle RR vara massmedial succe.

Cralle nämns som förebild och alla vill så mycket och gärna.
Två olika saker.
Arrangören skall marknadsföra sporten och specifik tävling.
Föraren skapar "relationen" till publiken.

Ni kan _aldrig_ begära av en "promoter" att han kan fixa allt detta!!!

Vad lyckas Cralle med då? Jo många gånger den enkla saken att ha tiden att prata med allt och alla.
Dessutom skapa rubriker genom att käfta.

Förare som redan kämpar med näbbar och klor att få tiden att räcka till.
Skall ragga sponsorer, "mecka" ihop hela racingsäsongen och redan där är kvoten full.
Att sedan då också orka ta emot den lokala journalisten med öppna armar...

Ingen omöjlighet men det kanske krävs mer/fler kompisar att utnyttja i depån och även på fritiden (sitta å skriva ihop en massa, dessutom hålla kontakten).

Allmänt, skall ni skriva en "pressrealese" - glöm inte att skriva kort och koncist.
Skriv ungefär så som (info-)spalterna ser ut i dagstidningarna.
Skickar ni ett sådant kommer det garanterat med i tidningen, ju mer text ni skickar desto mer behöver en journalist sitta å "klippa-å-klistra" i texten med följd att man skiter i å föra in det.

Istället kanske vi (genom SVEMO?) skulle ha "PR-kurser"??
Lycka till alla på banorna runt om i landet!!!
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top