Skandal på Knutstorp?

Status
Ej öppen för fler svar.

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Dåligt genomfört

Kollade på den "film" som fanns för nedladdning (sportexpressen). Jag har ingen koppling till racing mer än att jag tittar på MotoGP på Eurosport:rolleyes: men jag tycker det är konstigt att köra motardloppet innan de andra med tanke på sand/grus och så vidare.

Varför ska de svenska förarna köra efter sådana premisser när grabbarna i MotoGP skulle häcka i boxarna tills banan var ren? Varför ska "vi":)rolleyes: ) stå ut med sämre banor än stjärnorna i MotoGP? Då menar jag inte själva banan i sig utan just det som påpekats här dvs smuts osv.

Lite konfunderad blir man allt på de som har ansvaret för säkerheten. Jag ger mig faan på att om Rossi och grabbarna skulle ställa upp på ett ERF i Sverige så skulle banan dammsugas med 2000 Volta maskiner till den var klockren.....

Hade jag kört roadracing så vet i faan om jag hade startat........säkerheten får ALDRIG sättas åt sidan.

/J
 

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
sandstream skrev:
2389245
Ska vi slå vad om att "jag" kan få in en notis i Expressen efter sista SM-tävlingen på Falkenberg?
Vore kul att testa! :)

Jag rekommenderar att någon som har koll på de tre huvudklasserna(med ALLA dess förare) och har allmän koll på roadracing skriver denna artikel(Om vi har som mål att lyfta ut roadracing till svenska folket).
 
Last edited:

sandstream

Guest
bean305 skrev:
2394276 Jag rekommenderar att någon som har koll på de tre huvudklasserna(med ALLA dess förare) och har allmän koll på roadracing skriver denna artikel(Om vi har som mål att lyfta ut roadracing till svenska folket).
Absolut, men tänk bara på att det ska vara korta notiser, annars tappar den som ska läsa intresset rätt fort.
 
Last edited by a moderator:

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
JTarnstrom skrev:
2386823 1. Det kostar pengar att ställa upp ett tält.
2. Det saknas publik/kunder.

Jag tror som sagt på att försöka hitta kopplingar till evenemang som Bikeweek och liknande för att få folk till tävlingarna. Får man dit gatåkare borde man kunna få dit handlarna också - då har de ju någon att sälja till.

Tärnström


1. Ja, visst gör det det!!
2. Näe, det tror inte jag, tänk bara på hur mycket folk det är som kommer vistas i depån som faktiskt är motorintresserade..

Inte bara betalande publik men även mekar, förare och närmast anhöriga..
Tror nog att tältet kommer bli väl besökt och har man då någon/några duktiga säljare så kan dom nog knyta mycket nya kunder till deras företag, kunder som dessutom gör av med delar på löpande band..

Jag tror att det finns en marknad där..

Mvh Daniel
 

JTarnstrom

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Monark
Blå R1 skrev:
2394387 1. Ja, visst gör det det!!
2. Näe, det tror inte jag, tänk bara på hur mycket folk det är som kommer vistas i depån som faktiskt är motorintresserade..

Inte bara betalande publik men även mekar, förare och närmast anhöriga..
Tror nog att tältet kommer bli väl besökt och har man då någon/några duktiga säljare så kan dom nog knyta mycket nya kunder till deras företag, kunder som dessutom gör av med delar på löpande band..

Jag tror att det finns en marknad där..

Mvh Daniel

Just nu finns det ju ingen publik på tävlingarna och den lär inte komma bara för att några handlare ställer upp sig. Vad gäller de som är på plats, mekar, förare och andra så misstänker jag starkt att de redan har kanaler som de utnyttjar. Först måste det finnas en tro på att det kommer att komma publik, annars kommer ingen handlare att ställa upp sitt tält, och den tron kan bara komma genom en professionell marknadsföring av evenemangen. Den finns inte i dag.

Tärnström
 

sandstream

Guest
JTarnstrom skrev:
Först måste det finnas en tro på att det kommer att komma publik, annars kommer ingen handlare att ställa upp sitt tält, och den tron kan bara komma genom en professionell marknadsföring av evenemangen. Den finns inte i dag.
Hade ju varit kul om någon ansvarig på Svemos RR-sektion kunde offra några minuter på att delta i sånna här diskussioner och berätta hur de tänker och vad de gör för att driva svensk RR framåt.

Ibland får jag känslan av att de lever i sin egen lilla RR-värld som absolut inte ska öppnas för några nya idéer :rolleyes:
 
Last edited by a moderator:

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
JTarnstrom skrev:
2394518 Just nu finns det ju ingen publik på tävlingarna och den lär inte komma bara för att några handlare ställer upp sig. Vad gäller de som är på plats, mekar, förare och andra så misstänker jag starkt att de redan har kanaler som de utnyttjar. Först måste det finnas en tro på att det kommer att komma publik, annars kommer ingen handlare att ställa upp sitt tält, och den tron kan bara komma genom en professionell marknadsföring av evenemangen. Den finns inte i dag.

Tärnström
Om svensk RR ska få mera publik och mera mediauppmärksamhet så måste det nog till att det kommer fram en svensk RR profil som affischnamn.. då kommer resten per automatik.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
sandstream skrev:
2394528 Hade ju varit kul om någon ansvarig på Svemos RR-sektion kunde offra några minuter på att delta i sånna här diskussioner och berätta hur de tänker och vad de gör för att driva svensk RR framåt.

Ibland får jag känslan av att de lever i sin egen lilla RR-värld som absolut inte ska öppnas för några nya idéer :rolleyes:


Jag håller med dig. Men av Sveriges 500 (är vi så många) lic förare så är det kanske 20 som skriver här. Där av blir det ju inte riktigt så brett forum som många kanske vill tro. Dock skulle det ju vara kul om det fans en tråd som hette "På gång hos Svemo" där dom kunde skriva vad dom gjorde.

björn
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
sandstream skrev:
2394528 Hade ju varit kul om någon ansvarig på Svemos RR-sektion kunde offra några minuter på att delta i sånna här diskussioner och berätta hur de tänker och vad de gör för att driva svensk RR framåt.
Med tanke på hur oense vi som kollektiv är och hur mycket skit som kastas på Svemo och åt alla andra håll för den delen så ser jag inte hur det skulle tillföra något att de deltog i debatten i såna här trådar.

De deltar faktiskt i tävlingar på plats, det finns förarrepresentanter och klubbarna har kanaler till Svemo så nog tror jag de är "up to date" så det räcker. Men det finns ju ingen stabilitet i RR, ideliga ändringar i klasser m m och naturligtvis blir det en massa klagomål. När ändrade de sist något i fotboll? Varenda lirare där vet vad som gäller och det är bara att gilla läget.
 

JTarnstrom

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Monark
Jag har inte följt SVEMO:s verksamhet i någon större utsträckning men jag misstänker att förbundet fungerar ungefär som SBF. Det är en demokratisk struktur där klubbarna väljer representanter som var och en representerar ett litet särintresse. Det är ju många olika discipliner som samsas under samma fana och det gör också att det finns en potential för oenighet. Jag tror att de som sitter på dessa poster gör ett så gott jobb som de kan men jag tror att SVEMO, i likhet med SBF, kanske har kommit till en punkt där upplägget inte längre motsvarar den alltmer kommerisaliserade omvärldens krav. Förr var det inget större problem att arrangera mästerskap och tävlingar. Publiken kom. Men nu när kraven på marknadsföring är så mycket större så hänger inte dessa organisationer med längre. Därför skulle det kommersiella ansvaret för roadracingen läggas ut på en utomstående part, ungefär som STCC som arrangerar SM för standardvagnar.

Å andra sidan så verkar ju Roadracing-SM vara en rätt lyckad historia om man ser till deltagarantalet. Det kanske är det som är SVEMO:s uppgift - att skapa ett mästerskap där så många som möjligt kan vara med och köra till en rimlig summa. Det är ju inte lag på att SVEMO ska skapa en publiksuccé utav guds nåde. Sporten kanske främjas bäst av att den håller till på gräsrotsnivå (om än på en väldigt hög nivå). Och det har sin alldeles speciella charm, det måste jag medge.

Tärnström
 

JTarnstrom

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Monark
Det är ju inte alla som håller med om att jag skriver insiktsfulla saker... Men frågan är ju på vilket sätt ett förbund bäst tillgodoser sina medlemmars intressen - genom att satsa på bredd eller elit? För ett förbund som SVEMO blir det förmodligen ännu tuffare än för SBF att tillgodose behovet av en elit. En del av förklaringen till att SVEMO och SBF har ligger nog i det historiskt sett dåliga klimatet för motorsport i det här landet snarare än att förbundstopparna har varit av sämre virke än sina kollegor i andra förbund som har lcykats bättre med eliten.

Tärnström
 

sandstream

Guest
Neutral skrev:
2394585 Med tanke på hur oense vi som kollektiv är och hur mycket skit som kastas på Svemo och åt alla andra håll för den delen så ser jag inte hur det skulle tillföra något att de deltog i debatten i såna här trådar.
De deltar faktiskt i tävlingar på plats, det finns förarrepresentanter och klubbarna har kanaler till Svemo så nog tror jag de är "up to date" så det räcker. Men det finns ju ingen stabilitet i RR, ideliga ändringar i klasser m m och naturligtvis blir det en massa klagomål. När ändrade de sist något i fotboll? Varenda lirare där vet vad som gäller och det är bara att gilla läget.
En av anledningarna till att det slängs mycket skit är med största sannolikhet att kunskapen om Svemo och vad de ska göra är låg.
Om någon av dem tog sig tid att titta in på detta forum lite då och då för att svara på frågor osv skulle kanske kråksången vara en annan.
Tiderna ändras ju och det går inte att som vissa herrar sitta hemma och vägra använda nätet...
 
Last edited by a moderator:

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
sandstream skrev:
2395315 Tiderna ändras ju och det går inte att som vissa herrar sitta hemma och vägra använda nätet...

Jo det är väl nätet som är informationsbärare idag. Ett forum där licensierade rr-förare kunde logga in och diskutera hade varit trevligt, med krav på att ange sitt riktiga namn (så man håller diskussionen på en bra nivå).
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
sandstream skrev:
2395315 En av anledningarna till att det slängs mycket skit är med största sannolikhet att kunskapen om Svemo och vad de ska göra är låg.
Om någon av dem tog sig tid att titta in på detta forum lite då och då för att svara på frågor osv skulle kanske kråksången vara en annan.
Tiderna ändras ju och det går inte att som vissa herrar sitta hemma och vägra använda nätet...
Är kunskapen så låg bland de som kör då? Eller ska publik, gatåkare m fl känna till allt om Svemo?

Vad är det som säger att de inte kollar här? Nordgren och GSXRRRRR är ju aktiva här t ex. Men som privatpersoner då, Svemo som förbund har väl ingen skyldighet att delta på allt som är populärt, då skulle de väl vara tvungna att vara reggade på Lunarstorm också. Det finns redan upparbetade kanaler som filtrerar mycket av det som är pinsamt här. Du vet väl själv att det inte går att svara på en fråga eller ställa en utan att det kommer helt motsägelsefulla inlägg förutom att det ofta bashas och nidas åt alla håll. På fritiden kan det ju vara (och är!) kul men jobbar man med detta så tror jag inte man vinner på att vara delaktig här. Säger det dig inget att få om någon toppförare är riktigt aktiv här? Jimmy lägger en annons ibland, Watz syrra svarar ibland på något. Jag tycker inte SH är dåligt, tvärtom är det en bra källa för mina behov men jag delar inte din uppfattning att det skulle hjälpa Svemo *och* oss övriga.

Hur säker är du på att Sköld inte är uppdaterad?

bean305 skrev:
2395691 Ett forum där licensierade rr-förare kunde logga in och diskutera hade varit trevligt, med krav på att ange sitt riktiga namn (så man håller diskussionen på en bra nivå).
Bra idé, det skulle nog sanera en del.
 
Last edited:

sandstream

Guest
Neutral skrev:
2395731Hur säker är du på att Sköld inte är uppdaterad?
Inte en susning men som ansvarig i RR-sektionen borde väl racingforumet på SH vara ett bra ställe att diskutera för honom?

Svemos-sajt och roadracing.se nämndes på vår licenskurs men ville man ha bra svar på RR-frågor rekommenderades SH.
 
Last edited by a moderator:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
sandstream skrev:
2396646 Inte en susning men som ansvarig i RR-sektionen borde väl racingforumet på SH vara ett bra ställe att diskutera för honom?

Vad är det du vill diskutera med honom? Svemo har väl en mailadress som du kan använda.

sandstream skrev:
2396646 Svemos-sajt och roadracing.se nämndes på vår licenskurs men ville man ha bra svar på RR-frågor rekommenderades SH.
Och..? :va
 

Bosco

Hellsänglar finns dom?
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Hbg
Hoj
6,5 tums hjul...
JTarnstrom skrev:
2394646..men jag tror att SVEMO kanske har kommit till en punkt där upplägget inte längre motsvarar den alltmer kommerisaliserade omvärldens krav. Förr var det inget större problem att arrangera mästerskap och tävlingar. Publiken kom.

Du svara dig själv i samma inlägg!
JTarnstrom skrev:
Det kanske är det som är SVEMO:s uppgift - att skapa ett mästerskap där så många som möjligt kan vara med och köra till en rimlig summa. Det är ju inte lag på att SVEMO ska skapa en publiksuccé utav guds nåde.

Det säger sig självt att alla här på SH med lite lagom intresse för RR vill att det skall bli bättre...
Självklarhet att (b-)förarna vill bli behandlade som de MotoGP-förare de verkligen är [ironi].

JTarnstrom skrev:
Men nu när kraven på marknadsföring är så mycket större så hänger inte dessa organisationer med längre. Därför skulle det kommersiella ansvaret för roadracingen läggas ut på en utomstående part, ungefär som STCC som arrangerar SM för standardvagnar.

Precis som du själv konstaterat;
Ja _om_ nu det är ett självändamål för RR att bli en "kommersiell" historia...

Ni får inte alla glömma bort att med detta kommer också krav (å då tänker jag inte på de kraven ni tänker på - se det från sponsorns sida)!

******

sandstream skrev:
En av anledningarna till att det slängs mycket skit är med största sannolikhet att kunskapen om Svemo och vad de ska göra är låg.
Om någon av dem tog sig tid att titta in på detta forum lite då och då för att svara på frågor osv skulle kanske kråksången vara en annan.
Tiderna ändras ju och det går inte att som vissa herrar sitta hemma och vägra använda nätet...

*tog avsiktligt bort din "font"...*
Sandis snälla söta rara, sluta "slösa tid".

Så Sköld och Nordgren skall sitta här på forumet och skriva;
"..ja det var en dålig deltävling på K-torp.."
"..jasså SM tillsammans med RR var ingen lyckad idé.."

Åk på ett RR-SM och träffa personerna - lägg ner lite mer tid det tar än att skriva ett inlägg på ett forum.
Sandis, om jag har synpunkter på hur du sköter ditt företag (websida) så tar jag verkligen inte upp det här - inte heller med PM...

Fortsätt med "glöden" alla - men förvalta den rätt!
 

sandstream

Guest
Neutral skrev:
2397321 Vad är det du vill diskutera med honom? Svemo har väl en mailadress som du kan använda.
Har du Sköldens e-postadress så får du gärna lägga ut den eller PM:a den.
Neutral skrev:
Förstod du inte vad jag skrev eller vad?
Deras egna officiella sajter verkar inte fungera något vidare eftersom ingen är där och diskuterar.
Bosco skrev:
2398056*tog avsiktligt bort din "font"...*
Sandis snälla söta rara, sluta "slösa tid".
Då var det väl du som slösade tid... :rolleyes:
Bosco skrev:
Så Sköld och Nordgren skall sitta här på forumet och skriva;
"..ja det var en dålig deltävling på K-torp.."
"..jasså SM tillsammans med RR var ingen lyckad idé.."
Absolut!
Nordgren har ju redan gjort det i den här tråden och förklarat sin syn på saken vilket han ska ha alla heder för.
 
Last edited by a moderator:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top