Skandal på Knutstorp?

Status
Ej öppen för fler svar.

Redback

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
3:a
Hoj
2st
JTarnstrom skrev:
2382431Jag tror att blicken måste lyftas en aning från styret om roadracingen ska få ett lyft i det här landet. Det gäller att skapa evenemang som fungerar medialt, annars kommer det aldrig att gå att marknadsföra sporten. I slutänden handlar det om sponsorer och partners - om de inte kan nå ut till sina målgrupper så är de inte intresserade av att vara med. Därför måste det till ett mycket tajtare evenemang. Tre, fyra klasser max. Marknadsföringen av evenemangen kan heller inte lämnas över till enskilda arrangörer. Någon måste "äga" produkten Roadracing-SM och säkerställa att marknadsföringen av klassen sker centraliserat med hänsyn till produktens identitet. Det är få andra branscher där en producent lämnar över marknadsföringen in blanco till utomstående aktörer. Koppla ihop Roadracing-SM med mc-kulturen. Få är så benägna att åka långa avstånd som motorcyklister. Titta på läktarna på Assen, eller i England. Skinnställ efter skinnställ. Skapa kringevenemang som lockar gatracers och andra hobbyåkare - med bara tre klasser på Knutstorp skulle den övre depån kunna användas för utställning, handlare och annat. Låt publiken burna av sig, skapa tävlingar för publiken. Värsta burnisen vinner något flådigt till hojen. Det finns ju hur mycket som helst att hämta från gatan för att koppla ihop med ett SM - och det är ju på gatan som målgruppen finns för många av sponsorerna inom roadracingen, handlarna.

Tärnström
:tummenupp

Jag tror inte att publiken bryr sig så mycket om vilka klasser man kör utan mer om att ha en underhållande dag.Racing + kringevenemang typ mc-utställning med gamla racer,stunt mm. är nog vägen att gå om man vill ha publik.
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Personligen kan jag inte förstå hur Mc butiker som ligger nära banor inte kommer till tävlingarna med ett tält och ställer ut grejor, snacka om att hitta sin marknad..

Sen tror jag oxå på att korta ner SM till bara fyra RR klasser men även att behålla SM/SM i samma arrangemang..
Även jag som verkligen gillar RR tycker att det blir jävligt långdraget att bara stå o glo på en massa olika klasser som i princip kör likadant..
Blanda upp skiten med lite motard så blir det omväxling..


Men givetvis måste det funka med banorna, kanske borde samtliga team ha en sopborste med sig sen ge sig ut o sopa, lika för alla!!
 

JTarnstrom

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Monark
Blå R1 skrev:
2386754 Personligen kan jag inte förstå hur Mc butiker som ligger nära banor inte kommer till tävlingarna med ett tält och ställer ut grejor, snacka om att hitta sin marknad..

1. Det kostar pengar att ställa upp ett tält.
2. Det saknas publik/kunder.

Jag tror som sagt på att försöka hitta kopplingar till evenemang som Bikeweek och liknande för att få folk till tävlingarna. Får man dit gatåkare borde man kunna få dit handlarna också - då har de ju någon att sälja till.

Tärnström
 

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
sandstream skrev:
2384990 Men om man vänder på det och frågar:
Varför ska svensk RR promotas med förare i klasser som ändå kommer att försvinna om några år?
Vad vinner man på det?

En kille som Filip Backlund är väl garanterat mer känd än en enda förare i 125/250 bland svenssons?

Filip Backlund var ganska välkänd redan när han körde 250SP, Filip Backlund är känd för att han är grym på att köra hoj:) .

Stiggy är väl den mest kände, han har ju kört både 125 samt 250 o nu i 600. Jag anser väl att han var mest känd när han han körde VM i 250.

I Sverige körs SM, EM, SO ,(classic o supermono(här körs inga 125 eller 250), har dålig koll på dessa) och jag tror inte att 125R eller 250R kommer försvinna från dessa. Bara för att det är en massa gatåkare som de senare åren har byggt om sina hojar för bana och tagit licens så betyder inte det att rena racehojar kommer försvinna från de etablerade tävlingarna såsom SO och EM. Svensk roadracing är inte bara det man ser på en banträff för allmänheten. Jag tror inte att prototypklasserna kommer försvinna, jag vet dock inte hur det är med supermono som jag personligen tycker är en fräck klass.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Blå R1 skrev:
2386754

Men givetvis måste det funka med banorna, kanske borde samtliga team ha en sopborste med sig sen ge sig ut o sopa, lika för alla!!

Medhåll, rr-förare tar med en sopborste och motardåkarna två borstar eftersom de åker för halva priset ;)
Skämt åsido, om arrangören kanske i samband med förarmöte talar om att det råder tokbrist på funkisar så finns det säkert förare/anhöriga som kan hjälpa till vid kriser, som att fixa till banan vid oljeutsläpp, lera eller bara allmänt kanske fylla posteringar vid behov.
 

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 748 SPS
oFFkeFF skrev:
2387146 Medhåll, rr-förare tar med en sopborste och motardåkarna två borstar eftersom de åker för halva priset ;)
Skämt åsido, om arrangören kanske i samband med förarmöte talar om att det råder tokbrist på funkisar så finns det säkert förare/anhöriga som kan hjälpa till vid kriser, som att fixa till banan vid oljeutsläpp, lera eller bara allmänt kanske fylla posteringar vid behov.

Vidare så måste man nog anpassa i rätt riktning, istället för att låta RR förare åka på leriga banor så borde man avgränsat motardracet till asfalt vid rådande omständigheter (Knutstorp, för det är väl det den här tråden handlar om:va )
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
oFFkeFF skrev:
2387146 Medhåll, rr-förare tar med en sopborste och motardåkarna två borstar eftersom de åker för halva priset ;)
Skämt åsido, om arrangören kanske i samband med förarmöte talar om att det råder tokbrist på funkisar så finns det säkert förare/anhöriga som kan hjälpa till vid kriser, som att fixa till banan vid oljeutsläpp, lera eller bara allmänt kanske fylla posteringar vid behov.


Det kom en fråga från förarna på förarmötet på knutstorp om vi kunde hjälpa till med oljesaneringen. Nej var svaret vi var bara i vägen.

Detta skedde i och för sig med maskin men hon hade en bra chans att fråga oss om det nu rådde brist. Tror det rör sig om en överskattning av maskinen som spola banan.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
christer skrev:
2387166 Vidare så måste man nog anpassa i rätt riktning, istället för att låta RR förare åka på leriga banor så borde man avgränsat motardracet till asfalt vid rådande omständigheter (Knutstorp, för det är väl det den här tråden handlar om:va )

Sten/grus/singel och inte bara plöja upp gräsmattan, så skulle det säkert fungera också.
 

sandstream

Guest
Axxexs skrev:
2385859 Du verkar inte ha varit i Spanien nån gång när Pedrosa körde 250? Han fanns med i massor av olika tidningar och i reklam för mobilabonemang och solglasögon mm. Han var helt klart mer känd och populär av Spaniorerna än många andra förare i MotoGP.
Vad jag menade var att Pedrosa inte har blivit stor internationellt förrän i år.
Att vara en toppförare i MotoGP kommer alltid att slå att vara VM-vinnare i 125/250.
Axxexs skrev:
Jepp! Så det ska gå till. Folk kommer fortfarande till STCC och frågar efter när mc-klassen som Cralle kör i ska köra. Dom har ingen aning om vad han kör på. (Vissa blir besvikna när han står i tältet bredvid och kör en bil..) Samma med dom flesta som hejade på Tony Rickardsson. Dom vet bara att han kör speedway. Det är personen dom "känner" som dom vill se och hejja på. När Kent Andersson kom och körde ett SM på Knutstorp så kom massor av folk för att se honnom köra. Dom kom inte för att se 125cc. Dom ville se när Kent som var världsmästare körde.
Precis, publiken vill känna igen förarna på något sätt.
Enda anledningen till att BTCC (och senare STCC) var så populärt i Sverige var ju för att Rydell körde.
Hade han inte varit med kunde de ha sänt Race på samma tid och tittarsiffrorna hade garanterat varit betydligt lägre.
(Å andra sidan känns det som att DTM-serien med Ekström inte alls är lika populärt i Race som BTCC någonsin var. Kanske kombinationen svensk bil och svensk förare som var pricken över i:et.)
Axxexs skrev:
Tror vi missade lite vad vi menade innan? :) Du menade att det var meningslöst att promota förare i klasser som ändå kommer att försvinna om några år?
Nja, det skrev jag kanske men det var nog inte vad jag egentligen borde ha skrivit :D
Vad jag menade var att jag tror att tex Lindström och Backlund är bättre affischnamn för svensk RR än någon 125/250-förare eftersom de enligt mig sticker ut mer ur mängden.

Apropå Cralle, man läser ingenting om honom längre, kanske dags för en comeback på två hjul nästa år för lite krigande med Lindström.
Vore fint om Miinin kom hem också.
Bosco skrev:
2386105 Sandis, måste erkänna att om hälften av din skrivarglöd kunna mynna ut i något nyttigt så skulle RR vara massmedial succe.
Jag tror precis som du att det går att få massmedia att vakna om man förser dem med materialet.
Har själv mailat lite med Expressens "motor-expert" angående F1 och man får alltid bra snabba svar och det är ju sånna killar man ska bearbeta.

Ska vi slå vad om att "jag" kan få in en notis i Expressen efter sista SM-tävlingen på Falkenberg?
Vore kul att testa! :)
 

JTarnstrom

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Monark
sandstream skrev:
2389245 Vad jag menade var att Pedrosa inte har blivit stor internationellt förrän i år.
Att vara en toppförare i MotoGP kommer alltid att slå att vara VM-vinnare i 125/250.
Precis, publiken vill känna igen förarna på något sätt.
Enda anledningen till att BTCC (och senare STCC) var så populärt i Sverige var ju för att Rydell körde.
Hade han inte varit med kunde de ha sänt Race på samma tid och tittarsiffrorna hade garanterat varit betydligt lägre.
(Å andra sidan känns det som att DTM-serien med Ekström inte alls är lika populärt i Race som BTCC någonsin var. Kanske kombinationen svensk bil och svensk förare som var pricken över i:et.)
Nja, det skrev jag kanske men det var nog inte vad jag egentligen borde ha skrivit :D
Vad jag menade var att jag tror att tex Lindström och Backlund är bättre affischnamn för svensk RR än någon 125/250-förare eftersom de enligt mig sticker ut mer ur mängden.

Apropå Cralle, man läser ingenting om honom längre, kanske dags för en comeback på två hjul nästa år för lite krigande med Lindström.
Vore fint om Miinin kom hem också.
Jag tror precis som du att det går att få massmedia att vakna om man förser dem med materialet.
Har själv mailat lite med Expressens "motor-expert" angående F1 och man får alltid bra snabba svar och det är ju sånna killar man ska bearbeta.

Ska vi slå vad om att "jag" kan få in en notis i Expressen efter sista SM-tävlingen på Falkenberg?
Vore kul att testa! :)


Att mata pressen med professionellt skrivna releaser (och jag har stor erfarenhet av den verksamheten) ger resultat - om man är ihärdig. För roadracingens del tror jag att uppstartssträckan är lång men den är nödvändig. Även om det i slutänden handlar om att man vill få exponering så är det nog så viktigt att arbeta in namnet (sitt eget eller roadracingen eller vad man nu representerar) hos pressen. Så även om det inte ens blir en notis den här gången så är jobbet inte förgäves.

Tärnström
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
2389245 Vad jag menade var att Pedrosa inte har blivit stor internationellt förrän i år.
Att vara en toppförare i MotoGP kommer alltid att slå att vara VM-vinnare i 125/250.
Fast internationellt har Pedrosa varit en stjärna flera år, inte lika stor som Rossi men större än vad man inser i Sverige.

sandstream skrev:
2389245 Vad jag menade var att jag tror att tex Lindström och Backlund är bättre affischnamn för svensk RR än någon 125/250-förare eftersom de enligt mig sticker ut mer ur mängden.
Vad gör Jimmy Lindström intressantare än tex Watz? Filip intressantare än Gull?

JTarnstrom skrev:
2389258 Att mata pressen med professionellt skrivna releaser (och jag har stor erfarenhet av den verksamheten) ger resultat - om man är ihärdig. För roadracingens del tror jag att uppstartssträckan är lång men den är nödvändig. Även om det i slutänden handlar om att man vill få exponering så är det nog så viktigt att arbeta in namnet (sitt eget eller roadracingen eller vad man nu representerar) hos pressen. Så även om det inte ens blir en notis den här gången så är jobbet inte förgäves.

Tärnström
Det här är ju en sak som en promoter skulle kunna jobba med, förutom att förarna måste bli bättre på det. Efter SM:et 2004 så ringde jag Radiosporten och fick in resultaten i driektsänding så visst går det men jobbet måste göras.
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Gustav O skrev:
2389514

Vad gör Jimmy Lindström intressantare än tex Watz? Filip intressantare än Gull?
Kanske för att dom figurerat en del i media innan? Watz och Gull är det nog ingen som inte redan är intresserad av roadracing som känner till tyvärr.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Busaberg skrev:
2389553 Kanske för att dom figurerat en del i media innan? Watz och Gull är det nog ingen som inte redan är intresserad av roadracing som känner till tyvärr.
Men det beror ju inte på att Lindström och Backlund är intressantare utan för att de satsat på svenska klasser (hur mycket skrevs det om Lindström när han körde IDM?) och arbetat bättre mot press medan Gull och Watz satsat mot EM, VM och Metrakit/spanska 125cc mästerskapen.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
sandstream skrev:
2389245 Ska vi slå vad om att "jag" kan få in en notis i Expressen efter sista SM-tävlingen på Falkenberg?
Vore kul att testa! :)

Kan du inte testa det? Skriv en liten, kort, effektiv notis och maila den till den motorsportansvarige och sen får vi se.
Jag tycker det verkar som en kanonidé! Att fixa nån som skriver en liten sån efter varje race sen kan ju inte vara svårt och så slipper resp. tidning skriva nåt själv till en början. Efter ett tag kanske de tillochmed skickar ut reportrar till evenemangen själva och vi får lite större reportage. Bra idé! :tummenupp
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Gustav O skrev:
2389576 Men det beror ju inte på att Lindström och Backlund är intressantare utan för att de satsat på svenska klasser (hur mycket skrevs det om Lindström när han körde IDM?) och arbetat bättre mot press medan Gull och Watz satsat mot EM, VM och Metrakit/spanska 125cc mästerskapen.
Men handlade det inte om att lyfta svensk roadracing? Då måste det ju vara bättre att profilera förare som kör här hemma och inte några som harvar omkring i någon utländsk serie.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Busaberg skrev:
2389709 Men handlade det inte om att lyfta svensk roadracing? Då måste det ju vara bättre att profilera förare som kör här hemma och inte några som harvar omkring i någon utländsk serie.

Vetifanken, det är nog bäst att lyfta fram dem som har vm-klass i sig.
Finnarna har exempelvis inte så mycket koll på sina rr-förare förutom just Mika Kallio, som nästan täcks lika mycket i finsk press som sina bil-kollegor.
Där det dessutom var lite bråk iom hans övergång till KTM, som tagit många helsidesuppslag.
Rent krasst, vi har stjärnor i friidrott, som är med i media som fanken när det är em/vm, men friidrotts-sm täcks knappt alls.. Det är dock med på en hörna, hade vi inte haft de stjärnorna tror jag de knappt skrivit en notis om vem som vunnit kast med liten boll...
 

sandstream

Guest
Busaberg skrev:
2389709 Men handlade det inte om att lyfta svensk roadracing? Då måste det ju vara bättre att profilera förare som kör här hemma och inte några som harvar omkring i någon utländsk serie.
Precis vad jag menade!
Lindström och Backlund har det redan skrivits en del om men Watz och Gull är det nog bara "vi" som känner till.

Jag tycker också att man ska lyfta fram en tjej, tex Ullis (den enda tjej jag kan namnet på inom RR), för att visa att det är en jämlik sport där alla tävlar på lika villkor oavsett kön.
Det är ju inte direkt vanligt inom andra sporter där killar och tjejer alltid kör för sig.
 

sandstream

Guest
imaster skrev:
2389608 Kan du inte testa det? Skriv en liten, kort, effektiv notis och maila den till den motorsportansvarige och sen får vi se.
Jag tycker det verkar som en kanonidé! Att fixa nån som skriver en liten sån efter varje race sen kan ju inte vara svårt och så slipper resp. tidning skriva nåt själv till en början. Efter ett tag kanske de tillochmed skickar ut reportrar till evenemangen själva och vi får lite större reportage. Bra idé! :tummenupp
Egentligen borde någon som är på alla SM-tävlingar och har bättre koll på läget än vad jag har göra det.
 
Last edited by a moderator:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top