JTarnstrom skrev:2382431Jag tror att blicken måste lyftas en aning från styret om roadracingen ska få ett lyft i det här landet. Det gäller att skapa evenemang som fungerar medialt, annars kommer det aldrig att gå att marknadsföra sporten. I slutänden handlar det om sponsorer och partners - om de inte kan nå ut till sina målgrupper så är de inte intresserade av att vara med. Därför måste det till ett mycket tajtare evenemang. Tre, fyra klasser max. Marknadsföringen av evenemangen kan heller inte lämnas över till enskilda arrangörer. Någon måste "äga" produkten Roadracing-SM och säkerställa att marknadsföringen av klassen sker centraliserat med hänsyn till produktens identitet. Det är få andra branscher där en producent lämnar över marknadsföringen in blanco till utomstående aktörer. Koppla ihop Roadracing-SM med mc-kulturen. Få är så benägna att åka långa avstånd som motorcyklister. Titta på läktarna på Assen, eller i England. Skinnställ efter skinnställ. Skapa kringevenemang som lockar gatracers och andra hobbyåkare - med bara tre klasser på Knutstorp skulle den övre depån kunna användas för utställning, handlare och annat. Låt publiken burna av sig, skapa tävlingar för publiken. Värsta burnisen vinner något flådigt till hojen. Det finns ju hur mycket som helst att hämta från gatan för att koppla ihop med ett SM - och det är ju på gatan som målgruppen finns för många av sponsorerna inom roadracingen, handlarna.
Tärnström
Jag tror inte att publiken bryr sig så mycket om vilka klasser man kör utan mer om att ha en underhållande dag.Racing + kringevenemang typ mc-utställning med gamla racer,stunt mm. är nog vägen att gå om man vill ha publik.