Skandal på Knutstorp?

Status
Ej öppen för fler svar.

ako

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia RSV250, Honda CR500, Gasgas EC300 och EC500, Suzuki GSXR1000
Michelle No2 skrev:
2383840 Men så är du färgad av A747 också *S*
Men visst 1000 2 takt hade varit jävligt coolt, men problemet är vilka tillverkare skulle bygga en sån hoj?


Hitta gamla Folan motorer kanske hehe

Det är som med F1 och motogp, dom kan man ju inte köpa utan man får ju bygga och utveckla själv eller leja någon som kan.
Själv så skulle jag bygge nåra o ha i vart fall.

Åtminstone en på forumet vet konceptet på den jag ska bygga
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ett av de efterföljande problemen efter framförallt Cralles lyckade PR är ju att när de slutar så försvann intresset för sporten. Jag anser att man måste säja in sporten som sådan för att få varaktighet på intresset. Sporten måste vara intressant för åskådarna som sport betraktat.
Att det dessutom är bra med förarprofiler som det skrivs om är bra men det är för tunnt att promota svensk RR enbart med tex Jimmy Lindström.
Ska man leta profiler så finns ju de i alla klasser.
Vad som gör en bra klass för publiken är intensitetn i racingen, tror jag.
 

sandstream

Guest
Gustav O skrev:
2383978 Ett av de efterföljande problemen efter framförallt Cralles lyckade PR är ju att när de slutar så försvann intresset för sporten. Jag anser att man måste säja in sporten som sådan för att få varaktighet på intresset. Sporten måste vara intressant för åskådarna som sport betraktat.
Att det dessutom är bra med förarprofiler som det skrivs om är bra men det är för tunnt att promota svensk RR enbart med tex Jimmy Lindström.
Ska man leta profiler så finns ju de i alla klasser.
Vad som gör en bra klass för publiken är intensitetn i racingen, tror jag.
Precis, det behövs profiler som lyfter fram sporten.
Sporten i sig är inte allt, det är väl bara typ fotboll och hockey de kan ha med vilka som helst utan att intresset sjunker för mycket.
Jag tror stenhårt på att lyfta fram 1-3 personer och största klassen, men jag lär aldrig bli någon promotor å andra sidan...
Gustav O skrev:
2384070 Dåligt med det i år tyvärr, endast EM hitills.
Men va fan, jag var ju också där på söndagen, hade tänkt snacka lite lack inför nästa år :D
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
2384081 Precis, det behövs profiler som lyfter fram sporten.
Sporten i sig är inte allt, det är väl bara typ fotboll och hockey de kan ha med vilka som helst utan att intresset sjunker för mycket.
Jag tror stenhårt på att lyfta fram 1-3 personer och största klassen, men jag lär aldrig bli någon promotor å andra sidan...
Det blir ju en balansgång för nu är ju Roadracingen tillbaka på ruta ett när Cralle har slutat och vad nytta det gör för sporten vet jag inte.

sandstream skrev:
2384081 Men va fan, jag var ju också där på söndagen, hade tänkt snacka lite lack inför nästa år :D
Jag åkte precis när du svängde in från stora vägen.
 

sandstream

Guest
Gustav O skrev:
2384091 Det blir ju en balansgång för nu är ju Roadracingen tillbaka på ruta ett när Cralle har slutat och vad nytta det gör för sporten vet jag inte.
Där har vi dilemmat med att hänga upp marknadsföringen på personer.
Det ger mycket när de är aktiva men innan de slutar måste en ny person fram.
Gustav O skrev:
Jag åkte precis när du svängde in från stora vägen.
Gissar att någon hade varnat för att jag var på ingång :D
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
2384110
Det ger mycket när de är aktiva men innan de slutar måste en ny person fram.
Gissar att någon hade varnat för att jag var på ingång :D
Inte direkt men jag hade begränsat med tid så jag såg det som var intressant dvs 125 och 250.
 

sandstream

Guest
Gustav O skrev:
2384127 Inte direkt men jag hade begränsat med tid så jag såg det som var intressant dvs 125 och 250.
Du är verkligen en tvättäkta taliban, om än jäkligt trevlig :D
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
2384132 Du är verkligen en tvättäkta taliban, om än jäkligt trevlig :D
Man får ju prioritera. :D
Jag såg STK600 också.
Had ejag haft tid hade jag sett allt men det gick inte eftersom vi var på sjukhuset med tvillingarna då.
 
Last edited:

sandstream

Guest
Gustav O skrev:
2384136 Man får ju prioritera. :D
Had ejag haft tid hade jag sett allt men det gick inte eftersom vi var på sjukhuset med tvillingarna då.
Ungarna går självklart först :tummenupp
 

nr12

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Furulund
Hoj
honda rs
oscar skrev:
2383868 Nordgren ska inte behöva ta skit från någon då han med största sannolikhet gjort mer för sporten än någon annan här eller i depån!:mad:

Håller med till 100%
Nordgren är det bästa som hänt inom roadracing sverige
under mina 18 år
helt otroligt att han orkar vara så drivande för sporten
tusen klappar :klappar :klappar :klappar
 

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
sandstream skrev:
2383938 Jag har inget emot tvåtaktsracing i Sverige men tror helt klart att det är lättare att promota ett evenemang/en serie med tex Jimmy Lindström från största klassen som affischnamn än någon bra förare i 125 eller 250 som bara vi som är riktigt intresserade av RR har hört talas om.
Kanske är dags för en del tvåtaktsförare att svälja sin stolthet och fundera på vad som är bäst även för dem i slutänden.
Tvåtakt må vara vägen till MotoGP för tillfället men det gör inte tvåtaktsracingen ett dugg roligare för publiken än tidigare.

Många kopplar ihop tvåtaktarna som en klump. 125 R o 250 R är vägen till MotoGP för att alla dessa tre klasser är produktionsräsers. Skall man lära sig att köra en produktionsräser i största klassen (MotoGP) så får man starta med den minsta klassen av produktionsräsers (125R). Sen må det hända att det sitter 2t maskiner i de två minsta klasserna(om några år kommer det garanterat sitta 4t maskiner även där), men den gemensamma nämnaren är att de är produktionsräsers. Att jämföra en 125JR eller 250SP som är standard maskiner med produktionsräsers bara för att alla har 2t maskiner är inte lämpligt. Jag brukar göra jämförelsen med bilar där tex SBK motsvarar STCC och 125R eller 250R motsvarar formelbilar. Urspung från gatfordon respektiva direkt tillverkade för racing. Denna skillnad mellan klasserna bör väl kanske förklaras av speakern.

Jag har dålig koll på dem som kör superbike men jag har själv sett två svenskar i VM i år på Sachsenring körandes 250. Att se förare som kör på wildcards i VM ibland måste ju vara intressant. Vi kan ju försöka heja/lyfta fram dem. Gull skall väl även vara med i Red-Bull rookie uttagningen. Så det finns Svenskar som kanske slår igenom internationellt, de är väl intressanta att följa. Övrigt tycker jag att det blir riktigt fina fighter i 125r, definitivt en de mest spännande klasserna att följa som publik. Sandstream, såg du toppstriden i 125? Jag såg den inte själv iom att jag körde, men mina vänner sa att det var riktigt spännande.

EM på Karlskoga.(mylaps.com, tider från racen)
250R 1:07,147
SBK 1:07,526
125R 1:08,55 (nionde man i SBK hade sämre tid)
Rookie600 1:09,711

När jag kollar på racing så vill jag se prestanda, tempo. På EM i karlskoga var 250R snabbast, så varför skulle det inte gå att promota en förare i den snabbaste klassen. Speciellt om det finns någon som har möjlighet att köra i VM.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Gottis skrev:
2383842 Hur Många kubik har en saab V4 :D :D
Saab 96 (V4) har 1700cc fyrtaktsmotor från Ford. Du kanske menade den trecylindriga tvåtaktsmotorn i Saab 92/93? Den är på 750cc.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Utomlands så har man bra koll på 250cc klassen i SM. Man rapporterar om hur det går i våra race på sina forum bl.a. Holland, Tyskland, Finland och England är några länder som bl.a har koll på hur det går i 250SM. Har ännu inte sett att man följt andra klasser i Sverige på samma sätt. Utomlands vet man vilka Watz, Mårtensson och Cajback är. En anledning kan vara att klassen är relativt liten mot andra klasser så det är lättare att hålla koll på. 600cc och 1000cc klasserna har man fullt upp med i sina egna länder att hålla koll på. Sen att det finns duktiga förare som man känner till från topplaceringar i EM och från sina wildcard i VM, att det är en bra maskinstatus i SM och det faktum att det faktiskt har ett mästerskapsstatus på 250cc i SM gör att man tittar på hur det går här.

Så tyvär så kommer nog detta göra att ryktena om dåligt arrangerade race i Sverige spridas mer ut i Europa än om tex NSBK hade bojkottat sitt race..
 
Last edited:

sandstream

Guest
bean305 skrev:
Jag har dålig koll på dem som kör superbike men jag har själv sett två svenskar i VM i år på Sachsenring körandes 250. Att se förare som kör på wildcards i VM ibland måste ju vara intressant. Vi kan ju försöka heja/lyfta fram dem. Gull skall väl även vara med i Red-Bull rookie uttagningen. Så det finns Svenskar som kanske slår igenom internationellt, de är väl intressanta att följa. Övrigt tycker jag att det blir riktigt fina fighter i 125r, definitivt en de mest spännande klasserna att följa som publik. Sandstream, såg du toppstriden i 125? Jag såg den inte själv iom att jag körde, men mina vänner sa att det var riktigt spännande.

EM på Karlskoga.(mylaps.com, tider från racen)
250R 1:07,147
SBK 1:07,526
125R 1:08,55 (nionde man i SBK hade sämre tid)
Rookie600 1:09,711

När jag kollar på racing så vill jag se prestanda, tempo. På EM i karlskoga var 250R snabbast, så varför skulle det inte gå att promota en förare i den snabbaste klassen. Speciellt om det finns någon som har möjlighet att köra i VM.
Men nu kommer vi tillbaka till det eviga tjafset om att 250R, rena prototyphojar, är snabbare än gathojarna i NSBK.
Ta hit en WSBK-hoj och kör på Gelleråsen så ska det nog gå betydligt fortare än vad en 250R mäktar med.

Men det är egentligen ointressant. Det är tät och bra racing folk vill se och de vill känna till förarna. Att vi har några svenskar som blir varvarde i 250 GP lär inte ge något lyft för sporten. Det är först när de gör resultat som de blir intressanta för marknadsföringen. Jag tror stenhårt på att profilera ett fåtal förare och jag tror inte att de intressantaste finns i 125 eller 250.

Kanske någon skulle erbjuda Cralle jobbet som promotor för svensk-RR?
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
valmers skrev:
2384333 Saab 96 (V4) har 1700cc fyrtaktsmotor från Ford. Du kanske menade den trecylindriga tvåtaktsmotorn i Saab 92/93? Den är på 750cc.

:felämne


Öhpp,öhpp. Det hade den inte alls det. Den hade en 1500cc motor ifrån Ford under hela sin livlängd. Däremot så fanns det ett "sportkit" att köpa på eftermarknaden till den som innehöll 1700 vev, vassare kam och tvåtumssystem. 1700:an satt bara som standard i Sonetterna efter 71.

Och du 92:an hade en tvåcylindrig tvåtaktsmotor på 764cc medans 93:an hade en trecylindrig på 748cc.

Rätt ska vara rätt! :mattias
 

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Ort
solna
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
sleven skrev:
2384412 :felämne


Öhpp,öhpp. Det hade den inte alls det. Den hade en 1500cc motor ifrån Ford under hela sin livlängd. Däremot så fanns det ett "sportkit" att köpa på eftermarknaden till den som innehöll 1700 vev, vassare kam och tvåtumssystem. 1700:an satt bara som standard i Sonetterna efter 71.

Och du 92:an hade en tvåcylindrig tvåtaktsmotor på 764cc medans 93:an hade en trecylindrig på 748cc.

Rätt ska vara rätt! :mattias



Du är här och med utsedd till veckans 2-takts taliban :yoparty :Bugar
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top