Skandal på Knutstorp?

Status
Ej öppen för fler svar.

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Strider skrev:
2374986 Jag finner det intressant att så många som inte var där har så bestämda uppfattningar.
Håller med...

Som sagt mkt skilda åsikter till höger o vänster...

Jag var/är av åsikten att vi inte skulle kört.
Varför? - Av två anledningar. Dels så var det säkerhetsmässigt inte helt okey. Sporten i sig är tillräckligt utmanande, att öka riskerna med ett tveksamt underlag är onödigt. En del hävdar att det inte va så farligt för alla höll sig på hjulen ? Ren tur i min värld, banan var genomgående hal, och utanför idealspår RIKTIGT hal, och det är för mig = ökade risker.
Den andra anledningen till att jag inte tycker vi borde kört är för att vi som förare gemensamt borde visat arrangören att de misskött sitt arrangemang så pass mkt att det inte var acceptabelt.
Men vi är ett gäng egotrippade förare som håller på med en egotrippad sport och kan uppenbarligen inte enas om mkt, vilket i min värld är en del utav anledningarna till att svensk motorsport inte är större än vad den är idag.

Kan tillägga att jag ändå deltog i racet trots att jag inte gillade banans skick. Jag var med i den skaran som inte ville köra, men när en del vill åka ut ändå så "kostar" det poäng i SM-tabellen att avstå... kör ingen är det lika för alla, men nu blev det inte så.

Så att gnälla i efterhand känns lite löjligt, för nu har tom jag visat arrangören att jag tyckte de gjort ett godkännt jobb i helgen, vilket inte känns kul,....
 

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Brisbane, Australien
Hoj
Yamaha R6-08
Bikerbitch skrev:
2373540 Jag tror att vi alla vill att motorsporterna skall få mer publicitet. Men det handlar inte om att någon ska offra sig. Att offra sig vad det gäller pengar går inte. Det skulle behövas en fet sponsor som hjälp för att få vissa projekt att gå i land. Vilka ska samarbeta, förarna?

Jag var inte på plats nu i helgen och kunde beskåda tävlingarna. Eftersom jag själv är en fjolla och kör 250 Standard och således blivit petad från Knutstorp banan till förmån för motarderna (om detta nu inte stämmer så ber jag om ursäkt) Men motarderna bör köra sist för de skitar ner asfalten. Fungerade klockrent i Anderstorp.

Du vet lika bra som nån annan att Supermoto-förarna inte har valt att köra ihop med RR. Det är således inte deras fel att du blivit "petad". De som tjänat mest på detta samarbete är ju inte Supermoto....
Vi hoppas att Svemo kan arbeta fram en bättre lösning till nästa år! :tummenupp

Vi löste i Linköping problemet med grus på banan, genom att ha en asfaltsbit efter grussträckan. Tyvärr har inte alla banor möjlighet till det. Det åligger dock arrangören att lösa sådana problem.
Det hade ju absolut varit bäst att ha Supermoto sist, men jag tror att det berodde på tv-sändningarna att detta inte gick.
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Wheeliegirl skrev:
2375328
Vi löste i Linköping problemet med grus på banan, genom att ha en asfaltsbit efter grussträckan. Tyvärr har inte alla banor möjlighet till det. Det åligger dock arrangören att lösa sådana problem.
250-förarna kom inte till start (endast två hojar!) och därigenom ställdes racet in.
I detta fall var det dock en RR-hoj som läckt olja på banan och detta tillsammans med regnet innebar att det blev halt. Jag var ute och gick på banan efter spolning och sopning och tyckte inte det var speciellt halt. De andra klasserna körde som vanligt.

Rebien som vann 125 förra året körde i varvtid 1.01,9, i år fightades rebien om förstaplatsen och vann med varvtider ~1.05.5, så det var halt, jimmy körde superbike mestadels på 1.03, eller höga 1.02, de ska också köra ettor utan större problem. Resten var inte i närheten av jimmy.. Så nog var det halt..

På linköping var det inget ösregn, damm-molnet du ser på strider's bild är väl c:a 800 meter från gruspartiet, motarderna släpade med sig leran/gruset hela vägen runt sitt asfaltsparti på knutstorp. Kanske nåt hårdare grus fått dem att skaka av sig mer av skiten, men nej, jag tror inte något kan rädda asfaltspartiet vid regn. Enda lösning om vi ska samåka är att motard kör sist vid regn. Eller att man kör ett race lördagen och ett på söndagen. Eller att man bara kör ett längre heat på slutet av dagen för att tv ska bli nöjda.

Jag gillar att vi samkör, blir ett kul arrangemang. Men måste ju se till att det blir bra arrangemang för bägge parter. Oljespill händer och brukar gå att sanera, leran över hela banan var det inte en suck att fixa i helgen med det som var tillgängligt..
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Wheeliegirl skrev:
2375328 Du vet lika bra som nån annan att Supermoto-förarna inte har valt att köra ihop med RR. Det är således inte deras fel att du blivit "petad".
250-förarna kom inte till start (endast två hojar!) och därigenom ställdes racet in.
I detta fall var det dock en RR-hoj som läckt olja på banan och detta tillsammans med regnet innebar att det blev halt. Jag var ute och gick på banan efter spolning och sopning och tyckte inte det var speciellt halt. De andra klasserna körde som vanligt.
1. Du har helt rätt i att det verkligen inte är Supermotard förarnas problem med att banan blir lerig, eller att andra RR-klasser inte får åka, det är helt upp till arrangören att se till att den biten fungerar.

Däremot ställde 250-förarna inte in sitt race pga rr-hojen som läckt olja, det var pga att banan fortfarande var lerig. (hojen läckte olja på lördagen, och alla körde sin warm-up på sönd utan problem)
Sen att du var ute och "gick" banan och inte tyckte den var speciellt hal låter lite kul... Se bilden ovan från starten i NSB, :va eller lyssna på vad de absolut mest erfarna superbikeförarna tyckte.. typ Jimmy Lindström eller Kim Jensen...
 

"Lucci"

Med armbågen i marken
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Tokholm
Hoj
Såld
uppläget va såhär: rookie600, rookie1000, 125jnr, sm450, smopen, 125r, 250r, superbike, ni fattar själva resultatet av att köra supermoto mitt på dan när det har varit monsunregn i tre dagar. allt va arrangörernas fel, lervällingen kom ut på banan, spolbilen smetade ut d över HELA banan i stälet för att ta bort det. efter 125r kom in så va deras däck brun gråa, och 250r förarna bojkottade efter att ha snackat med 125r förarna....
 
Last edited:

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Motarderna hade i stort sett samma varvtider i regn som de hade när det var torrt så det var säkert dåligt fäste även för de. Motardåkarna har inte valt själva att köra ihop med RR, tror nog att det publikmässigt gynnar RR förarna mer än supermotoförarna. Supermoto har i stort sett allt att förlora när de kör med RR. Lite körning, dyr anmälningsavg, inga supportklasser etc. etc.

Drar de verkligen med sig så det blir grus på HELA banan? Skumt att motarderna inte tycker det är halt på hela asfalten när de kör egna race isf...

- Johan
 

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Svedala
Hoj
Leksaker i garaget
Wheeliegirl skrev:
2375328
250-förarna kom inte till start (endast två hojar!) och därigenom ställdes racet in.
I detta fall var det dock en RR-hoj som läckt olja på banan och detta tillsammans med regnet innebar att det blev halt. Jag var ute och gick på banan efter spolning och sopning och tyckte inte det var speciellt halt. De andra klasserna körde som vanligt.

Sen när var det ett oljeläckage som orsakade störningarna inför 250-racet? Sen när regnade det innan 250-racet? Sen när kan du avgöra om det är halt genom att "gå på banan"?? Inte speciellt halt, var det lite halt då? Hade du regnskor eller slicks på dig då?

Var du med och arrangerade helgens tävling, och anser du dig kvalificerad att uttala dig i form av arrangör?

/Joakim
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
mr_rockster skrev:
2375413
Drar de verkligen med sig så det blir grus på HELA banan? Skumt att motarderna inte tycker det är halt på hela asfalten när de kör egna race isf...

- Johan
Dammolnet du ser på bilden är ca 800meter efter det ställe där motarderna körde ut på asfalten. Bilden är tagen EFTER att man spolat samt sopat asfalten i ca 40min... samt att en rr-klass kört ett race innan.
Med andra ord, de släpades med lera i stort sett hela bansträckningen som de körde på asfalt...
MEN, som i ovanstående inlägg... det är INTE supermotardernas problem eller fel... Kritiken bör riktas mot arrangören, ingen annan..
 

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Brisbane, Australien
Hoj
Yamaha R6-08
Pålle skrev:
2375421 Sen när var det ett oljeläckage som orsakade störningarna inför 250-racet? Sen när regnade det innan 250-racet? Sen när kan du avgöra om det är halt genom att "gå på banan"?? Inte speciellt halt, var det lite halt då? Hade du regnskor eller slicks på dig då?

Var du med och arrangerade helgens tävling, och anser du dig kvalificerad att uttala dig i form av arrangör?

/Joakim

Dumt formulerat av mig, jag har tagit bort det.

Jag var inte med och arrangerade tävlingen ,men var inringd från Hyllinge för att sköta besiktningen för Supermoto.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Kan göra ett litet tillägg till ämnet "oengagerade funktionärer".

När jag stod och hängde efter min vurpa på rejset tillsammans med funktionärerna så visade de inte större intresse för att rädda livet på oss. Vi var två som gick omkull samtidigt och våra hojar togs inte bort särskillt snabbt. Efter omstarten kom det tre till och vurpa. En låg ner och kved efter kraschen. INGEN av funkisarna sprang. Han låg en stund och sen resta han sen. En började jogga bort när jag sa till. Jag sa även att de var tvunga att ta bort hojarna. En tog de bort av tre. Jag sa även till när de skulle visa blåflagg. De bara titta på mig. Jag gav upp och gick bort till mig hoj igen. Lite rörigt men hoppas du kan tyda.
 

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Ort
I ett hus på landet
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Jonte VSB R-T skrev:
2375493 Kan göra ett litet tillägg till ämnet "oengagerade funktionärer".

När jag stod och hängde efter min vurpa på rejset tillsammans med funktionärerna så visade de inte större intresse för att rädda livet på oss. Vi var två som gick omkull samtidigt och våra hojar togs inte bort särskillt snabbt. Efter omstarten kom det tre till och vurpa. En låg ner och kved efter kraschen. INGEN av funkisarna sprang. Han låg en stund och sen resta han sen. En började jogga bort när jag sa till. Jag sa även att de var tvunga att ta bort hojarna. En tog de bort av tre. Jag sa även till när de skulle visa blåflagg. De bara titta på mig. Jag gav upp och gick bort till mig hoj igen. Lite rörigt men hoppas du kan tyda.

Nu var jag inte där själv, men jag pratade med en som såg vilka flaggor funkisarna hade på postering. Två gulflagg, en vit och en oljeflagg...

Svårta att blåflagga då...
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Alx skrev:
2375499 Nu var jag inte där själv, men jag pratade med en som såg vilka flaggor funkisarna hade på postering. Två gulflagg, en vit och en oljeflagg...

Svårta att blåflagga då...


Där jag stod hade de blåflagg. Jag kan fatta att de inte vill riskera sina med att ta bort hojarna när det vurpa folk som på rullade band. Men att de inte springer fram till en som ligger kvar är sjukt. Jag tänkte springa och började men det var tydligt sagt under förarmötet att vi inte fick det och vi bara var i vägen....
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Jonte VSB R-T skrev:
2375493 Kan göra ett litet tillägg till ämnet "oengagerade funktionärer".

När jag stod och hängde efter min vurpa på rejset tillsammans med funktionärerna så visade de inte större intresse för att rädda livet på oss. Vi var två som gick omkull samtidigt och våra hojar togs inte bort särskillt snabbt. Efter omstarten kom det tre till och vurpa. En låg ner och kved efter kraschen. INGEN av funkisarna sprang. Han låg en stund och sen resta han sen. En började jogga bort när jag sa till. Jag sa även att de var tvunga att ta bort hojarna. En tog de bort av tre. Jag sa även till när de skulle visa blåflagg. De bara titta på mig. Jag gav upp och gick bort till mig hoj igen. Lite rörigt men hoppas du kan tyda.


Här sätter du en av dom största fjaskona på pränt. Jag valsade av i snabbvänstern (på fredagen), rulla på magen och såg 3-4 hojar komma mot mig. Inte en funkis på den posteringen under hela fredagen vet inte om det var en gubbe där på lördagen men söndagen var det någon/några där. Dom stackars funkisarna stod oftast vad jag kunde se själva och kan sådeles inte springa bort och hjälpa någon. Vidare var det visst "bil" folk som flaggade och hade inte fått någon info om att dom skulle bärga hojar. Jag kan förstå att det blir svårt att få fram folk när det regnar men man kan ju ge dom rätt info i alla fall. På r600 räjset highsidade någon vilket inte en funkis såg. Fredrick som stod borta i första högern fick skrika att det låg en hoj på banan. Ingen Rödflagg ingen bärgning av hojen!!!! Det är en riktig skandal!!!

björn
 
Last edited:

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Ort
I ett hus på landet
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Jonte VSB R-T skrev:
2375522 Där jag stod hade de blåflagg. Jag kan fatta att de inte vill riskera sina med att ta bort hojarna när det vurpa folk som på rullade band. Men att de inte springer fram till en som ligger kvar är sjukt. Jag tänkte springa och började men det var tydligt sagt under förarmötet att vi inte fick det och vi bara var i vägen....

Det kan jag hålla med om. Man måste rödflagga om det ligger förare på banan för allas säkerhet! Som Björn säger så var ju inte funkisarna vana vid hojar, men dom kunde ju fått veta att det uppskattas om hojar och förare tas utom fara för sig själv och andra. Man kan ju bara hoppas att Hyllinge bättrar sig till nästa år. Eller hyr in kunniga funkisar från andra klubbar.
 

nr12

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Furulund
Hoj
honda rs
Alx skrev:
2375534 Det kan jag hålla med om. Man måste rödflagga om det ligger förare på banan för allas säkerhet! Som Björn säger så var ju inte funkisarna vana vid hojar, men dom kunde ju fått veta att det uppskattas om hojar och förare tas utom fara för sig själv och andra. Man kan ju bara hoppas att Hyllinge bättrar sig till nästa år. Eller hyr in kunniga funkisar från andra klubbar.
¨

låt aldrig den tävlingsledaren som var ansvarig för denna tävling få mer ansvar att vara på denna post
ren skandal att inte röd flagga när det ligger hoj på bana
detta med att det inte fanns tillräckligt med funkisar var inget som informerades vid förare mötet på lördagen utan där blev sagt att allt var under kontroll.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
flykay76 skrev:
..
Tyvärr hörde jag inte vad som sades innnan 250 racet. Skulle gärna ha hört vad Henrik Nordgren föreslog (förarrep.)...

Jag svarar inte för Henrik men ger min syn på vad som hände:

Var en massa förare över och klagade till Henrik i vårat tält att han som förarrepresentant skulle gå och fråga tävlingsledningen om hur tävlingen skulle kunna genomföras efter motardernas körning på banan. Vilket han gjorde och fick svar att man skulle få bort leran och att det inte skulle vara blött efter spolbilen. Ett svar han förmedlade vidare.

Förarna vill kolla på banan men blir ivägskickade med att dom inte får komma ut på banan och kolla när funktionärerna jobbar. Nästan direkt efter det medelas det i högtalarna att man ska köra om en timme.

På linupen så har Sonni Harms glömt bensinkranen av och vi andra i teamet vinkar åt Henrik att han ska komma upp till oss och hjälpa Sonni då hans motor stannade. Jag hör att en annan förare på lineupen då frågar Henrik något i stil med om hur många som egentligen vill köra. Henrik säger att han inte vet något om det, (för han hade fullt upp hela dagen med annat!), så han säger att han kan fråga dom förarna som står uppställda på lineup. Dom flesta förarna var tydligen inte så övertygade om att dom vill köra när Henrik frågar dom. Ett svar han bara ger tillbaka till föraren som frågade och som han inte gav vidare till tävlingsledningen. Förarna står kvar på linupen när Eva ropar ut att det är dags att köra ut. Efter bara några sekunder när förarna fortfarande står kvar ropar Eva ut något i stil med "okej, är det så så är 250 racet inställt".

Jag var själv beredd på att köra och hade inte sett eller hört om någon lista mot att inte köra. Däremot hört en massa missnöjda förare som var över och klagade över arrangemangets upplägg. Jag trodde bara att vi skulle stå där en stund och visa vårt missnöje över arrangemanget på linupen. Jag hade släkt, vänner och sponsorer på plats och hade kvalat i första led. Jag ville köra! Men jag och alla andra hade trott att vi skulle få köra roadracing och inte rallycross!

Om någon kallar 250cc förarna för fega för att dom inte vågade köra så ok! Själv ser jag det tvärtom! 250cc förarna är dom enda som någon gång vågat stå upp och visa att dom anser sig behandlade på ett sätt som inte är acceptabelt och få köra under omständigheter som hade kunnat undvikas av arrangörerna!
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Axxexs skrev:
2375689
Om någon kallar 250cc förarna för fega för att dom inte vågade köra så ok! Själv ser jag det tvärtom! 250cc förarna är dom enda som någon gång vågat stå upp och visa att dom anser sig behandlade på ett sätt som inte är acceptabelt och få köra under omständigheter som hade kunnat undvikas av arrangörerna!

Absolut, och att dessutom få i nacken att "det bara är en massa trams" från tävlingsledningens sida tyder på en riktigt otrevlig nonchalant attityd från detta håll.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top