Neutral skrev:
2374565 Låter som hela grejen var ett missförstånd alltså..? Nordgren rekommenderade att man skulle köra och alla/de flesta/några ställde upp och Stensmo körde ut. Följde ingen Stensmo då? Var det inte funktionärer på plats vid utsläppet som vinkade ut er eftersom? De som vände om efter en stund vad hade de fått för info?
Alla körde fram till utsläppet utom Per för han stod redan utanför grindarna. De flesta stängde av motorerna, delvis eftersom de inte visste vad som skulle hända och hur lång tid det skulle ta, några säkerligen för att de var fast beslutna om att inte köra. Alla som inte blundade såg Stensmo köra ut. Han körde från vänstersidan av ledet, framför alla och ut genom grindarna på sin metallic blåa Honda med gula Honda-vingar. De enda som hade sina motorer igång var Calle Torsell och Anders Kihlander. Jag gick med Nordgren när han frågade förarna vad förarna tyckte, som jag skrev innan var det INGEN av dem som jag hörde/såg som sa rakt ut att de ville köra. Om någon nu ville så varför körde dem inte ut, och varför manade de inte de andra att köra... Jag sa till Nordgren att han borde fråga de två som hade motorerna igång eftersom de tydligt visade att de tänkt köra. Vad de svarade vet jag inte. Men efter det så vände ett par sina hojar och började gå tillbaka. De andra följde efter.
Förarna visade sitt missnöje. Dom tog ett beslut, om än jävligt passivt. Det får dem stå för tycker jag. Dem ska inte bära något hundhuvud och bli kallade saker av andra förare eller av Eva Gödke. Istället är det Hyllinge MS som ska skämmas för årets sämsta arrangemang. Som jag skrev innan så kunde lika gärna något hänt. Då hade diskussionen varit helt annan! Då hade man varit efterklok och givetvis hade HMS så varit tvungna att erkänna att det var fel att köra vidare. Istället för att hylla förare för att de vägrar ställa upp i ett onödigt farligt race så kastas det skit på dem. Tydligen är det fel att tänka efter före, trots att man ALLTID klagar som fan när något väl händer och påstår att detta borde man ha sett innan.
Jag engagerade mig i detta eftersom jag tycker att man ska ta ställning, och stå för sin åsikt. Oavsett om det är rätt eller fel beslut som tagits. Det gäller inte bara ett race, utan alla framtida race. Visar man inte vad man tycker så förstår inte arrangörerna det. Förarnas och funktionärernas säkerhet ska gå framför allt annat.
En förare som var lättad efteråt var Sonni Harms. Hans olycka förra året på Linköping har nog fått honom att tänka lite annorlunda, han deklarerade tydligt att ingenting är viktigare än säkerheten. Jag hade inte velat vara Eva Gödke om racet körts och Sonni vurpat och sargat benet en gång till, vilket hade inneburit att han med säkerhet aldrig mer hade suttit på en hoj. Då hade hon nog fått smaka på dansk dynamit...
En annan förare som engagerade sig var Jimmy Lindström i Superbike. Han var "död" på Knutstorp innan de fick igång hans hjärta och andning efter kraschen 2004.
Varför ska det alltid behövas olyckor för att folk ska förstå??
/Joakim