Nu kan ni sluta spekulera och kasta skit!
Efter motarderna besiktigades banan av några förare. De ville då inte köra, eftersom två inbromsningar var helt täckta med lera och de litade inte på att högtryckstvättning skulle få det att bli 100% bra. Eva sammankallade till ett förarmöte samtidigt som hon satte sig i möte med bla. Nordgren. Efter att de flesta förarna stått och snackat i cirkus 10 min beslöt de sig för att gå ett varv kring banan. Eva blev då förmodligen svettig eftersom det redan var försenat nästan 2 timmar. 3 min senare kallade hon i högtalarna att 125 skulle ut kl. 16.00 (klockan var då 15,30). Det finns ingen chans i helvete att förarna han godkänna banan utan det beslutet tog tävlingsledningen i samrådan med förarrepresentant mfl.
125 ville inte köra ut. De segade vid utsläppet men när en kör ut följer de andra efter. Inte en chans att en 15 åring i toppen i SM-tabellen inte gör det! 125 racet gick bra, inga vurpor pga. halkan. MEN RISKEN FÅR INTE FÖREKOMMA!
JAG stod vid utsläppet bredvid Oscar när 250 skulle ut. Samma sak här, förarna ville inte ut en stund innan race. Det skrevs en lista med många underskrifter. När de väl stod där så kunde säkert fler tänka sig köra. Tiden gick och tillslut frågade Nordgren så gott som alla förare vad de tyckte. Jag personligen hörde och såg att väldigt många tvekade. Stensmo åkte ut men ingen annan efter honom. Per Gustafsson stod i depån redan... Eva gick då ut på trappan till tornet och frågade vad förarna tyckte. Ingen svarade tillräckligt snabbt eller övertygande, och hon tog beslutet att de inte villa köra...
I efterhand ångrade sig nog många. Men samtidigt var de överrens om att det var köra de ville, inte riskera liv och lem..
Superbike körde även dom, alla utom Kim Jensen. Jimmy visade sitt missnöje vid ett flertal tillfällen och i segerintervjun så poänterade han tydligt sin missnöje. Kim gjorde det på sitt sätt han med... Förarna var överrens om att det var halt, men inte såphalt. Det gick att kontrollera, men givetvis körde de långsammare allesammans...
Tragisk tävlingshelg. Men jag är jävligt glad att inget allvarligt hände. Det var lerigt i två inbromsningar och där var givetvis skit kvar även efter tvätt. Dessutom var det damm runt i princip halva banan. Däcken var grusiga när förarna kom in i depå... Man kan tycka att det ska gå att köra under de omständigheterna. Men förare ska inte behöva tvivla när de ger sig ut! Det är inte bridge vi sysslar med! Dessutom är det jävligt lätt att vara efterklok. Visst fan kan man säga att det ju gick utmärkt att köra. MEN om nån stackare i 125R hade käkat armco som Jimmy gjorde -04 så hade garanterat inte fler race körts.
/Joakim, mekaniker #29 250 GP
OBS! Detta är mina personliga åsikter. Jag företräder inte på något sätt någon annan.