Skandal på Knutstorp?

Status
Ej öppen för fler svar.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
flykay76 skrev:
2373621 Det finns så mycket otrevliga ord att säga om skandalen på knudan idag. Ska försöka att bara säga sådant som jag kan stå för.

Tyvärr hörde jag inte vad som sades innnan 250 racet. Skulle gärna ha hört vad Henrik Nordgren föreslog (förarrep.). ---edit---
Nu till er förare igen, om min var delaktiga i att 250 ställdes in och läser detta här, jag ser fram emot era (bort)förklaringar. Jag väntar...

Kristoffer
Varför kasta skit på Henrik innan du vet exakt vad som hänt?

sportarn skrev:
2373724 Måste hålla med Björn att det verkar som att alla lägger mer energi på att skälla på de andra klasserna än att verka i sina klubbar för att få lite mer pr.
Tänk OM det vore så att all den här energin lades på rätt saker då hade det blivit betydligt bättre för alla som höll på med RR och supermotard.
Jag säger bara ge upp med att skäll på varandra ingen kommer vinna i denna diskussionen. Starta en ny tråd istället där ni försöker ta fram förslag till hur sporten ska utvecklas. Enligt mitt personliga tycke så beter ni er värre än småungar som håller på och bråkar om vem som har coolaste farsan!:rolleyes:
Nystartade diskussioner i alla ära. Det som behövs är mer faktiskt arbete i förarnas och de intresserades egna klubbar.

Last edited:

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
En sån med klocka :/
hehe tycker motard och RR e skitkul o kolla på dock e motard lättare o kolla på iaf på anderstorp då man nästan såg hela barnan om man stog på bra plats...Varför bråka kollar gärna på båda på samma ställe, sporthojarna får väll kränga på mönstrade däck o haka på om dem inte vill stå o titta

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Bikerbitch skrev:
2373580

Varför finns det inga B-klasser på SM helgerna då? Kan det vara så att vi bli petade för att det finns för lite tid eftersom motarderna skall köra?
För att det är just SM tävling? Man kör inte motionscross samtidigt som SM i motocross heller.

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Hoj
Stor moppe
silvr skrev:
2373884 hehe tycker motard och RR e skitkul o kolla på dock e motard lättare o kolla på iaf på anderstorp då man nästan såg hela barnan om man stog på bra plats...Varför bråka kollar gärna på båda på samma ställe, sporthojarna får väll kränga på mönstrade däck o haka på om dem inte vill stå o titta
dom behöver inte byta däck.. när vi var o träna i linköping så kom det en kille på en streetfighter o fräste ut på gruset. körde fortare än mej o några till.

kanske ska tillägga att jag sux på grus o det var första gången för mej.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Busaberg skrev:
2373895 För att det är just SM tävling? Man kör inte motionscross samtidigt som SM i motocross heller.
Nu är, eller åtminstone har varit, förutsättningarna för motocross och roadracing väldigt olika när det komemr till banor, antal förare etc. Jag tror vi rör oss mot rena SM deltävlingar och rena B-tävlingar inför 2007 pga den stora ökningen i antalet förare.

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
En sån med klocka :/
chukabowa skrev:
2373907 dom behöver inte byta däck.. när vi var o träna i linköping så kom det en kille på en streetfighter o fräste ut på gruset. körde fortare än mej o några till.

kanske ska tillägga att jag sux på grus o det var första gången för mej.
haha vore rätt roligt o se RR hojarna tävla med motardena... snacka om underhållning på hög nivå fast är väll ingen som vågar:tungan

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
silvr skrev:
2373921 haha vore rätt roligt o se RR hojarna tävla med motardena... snacka om underhållning på hög nivå fast är väll ingen som vågar:tungan
Ska det vara på en roadracingbana eller en motardbana? Bägge alternativen är ju lika meningslösa och förutsägbara eftersom disciplinerna har så olika förutsättningar och egenskaper.

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Hoj
Stor moppe
Gustav O skrev:
2373939 Ska det vara på en roadracingbana eller en motardbana? Bägge alternativen är ju lika meningslösa och förutsägbara eftersom disciplinerna har så olika förutsättningar och egenskaper.
supermotard e ju till för att bestämma vem som e bäst på att köra motorcykel alla kategorier. därför man har blandat allt.

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Jag tycker det är fantastiskt märkligt och dåligt att vi förare ska kasta skit på varandra på grund av att vi åker på olika typer av hojar. Kalla varandra för låssas-räsers osv osv. Va fan är det frågan om?

Problemen som har uppstått har med arrangemangen att göra och knappas att den ena typen av rejsing är coolare än den andra...

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
chukabowa skrev:
2373953 supermotard e ju till för att bestämma vem som e bäst på att köra motorcykel alla kategorier. därför man har blandat allt.
Det är ju en duktigt förenklad version men låt gå för det.

Don Quixote skrev:
2373958 Jag tycker det är fantastiskt märkligt och dåligt att vi förare ska kasta skit på varandra på grund av att vi åker på olika typer av hojar. Kalla varandra för låssas-räsers osv osv. Va fan är det frågan om?

Problemen som har uppstått har med arrangemangen att göra och knappas att den ena typen av rejsing är coolare än den andra...
:tummenupp

Last edited:

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Don Quixote skrev:
2373958 Jag tycker det är fantastiskt märkligt och dåligt att vi förare ska kasta skit på varandra på grund av att vi åker på olika typer av hojar. Kalla varandra för låssas-räsers osv osv. Va fan är det frågan om?

:fakta :tummenupp

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Hårding skrev:
2373765Fråga: Hur kan det vara så lite publik på en sm-deltävling som ligger i ett så stort upptagningsområde som västra skåne med flera större städer i närheten? Är RR utedöende i skåne? det verkade få funktionärer runt banan, ingen publik och ingen reklam enligt min kompis boende i området i media om att det är en sm-tävling denna helg

Reklam var det dåligt med. När MX-SM var här i våras satt det plakat när man kom in i stan (Landskrona). En på var sida av vägen. Vill RR-SM ha såna kan jag lätt fixa det, det kostar kanske tre hundringar och en halvtimmes tid, verkligen inget svårt. Då visste i alla fall jag vad jag skulle göra på söndagen.
Jag kom hem idag runt niotiden. "Ofan, var det RR på Knutstorp i helgen?". (Nej, jag har inte läst det på forumet för jag är blind. :näsblod)
På MX-tävlingen tror jag det var fyra- kanske femhundra betalande, trots ofördelaktigt väder (inte regn men väl kallt så utav helvete och blåst). Hade jag sett nåt plakat i stan som berättade att det var RR på Knutstorp i helgen så hade jag definitivt åkt dit. Säg då att vi ska ha två såna posters per stad i omnejden (Landskrona, HBG, Lödde, Lund, Kävlinge, S-torp, Eslöv osv) så kanske det blir 20 st såna. Det kostar inte många kronor att skriva ut A3-sidor och papp eller playwood att fästa dem på får man lätt gratis. Mer reklam behövs ofta inte.

RR ABBE

Det är rätt kul ändå...
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
Tuono factory V4, Ducce 999 och en räser :)
Det har ju varit problem förr på knutstorp vad det gäller grus på banan.
För några år sedan kördes det rallycross ner för backen och RR hade träning en vecka senare och det var nästan okörbart då med!!!!

Jag tog faktiskt upp detta med Eva och Mike i vintras och sa redan då att det förmodligen skulle funka på anrestorp och sviesta men förmodligen inte på knudan. Då fick jag svaret att de inte skulle lägga banan som som de ändå gjorde till slut. (lite invecklat men jag hoppas ni förstår)

I mina ögon är det arrangörens fel och det är ingen disskusion Super Motard borde lagts sist eftersom det var lerigt!!

Vi borde kunna hålla ihop trots olika klasser men efter att ha kört några tävlingar ihop så tror jag det är väldigt få förare inom båda disciplinerna som vill fortsätta ihop.:rolleyes:

Per G:son jag lider med dig, du hade vunnit!

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Leksaker i garaget
Nu kan ni sluta spekulera och kasta skit!
Efter motarderna besiktigades banan av några förare. De ville då inte köra, eftersom två inbromsningar var helt täckta med lera och de litade inte på att högtryckstvättning skulle få det att bli 100% bra. Eva sammankallade till ett förarmöte samtidigt som hon satte sig i möte med bla. Nordgren. Efter att de flesta förarna stått och snackat i cirkus 10 min beslöt de sig för att gå ett varv kring banan. Eva blev då förmodligen svettig eftersom det redan var försenat nästan 2 timmar. 3 min senare kallade hon i högtalarna att 125 skulle ut kl. 16.00 (klockan var då 15,30). Det finns ingen chans i helvete att förarna han godkänna banan utan det beslutet tog tävlingsledningen i samrådan med förarrepresentant mfl.
125 ville inte köra ut. De segade vid utsläppet men när en kör ut följer de andra efter. Inte en chans att en 15 åring i toppen i SM-tabellen inte gör det! 125 racet gick bra, inga vurpor pga. halkan. MEN RISKEN FÅR INTE FÖREKOMMA!
JAG stod vid utsläppet bredvid Oscar när 250 skulle ut. Samma sak här, förarna ville inte ut en stund innan race. Det skrevs en lista med många underskrifter. När de väl stod där så kunde säkert fler tänka sig köra. Tiden gick och tillslut frågade Nordgren så gott som alla förare vad de tyckte. Jag personligen hörde och såg att väldigt många tvekade. Stensmo åkte ut men ingen annan efter honom. Per Gustafsson stod i depån redan... Eva gick då ut på trappan till tornet och frågade vad förarna tyckte. Ingen svarade tillräckligt snabbt eller övertygande, och hon tog beslutet att de inte villa köra...
I efterhand ångrade sig nog många. Men samtidigt var de överrens om att det var köra de ville, inte riskera liv och lem..
Superbike körde även dom, alla utom Kim Jensen. Jimmy visade sitt missnöje vid ett flertal tillfällen och i segerintervjun så poänterade han tydligt sin missnöje. Kim gjorde det på sitt sätt han med... Förarna var överrens om att det var halt, men inte såphalt. Det gick att kontrollera, men givetvis körde de långsammare allesammans...

Tragisk tävlingshelg. Men jag är jävligt glad att inget allvarligt hände. Det var lerigt i två inbromsningar och där var givetvis skit kvar även efter tvätt. Dessutom var det damm runt i princip halva banan. Däcken var grusiga när förarna kom in i depå... Man kan tycka att det ska gå att köra under de omständigheterna. Men förare ska inte behöva tvivla när de ger sig ut! Det är inte bridge vi sysslar med! Dessutom är det jävligt lätt att vara efterklok. Visst fan kan man säga att det ju gick utmärkt att köra. MEN om nån stackare i 125R hade käkat armco som Jimmy gjorde -04 så hade garanterat inte fler race körts.

/Joakim, mekaniker #29 250 GP

OBS! Detta är mina personliga åsikter. Jag företräder inte på något sätt någon annan.

Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
sandstream skrev:
2373598 Jag förstår vad du menar men du kan väl inte ens själv tro att en motard är mer lämpad för en asflaterad RR-bana än vad en sporthoj är?
Nej men att folk kraftigt underskattar.

håkan skrev:
2373667 Knutstorp känns ju som en gokartbana i jämförelse med andra banor jag kört på.
Så egentligen tycker jag det är kasst att nån med 70-80kg lättare hoj inte kan köra fortare än vad de gör på den banan.
Det tar sin man att rodda en 180kg tung 1000cc hoj med 160 bakhjulshästar.
Det är mkt lättare att köra nåt som väger 100kg o 50hk, det kan jag lova
Det är manligt att köra 1000cc helt enkelt. Tråkigt att det är så få i Sverige som överhuvudtaget vågar provocera fram ett släpp på 1000cc bara.

För din egen skull tycker jag du borde kolla på motocross SM eller VM och sen även prova köra lite själv så du får en måttstock på "manlighet".
Gustav O skrev:
2373833 Flame är ju nödvändigt....tillför tråden en massa.

Det är ju inte bara RR-förarna som har klagat. Tycker motardforumet är överfullt med klagomål över samarbetet så jag förstår inte varför enbart RR-förarna ska dra utomlands och köra...
Jag blir bara så less på att folk ska se ner på alla andra för att just deras sport är bäst. Så jag flamear mest för min egen skull, men jag hoppas att någon kliver av sin höga häst.

Och jag tycker att de svenska motardförare som ska hålla på å tjafsa om att det aldrig duger kan åka utomlands också. Min kommentar var nog mest inriktad till dessa, det var dessa jag tänkte på när jag skrev det.

Förövrigt tycker jag alla mc-sporter är lika fräna och jag kör RR, Supermoto, Motocross, enduro och allt annat jag får prova på, själv. Jag sysslar tillåme med bilsport när jag får chansen. Men inom RR och inom bilsport så hittar man verkligen de mest "min sport e bäst och det finns inget annat"-iga människorna, därför verkar det som om jag favoritiserar motard.

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Leksaker i garaget
nr12 skrev:

Inte många rätt där.. Diskussionen när spolningen inleddes var just att det inte skulle torka, men det gjorde det. Dock var det ju en massa skräp kvar.. Att Per är arg förstår man ju.
Att Eva Gödke är en stor idiot visste vi ju redan.

/Joakim

Last edited:

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
Gustav O skrev:
2373865 Varför kasta skit på Henrik innan du vet exakt vad som hänt?

Snälla Gustav, läs mitt inlägg igen. Just vilken mening var för svår för dig att förstå? Jag ska inte behöva citera min egen text, läs igen...

.

Last edited by a moderator:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024