Man kan ju fråga sej vad skillnaden är mellan exempelvis en SM-tävling i motocross och en SM-tävling i RR och motard.. På motocrosstävlingar, i alla fall här i Västerås, kan det vara 100-tals betalande i publiken, medans motard och RR bara har en handfull.
För att inte tala om speedway.. Fulla arenor i princip varje tävling.
Det måste ju ha med marknadsföringen att göra. Jag själv är inte direkt intresserad av speedway, men däremot ser man annonser m.m. inför tävlingar.
Jag har, tror jag, aldrig sett en annons eller reklam för en RR-tävling eller motardtävling överhuvudtaget. Förutom här på sporthoj då.
Pengar för annonsering är såklart ett problem, men nåt måste väl ändå göras om man vill ha publik.
Plus att motard och RR tillsammans är nog en utmärkt idé om man kan få det att funka banmässigt. (slippa grus/lera/sand för RR-förarna)
Håller med dom som säger att det blir lite trist att bara titta på RR-hojar som "åker runt runt utan att det händer nåt". Det blir mer action och omväxling med lite olika stilar.
Hoppas att det går att lösa i framtiden, och att publiken börjar komma och kika. Både för publikens skull, att få uppleva racing på nära håll, och för förarnas skull, att kunna få sponsorer för att kunna satsa.
Ingen publik eller massmediabevakning = inga sponsorer.