Nja.
det är förvisso sant att vården går på knäna i många avseenden.
Men samtidigt är det också så att det läggs mycket mer pengar till vården än det gjorde för 20 år sedan. Räknat i kr/invånare. Jag har inte siffrorna i huvudet men det är rätt stora ökningar.
Men om man lägger 20 miljarder på nya Karolinska är det pengar till vård eller är det statsstöd till SKANSKA? Det har skrivit om i Media att Tyskland har byggt ett nytt sjukhus med samma kapacitet som nya Karolinska för 3,5 miljarder.
I Jyllands-Posten skrev man 2015 i september att Sverige kommer att använda nästan dubbelt så mycket på asylmottagande 73 miljarder som Sverige satsar på sjukvården 44 miljarder/år. Och danskarna i JP undrade hur Sverige skulle klara av det. September 2015 var samtidigt som Löven sa att det inte var några problem med invandringen. Vi har med andra ord politiker med 3 månaders reaktionstid.
Sverige har idag Europas sämsta sjukvårdskapacitet. Om inte sjukvården byggts ut i Sverige sedan 2014. Nån som hört nått om nya sjukhusplatser ?
Sverige hade 2014 253 sjukhusplatser / 100000 invånare. Och det lär vara ännu färre idag. För befolkningen växer ju !
Detta kan jämföras med att Turkiet hade 267 sjukhusplatser / 100000 invånare 2014. Att genomsnittet i EU är mer än dubbelt så mycket som i Sverige 521 sjukhusplatser / 100000 invånare 2014. Och Europas rikaste land Tyskland(?) har mer än 3 ggr så många sjukhusplatser 822 sjukhusplatser / 100000 invånare.
Finns det då inget gott med den dåliga sjukvården? Jo den garanterar Europas lägsta arbetslöshet. De som inte får sjukvård kan sjukpensioneras bort. Och det ger arbetslösa ett jobb att börja på.
Men som jag ser det är Sverige den sista Sovjetstaten. Allt är Gratis men hyllorna är tomma (det finns ingen sjukvård att få). Och med en särbo som är reumatiker har jag fått en god inblick i hur sjukvården fungerar i Sverige. Eller ju helt enkelt inte gör. Att landstingen har svårt hitta personal är inget konstigt.
Personalen ska ju sortera de sjuka i de som ska behandlas och de som ska inte få någon behandling och bli sjukpensionerade. Ungefär samma uppgift som mottagningssorteringen i Auschwitz-Birkenau.
Och det är inte alla som skaffat sig en sjukvårdsutbildning som passar för det arbetet. Eller vill ha det jobbet, mottagningssorterare.
Så Landstingen har svårt hitta personal.
http://ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.do?tab=table&init=1&language=en&pcode=tps00046&plugin=1
Det har inte alltid varit så här i Sverige. 1990 låg antalet sjukhusplatser nästan på EU-medelnivå. (Detta finns också på Eurostat men jag hittar det inte just nu)
På 24 år 1990 - 2014 försvann 40 % av Sveriges sjukvårdkapacitet.