Skatt på mc ska fördubblas, upp till 400%

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Jag spenderar min semester i Filippinerna, sparar ungefär 5000 kWh el genom att jag inte värmer huset under årets kallaste månad vilket är 500 kg CO2, och resan kostar ungefär 300 kg CO2. :banana
Får inte ihop dina beräkningar.
- Vad har du baserat 500kg CO2 för 5000kwh på?
- Om ditt hus förbrukar 5000kwh per månad i eluppvärmining borde du göra ngt åt det.
- Om du tillbringar 1 månad i Filippinerna, det är den kallaste månaden i Sverige (januari kanske), du har absolut ingen värme på i huset under den här månaden, det borde skapa ganska stora problem i huset med sönderfrusna rör, toaletter etc
- Sedan är väl dina 300 kg CO2 för resan endast en väg?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Får inte ihop dina beräkningar.
- Vad har du baserat 500kg CO2 för 5000kwh på?
- Om ditt hus förbrukar 5000kwh per månad i eluppvärmining borde du göra ngt åt det.
- Om du tillbringar 1 månad i Filippinerna, det är den kallaste månaden i Sverige (januari kanske), du har absolut ingen värme på i huset under den här månaden, det borde skapa ganska stora problem i huset med sönderfrusna rör, toaletter etc

- Sedan är väl dina 300 kg CO2 för resan endast en väg?

500 kg CO2 fick jag härifrån.
http://www.klimatbalans.se/neutralisera/kalkylator.html

Jag bor inte i jötlabårj, januari är kallt här uppe och korrekt jag har stängt värmen helt, jag har bla gjort rördragningen med lutning överallt just för att kunna tömma vatten och stänga värmen helt.
En gång i tiden bodde jag söderut och då var det här huset min sommarstuga.
Och egentligen blir det mer än en månad

Det enda som frös sönder den här vintern var vattenkokaren av plast som jag glömde tömma.

Ja, hemresan slarvade jag bort så jag landar ju på minus då.

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Jag vill inte vara otrevlig men SDs politiker tjänar lika mycket som alla andra riksdagspolitiker...
Jag har inga problem med att Mattias Karlsson tjänar nästan 100.000 i månaden, han har ju skallen inkopplad.
Att Stefan Löfven tjänar mer än 160.000 i månaden, det stör mig däremot, för han är ju monstruöst kass.

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Ah, skatten på mc blir inte så blodig, inte så mycket p.g.a låg skattesats innan.

Det jag bekymrar mig över är alla andra motordrivna fordon man har, de kommer ju att fullständigt go bananas när det gäller bilar, speciellt gamla trotjänare.

Generellt tycker jag det är vansinne att höja skattesatserna och använda pengarna till andra saker än trafiksäkerhet och vägar.

Där kommer även politiken in, man har målat in sig i ett hörn och försöker eska pengar från allt.
Håller med föregående talare, man får problem när man får slut på andras pengar

Sverige bygger inga murar, vi skattar ihjäl våra medborgare istället.

SD diskussionen härrör klockrent från ovanstående så jag tycker inte den är offtopic.
Problemet är när sd är ordentligt etablerade så kommer de att bli som en sossepamp, högsta prioritering plats vid köttgrytan.

SD har enligt mig vridit samhällsutvecklingen åt rätt håll.
Många håller ej med mig, har full respekt för detta.

Om man nu ska höja skatterna se till att bilskatt går efter inkomst, en med 100papp i månaden(läs politiker) skiter väl fullständigt om hen betalar 10000 eller 20000 i bilskatt, det är ett piss i havet.

Jag tycker flygskatten kan höjas ännu mer istället för fordonsskatten, för mig är det egalt.
När hade jag överhuvudtaget så mycket så mycket pengar så man kunde ta en trip elller timeout på Barbados eller spontanshopping i NYC.
Svaret kommer här: ALDRIG!

tyvärr är du helt ute å reser ett modernt trafikflyg drar ca 0,5 liter per mil och person ombord förutsatt att det är fullsatt

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Hur långt är vi ute och reser från ämnet? :va

ja du inlägget som jag svara på hade väl sladdat iväg en bit med men ber om ursäkt för detta.
tycker det är åt helvete med höjd fordons skatt på mc

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Av mina fem fordon är numera fyra st skattebefriade. För mig personligen steg dom i värde pga av det som tråden handlade om.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Jag vill helst inte rösta på SD heller men det finns faktiskt inget annat att göra om vi inte vill sabba det lilla av Sverige som finns kvar. Tänk er själva om 50 år med en fortsättning av dagens politik! Nä vi svenskar får skylla oss själva, jag gör allt numera för att slippa betala skatt till vansinnet.
87% vill ha det så här...Klaga inte. Majoriteten har alltid rätt i värdegrundens Sverige.
Jag är numnera pangis och har fått högre skatt varje år sen 2014, restskatten i år blev 14 000.
Detta enbart pga arbetar/milömupperegeringens extra pålagor.
Allt regeringarbete utan, undantag, går idag ut på att få in mer skatter. till vad?
Svenska andelen utsläpp är så minimal att om Sverige och dess befolkning utraderades och blev ett tomt hål skulle inte miljön globalt märkbart förbättras!
Eller som prof Hjern i Umeå så träffande uttryckte det: "När den nuvarande gamla generationen dör av kommer Sverige att bli bättre".:arsele

Så nu ställer jag frågan som INGEN har ställt till politiker de senaste 20 åren.
"Hur förväntar du dig att Sverige kommer stt se ut om 20-30 år? (mitt tillägg: om landet då finns kvar)

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Hoj
Japan
Att betala skatt är ett privilegium; (no joke!)
OM du kan peka till fungerande samhällsfunktioner den används till.

T.ex. Sjukhus med välmående personal och förenklad byråkrati.
Fungerande kollektivtrafik, äldrevård, ungdoms/barnvård, hela fina säkra vägar, lagom kommunalpolitik utan stora slösaktiga projekt, skolor som utbildar och framtidssäkrar utan att tömma stadskassorna...

Men ja.. jo. Drömma går ju :(

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Men om man lägger 20 miljarder på nya Karolinska är det pengar till vård eller är det statsstöd till SKANSKA? Det har skrivit om i Media att Tyskland har byggt ett nytt sjukhus med samma kapacitet som nya Karolinska för 3,5 miljarder.
I Jyllands-Posten skrev man 2015 i september att Sverige kommer att använda nästan dubbelt så mycket på asylmottagande 73 miljarder som Sverige satsar på sjukvården 44 miljarder/år. Och danskarna i JP undrade hur Sverige skulle klara av det. September 2015 var samtidigt som Löven sa att det inte var några problem med invandringen. Vi har med andra ord politiker med 3 månaders reaktionstid.
Sverige har idag Europas sämsta sjukvårdskapacitet. Om inte sjukvården byggts ut i Sverige sedan 2014. Nån som hört nått om nya sjukhusplatser ?

Sverige hade 2014 253 sjukhusplatser / 100000 invånare. Och det lär vara ännu färre idag. För befolkningen växer ju !
Detta kan jämföras med att Turkiet hade 267 sjukhusplatser / 100000 invånare 2014. Att genomsnittet i EU är mer än dubbelt så mycket som i Sverige 521 sjukhusplatser / 100000 invånare 2014. Och Europas rikaste land Tyskland(?) har mer än 3 ggr så många sjukhusplatser 822 sjukhusplatser / 100000 invånare.

Finns det då inget gott med den dåliga sjukvården? Jo den garanterar Europas lägsta arbetslöshet. De som inte får sjukvård kan sjukpensioneras bort. Och det ger arbetslösa ett jobb att börja på.

Men som jag ser det är Sverige den sista Sovjetstaten. Allt är Gratis men hyllorna är tomma (det finns ingen sjukvård att få). Och med en särbo som är reumatiker har jag fått en god inblick i hur sjukvården fungerar i Sverige. Eller ju helt enkelt inte gör. Att landstingen har svårt hitta personal är inget konstigt.
Personalen ska ju sortera de sjuka i de som ska behandlas och de som ska inte få någon behandling och bli sjukpensionerade. Ungefär samma uppgift som mottagningssorteringen i Auschwitz-Birkenau.
Och det är inte alla som skaffat sig en sjukvårdsutbildning som passar för det arbetet. Eller vill ha det jobbet, mottagningssorterare.
Så Landstingen har svårt hitta personal.
http://ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.do?tab=table&init=1&language=en&pcode=tps00046&plugin=1

Det har inte alltid varit så här i Sverige. 1990 låg antalet sjukhusplatser nästan på EU-medelnivå. (Detta finns också på Eurostat men jag hittar det inte just nu)
På 24 år 1990 - 2014 försvann 40 % av Sveriges sjukvårdkapacitet.

Nej. Det är ju inte så att antalet vårdplatser blivit större.
Där är ju ekvationen lite knepig att få ihop.
Dels handlar det säkerligen om att det läggs mer pengar på en massa administration och annat som leder till höga overheadkostnader.
Dels handlar det nog om felsatsningar.
Nya karolinska har ju som exempel bara halva antalet vårdplatser jämfört med gamla karolinska.
Man har ju också valt en finansieringsmodell som kommer att göra det dyrare.
Finansieringsmodellen har man valt genom att titta på ett antal sjukhus i England.
dom där som man haft dialoger med säger att Landstinget borde bryta avtalen och ta smällen med skadestånd för det kommer att betala sig redan inom något fåtal år. Dom engelska motsvarigheterna dras nämligen med kraftigt förhöjda kostnader eftersom finansieringsmodellen fördyrar rätt kraftig. Såpass att dom har delar av dom nya sjukhusen obelagda för att vårdinstanser vill inte flytta dit då det blir för dyra lokaler.

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
87% vill ha det så här...Klaga inte. Majoriteten har alltid rätt i värdegrundens Sverige.
Jag är numnera pangis och har fått högre skatt varje år sen 2014, restskatten i år blev 14 000.
Detta enbart pga arbetar/milömupperegeringens extra pålagor.
Allt regeringarbete utan, undantag, går idag ut på att få in mer skatter. till vad?
Svenska andelen utsläpp är så minimal att om Sverige och dess befolkning utraderades och blev ett tomt hål skulle inte miljön globalt märkbart förbättras!
Eller som prof Hjern i Umeå så träffande uttryckte det: "När den nuvarande gamla generationen dör av kommer Sverige att bli bättre".:arsele

Så nu ställer jag frågan som INGEN har ställt till politiker de senaste 20 åren.
"Hur förväntar du dig att Sverige kommer stt se ut om 20

Nja garanterat fler än 13 % vill inte ha det så här, vänta till nästa val. Därutöver är det många många som "ännu" inte "vågar" rösta på SD pga. olika skäl.

Jag har även ställt samma fråga som du men får aldrig något svar. Tyvärr vet jag redan svaret. Tur att man antagligen slipper det värsta kaoset då man inte lever för evigt men man bör ju tänka en och två gånger på att skaffa barn.

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha