Jag håller med att fotbollen är mycket populärare än valfri motorsport publikmässigt. Men hur ser det ut i länder som arrangerar MotoGP och F1? Det tar flera timmar att ta sig till och från arrangemangen pga publiktrycket. Biljetterna är slut ett år i förväg. Lyckas inte MonsterJam fylla globen? Hur ser det ut när Red Bull ordnar flygtävlingar?
Jag tror vi har en ond mediaspiral vad gäller inhemsk fotboll, hockey o trav. När vi har någon med världsmästarpotential ökar bevakningen av pingis, tennis, golf, boxning...
Eftersom så många (tror sig) gillar fotboll så accepteras det av samhället att det får "ta plats", på stan, i media, i skattepengarna.
Syns man i media kommer reklampengarna osv. Bra för fotbollen, dåligt för oss...idag...
Det gjordes ju ett försök med att slå ihop hojracingen med STCC förra året. Bland Racingfolket här på SH går meningarna brett isär om det var lyckat för "motorsporten" eller ej. Jag tror det är ett nödvändigt ont; Synas i media -> reklammarknad -> större arrangemang -> locka nya utövare och publik -> bli en större del av den accepterade sportsfären.
För övrigt borde alla fotbollsarenor ligga minst 10 mil från närmsta större stad. Precis som motorbanorna. För oj vad de låter de där supporterklackarna, 95dB miNSt!