Skenförsäkrar du din klass 7 hoj

Skenförsäkrar du din klass 7 hoj?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Ärligt talat'!!! Stäng den här jävla skit tråden!!!
Vad är en skenförsäkring?? Enligt moralkärringarna här på sporthoj så är det när man har försäkringen på någon annan! Jag menar att skenförsäkring är när någon frångår avtalet som står i försäkringsbolagets papper står det att ägaren får låna ut sin hoj är det inte skenförsäkring!

Själv kostar min hoj 32000 i trafikförsäkring på mig och 10 000 hel på pappa! jag får köra på pappas hoj men jag har dubbel självrisk (14-28000) det står i papprerna och enligt mig och försäkringsbolaget så skenförsäkrar jag inte men enligt de flesta här på sporthoj är detta den värsta synden i hela värden!!! Tycker att det är så jävla mycket moral. Alla här har ju inte klarat av att hålla lagar och regler när det gäller trafiken! De flesta har dragit från polis och smitit undan böter och andra straff så HÅLL KÄFTEN och sluta GNÄLL om någon annan pysslar med något som ni inte tycker är helt ok! Om ni ska gnälla på mig så uppskattar jag om ni skickar ett pm eftersom jag inte tänker försvara några löjliga påhopp i denna tråden!

Har inte svarat i pollen då jag inte kör klass 7 och efterssom pollen inte är det minsta rättvis med tanke på att det inte är en anonym poll!

Therudeboy

Guest
Super-Henkan skrev:
Enligt svensklag så måste du ha trafikförsäkring om du skall köra med den på vägen...

Givetvis så skulle ju det med ingå i försäkringen.

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
hornet oskar skrev:
Ärligt talat'!!! Stäng den här jävla skit tråden!!!!

Varför skulle man inte kunna diskutera en sak som vuxna??
Tråden är väldigt bra eftersom väldigt många inte fattar var "skenförsäkring" är och blandar ihop det med utlåning av hojen.
Även bolagens inkompetenta försäkringsförsäljare blandar ihop detta och säljer försäkringar som inte gäller.

Skenförsäkrare ni år utrotningshotade!

Försäkringssystemet för klass 7 håller på att rasa pga. ökande fusk, olyckor och kostnader.
De som skenförsäkrar idag är de som redan nu igentligen inte har råd med värsta R-hojen.
Faller systemet för hojarna är det slut med att belåna på hojen eftersom detta kräver helförsäkring.
De som lyckas få ett lån utan säkerhet står med skuld och en värdelös hoj när olyckan är framme.

Jag är redan less på att betala för alla parasiterande bidragtagare i detta socialfallsparadis som socialdemokraterna skapat.
Ska jag utöver det betala för en massa finniga fjortisar som ser det som en mänsklig rättighet att köra SIN R1:a på bakhjulet med helförsäkring ställd på pappa.

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag röstade förresten ja, för att jag HAR försäkrat på annan person än mig. Men det var ju 2 år sedan nu.

zykl0n, hjälper inte om man blir bättre avlönad, går ju oftast ändå inte för unga personer att skaffa sig en hoj man vill ha. (ålder, 21 öppåt)

Jag har dock funnit att om man väljer flera försäkringar från ett å samma företag så kan försäkringen bli rättså OK (tennant gav ju mig 18000 för hel/hel OM jag även valde deras hemförsäkring.. helt överenskomligt juh)

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
[/QUOTE]
Jag är redan less på att betala för alla parasiterande bidragtagare i detta socialfallsparadis som socialdemokraterna skapat.
Ska jag utöver det betala för en massa finniga fjortisar som ser det som en mänsklig rättighet att köra R1:a på bakhjulet med helförsäkring ställd på pappa.
[/QUOTE]

Om pappan som försäkringstagare valt att låna ut hojen så är inte han ansvarig för om sonen åker på 2 eller 1 hjul,alla kraschar inte.Jag är less på att betala för nöjen som jag tycker är mänskliga rättigheter.

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
hornet oskar skrev:
Vad är en skenförsäkring?? Enligt moralkärringarna här på sporthoj så är det när man har försäkringen på någon annan!

efterssom pollen inte är det minsta rättvis med tanke på att det inte är en anonym poll!

Inte bara vi moralkärringar utan även försäkringsbolagen brukar definiera det så. Det är faktiskt inte så svårt som en del tror. Är det pappa som har köpt hojen för sina pengar och kommer använda den så är det helt ok att du lånar den ibland. Nu är det inte så och därför skenförsäkrar du, lätt som en plätt.

Varför är det inte rättvist att inte kunna mörka? Det minsta man kan göra är att stå för det man gör, eller? Det brukar vara en sak som kännetecknar en vuxen människa.

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
OLJEKYLD GSXR skrev:
Inte bara vi moralkärringar utan även försäkringsbolagen brukar definiera det så. Det är faktiskt inte så svårt som en del tror. Är det pappa som har köpt hojen för sina pengar och kommer använda den så är det helt ok att du lånar den ibland. Nu är det inte så och därför skenförsäkrar du, lätt som en plätt.

Om det är på detta sättet tycker jag att dom ska skriva om sina försäkringsvillkår!

Tycker det är helt sjukt att en far kan ha billigare helförsäkring på en hoj när sonen som bor på samma adress har 3 gånger så hög premie för sin trafikförsäkring! Skickar inte detta fel signaler med tanke på att sonen kan få samma försäkringsskydd för 1/3 del av pengarna!

Lika försäkring för lika hoj oavsett ålder och vart du bor borde ju vara det mest rättvisa JAG skulle vilja påstå att försäkringssystemet inte fungerar längre. Med tanke på att jag betalar för alla som har samma ålder, haft körkort lika länge, bor i samma område, och kör samma hoj av samma årsmodell, betalar för varandra. Inte alla i samma försäkringsklass, och område som det borde vara! Är inte det det som är tanken med försäkring?

Tycker bara det är sjukt att en trafikförsäkring kan kosta 35 000 kr men troligtvis utgör jag en så stor risk mot andra och mot mig själv att jag inte ens BORDE få ta ett körkort för mc i försäkringsklass 6 eller?

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
hornet oskar skrev:
Om det är på detta sättet tycker jag att dom ska skriva om sina försäkringsvillkår!

Tycker det är helt sjukt att en far kan ha billigare helförsäkring på en hoj när sonen som bor på samma adress har 3 gånger så hög premie för sin trafikförsäkring! Skickar inte detta fel signaler med tanke på att sonen kan få samma försäkringsskydd för 1/3 del av pengarna!

OM det hade varit samma skydd så kanske det hade varit så.
Om nu bolaget luskar lite i det och får reda på att det egentligen är din hoj (om du exempelvis betalat den, är enda brukaren, vfsh), så får du inga pengar alls.
Till skillnad då från om den hade varit försäkrad i ditt eget namn, då hade det inte varit någon diskussion alls om skenförsäkring.

Försäkringsbolagen blir hårdare och hårdare på detta. Jag gillar personligen inte att folk skenförsäkrar, men jag vet att många gör det. Men försök inte lura andra att de har samma försäkringsskydd om de skenförsäkrar, för det har de inte. Bara för att man kan ha tur och lyckas lura bolaget så är det inte samma sak som att det fungerar varje gång.

YZF-1000-R1

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös numera.....
KIRE skrev:
Jag tycker vi ska utföra lite stickprov på folks ärlighet i denna pollen.
Fixa bara deras reg,nr så kan jag kolla upp vem hojen står på.
Hade varit kul att hänga ut vissa som lögnare faktiskt. Så JÄVLA
patetiskt att rösta nej och dessutom gnälla i tråden när man
skenförsäkrar själv!! Jag vet en som gör det och jag är jävligt sugen
på att ta en skärmdump från bilregistret och slänga upp här.

Haha.....jävlar va alla är rediga å laglydiga.... :va

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Man kan tycka att det är sjukt, visst är det svindyrt att försäkra fordon idag oavsett om det är en Volvo 740 eller en snabb hoj. Dock sjunker premien med åldern och antalet år med körkort, både du och jag är i åldersgruppen där det är vanligast med olyckor och då kostar det därefter. Skillnaden mellan dig och din far är just att han har en massa fler år skadefritt och med körkort. Han har skaffat sig mer rutin och ska ha lägre premie eftrersom han är mindre skadebenägen. Meningen med försäkring är ju att alla i gruppen (klass 6, 7 eller vad det nu må vara) ska täcka upp för de som krockar eller får cykeln stulen, det är gruppen i helhet som räknas men premien på tex R1 går ju upp om det är många sådana som utnyttjar försäkringen jämfört med gsxr 1000. Om olyckorna i klass 7 ökar från ett år till ett annat så åker naturligtvis premien upp. Bolagen vill gå i vinst på sina produkter vilket är naturligt. När börsen föll så fick de höja trafikpremien för att täcka upp förlusten, kunde bolagen sänka premien i en grupp så skulle de troligen göra så eftersom de då skulle få ett antal fler kunder.
Det skenförsäkrare gör är att 1: skapa högre premier för oss andra eftersom de inte betalar i rätt ålderskategori och en för liten summa, 2: de skapar högre premier för de äldre eftersom de sabbar skadestatistiken i fel grupp om de får ut ersättning 3: de blir troligen utan ersättning trots alla pengar de har betalat in.
Frågan är om det är roligt att kasta pengar i sjön när man blir utan ersättning. För din del är det svårare eftersom man får bruka fordonen inom hushållet, dock är det väldigt vanligt att ägareförhållandet undersöks numera även i sådana fall. Det är ganska lätt att kolla vem som brukar hojen mest, vem som har lånat pengar, vem som betalar försäkring, skatt och service. Ett vågspel för att i bästa fall tjäna några tusenlappar och i värsta fall förlora många tusenlappar. Jag kan för min egen del inte förstå att folk inte kan köpa äldre och billigare hojar och köra några år innan de köper dyra sporthojar, attityden är klart förändrad.

YZF-1000-R1

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös numera.....
Tycker själv det är jävligt dyrt :mad:
Fast jag är 31år har jag en svindyr premie,kör därför Trafik/ Halförsäkrat med krachkåpor.

:trött nej nu blir det sängen :hej

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
hornet oskar skrev:
Lika försäkring för lika hoj oavsett ålder och vart du bor borde ju vara det mest rättvisa

Är väl ändå inte hojen i sig som orsakar en olycka, tycker det skulle vara mer rättvist med "Lika försäkring oavsett vilken hoj du har, premien grundar sig istället på förarens erfarenhet/antal skadefria år".

Däremot så tycker jag det är fel att inrikta sig på ålder, finns vildhjärnor bland såväl unga som gamla, som bland dom som haft KK kort eller länge, ett bonussystem som täcker såväl trafik/kasko och vagnskada, som ger lägre premie till den som inte nyttjar någon försäkringsdel skulle vara det enda rätta... Om man inte nyttjar sin försäkring ska man premieras, om man återkommer gång efter gång med ersättningskrav så ska man få betala för sin klantighet.. :gnissla

/B

KIRE

Guest
p.grip skrev:
Det lär det nog göra, men det är inte säkert/borde det inte göra. Det är fortfarande ett försäkringsbedrägeri och försäkringsbolaget behöver inte betala ut pengar vid stöld!! basta!!
Är det en dyr hoj och f-bolaget ser sig kunna tjäna pengar på att avslöja dig så kommer de att göra det!

Jag tog ingen personlig ställning till om det var rätt eller fel utan skrev bara som
det fungerar i praktiken. Om pappa står på hojen och hojen blir stulen i hans garage så kommer defenitivt ersättning att utgå. Tror du försäkringsbolaget
kommer kolla efter så att inte sonen kört på hojen?
Självklart utgår jag nu från att det är pappan som står på kvittot på hojen och köpte den med postväxel i sitt namn samt att autogirot dras från hans konto.
Hojen är alltså han egen ägodel förutom att sonen skickar in motsvarande på hans konto för att täcka utgifterna samt använder hojen.

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Körde min blade i klass 2 i fyra år. Pröjsade max 1500 kr hel/hel per år. Nu ska idioterna ha nästan 10 000 för en halvförsäkring per år för min R1. Det tycker jag är åt helvete för mycket att betala när man är 35 år, har full bonus, haft mckort och kört sporthoj i över 15 år. Skulle gladeligen skenförsäkra om jag fick chansen. Betackar mig för moralkärringarna på detta forum som pekar finger. Tycker ni ska pröjsa er dyra premie och hålla käften.

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Martinus skrev:
Körde min blade i klass 2 i fyra år. Pröjsade max 1500 kr hel/hel per år. Nu ska idioterna ha nästan 10 000 för en halvförsäkring per år för min R1. Det tycker jag är åt helvete för mycket att betala när man är 35 år, har full bonus, haft mckort och kört sporthoj i över 15 år. Skulle gladeligen skenförsäkra om jag fick chansen. Betackar mig för moralkärringarna på detta forum som pekar finger. Tycker ni ska pröjsa er dyra premie och hålla käften.

Och med dessa sanna ord och många andra från anti-skenförsäkrarsidan stänger vi denna tråden.

Ämnet är genomtjatat. Skicka folk till denna tråd när det frågas om skenförsäkring och vad det är. Det förklaras mycket bra i denna tråd.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke